Skip to main content
© Knighthawks

               The Fourth Crimson's Column sequel

         in search of a relatively safe passage through

                          ROADWAR 2000
 
                               by

                   S
TRATEGIC SIMULATIONS INC.

                 through collected passages from

  Government Underground Biolab Journal - GUB director Herrell

 Report from the Committee of Three - Jackson, Villiers, Laramie

    Helgron's Highway Hoppers - President Jonathan T. Helgron

   1. Excerpts from the GUB Journal, Final Updated Edition.

   December 31, 1999.

  The days tick away and Christmas is past.  I fear that none  of 
us  will  survive another year in this dead place.  Some  of  the 
volunteers  who  are  sent  up to  approach  those  gang  leaders 
managing  to  gain control over several cities  simply  disappear 
forever;  others come back without succeeding. Only twice has the 
password been given to a leader,  and both times these were heard 
of  no more.  My men and I will try to hang on for as long as  we 
can,  but  many  dangers  exist and the hope for  a  new  century 
diminishes. All we can do now is wait.     

   February 13, 2000.          

   Maybe we have a chance.  One of my men spotted a leader  whose 
gang was in control of eight cities;  he was given the  password. 
Later  this man used it,  thus getting our address.  A couple  of 
days later still we found him and his friends asking around  town 
looking for the right people to meet.  We let him in and informed 
him of our situation.  He said at once he'd help; apparently he'd 
been planning some form of reorganisation by himself.
   His  name is Jonathan Helgron,  and my personal impression  is 
that   we  are  dealing  with  a  relatively  well-educated   but 
basically uncouth,  no-nonsense individual who has a very  strong 
feeling of moral behavior.  So far,  he hasn't conquered a single 
city led by either National Lawful Guardsmen or Reborners. On the 
contrary;  he seems to have a special kind of interest in,  as he 
put it,  "kicking the shit out of them Invaders".  As I said, not 
particularly diplomatic - but so far very effective. 

   March 3, 2000.

   Pintero  is  back!  Our man Helgron seems  serious  -  serious 
enough  to  realise that bringing back our agents  is  much  more 
important  than fooling around with the multitude of enemies  all 
the time. Although I hear that the number of cities falling under 
his  control is constantly increasing,  this seems to be  due  to 
tactical  necessity rather than lust for power.  I think our  Mr. 
Helgron may come a long way.

   June 20, 2000.

   Five of our team of eight have been returned now.  Looking for 
the others will be increasingly difficult;  if Helgron brings  in 
another  one or two I'll give him our very last radio to  aid  in 
his search.  Bad weather conditions in the north of the land have 
slowed  him up significantly;  also I hear he's been  very  close 
to being defeated by a concurring road gang and has decided  that 
an  increase of tactical insight is needed so he may  effectively 
control more vehicles.    

   September 1, 2000

   Helgron has our only radio. If he doesn't return with the last 
two agents,  our chances at success are close to nil.  Some of my 
staff feel that I've made a mistake in trusting a  non-conformist 
like Helgron;  others agree that he's our only chance - and  that 
the  very  extremity of his character may well  be  his  greatest 
asset. But our time's running out; if we don't hear from him very 
soon,  it  will  be  too late to  save  this  diseased,  mutated, 
starving country.

   October 27, 2000

   He did it.  Today Helgron returned with our last missing agent 
- and now we can start healing the state. He doesn't know it yet, 
but  as  of tomorrow our country will once more  have  a  leader: 
Jonathan T. Helgron, President of the United States of America.

                                     GUB director Herrell

   Hello again to sequel four in the neverending series of action 
adventure hints & tips brought to you in Crimson's Column, and as 
you  have  undoubtedly established by now we're  looking  at  yet 
another SSI title here, 

       ROADWAR 2000 by STRATEGIC SIMULATIONS INCORPORATED,

this being a post-holocaust sf game in the Mad Max tradition.
   For  those  of you not familiar with my  articles  (I'll  have 
the  generosity to accept any ol' excuse but don't you dare  miss 
one  in  the  future)
 but interested in  what  I'll  freely  call 
Adventure  Ethics  I should perhaps   mention  that  explanations 
concerning  my  style  &  approach,   larded  of  course  with  a 
plethora of reader unfriendly comments,  can be found in  earlier 
issues.  So far,  articles on Sundog,  Phantasie I and  Brataccas 
have been published in this great disk magazine.  Please refer to 
the  section  of  ST  NEWS where the making  of  back  orders  is 
explained.   
   On with the show - our attention to the Committee Of Three.

   2. Excerpts taken from the Report as presented by the C.O.T.

   For  months I had lived as a healer.  Ever since the  invasion 
health conditions in our city had grown worse. Our hospitals were 
all destroyed; only some of the basements and laboratories in the 
outer  perimeter  had been partially preserved.  After weeks  and 
weeks of gathering all the working equipment we could find, aided 
in  our efforts by the Guardsmen (ours had not left the  path  of 
justice), we managed to establish some improvised clinics.
   But more and more people died of this strange disease,  and as 
the  mutants proliferated,  we desperately tried to find ways  to 
make an antidote.  It took us a long time,  but finally,  in  the 
winter of 1999, we came up with a reliable antitoxin. Making this 
antitoxin requires great amounts of chemicals, and as we lack the 
means  to  make some of the ingredients necessary,  we  can  only 
fabricate  the antitoxin when we get our hands on adequate  other 
medicine.

   Then,  halfway through April in 2000,  our town was visited by 
one  of  the many roadgangs that roam the streets more  and  more 
frequently.   But  where  some  gangs  persist  in  looting   and 
destroying all they can, these people were sufficiently polite to 
send envoys,  scouting the city.  One of the patrolmen told  them 
how  things stood,  and this seemed to satisfy them -  they  said 
they'd leave the city as soon as they'd found some people to take 
the places of those who had died of the disease. 
   That  night  I talked with my  collegues,  and  although  some 
called it insane,  I decided to help these people,  to see what I 
could  do  to  heal  their ill (or  keep  them  from  contracting 
diseases) and to aid them in their quest for G.U.B. agents.
   In the morning of April 18 in the year 2000 I joined Helgron's 
Highway Hoppers.

                                       Rebecca Laramie, MD. 
     

   Training  is  essential.  If you can't convince  whoever's  in 
charge  of  running things of the fact  that,  without  training, 
there's  no  military basis (let alone prowess),  then  you  know 
you're  on the losing side.  Which is the wrong side in  any  ol' 
war, from my point of view.
   The  Muthuh Truckers certainly weren't the best outfit in  the 
country - but at least they had the common sense to pay attention 
to battle techniques,  as well as an extensive knowledge of sound 
engineering.  Their  cars  were  always  rolling,  most  of  them 
substantially   altered   with   regard   to   engine   capacity, 
maneuvrability  and  protection.  Also they took a  lot  of  time 
looting cities, trying to find speed shops and such. Of course, a 
sound  engine  is  no  good  if  the  man  operating  it  is   an 
undisciplined  over-the-edge  egg-head.  Which leads  me  to  the 
unfortunate  conclusion that the Muthuh's organisation held  room 
for improvement.

   One day in May,  we were on the road in the West Central  when 
we  ran  into this group of six vehicles.  Unlike our  own  team, 
whose  leader insisted on uniformity and therefore used the  same 
type of vehicle for everyone,  this road gang had anything from a 
sportscar  to  busses  - even a  trailer  truck.  And  while  the 
Muthuh's laughed at what they called "a circus parade", our enemy 
took its positions.
   Before Big Red Ralph could shout his battle cry,  I warned him 
that  these guys were not,  by the looks of their  positions  and 
division of personnel,  amateurs.  But Big Red simply ignored me, 
laughed,  and yelled,  "Clearrrrr.... the ROAD!" - and all Muthuh 
trucks attacked.  
   We  lost the battle in no time flat - and our adversaries  did 
not  merely  ram us;  when it became clear that we  were  losing, 
their  chief  gave  the order to  start  boarding  our  vehicles, 
keeping them in one piece. Theirs was a smart leader.

   The  Muthuh's  fought to the last man  and  lost.  Me,  I'm  a 
professional - when our cause was lost, I surrendered. And seeing 
that  a  military man without an outfit is just  so  much  wasted 
space, I offered them my services. Their man Helgron accepted me, 
and  for the first time in my post-war career I had the idea  I'd 
joined  a  group worthy of loyalty.  Soon  after  that,  I  began 
training  their  members  and improving  upon  their  car  battle 
techniques.

                                    Commander Raul Villiers

   Everybody knows there are many kinds of politicians.  Some  of 
them are merely slick,  others lack integrity,  still others  are 
led by ambition only.  Perhaps most of us are weak, but surely we 
are all human. 
   When I joined J.T.  Helgron's freedom fighters they were  just 
about  to  rid themselves of a man called  Geoffrey  Mulligan,  a 
politician of the kind that might be called "slick". His services 
had not been satisfactory to the group,  and when I offered  them 
my own it didn't take very long before Mulligan was retired and I 
became P.R.-representative and spokeswoman for the group.
   As anyone with a tinge of perception could see,  J.T.  Helgron 
had the makings of a winner. Not only did he have those qualities 
that we look for in a leader,  he also had the backup of a  great 
team  - a loyal military advisor,  a competent physician,  and  a 
well-trained well-equipped resistance force. 
   As advisor to the Chief,  my first and most important job  was 
establishing and maintaining contact with other groups of  people 
-  whether  the  individual  neighbor or  large  gangs  of  mobs, 
mercenaries, street gangsters, rabble or needy individuals; I was 
the  one called on first.  Then,  if my negotiations were  either 
unsuccessful or just not the right method,  and contact was still 
required,  Helgron would send envoys.  Usually, this would mean a 
couple  of armsmasters and some bodyguards;  sometimes  he  would 
send  escorts  as well.  I'm glad to say that in my time  as  go-
between  I  managed  to make quite a  few  contacts  that  worked 
satisfactory for both sides.      

                       The Secretary of State, Paula Jackson       

   3. Helgron's Highway Hoppers

   As  a combined university graduate and ex-convict you can  get 
to  know  a lot of different people.  After disaster  struck  our 
country,  most of my friends were dead or gone - and the  ability 
to  make  social contacts and finding the right  people  for  the 
right jobs became essential to the survival of our  community.  I 
was  not exactly elected mayor of the city (it was more  like  an 
appointment  if  anything),  but the effect might have  been  the 
same.  I  spend  several  months  rallying  all  women,  men  and 
equipment that could be used for building a new society - in  the 
meantime  expecting  news  from either  our  government,  or  the 
invaders.  But half a year passed and there was still no sign  of 
anyone  taking control - all I received were unconfirmed  reports 
about  cities  being  taken  over  by  gangsters,   invaders   or 
satanists, and the land terrorized by motorgangs.    

   Two  more  months I waited before I came to realise  that  the 
growing threats from outside and the increasing disease-spreading 
mutants  inside  our  city  were going  to  kill  us  all  unless 
something was done about it.  So I took the initiave,  asked  for 
volunteers  and started an entirely new road  gang,  intended  to 
link rather than separate our nation's cities,  under the name of 
Helgron's  Highway Hoppers.  We started off with no more  than  a 
sports car hard top, six men including myself, and a very limited 
storage of supplies.

   The first thing I learned was that one vehicle wasn't going to 
make us a formidable road force.  So we skimmed the city of  some 
of  its surplus ironware and put together a six-vehicle  fighting 
force  - not more because it was hard enough feeding  the  people 
needed  to man the cars and also I was aware of the fact  that  I 
needed much more experience in battle contacts before I'd be able 
to efficiently hold command over a larger number of vehicles.

   I  was careful not to take too many small vehicles,  but  also 
not just busses (good for shooting) or trailer trucks (great  for 
ramming)  because chances were that people would outmaneuver  us. 
When all was ready,  I decided to move up to New York,  to see if 
there was any such thing left as the United Nations Headquarters. 
From  there  on,  we'd  drive through the  Northeast  into  North 
Central, hoping that cities such as Pittsburgh, Indianapolis and, 
of  course,  Detroit  would harbor possibilities to  enhance  our 
mechanics.
   Moving  from city to city looked easy enough on the  maps  but 
turned  out  to  be  quite a problem  in  reality.  Some  of  the 
multitude of road gangs we ran into minded their own business and 
steered clear from us, but the vast majority of wheelers declared 
us easy prey and attacked on sight. Now anyone with the slightest 
shimmer of tactical insight knows that it's relatively easy for a 
well-trained six-vehicle roadgang to make short work of a  couple 
of  blindly attacking sidecars.  Suicidal is the right  word  for 
'em. But the point is, if you don't watch it even sidecars can be 
the  death of you - because ramming damages your  cars,  and  you 
can  always  fix flat tires but you just  can't  have  structural 
repairs until you're in a town or city.  Major repairs have to be 

sought  in such places as taxi garages or high  school  mechanics 
departments.  And many is the time I lost a vehicle to relatively 
inferior  combat  groups simply because we  had  trouble  finding 
repair centers in time.
      So  after  a while we came in control  of  various  cities, 
because in a town controlled by Lawful National Guardsmen I  keep 
myself to the rules, but for invaders, satanists, and gangsters I 
have no mercy.  Upon entering a new town, we always looked around 
for a good while.  In the beginning, this was dangerous, but once 
we found ourselves a special way of preserving food and also  had 
ways  to  make  do with  fuel  much  longer,  our  supply-worries 
decreased.  What really scared me was the ever increasing  number 
of  attacks by diseased mutants - because antitoxin was  hard  to 
come  by.     
   After controlling some eight cities we came into contact  with 
GUB personnel - first a password,  then their location.  They had 
established  themselves in a town controlled  by  reborners,  who 
don't  put  up  any resistance but as they  are  a  peaceful  and 
lovable  bunch  it's unnecessary to take over  control  in  their 
cities  -  besides  which,  I've  learned  to  respect  my  men's 
loyalties & sympathies.  As to the  GUB director, he required our 

help.  And  got  it.  Not only because he seemed a  standup  guy; 
mostly because here,  finally,  I'd met someone with a plan.  And 
the way I saw it, a pretty good plan.
   
   We started on our own little cruisade then,  conquering cities 
no  longer  our goal,  and went from one part of the  country  to 
another  to locate GUB agents.  Which would have been a piece  of 
cake if it hadn't been for the road gang wars going on.  Some  of 
these guys gave us a really hard time,  and before long I came to 
realize  that without extra training and tactics we'd soon  share 
the fate of so many of our adversaries. I consulted with my fresh 
new  drill sergeant and both of us agreed that more training  was 
essential  -  preferably in a city because it's good  to  have  a 
chance to make repairs in between fights.
   After "enhancing" our battle tactics, basically by eliminating 
some of the multitude of mistakes I'd been making hitherto  (such 
as  shooting through the front of a bus,  where anyone could  see 
that side-fire is much more effective),  sergeant Villiers and  I 
decided  that fifteen vehicles was the absolute max in  terms  of 
manageability,  crew nourishment and fuel consumption. In the end 
of June,  we left our training base and once more hit the roads - 
this time as a well co-ordinated,  superbly trained combat  team. 
And although we still lost a minor vehicle now and then, we never 
again came anywhere near losing them all. 
   We located six agents without much trouble,  and brought  them 
back  to  GUB HQ.  After our last "delivery",  the  GUB  director 
handed  us  their last radio.  Used as a homing  device,  we  had 
little  trouble finding our last two lost souls.  At the  end  of 
October, we returned the 8th agent from the scattered GUB team to 
homebase, thus concluding the first phase in the Battle for a Re-
United America.  
   And  the  very next day I found myself being pushed  into  the 
undesirably responsible seat of President.  Democracy? Come on, I 
didn't even put myself up as a candidate.  I was framed -  showed 
me once more that I'm a real sucker for flattery;  people telling 
me how indispensable I am & more such nonsense. Damn my ego; this 
is one four year job I'm not anxious to perform.
   But  then,  someone has to.  And fact is a lot of  road  gangs 
listen to me now.  Time we healed our country and kicked out  the 
rest of these invaders. 

                               ---

   So far for the hidden hints & tips.  What follows is what  you 
need to do to play Roadwar 2000 "from scratch". 
   First,  make sure you have an extra (formatted) disk that  can 
be  used to save a game on.  Keep the  original  write-protected. 
Second,  insert the game disk.  When the program asks if you want 
to load an old game - say "no". Next, give your roadgang  a name.
Now you're ready. Simple, really.
   Seeing how the manual supplied with the game is,  if anything, 
overcomplete,  I  will  refrain  from what  would  be  a  totally 
redundant set of instructions and explanations.  It's all in  the 
book, and anyone who really wants to get to the bottom of Roadwar 
2000 will find himself well-occupied for a long time - and that's 
just the rules I'm talking about. Tactics are up to you.

   Free sample.  To all (three, is it?) dedicated if not  exactly 
educated readers of this,  my column,  I hereby freely supply you 
with the #1 Instant Reply from the coming Great Masters Series of 
Roaring Rebukes.  This particular phrase (or minor variations  on 
it which are left to your own - hopefully existent - imagination) 
to be used when contacted (just as I was, a couple of days ago on 
¯the phone) by some unknowing fool trying to sell you an  obsolete 
8-bit "computer".  (I am frustrated to admit that  considerations 
of  impending lawsuits prohibit me from adding a certain  company 
name here.)

   "Excuse me,  dear Lady,  but I feel obliged to interrupt  your 
kind offer and inform you that,  in my humble opinion,  the  mere 
attempt of trying to sell a machine incorporating such improbably 
worthless  characteristics  as the (name omitted)  indicates  the 
existence of an almost unbelievable optimism,  combined with what 
must be seen as an outright dangerous naivity. Please contact the 
nearest available psychiatrist. This consult is free." 

   At  this  point,  in blatant disregard of  what  is  generally 
considered "good manners",  hang up. After all, you are the proud 
owner  of  an ST and this mere fact should suffice to  keep  your 
persona exempt from disdainful commercial approaches which, in my 
far  from  humble point of view,  are not  only  an  insufferable 
infringement  on  a  person's  privacy  but  also  constitute  an 
unacceptable insult towards one's intellectual dignity.
   Let the record show no mercy on hawkers.

   As usual,  my undivided attention awaits all possible signs of 
interest and/or appreciation with regard to articles written.  So 
far,  the  most  positive  reaction I have received  is  a  Final 
Warning  from the Post Office that used subway tickets  from  the 
Boston  Metropolitan Area are not acceptable postage.  
   As far as the most negative reaction's concerned;  Pterry will 
see to that. BEWARE THE SKIES!

   What did Willy say?  

                "Thou shouldst not have been old
                 before thou hadst been wise."
 
                                   King Lear I-V-49

   Correspondence:            Lucas  van  den  Berg
                              Marienburgsestraat 47
                              6511 RL      Nijmegen
                              Telephone  080-238586
                              -- The Netherlands --

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.