Skip to main content

BOOK REVIEW: DAS GFA BASIC BUCH by Stefan Posthuma

A lot of people can write books about GfA,  but there is only one 
who  can reveal all the secrets:  Frank Ostrowski.  (In case  you 
don't  know  who Frank Ostrowski is,  he is the guy  who  created 
GfA!) He has written a book,  that proves to be a GEM.  It  costs 
89  Dutch guilders and comes with a diskette containing  most  of 
the  programs  of  the book.  It has a black  hardcover  and  has 
exactly 288 pages.

The book is certainly not a "how to program in GfA" kind of book. 
If  you are not familiar with pointers,  varptrs and  other  more 
specialized GfA-stuff,  this book won't help you any further. But 
if you are an experienced GfA programmer and want to get the most 
of it, this book is something you just can't do without! The book 
is  written  in  German  and there  is  no  Dutch  version  (yet) 
available.  But even I,  who used to do all sorts of  interesting 
things (except paying attention) during classes,  can read it  so 
it shouldn't be much of a problem.  I bought it at The Great  SAG 
Meeting  in  Amsterdam and it should be  in  all  self-respecting 
computer stores right now.

The  book  consists of two parts.  The first part  gives  general 
information.  It  starts  with a chapter  about  optimising  your 
programs - how to save memory and time.  Very interesting here is 
the Quicksort routine,  which I had been looking for a very  long 
time.  After this, Mr. Ostrowski tells all about graphics, how to 
use clipping,  how to use BITBLT, and how to use screen-switching 
to  create smooth graphics.  After the graphics part,  there  are 
some very interesting programs and routines. To name a few:

- Screen-dump routine
- Directory-routines
- How to create .TTP programs
- Disk-formatting
- Superfast machine-code zoom routine
- Recursion
- Using other fonts

The second part of the book delves really deep into the Operating 
System of your computer.  All GEMDOS, BIOS and XBIOS routines are 
listed and described.   After this,  the part about the AES tells 
you  how  to use menubars,  objects,  forms,  and  all  kinds  of 
routines like dragbox,  growbox ect. The RecourSCe part tells you 
all about loading and using Rescources in your GfA programs. This 
means   that   you  can  create  Recources  with   the   Recource 
Construction  Set  and use them in GfA!  Everything  is  covered, 
windows, menubars, sliders and dialog boxes. It is completed with 
a program that uses a custom-desktop with icons,  windows and the 
lot.
At the end,  all the GEMDOS, BIOS and XBIOS are listed once again 
with  corresponding page numbers for quick reference.  Of  course 
they didn't forget to add an index.

This  book  contains  a  huge  source  of  information  for   the 
experienced  GfA programmer,  and it is well worth the  money!  I 
covered this book very globally,  because if I wanted to tell you 
all  the  things that are in it,  I probably needed  this  entire 
ST NEWS!

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.