Skip to main content
© Pain

ABOUT "VERTICAL RASTER INTERRUPTS" by Erik from TEX

Hi to all freaks,  that rightly think that the 68000 is not  just 
there  to  be programmed in C (urgh!) or  Pascal  (eeeeek!)  that 
would be done just a fast in assembler on an 8-bit machine.

Here I would like to desribe a small yet extremely simple routine 
that,  however,  enables  you to use more than 16 colours on  ONE 
LINE.  Everything  you need to understand this trick is a  pocket 
calculator  and  some  knowledge  of the  hardware  of  both  the 
computer and the monitor...
But first I have to say that the name "vertical  rasterinterrupt" 
is in fact a load of non-sense. Raster interrupts are executed by 
the  electronbeamposition within the monitor and this beam  moves 
(like everybody knows,  I hope) in a horizontal direction.  Refer 
to  Udo's  article elsewhere in this issue of ST  NEWS  for  more 
details  about that!  Our little program has nothing to  do  with 
interrupts whatsoever - in fact it shuts them off completely!

So  we  want  out good old ST to  switch  the  background  colors 
several  times  while the monitor is setting up ONE LINE  on  the 
screen. In fact this is no problem at all, but this has to happen 
simultaenously  on each line,  thus creating 'standing' beams  on 
the screen.  So we need a routine that needs exactly as much time 
as  the monitor needs to write one line.  To determine  the  time 
that  the  routine might thus take up before it (and  the  screen 
line) starts from the beginning, one needs to know the following:

The  monitor  (when using 50 Hz vertical  frequency)  writes  625 
lines in one 25th of a second (2 halfscreens).  This results in a 
horizontal linefrequency of 15625 Hz. So one line takes

                       1 / 15625 = 64 µs. 

So far, so good.
The  68000  processor  in  the ST operates  on  an  8  Mhz  clock 
frequency and that means that one clock cycle takes

                      1 / 8000000 = 125 ns.

The time (number of clock cycles) that the program is allowed  to 
use in one loop is,  quite clearly,  the time that is needed  for 
one line devided by the time needed for one clockcycle:

                 64 µs / 125 ns = 512 clock cycles !

Now we have to write a program that changes the background  color 
(or any color) in 512 clock cycles and then starts right from the 
beginning.
When you have a look at a machine language programming book,  you 
can  see there that,  for example a MOVE.W  #$xxxx,$xxxxxx  (move 
immediate  to  absolute adress) needs 20 clockcycles  and  a  JMP 
$xxxxxxx (jump to absolute adress) needs 12 clock cycles. To stay 
within  the 512 clock cycles,  we need to use the command  MOVE.W 
#$xxxx,$xxxxxx 25 times and the JMP one time to start again  from 
the beginning.
In  our case,  we take some good matching colors for  the  source 
and,  the background color register as target (e.g. MOVE.W #$700, 
$ff8240).

Before we start,  all interrupts have to be switched off, because 
an  interruption  of the program will of course jam  up  our  512 
clock cycle sum. We also switch the machine to 50 Hz, so that the 
calculations  we made also happen to match.  On the  disk  you'll 
find  a  source  of the super-duper  program  called  VERTRAST.S, 
contained  in  the folder PROGRAMS.  A ready  assembled  programs 
called VERTRAST.TOS is also included.

You  might wonder why not all the 25 colors that are set  in  the 
program  are actually visible on the screen.  That's because  the 
electron  beam needs a little time to get back to the  beginning. 
During this time,  it is switched to dark,  so that a part of the 
colors is invisible.  A much more funny effect is achievable when 
you let the routine run in 60 Hz line frequency (does not work on 
all monitors,  sometimes they start doing weird things, ED). This 
can be done by MOVE.W #$0,$FF820A). It is evident that the trick, 
like it functions now,  hasn't got much practical use because the 
computer doesn't do much more than switching colors at the  right 
time now. However, it is possible to add number loops or keyboard 
checks to the program (just don't forget the 512 clock  cycles!). 
That way,  it can also be left on another way than just  pressing 
RESET.
If  you  jump through this routine at each  VBL  (Vertical  Blank 
Interrupt,  look  at UDO's article elsewhere in this issue of  ST 
NEWS
),  only  a part of the screen is supplied with the  familiar 
vertical beams. That way, time is left for normal procedures like 
a  useful main program.  A method much like the one  I  described 
here is used in the "SPECTRUM 512" color demo.

That's  it folks,  a lot of text around a little program.  It  is 
just nice to know what you can get from the hardware with help of 
a little assembler code, don't you think?

                           Goodbye,
                                     ERIK from THE EXCEPTIONS ...

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.