Skip to main content
© Knighthawks

AN APPLE IN AN APPLE™ by Frank Lemmen

A intresting  title, isn't it?  The article  originaly was called 
"A Macintosh in an ST and in that Mac another Apple ][e".
After reading this, you probably know what it is about.
It's about the Mac program "][ in a Mac". All about this  program 
you can read in an article written by Richard.
In this article I want to learn you something about the Apple  ][ 
Basic.
I shall learn you the Basic commands in alphabetic order.
I  shall  try to give an example of commands that are  completely 
different as our own ST- or Gfa-Basic commands.  So with commands 
like REM, I will not explain them because this article is  not  a 
basic course.  Commands that have no explanation at all are  from 
the same format as ST- or Gfa-basic.
Here we Go:

ABS
ABS(variable)

AND

ASC
ASC(String variable)

ATN
ATN(Number)

CALL
CALL Address
 Used to call machinecode programs written in 6502 language.
 Call -151 transfers the control to the Monitor
 Call -868 Clears current line from cursor to right margin.
       Same as CTRL-E.
 Call -922 Issues a line feed. Same as CTRL-J.
 Call -912 Scrolls text up one line.
 Call -936 Home.

CHR$

CLEAR
 Resets pointers and stacks used by the operating system.

COLOR=
COLOR=Number
 Sets the color for plotting in the low resolution mode.
 If you are in high res mode, this command is ignored.
  0=black
  1=magenta
  2=dark blue
  3=purple
  4=dark green
  5=grey
  6=medium blue
  7=light blue
  8=brown
  9=orange
 10=grey
 11=pink
 12=green
 13=yellow
 14=aqua
 15 white

CONT 

COS

DATA

DEF
 or DEF FN

DEL
DEL linenumber 1, linenumber 2
 Deletes lines between 1 and 2

DIM

DRAW
DRAW shape number DRAW shape number AT X,Y
  In High resolution graphics,  places a previously defined shape  
  identified by the shape number (0-255) at the location X,Y
  If you enter this command before setting up a shape table,  the 
  program may crash!

END

EXP

FLASH
 Sets the screen display inverse.
 Can be terminated by the command NORMAL.

FOR

FRE

GET

GET Variable name
 Fetches a single character from the keyboard.

GOSUB

GOTO

GR

 Sets the low resolution graphics mode of fourty lines  of fourty  
 elements each, with space for four elements each, with space for
 four lines of text at the bottom of the screen.

HCOLOR
 Sets high resolution graphics to color values designated by  the  
 integers 0-7 inclusive.

HGR
 Sets the high resolution graphics mode 280 positions horizontaly  
 by 160 position vertically.  Four testlines may be displayed  at 
 the bottom of the screen.
 Hint: Poke 49234,0 converts the screen to 280*192 pixels 

HGR2
 Sets full screen, high resolution graphics, 280*160 pixels.
 Hint: use HGR2 instead of HGR to maximize program memory.

HIMEM:
HIMEM: number
 Sets the upper bound of memory available to basic program.
 the current value is displayed by entering:
 PRINT PEEK(116)*256+PEEK(115)

HLIN
HLIN start,end AT linenumber
  In low resolution graphics HLIN places a horzontal line on  the  
  numbered line, starting and ending as designated.

HOME
 Sends cursor to home position

In  the  next  issue  of  ST NEWS,  I  shall  explain  the  other 
commands of Applesoft basic.
See you next time!

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.