Skip to main content
© Deekay

 "Stop  that right now or it will be the last thing you  do  with
teeth in your head."


        CONCERTS OBSERVED: SOUNDS HEARD AND VISUALS SEEN
                      by Richard Karsmakers
     (with a special guest appearance by Joris van Slageren)

 I've  been frightfully busy of late,  with this  teacher  degree
thing  and  all,  so  I've not quite managed to  go  to  as  many
concerts  as  I  would have liked to.  I missed out  on  Gwar  in
Tilburg in any case, and I think I might otherwise also have gone
to see Fear Factory play here in Utrecht. I am beginning to get a
bit  into  Fear  Factory,   you  see,  but  that  kind  of  thing
inevitably happens after the band has played,  and the next  time
they've  broken into the big league and they play stadium or  big
halls  (happened  to Rage Against the Machine and  Living  Colour
already).
 Still,  I've  been  to  a few concerts that I'd  like  to  write
something about here.

X-COPS

 Tivoli, March 6th 1996. Featuring Screaming Orgasm and X-Cops.

 It had been some time since I'd gone to a metal show,  and  this
was  a  pretty atypical one.  I went with a friend of  mine  from
"VIRUS"  (see  below),   Erwin,  to  interview  them.  After  the
interview we went to see them play, as well as their support act,
Screaming Orgasm.
 Screaming  Orgasm  (a Dutch band) were really quite  all  right,
with  a drummer who sounded much like Gorefest's  Ed  Warby,  and
with a similarly talented technique.  But it was not them that we
(Erwin,  me,  and at least two dozen paying visitors) had come to
see. No, we had come for X-Cops, Gwar spin-off band.
 X-Cops played their entire album. Wait, I got a track list (with
beer  and blood fluid stains on it to prove  authenticity)  which
I'll use here.  They kicked off with "Interloper",  then "Welcome
to New Jersey",  "5-0", "Barbells", "Zipper Pig" (with the rather
less ept Bob Gorman on vocals), "Paddy Wagon Rape", "Junkie" (not
on the album), "Cavity Search" (including a demonstration of said
concept),  "Your  Mother",  "Beat You Down" (not on  the  album),
"Tune  Up Time",  "Third Leg",  "Highway Star" (the  Deep  Purple
cover),  "You  Fucked Up",  "Nuture My Pig" (not on  the  album),
"Conflict" (not on the album) and "The Party's Over".  During the
songs  and  in between the songs there were  various  shoot-outs,
culminating  in Dave "Cobb Knobbler" Brockie  suiciding.  It  was
pretty  entertaining,  but  didn't  go down  too  well  with  the
press.  There  weren't enough audience members,  really,  but  X-
Cops play with zeal.  And Pete "Al DePantsia" Lee can play guitar
really well, actually, judging from how I saw him do the "Highway
Star" guitar solo.

FESTAKEL V

 Darc,  Utrecht,  Netherlands, March 30 1996. Featuring Malicious
Obscurity, Blind Justice and Sadist.

 You  may  know that I am a member of  "VIRUS",  something  which
stands  for  "Society/Federation/Whatever  of  Intensely  Rocking
Utrecht Students".  Every year they organise a concert with their
sister club,  ESHBF (believe me, you don't want to know what that
stands for). This time, the headliner was progressive thrash band
Sadist  from  Italy,  which was rather an  exceptional  thing  to
happen.  They  played for a reduced fee if we could provide  them
with a sleeping place for the night.
 Sadist  kicked  some  serious  ass,   with  the  amazing   Tommy
(keyboards  and guitars,  often simultaneously),  and the  others
being  none  too  bad either (the girls present  seemed  to  like
bassist  Chico  rather a lot).  I was right up front  wearing  an
Yngwie  Malmsteen  T-shirt  and thinking perhaps  I  was  looking
rather silly with that thing on in front of Tommy.  A thought  of
ceremoniously  sacrificing  the  T-shirt  crossed  my  mind,  but
briefly.
 After last year's lustrum party with thrash metallers  Altar,  I
had expected any further "VIRUS"-organised event to be a  letdown
in comparison,  but Sadist made it not so.  I do wonder what will
happen next year. I've heard the name of Phlebotomized mentioned,
but I'm afraid that won't quite cut it in comparison.
 I'd almost forget so say something about Malicious Obscurity and
Blind  Justice!  Malicious had been playing at regular  (smaller)
"VIRUS"  parties  twice  in  recent  years;   they  make   rather
straightforward  death  metal,  though of late  they  have  grown
significantly  and I wouldn't be too surprised if they'll  get  a
record  deal  some day.  I'd now call it "progressive  death"  or
something.
 Blind  Justice  played too loud at start,  but  the  volume  was
adjusted later on. They primarily played stuff from their new CD,
"Hurt",  which  was  also  for  sale there  for  the  first  time
(official  release date still lay one or two weeks  ahead).  They
played really tight,  but sax and violin were not audible enough.
The  closed  off with their high-speed Iron  Maiden  cover,  "The
Trooper". A nice gig, but paling into insignificance after Sadist
had made themselves manifest on most of my senses.

DYNAMO OPEN AIR '96

 Eindhoven Airport,  Eindhoven,  Netherlands, May 24th-26th 1996.
Featuring  rather  many bands of which I only recall  (in  random
order) Drain,  Shelter, Venom, Slayer, Gorefest, Savatage, Sacred
Reich (who replaced Halford), the Gathering, "Kreatief met Kirk",
Altar, Voivod, Anathema, Osdorp Posse, Nembrionic, Pitch Shifter,
Galactic Cowboys and Orphanage. And quite a few more.

 Muddy,  very muddy. For weeks it had been really dry; people had
complained  about there being rather not rain  enough,  and  then
fate listened and let go rather a bit too heftily.  On the day  I
arrived,  Friday the 24th of June, it already rained quite a bit.
And it only got worse,  much worse,  during the weekend.  Only on
Sunday  morning did a bleak summer sun manage to  pierce  through
the clouds for an hour or two. It was grossly insufficient to dry
the  tents  and transform the putrid mud  back  to  semi-walkable
sand; all it succeeded in was giving me a sunburnt scalp :-).
 As usual, Friday had bands in the large tent. There were a great
deal  of bands that I wasn't interested in;  at around 10 PM  the
first interesting band started to play - Dutch group Altar.  They
played stuff from both their albums,  which,  like we say, "stood
as  a  house".   And,   yes,  I  cried  my  lungs  out  with  the
"Godverdomme" in "Psycho Damnation"!  Orphanage was next, playing
the  usual - short - set of excellent material off  their  debut,
"Oblivion". Between them and Anathema sat Pitch Shifter, the time
during  which I used to do various things that had nothing to  do
with  listening to Pitch Shifter.  So far I had not been able  to
muster to courage to go fairly in the front,  but with Anathema I
did.  I had not seen them since the release of their second full-
length CD,  "The Silent Enigma",  and I was greatly pleased  with
what they did. They kicked off with some or other cover song that
was really familiar but that I could not connect to a title. They
concentrated on the new material,  though they couldn't leave off
"Sleepless",  which  they  dutifully  played.  The  new  material
sounded great, and I made my voice a bit hoarser. Vinnie can sing
really well, and has a good stage presence.
 The final band in the tent,  well,  I forgot their name but they
were abbismally (abbyssmally?!  how the heck?!) bad.  While I was
trying  to  go to sleep,  I found  their  relentlessly  hammering
drums,  spun into long and boringly repetitive  songs,  lingering
into my half-sleep.  It was pretty horrible. When, at about 6 AM,
the  music in the post-gig metal disco in the  tent  stopped,  an
almost  tranquil calm spread over the >100,000  population.  Even
Germans became silent and I slept the better part of my sleep.
 In the morning it rained,  as usual.  I had joined up with about
ten people of "VIRUS" and the morning saw attempts at making  hot
coffee  and  eating dry raisin buns.  For those who  didn't  like
coffee,  beer was used to wash everything down.  We all  gathered
into  the biggest of the tents that had been brought  along,  and
cracked jokes and generally smelled from most of our bodily  pits
(needless to say, this only got worse as the weekend wore on).
 I  spent part of the morning trying to procure a backstage  pass
to  interview  Venom,  the proceedings of which are  rather  more
extensively covered in the "Venom Interview" section so I  shan't
bother you with them here.  The afternoon was,  more or  less,  a
copy of the morning.  Lots of hanging about in that big tent, and
wait  until  a  good band started  to  play.  The  Gathering  was
excellent,  and instantly made me fall in love with singer Anneke
van Giersbergen.  I had in the mean time managed to get some kind
of backstage pass,  so right after their show,  impressed, I went
there  to  hunt for signatures.  Anneke seemed flattered  when  I
asked  her  to sign the "Mandylion" CD  liner,  and  the  sweetly
embarrassed  expression on her face I will forever carry with  me
in my mind.
 Other  bands to play on the first day (that I saw bits of)  were
Savatage  (did a good set,  but I am not too familiar with  their
material,  though  I  recognised the  excellent  "Jesus  Saves"),
Gorefest (who did their bit meticulously and tightly,  perhaps  a
bit too sterile) and Voivod (only recognised "Nuclear  War",  and
they  had a new singer).  But,  of course,  the reason why I  had
wanted to go to Dynamo Open Air in the first place was Saturday's
headliner,  the gods rock'n'roll, Venom. Right from the first few
drum sounds of "The Seven Gates of Hell" they impressed Hades out
of me.  They were tight and played all the right songs,  all  the
classic  old stuff up to the "Black Metal" album and  "Nightmare"
from  the later albums.  The pyro show was hellishly  impressive,
and  the first explosion (at the end of the drum intro of  "Seven
Gates")  was  audible  up to the village of  Best  and  the  city
of  Eindhoven,  appartently  (warnings  had been  placed  in  the
newspapers  to  proclaim that people needed not  worry).  In  the
middle  there  was a rather too long set change which  didn't  go
down well with the non-Venom fan critics at all.  After that, the
stage looked all different and also boasted a laser  show.  Among
more classics they now also played a new song,  "The Evil One", a
really  rather excellent track in the old vein but  really  good.
There  was more pyro stuff,  until at the end of a set cut  short
they  played  "Witching Hour" which ended in  a  most  impressive
fireworks  display  in the back and the smashing of  guitars  and
drums. Such a shame there had been no more photo passes, for I am
sure I would have made excellent pics...
 I'd  like to mention that me and a couple of friends  were  just
about  the only people who appear to have liked this  Venom  gig.
The  press  unanimously  slagged  them  off  for  self-pampering,
indolence,  the music being outdated,  them playing  "testosteron
rock",  the works. I'd like to retort: All those people haven't a
fucking clue.  Venom is classic.  Venom is primitive.  Venom  is,
well, VENOM!
 The  next day was a bit of a total loss,  except for  those  few
hours  of  sun  in the morning.  I  spent  almost  all  afternoon
backstage  waiting  for Abaddon to appear to  make  an  interview
appointment.  I  missed most of the bands,  but apparently I  got
filmed  in  the background somewhere because people  say  they've
seen me on MTV's "Headbangers Ball", waiting in front of a toilet
<cheeks go red>.
 I did see - or,  rather,  hear - part of Slayer,  but  then,  at
about 10 PM,  the interview finally happened. I had not been able
to see any bands on that Sunday,  really,  except for the biggest
letdown of the year, Kreatief met Kirk. This was supposed to be a
world-record  listening  session where the  new  Metallica  album
would be presented to the world, with a Dutch DJ interviewing the
band  on  a  video screen.  There were rumours  going  around  of
Metallica showing up,  and at least Kirk Hammett was scheduled to
show his be-pierced face. None of it happened. For an hour we all
stood to see nothing happen.  A stage with black curtains  drawn,
no  Metallica.  The  videoscreens had been blown to bits  by  the
previous  night's winds,  so all there was was  sound.  And  that
wasn't as impressive as I had expected,  either.  A lot of people
were sorely disappointed, especially those who had won "Metallica
VIP  Passes"  in a competition and who were lead  into  a  hangar
where  they  could  hear the whole album  and  see  no  Metallica
either.  As  it  later turned out,  Metallica had  actually  been
scheduled to appear as a surprise but this just didn't happen due
to press obligations elsewhere.
 Buggers.
 As  a whole,  DOA '96 was quite enjoyable,  but I think that  to
many  people,  who  had  not  been able to  meet  Slayer  to  get
autographs  and  interview  Venom,  it must have  been  rather  a
letdown as a whole. The weather sucked, too, which didn't help.

BOSPOP

 Boshoven,  Weert,  Netherlands,  July 13th 1996. Featuring Aura,
Skin,  Tyketto, The Gathering, Helloween, Motörhead, Joe Satriani
and Iron Maiden.

 It was a nice day and,  coincidentally,  the day after Karin had
turned 23. Bospop had started one day earlier, with Willy DeVille
closing off.  Friday had been dubbed "the singer/songwriter day";
Saturday,  obviously,  was the "rock band" day.  Like last  year,
when we had gone to see Dream Theater, Chris Duarte, Jimmy Barnes
and the Black Crowes among others,  Karin and me went together. I
had tucked a shitload of CD liners in the rucksack just in case I
might  run  into any of the Iron Maiden members  or  Stuart  Hamm
(Joe's bassist). No such luck, as it turned out; only the members
of  the  Gathering  and Tyketto ever  showed  themselves  in  the
press area,  and while taking pictures of Joe Satriani I  noticed
the  guitarist of Motörhead (would you believe I don't even  know
the man's name?) brushing by me.  Those were all the contacts I'd
have with any celebs that day.
 Was the day a total loss because of that? No way!
 A  Belgian  guy on the Internet Ytsejam Dream Theater  list  (hi
Wessel!) had told me the first band,  Aura, was definitely a good
one  to check out.  So that's what we did,  when they started  at
noon exactly.  They played music that was a combination of  Fates
Warning and Marillion,  I guess,  and were quite OK.  The drummer
and bassist were pretty amazing, but particularly the guitarist -
apart  from the fact that he was a really unaesthetic fat  git  -
didn't manage to rise to any specific heights.  The singer seemed
OK.  They have their debut CD coming out in September,  but  they
closed off with a song that won't be on that album  but,  rather,
on  their next one (if everything goes according  to  plan,  that
is).  And that song made the most impression on me,  by  blending
obvious  influences from Dream Theater in the song  structure.  A
promising  band,  but the guitarist should definitely go  weight-
watching. Either that, or he should try to be less caricatural on
stage.
 I  missed  most of Skin because we were  scavenging  the  Bospop
booths  for  either  a decent Gathering T-shirt  (failed)  or  an
interesting  bootleg  CD (succeeded).  The music  was  quite  OK,
though, and near the end - the last two songs or thereabouts - we
actually went to see them rather more up close.  They were a  lot
better than Tyketto, anyway, who simply failed to impress and who
were also too self-conscious.
 Then the next band,  the first of three bands that I'd  actually
come to Bospop for:  The Gathering. This Dutch band impressed the
hell out of me at Dynamo Open Air,  because they play great music
and   have  a  fabulous  front  lady  and  singer,   Anneke   van
Giersbergen.  This time I could actually see them up close,  have
eye  contact  with the angelic Anneke and feel touched  by  their
music,  her mood,  and the whole atmosphere. I liked it even more
than I did at Dynamo Open Air.  I snapped a few pictures but none
of  them really capture the way she is on stage,  the  enchanting
creature that entraps with her guileless ways,  ensnares with her
beautiful voice. Definitely one of the best bands of the festival
(if you want to check out what they're like,  get their excellent
third album, "Mandylion"). They played most of "Madylion" as well
as  "Stonegarden"  from  their  debut and  one  song  I  couldn't
identify  (which was probably of their rather bad second  album).
After the superb single "Strange Machines" they called it a day.
 I didn't see too much of Helloween. I lost touch with them after
Kai  Hansen and Michael Kiske left,  and I am only familiar  with
their really old material.  Only when they played "Future  World"
could I get myself to come close and actually see what they  were
all about.  They're actually a pretty OK band, though the current
singer can't quite get to the high notes.  This was most clear in
the encore, "How Many Tears".
 Next  up  was Welsh-British-Swedish  band  Motörhead,  legendary
during their own lifetime.  Mikkey Dee, drummer (formerly of King
Diamond), had a broken leg so the set eventually had to be broken
off after "Killed by Death" after a mere 40 minutes. Still, quite
amazing  for a drummer who still used his double-bass.  I am  not
all too familiar with the Motörhead oevre - I actually don't have
a  single of their albums - but I did recognise "Ace of  Spades",
with  which they kicked off.  They might have played "Iron  Fist"
too,  I  am  not certain.  It was cool to be kindof up  close  to
Lemmy,  who is still legendarily ugly but now also quite grey.  A
shame  he  didn't get to be backstage in the press  area,  for  I
would really have liked to make a snapshot of him holding the "ST
NEWS - The Ultimate Atari Disk Magazine" T-shirt. He seems like a
great guy to go to a bar with, though I wouldn't know where I got
that impression from <grin>.
 There was quite a big break before Joe Satriani started,  due to
the  Motörhead set having had to be cut short and  all.  And  Joe
played  an  hour  and  a  quarter  of  unsurprising  music   that
nonetheless enthralled all. Now with sunglasses and entirely bald
head,  Karin said he looked like a fly or something, albeit a fly
that can play excellent guitar.  He had Stuart Hamm and  Jonathan
Mover  with  him again;  success assured.  Stu  also  played  his
impeccable  solo again,  which once more dropped my jaw and  made
tears  sting  behind  my eyes.  Joe played a  variety  of  stuff,
including "Ice Nine",  "Surfing with the Alien",  "Summer  Song",
"Big Bad Moon",  "Cool #9",  "Always with me...", "Luminous Flesh
Gianst",  "The Extremist" and, of course, "Satch Boogie" with the
excruciatingly  ungraspable fingertapping passage that  I  simply
can't  get  to grips with myself.  I think Karin liked  Joe  too,
which I guess is a good thing.
 Next  up were Iron Maiden,  but because we had to make the  last
train  back to Karin's parents where we'd spend the  night  (last
year  I'd borrowed my dad's car but he'd make such a fuss that  I
decided I'd be damned before asking him again, which was probably
exactly  what he wanted) we missed all of it.  They didn't  start
until 22:45, at which time we were already 9 minutes out of Weert
by  train.  That was kindof a big bummer,  caused in part by  the
fact that the last train to Karin's parents' place was  cancelled
due  to repairs on the tracks so we had to take  the  penultimate
one.
 Not so good an ending to an otherwise really nice day.

Wâldrock
by Joris van Slageren

 Bergum,  Netherlands,  June  29th 1996.  Featuring  Hideous  Sun
Demons,  Downset,  Gorefest, Madball, Morbid Angel, Fear Factory,
Life of Agony, Type O Negartive, Slayer, Ministry.

 This summer festival is not quite as big as the Dynamo festival,
but  usually  has a better line-up for fans of the  more  extreme
kinds of metal, such as myself. This year was the best line-up in
their nine-year history. This year a friend of mine and I went to
Wâldrock together by car.  Due to the large distance between  our
homes  and Bergum,  we arrived too late to see the  opening  act,
called  the  Hideous Sun Demons,  which is a local  band  as  the
festival's  tradition requires.  The second band on the bill  was
Downset, who were also featured on last year's line-up. Not quite
my  cup of tea and judging from the response they  got,  not  the
audience's  either.  Apart from the opening act,  the next  band,
Gorefest,  were the only Dutch band this year.  At this point the
organisation was running half an hour ahead of schedule, which is
quite  unusual for festivals or indeed for any live  performance.
Gorefest played their usual well-rehearsed,  tight and uninspired
set.  The combination of that many seventies influences and death
grunt-type singing does not go down well with me, but many people
seem  to  like it,  so who am I  to  judge  them?  Madball,  like
Downset, make hardcore music, but do this with so much more speed
and  energy,  that they are two orders of magnitude  better  than
named  band in my opinion.  Anyway,  the next band was the  first
band  that I was really interested in:  Morbid Angel.  So it  was
time  to  watch  the proceedings from a  closer  point  of  view:
Squashed  between fence and mosh pit.  They played virtually  all
the classic songs, starting with the "The Invocation" intro tape,
which   is  not  quite  as  legendary  as  Venom's  "Ladies   and
gentlemen...",  but still makes me very happy.  After "Chapel  of
Ghouls",  unfortunately, it was all over, so I headed to the beer
stand  to  catch  my breath and to compensate  for  the  sweating
during the gig.  Fear Factory's clinical,  industrial sounds were
pleasing  to the ears as usual.  About halfway through the  show,
though,  vocalist Burton C.  Bell's voice started to suffer  from
the  constant screaming,  so that the melodic singing  bits  were
barely  audible.  This was not the first time that I  heard  that
happen,  either,  so if he wants to keep his voice for some  more
years,  he'd better watch out!  Next up was Life of  Agony,  from
Brooklyn, New York, like so many of the bands today. Singer Keith
Caputo, unfortunately, had enjoyed a little too much of the Dutch
agricultural skills,  which didn't do his singing much good.  And
that's a pity,  because they can be very good!  The best band  of
the  day proved to be Type O Negative.  Apart from their  lyrics,
Pete  Steele's dark cynical sense of humour dripped from  binding
lines like:  "The subject matter of the next song is a  boy,  two
girls and a bed. If you use your imagination and your right hand,
you'll have a good time".  Peter Steele emptying his wine  bottle
ended  a very good performance.  To continue today's  line-up  of
famous  bands:  Slayer.  The  constant  rain and  the  cold  were
beginning to have their effects on the audience by  now,  causing
the response to Slayer's show to be less enthousiastic than might
have been expected.  Fortunately,  this didn't keep the Americans
from performing very tight as always.  They should have been  the
headlining  act instead of industrial metallists  Ministry.  This
could be due to the fact that Slayer were added to the bill at  a
very  late stage.  After a set change break of over  45  minutes,
Ministry finally made their appearance on stage.  The added value
of their live performance over the album was absolutely  nothing.
Arrogant  Al Jourgenson's comments were limited to the  title  of
the next song they were going to play.  This got us bored after a
couple of songs, so we left early for the long ride home. 

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.