Skip to main content
© Dave 'Spaz of TLB' Moss

SOFTWARE PREVIEW: ][ IN A MAC by Richard Karsmakers

One of the most interesting programs to have appeared on "Aladin" 
disks recently is the Mac program "][ in a Mac". In fact, this is 
a true Apple //e Emulator for the MacIntosh (so now it's possible 
to emulate an Apple //e on an Apple MacIntosh on an Atari ST!).

The program is written by Randy Ubillos of Computer Applications, 
Inc.,  12813 Lindley Drive,  Raleigh,  NC 27614, United States of 
America,  and  it opens op a whole new range of software for  the 
ST:  After all, there are said to be over 13,000 programs for the 
Apple //e in the PD circuit only (!).

"][  in a Mac" in no Public Domain program (at least,  it  leaves 
quite a commercial impression on me),  and I have already written 
to Mr.  Ubillos with regard to that matter - and with an  inquiry 
about  how I can order some Apple //e PD programs (be it  on  Mac 
format).

The  program itself is quite unconspicuous - less than 100 Kb  in 
all, tucked away somewhere on an "Aladin" disk I copied recently. 
After  startup,  you suddenly find yourself looking at  a  'fake' 
Apple //e on the screen, together with four disk drives (each one 
is  simulated by a file on the MacIntosh disk).  A  joystick  can 
also be emulated by the mouse, and printers and modem can also be 
used. When you have the correct time installed in your system (at 
"Aladin" startup), a clock constantly displays the correct time.

So far it already looked very impressive, but when I had a closer 
look at 'my' Apple //e,  I also found that slot 3 was occupied by 
a  80-column  card!  The other slots were occupied by  a  printer 
card,  a modem card,  a clock card and two dual disk drives.  All 
these  features were actually emulated through the "][ in a  Mac" 
software  package!  A  couple  of years ago  I  had  never  dared 
dreaming  that  I would ever have the ability to work on  such  a 
expanded  Apple // system!  And all RAM in the Mac above  512  Kb 
(which  is nearly always there when using "Aladin" on a 1 Mb  ST) 
is assigned as being a RAM card for Apple //e.

But  the  constant astonishment had not yet ceased  to  exist:  I 
worked  a  bit with the Prodos 8 V1.2 program supplied  on  found 
working very comfortable indeed. Apple Basic V1.2 was also fun to 
work with, although you only may use capitals to type in commands 
(otherwise, the only thing you'll get is a 'Syntax Error').
When  looking  at a Basic program,  it is soon obvious  that  the 
emulator still allows all PEEKing and POKEing anywhere in  memory 
(for  example:  POKE  216,0 turns off  'On  error  gosub').  This 
assures  high compatibility - and machine language  programs  are 
also supported!

As  a kind of extra to Mac users of an Apple  //e,  a  'Debugger' 
option is included.  This allows step-by-step,  slow of fast look 
at an executing MC 65C02 program (!). Contents of accumulator and 
other registers are constantly displayed,  and whenever a  memory 
location  is used,  the contents of that are displayed  as  well. 
Some  extra functions are included to make sure that single  step 
mode is entered whenever specified memory addresses are used.

A  small monitor is also included in the Applesoft Basic  itself: 
This debugger is entered after entering "CALL -151" (as far as  I 
understood,  the memory of an Apple //e is ranged from -32768  to 
32768).  The  options in this monitor are very  down-to-earth;  I 
have only discovered G (Go), L (List), I (Invert) and N (Normal). 
It is exited by either "-",  "CTRL-C" or the enter key,  followed 
by a return.

The  thing I wanted to know first was how to get a  directory  of 
all files on any of the diskettes.  Some disk-manipulating (using 
a  Macintosh  disk editor,  of course) showed some of  the  Basic 
built-in  commands,  and so I found out that it was  the  command 
CATALOG.  Thus, I found out that some ready-to-run Basic programs 
were already included on the disk.  They were graphic demos and a 
program  called 'ANIMALS'.  Looking at the listings of the  Basic 
programs,  I  found out that this 1983-Basic really isn't bad  at 
all:  A command called HGR enters High res graphics mode and TEXT 
clears it.  This command, however, didn't seem to work when I had 
activated the 80-column card (this can be done by typing "PR  #3" 
- exiting is done by pressing CTRL-Q).

The  extra keys on the Apple // are handled very  nice,  so  that 
editing  is  still  done using the ST's  cursor  keys  (which  is 
impossible  even on the Mac itself!).  The Apple //  is  resetted 
with CTRL-. (which stands for CTRL-RESET).

"][  in  a Mac" combines the features of the Apple  //  with  the 
usual  superb user-friendlyness of the Mac.  An on-line built  in 
user manual can be displayed at any time, and this all is done is 
a real userfriendly way.

This  new and exciting emulator has opened the hunt for Apple  // 
software,   and   I  welcome  all  Apple  //  software   at   the 
correspondence address (supplied on Mac disks using the "][ in  a 
Mac" format, or - even better - on an "Aladin" Mac disk using the 
aforementioned format).

I am sure we have not heard the last about this program.  I  will 
definately  soon start writing something about working  with  the 
Apple //e!

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.