Skip to main content

REVIEW: LITTLE COMPUTER PEOPLE (HOUSE-ON-A-DISK)
by Richard Karsmakers

Originally published in ST NEWS Volume 1 Issue 1, launched on July 
26th 1986.

This  program  is indeed the only one in its class.  Back  on  the 
Commodore 64 this program also aroused good criticism,  and  we're 
sure it will on the ST (or any computer, for that matter) as well.
The program is written by some of the authors of  Activision.  One 
of them was David Crane,  noted on the 64 for "Ghostbusters"  (did 
you know that "Ghostbusters II" will be ready soon on the 64?) and 
"Pitfall II".  The target of the game (is it a game or not?!?)  is 
to  communicate as well as possible with the person that's  living 
inside your computer.  You simply make him live in the  "House-on-
a-Disk".  His character and his mood can be changed by the  things 
that you do with him.  For example,  you should always be nice and 
patient,  and you should never win to many times with  cards.  The 
game  is very nice,  and it's a pity that it only works  on  color 
monitors  and  computers with either a megabyte memory or  TOS  on 
ROM. When the game starts, you are asked for your name. The little 
person who'll come to live in the house will call you by that name 
(although he will sometimes - very uncivilized - just knock on the 
inside of the screen to get your attention).  Once he has entered, 
you can start giving him commands,  but watch out: he's also got a 
will of his own and he'll often do things you haven't asked him to 
do.  The  little person - he's called Timothy,  but that can  vary 
depending on the version you have - loves playing cards and it  is 
also very important to supply him with a large enough quantity  of 
water.  You can fill his water bottle (in the kitchen) by pressing 
Control and "W" simultaneously several times.  You can ask him  to 
"please drink",  but normally he'll do it just when he's  thirsty. 
Did  you notice?  It's a "he",  so no emancipation - yet - in  the 
computer  world.  As  far as I know,  there are no  versions  with 
female  inhabitors (what fun that would be if suddenly  she  would 
take a shower and forget to draw the curtain!).
At night (you give in the time as well as the time of year at  the 
starting of each game) he just sleeps and sleeps.  If you want  to 
wake him,  press Control and A simultaneously (the Alarm bell will 
ring,  the guy will get out of bed,  put it off,  and go back into 
bed).  Don't do it too often,  because his moods are SAVEd to disk 
every  time he disappeares from your sight (behind a door  or  so) 
and next time the game'll begin with the mood last SAVEd to  disk. 

Oh yes:  never write protect a disk,  otherwise the game will lock 
up in most cases. 
To  please  the little person,  call him  sometimes  (by  pressing 
control  and C),  give him presents (control-B = book;control-R  = 
record;control-D  = dogfood;control F = human food) and pet him  a 
little.  You  can  only pet him (by pressing control and P  a  few 
times) when he's in his chair besides the chimney, reading a paper 
or just sitting.
Sometimes,  the little person will put on a record and he'll start 
to  dance  - but that depends on  his  mood.  Sometimes,  he  does 
exercises in his bedroom and sometimes he plays the piano. You can 
ofcourse ask him to do these things,  like "please  dance","please 
put on a record" or "please play the piano". 
The game offers very nice details. Whe he feeds the dog, he'll put 
the spare dogfood in the fridge,  and next time he'll take it from 
the  fridge.  When he's happy he smiles and when he's  unhappy  or 
sick  he turns green and looks very unhappy as well.  He can  also 
cook a meal, which is amazingly (watch out for my choice of words) 
real.  After  he has done some sanitary relaxation,  he  sometimes 
washes  his hands (on the Commodore 64,  my version used to do  it 
every time!) and after diner or lunch he also brushes his teeth.
Every  once in a while,  the little person goes to sit behind  his 
typerwriter to write you a letter.  He then talks about  "throwing 
parties",  "teaching  his dog a few tricks" and about  "filled  or 
empty water bottles". You can also ask him to write a letter.
But  the  little  computer people can do  much  more.  What  about 
programming his computer (in his letters he sometimes talks  about 
little people in HIS computer),  taking a shower, listening to the 
stereo  installation,   watching  television,   phoning,   eating, 
lighting the fire,  going out,  and playing games? He can actually 
play  five  different games (on the Commodore 64,  it  were  three 
games):  Poker,  Card War, Anagrams, Word Puzzle and  another card 
game that slipped our minds.
A very nice game for all those people who think they can get  more 
out  of  their computers and who like a little  bit  of artificial 
intelligence.  It's  a  fourth dimension  in  interactive  arcade-
adventure action!

Game Rating (1-10)

Playability                7
Sound                      7
During attractiveness      9
Set Up                     9
Details                    9
Overall Rating             8

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.