Skip to main content

ST SOFTWARE NEWS by Richard Karsmakers

It  has  been literally raining software in the  last  couple  of 
months, so this article will be quite big this time! Not only did 
more  time elapse since the last issue of ST NEWS was  published, 
but also did several companies start writing software for the  ST 
in the new year or the end of the old year.  Let's have a look at 
some of the many titles I have seen here and there...

Mirrorsoft finally published "Fleet Street Publisher" (which  was 
earlier announced as being "Fleet Street Editor",  but alas!),  a 
desktop publishing program.  It looks like desktop publishing  is 
going to be it for 1987;  not only did Mirrorsoft "Fleet Street", 
but  another company (beats me which one) published  "TeX"  (very 
good,  so it seems) and Softlogik published "Publishing Partner", 
about which you will be able to read more a bit  furtheron.  Even 
on the Apple-emulator, ST users can use desktop-publishing with a
program  called  "Ready-Set-Go".  Atari is now also  launching  a 
laser-printer at about 7000 Dutch Guilders (which  will only work
on the new 2 Meg machines),  so it seems that the ST series  will 
finally become real professional workstations.

Let me first explain what desktop-publishing is. In the jungle of 
computer  lingo,  this word is quite new;  I hadn't heard  of  it 
myself  until half a year ago (when I heard that "1st Word  Plus" 
also enables desktop-publishing). This term means word processing 
while  it  is  possible to use pictures  (small  or  large,  that 
doesn't matter) with your texts. You simply type your text around 
the  pictures  or  so.  On  the Commodore  64  a  program  called 
"Newsroom"  did  something  like it,  but  you  really  need  the 
splendid resolution of the ST and a really good monitor (like the 
SM  series)  to  publish with your desktop to  its  full  extend. 
Hardcopies on regular printers (even like the Star NL-10) do look 
a  bit dumb,  however,  since these programs mostly use  high-res 
dumping techniques.  Since most desktop-publishing programs  open 
the possibility to select from a wide variety of font styles  and 
font  sizes,  not  all these fonts will be equally  visible  when 
printed.  One really needs a 24-pin printer (like the NEC P6)  or 
maybe even a laser-printer to do the job properly. Unfortunately, 
most people cannot afford these. Therefore, a program like "Fleet 
Street Publisher" is not very useful for most people,  though set 
up  very  well  and  offering the  strangest  and  most  advanced 
options.  It  can be ordered at  Mirrorsoft,  Maxwell  House,  74 
Worship Street, London EC2A 2EN, England, and costs £115.
A few other programs for word processing/desktop publishing  that 
have been launched recently are Application System's "Signum" and 
SoftLogik's "Publishing Partner".  "Signum" allows advanced  word 
processing (although I missed outlined and light options), and it 
enables  the user to print out his documents on a 9-or 14  needle 
printer (where the quality of the 9-needle printout can easily be 
mistaken with that of a 24-needle printer!!).  Unfortunately,  is 
doesn't  yet  allow the use  of  pictures.  "Publishing  Partner" 
does offer this possibility,  and the quality of the printout  is 
very near to that of "Signum".  Further reviews of these programs 
may be expected soon in ST NEWS...

GfA  Systemtechnik  in Germany finally launched a  compiler  that 
could  compile this version of ST NEWS without as much  as  bomb-
crashing while loading!  According to GfA Systemtechnik,  this is 
the final version although I have heard that Anthony of  Commedia 
succeeded in letting it crash all the same.  The GfA Compiler can 
be bought through Commedia,  Eerste Looiersdwarsstraat  12,  1016 
VM,  Amsterdam,  Holland, or directly at the importer for Holland 
or GfA Systemtechnik (the latter if you live in Germany). At GfA, 
it costs DM 169,-.

Megasoft has launched a level-game called "Wizard Royal"; in past 
times, Good and Bad fought against each other and many cases have 
been hidden on different continents and in different times. These 
cases  have to be recovered by the owls (you are one if you  play 
the game).
If you have a color monitor, the picture look nice but the actual 
game  looks  simply  dreadful,  so I tested  it  with  monochrome 
instead (it works with both color-and monochrome monitors!).  The 
pictures  were still very nice,  and the game itself was nice  to 
have a look at as well now.
I  suppose the game is based upon a game that I used to  have  on 
the   Commodore  64  that  was  called  "Wizard"  (published   by 
Progressive Computers and Peripherals in the U.S.A.).  Both games 
incorporate an extended editor.  I liked "Wizard" on the 64  very 
much,  but  that  was  because  if better  use  of  the  hardware 
provided.  Still,  "Wizard Royal" is very addictive,  although  I 
have only succeeded in finishing a level called  "Bergwerk".  The 
editor  is unbelievable!  There are really dozens of things  that 
can be changed - you just have to look at it yourself and  you'll 
know what I mean.  In the German magazine "ST Computer", a review 
article compared the game with "Lode Runner" (another game on the 
Commodore  64,   and  the  only  computergame  to  be  afterwards 
converted to an arcade-hall version!),  which I think isn't true. 
"Lode  Runner" is very much different although the goal is  quite 
the  same.  At  a  price of about DM 139,- (which is  a  bit  too 
expensive,  I  think)  this  game can  be  obtained  from  Boston 
Computer GmbH,  Anzinger Str.  1,  8000 München 80, West Germany. 
The game further on (I almost forgot that) incorporated very well 
digitized sound effects,  which unfortunately only work on a  Meg 
computer (520 ST+,  1040 STF or upgraded ST with one Megabyte  of 
RAM).

Well,  it may sound unmodest,  but I would hereby like to  review 
two  of  our  own  new  products  as  well.   At  first,  there's 
"Speedwriter   V1.0",   a  program  that  allows  you  to   write 
interactive  communications to any of your friends (or  enemies). 
It  simply stores all you type in a string (so cursor  movements, 
deletes,  etc. as well) and enables re-printing of that string as 
well. Just have a look at it yourself, by ordering it through our 
PD  service  (have a look at the article called "PD  Library"  in 
this issue of ST NEWS).
Recently,  we  have received many positive reactions to  the  new 
setup of ST NEWS so I decided to make a Compendium of all  issues 
that  were published in 1986,  under the name "ST NEWS  Volume  1 
Compendium"  (not  my  idea,  but of  Commedia),  with  the  most 
interesting  articles  that were published in ST  NEWS  Volume  1 
Issues 1-6. For some people, this will be the only way to read at 
least a few of the articles published in ST NEWS Volume 1  Issues 
1 and 2,  since these have been discontinued from our PD  Library 
since  Januari  1st of this year!  This program is  also  totally 
menu-controlled  as  a part of our new setup,  and  can  also  be 
ordered through our PD service.

Mirrorsoft  has  not  only  launched  "Fleet  Street   Publisher" 
recently,  but also their long awaited "Strike Force Harrier". It 
is actually a flight simulating game,  that offers very fast  and 
smooth solid-model graphics.  It can be regarded as being kind of 
"F15  Strike  Eagle"  (a  popular game in the  mid  days  of  the 
Commodore 64) with several aspects of "Sky Fox" (a game that  was 
launched on the Commodore 64,  but that also has appeared on  the 
Amiga  and  the  ST of course).  A friend of mine  told  me  that 
"Strike Force Harrier" was 'Sky Fox as it should have been in the 
first  place'.  It  is possible to fly over a 3D  landscape  with 
mountains (mountain-like pyramids anyway),  to beat the hell  out 
of tanks and to engage into air-to-air combat.

Missiles,  bombs and machine guns are the only means you have  to 
achieve your target.
As I already said, the graphics are impressive (faster than those 
of Flightsimulator II) but this game again proves that working on 
a  machine  with  many  colours  doesn't  necessarily  mean   the 
production of decent colour shades in a game like this.  Not  bad 
at  all,  and definately better than that downer "Harrier  Strike 
Missions",   but   I'd  rather  fly  "World  War  One   Ace"   of 
"Flightsimulator  II".  I hope "Spitfire '40" of Mirrorsoft  will 
turn out to be better!

Level  9,  a  famous  British  software house  on  the  level  of 
adventures,  has  (so  I've heard in close cooperation  with  the 
people   of  Rainbird  -  the  people  behind  "The   Pawn"   and 
"Starglider")  published  an  adventure pack  called  "Jewels  of 
Darkness" recently.  Our adventure specialist, Math Claessens, is 
not particularly thrilled about them, nor am I (but I wasn't much 
of  an  adventure freak anyway).  "Jewels of  Darkness"  contains 
three  all-time  classics  from  Level  9  computing,  which  are 
"Colossal  Adventure",  "Dungeon" and "Quest".  I remember  these 
titles well,  as I read advertisements of these games for BBC and 
Commodore 64 in a very old computer magazine (about winter  1984) 
just  when  I was thinking about buying my first computer  (as  a 
matter  of  fact,  I  was then deciding whether  it  would  be  a 
Sinclair QL or the Commodore 64). I don't think it's much good to 
convert  these adventures to computers of the standard of the  ST 
(or even the Amiga,  for that matter). Although all locations, as 
far as I've seen, are supplied with a picture, these pictures are 
very roughly drawn-'n'-filled and aren't liable to smell the  ass 
of "The Pawn" (or even Activision's adventures - "Borrowed  Time" 
or "Mindshadow").  For dedicated adventure freaks I suppose  they 
might  be worth buying,  but never even think about it  when  you 
aren't one of those!

Kingsoft of Western Germany has been publishing quite some  games 
for the ST: "Quiwi", "Space Pilot" and "Fist of Fury" are only of 
few  of these,  wherease they also seem to have published a  game 
called  "Typhoon"  which  looks really  great  from  screenshots. 
Because I still haven't received "Typhoon" from them and  because 
I  haven't  seen  "Quiwi" at all (it seems  to  be  rather  dull, 
anyway),  I  hereby want to tell something about  "Space  Pilot", 
adapted for the ST by Oliver Joppich. It is a 2D space-blast-'em-
up-game,  which  unfortunately doesn't offer  "Time  Bandit"-like 
smooth scrolling (but something rather more like character  block 
scrolling).  That's  the only disadvantage of this  game,  so  it 
seems,  because  I  think it's much fun playing,  and  the  sound 
effects (especially between two levels) are very good indeed! One 
has to get used to the way in which all is directed with help  of 
the joystick,  but when you have managed to do so,  it is a  very 
addicting game to play.  "Space Pilot" is, except for the scroll, 
a winner among arcade classics!
I also mentioned "Fist of Fury",  the prototype of a karate  game 
as  it shouldn't be.  It only works on a 1 Meg  machine,  and  it 
offers  dull graphics,  shitty joystick movements,  etc.  Even  a 
price  of DM 10 for this program would be too expensive  (but  it 
costs even more...)

"Eden  Blues" is another game to be launched recently.  It is  an 
interactive  adventure in which you are to escape from a  maximum 
security prison.  You must kick doors and find your way around  a 
kind of maze to find the way to the outside world.  The  graphics 
are reasonable and the sound was so impressive that I don't  even 
remember if the game had any.  It works partly with the keyboard, 
and  it  really isn't a really good game (quite unlike  the  only 
other maze-like game "Time Bandit" - if comparison is allowed  in 
this case).
Another  quite  lousy game to be launched  recently  is  Artworx' 
"Thai Boxing". I can remember being all excited when I heard this 
game  was  to  be  launched on the  ST,  but  I  already  got  my 
suspicions  when  I  saw  the game at a friend  of  mine  on  his 
Commodore 64. When I eventually saw the ST version, I immediately 
recognized the dullness and stupidness of the 64 version.  It  is 
simply  a  game in which you must beat up your opponent  (or  the 
computer-opponent).  On the top of the screen, your head and that 
of your opponent are displayed during the contest,  in which they 
get bruises,  bumps,  bloody noses,  etc. The principle is simple 
and  the  graphics  are not only dull but never  seem  to  change 
either. A real downer, unlike Artworx' "Strip Poker"!

The  last game in this months ST NEWS ST Software News column  is 
"Macadam  Bumper",  a  pinball machine +  construction  set.  The 
graphics  are  very  impressive  and  the  user-friendlyness   is 
ginormous!  But  the top of the biscuit was the sound.  When  the 
first  sound  FXs  started to buzz  through  my  ear  tunnels,  I 
immediately looked under my poor ST's keyboard to see of a rascal 
might  have put one of those Amiga soundchips under it -  to  say 

the least,  the sound FX are very well done.  Almost  real.  This 
game  is definately a lot (yes,  a lot) better  than  Microdeal's 
"Pinball Factory", and I consider it to be a hit!

Next  time in ST Software News,  I hope to publish (p)reviews  of 
"Defender of the Crown",  "Summer Games",  "Star Trek",  and many 
other interesting software titles - it is almost sure that  we'll 
publish a full review of "Signum" then.

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.