Skip to main content
© Genius

JUST LIKE I ALWAYS WANTED ...  a micro novel
by Eerk Hofmeester

Original title: 'Niet van echt te onderscheiden'
First  published  June  1987 in 'ST Clipboard'  of  the  ST  club 
Eindhoven. ©1987 Eerk Hofmeester.

'Oh,  fuck off!  I don't have time for games now.'. Brian Surkos; 
Polish  father,  American mother,  in his early  thirties,  work- 
carved forehead and clearly very nervous,  could hardly  surpress 
the urge to kick his little dog.  'Sorry, Ami, please go and play 
outside,  today  your human friend has other things on his  mind. 
Where is that bloody interface-cable... Wait a minute.. just lend 
it out to van Mill of course.  The harder you need something, the 
greater  the  chance  that you'll have to look  for  it  in  that 
pigshole  he calls 'my room'.  Never  mind,  I can work  on  that 
interface tomorrow.' He scribles something on one of the piles of 
printerpaper.

Mumbling  something you shouldn't say in public,  Brian walks  to 
the stairs,  almost breaks his neck over two chairs with  strange 
looking  computer parts,  says something you even  shouldn't  say 
among  your  best  friends,  is hardly able to save  a  box  with 
diskettes  from the hungry mouth of Ami,  kicks it outside  after 
all and disappears in his second computercave, mumbling something 
about dogs who are supposed to be man's best friend.

It's not strange that Brian is nervous.  After years of hard work 
and waiting for permits,  his dream will finally become  reality. 
He got the idea for it long ago,  when he first saw this  strange 
machine called 'computer'.  Many people made fun of him or called 
him dreamer when he talked about his plans. But he kept on trying 
to interest people for this project that had become more and more 
a  part  of his life and work.  'It must be  possible',  he  told 
everyone  who  didn't change the subject fast  enough,  'to  live 
inside  a computer program,  without any impulses from  the  real 
world'.  When  you were unwise enough to ask what he  meant  with 
that,  you  could  expect  an  explanation in  a  more  and  more 
emotional and dramatic tone,  about this plan that 'could  change 
all ideas about reality around us'. He who had been so unlucky to 

ask for more information was supplied with a load of information. 
Subneural feedback,  alternate reality, sensoric depression; only 
a few of the daily words that would buzz around.

The  idea Brian was so enthousiastic about was  principally  very 
simple.  'What will happen', he thought, 'if all someone's senses 
are  given information from a computer instead of from  the  real 
world around him or her. Disconnect the senses from the brain and 
feed them with information generated by a computer simulation  of 
a self chosen reality. If this information is made to fit for all 
senses  together,  the 'victim' will experience  this  electronic 
world just as real as reality'.

Principally simple, yes, but before Brian had built a good enough 
model  of the human nerve impulses,  made a computer  program  to 
generate  these impulses and finally was able to make a  complete 
connection  with  a  human brain  capable  of  interpreting  this 
computer   information,   ten  years  of  hard  work   and   many 
disappointments had past.  But finally he reached his  goal.  His 
connections  with  van Mill (who seemed to have  some  semi-legal 
connections  with the other side of the law,  but Brian was  more 
than willing to overlook that fact) proved to be a source of  the 
financial  backup  he  needed.  Thanks to this  backup  (and  the 
influence  of  some 'friends' of these other  side  connections), 
Brian was able to use the latest model computer,  the E.S.T.E.E., 
of  which the specifications were not even known exactly  to  its 
builders.   He   was  fired  because  of  too  many   'irrelevant 
activities' on his last job,  so he had all his time to spend  on 
his project.

'I  thought  I had those prints upstairs.  Why  do  those  things 
always  happen when you're in a hurry.  That bloody dog with  his 
funny interest in playing with my prints and diskettes instead of 
running  after balls like a normal dog should  do.  ...Oh,  there 
they  are,  of  course on the chair I just kicked to  the  floor. 
They'd better not be broken'.  He picks two print boards out of a 
box  in which we can recognize the remains of what seems to be  a 
double big mac with extra ketchup.  He wipes them somewhat  clean 
and fits them in two slots on a device,  somewhat looking like an
electric chair of the year 2134.  He touches three switches.  The 
device shakes, BANG... , smoke slowly rises up and a smell like a 
burned big mac with extra ketchup penetrates the air. 'Thank God,
they still work;  for a moment I thought I had to start all  over 
again  with that thing',  says Brian relieved.  He looks  at  the 
piles of parts, machines and other less easy to define electronic 
buildings and says:  'Well,  everything is ready,  the party  can 
begin.  No,  Ami!  Get away from that thing, for Gods sake go and 
play with a ball for once,  that thing is loaded with 2000  Volts 
you idiot'.

The  party starts for real,  two days later in a specially  built 
laboratory.   Not  fully  convinced  that  everything  will  work 
according  to plan,  Brian tries to encourage  himself:  'I  have 
triple checked everything,  all devices are built double and will 
switch  on  the spare parts automatically if something  would  go 
wrong,  Ami  has been in the simulator three times now and  walks 
around now as happy as can be.

Please,  Ami, keep quiet, your boss must think. The printer is on 
line,  I fed the E.S.T.E.E.  with the reality drive,  cleaned the 
connectors. Good, let's roll it'.

He  walks  to the 'electric chair',  connects wires  to  a  small 
helmet he wears and sits down.  'Well,  if all goes well,  I will 
live the next three weeks in a world,  completely build up within 
these four walls.  Even the weather is perfect. Outside the worst 
snowstorm in years,  but inside my computer lay the sunny beaches 
of  Barbados,  without tourists but with enough female beauty  of 
course!  And  after that I can give the ultimate proof  to  those 
giggling  idiots that my idea is not so ridiculous as they  think 
it is.  Three weeks in a dreamworld of my own,  which for me will 
be as real as this sealed laboratory here.  Stop dreaming, Brian, 
let's  go to Barbados!' He puts his hand on a ball  shaped  steel 
button and pushes two switches on the left side of the chair.

Hot.  After the cold in the little room,  it's the first thing he 
notices.  He  wants  to  take of his thick  sweater  but  to  his 
amazement  he  finds out he's wearing swimming  trousers  and  is 
sitting on a beach chair. 'Of course, I programmed those swimming 
trousers only last week'.
He  stands up and looks around.  A beautiful yellow beach with  a 
deep,  deep  blue ocean as far as the eye can see.  'Just like  I 
always wanted'. Turning around he sees two smashing looking girls 
walking  his  way.  When they come closer he  notices  they  look 
exactly the same.  'Little mistake,  I had to build in that ideal 
picture of women with somewhat more variations.  But,  who cares, 
to see this woman everywhere for three weeks isn't that bad..'

He  walks towards them.  'Hello ladies,  what can I do for  you?' 
They smile and say exactly at the same time:  'Well,  it's  quite 
hot, can't you get us an icecream?' 'Next time, more variations', 
he  thinks and says:  'Sure,  like to join me to an ice-bar?'  Of 
course  they  like  that,  it would have surprised  him  if  they 
wouldn't. Brian walks with the girls to a beach tent, where not a 
soul  is sitting and goes inside.  A girl is standing behind  the 
counter.  'Maybe  it's  not  so  nice to  meet  your  dream  girl 
everywhere',  he thinks as he looks at here.  'Two icecreams  for 
your  sisters here and a big mac with extra ketchup for  me;  I'm 
quite hungry'. The icecreams are as big as you always wanted them 
to  be,  not to mention the big mac,  which really looks  like  a 
hamburger.  'One point for me',  he thinks and sinks his teeth in 
the juicy meat. Then, suddenly, his face darkens.
'Damned!  Food!  Why haven't I thought of that before.  I can  be 
eating the best meals on earth here, but that's no use to myself. 
It  tastes  and  feels like real but my real  body  gets  nothing 
substantial inside. Shit! I must start all over again'.

Of course, Brian has taken problems like these into account. Like 
every good programmer he had built in an escape procedure in  his 
his program.  He only has to pronounce a special sentence  aloud, 
through  which a signal will be transmitted to a  special  device 
that  will take him slowly out of his computer  simulated  world. 
The  process must take place very slowly,  because otherwise  his 
brains  could  get into a fatal shock.  Only a  week  before  the 
current experiment he had found a solution to accomplish this. In 
short  the process is as follows:  the reactivating impulses  are 
send  to the steel ball he has in his right hand and  these  will 
take him slowly out of the dream world.
'I'm  sorry girls,  but I have an important business  meeting.  I 
don't  think it's very healthy to sit in a chair for three  weeks 
without eating and drinking, I don't think anyone can take that'. 
Regretfully he looks around to his oh so beautiful dream  reality 
and says aloud: 'Three, two, one, that was it, here I come!'

The  girls  look  at him smiling,  while he waits  for  the  cold 
reality of the laboratory.

One minute goes by,  two minutes. The girls are still smiling. He 
feels  sweat  starting to run down his  back.  'What  could  have 
happened?  I  have  checked and tested  everything  three  times. 
Three,  two, one, that was it, here I come!! ... Nothing. My hand 
is tied to the reactivating ball,  so that can't be it... Oh God, 
no! Ami..!

Weaving his tail happily,  Ami looks hopefully up to his boss. It 
was nice,  the way he hold that ball so tight,  but why don't  we 
play on? And why is bossy looking so frightened?

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.