Skip to main content
© Dieu of Hemoroids

A DAY AT THE ATARI MESSE IN DUSSELDORF by Richard Karsmakers

It  was  at  half past eight that I had to be  on  the  Eindhoven 
Central Station on Saturday,  September 19th,  1987.  Packed with 
disks containing the previous issue of ST NEWS, with one original 
of Issue 5, a Dutch-German dictionary and things that always turn 
out  to  be necessary for 'flying reporters' - being  a  pen  and 
paper.  In the hurry,  I nearly forgot my business cards,  but  I 
thought about those just in time not to forget them (and, indeed, 
they would prove to be very useful the whole day!).

I didn't have to wait long at the aforementioned  station,  since 
Robert  Heessels and Eerk Hofmeester of the STRIKE-a-LIGHT  group 
came  to  fetch  me  and drove  to  Hubert  van  Mil's  residence 
(although 'residence' might actually turn out to be too gentle  a 
word  for the heap of trash he tends to call  'home').  Alas!  We 
were to drive to Düsseldorf in Hubert's pre-WW II Volvo,  and  it 
turned out that we had to drive there with five people in the car 
-  Arjan  Pot  was fetched a little later and we  headed  to  the 
Messe.

After  not too long a drive and a trip by 'Pendelbus' we  arrived 
at Messehal 1,  the hall where the Atari Messe was held.  Neither 
of  us  knew  that the day was to be  a  big  success,  being  as 
pessimistic as we were (and as we are).

First thing I did was going to visit the G-Data stand.  It wasn't 
hard  to  find,  since  it was one of the  stands  from  which  a 
constant  noise was coming forth.  They were demonstrating  their 
new "AS Sound Sampler II",  a truly impressive piece of  hardware 
that  e.g.  enabled  high  quality play-back  of  sampled  sounds 
through  use  of a MIDI keyboard (more about that in  a  seperate 
review in this issue of ST NEWS).  I left the stand with a review 
copy of the program, and went to the Heim Verlag stand, where the 
company behind the German magazine "ST Computer" was exhibiting.
I talked with Harald Schneider (their Public Domain) man about ST 
NEWS
 and there was but one slight problem:  The 10-sector  format 
of the last two issues.  He dumped a copy on harddisk anyway  and 
would  let  me know if it was worth my while to  make  a  special 
version for them (that was a bit smaller, so that it could be put 
on a regularly formatted disk). Our conversation was overheard by 
two guys from Eusax PD Service, that showed immediate interest in 
including ST NEWS in their PD Library. So I gave them an issue.
The  Application  Systems  stand was manned  by  several  people, 
amongst  which one of the members of the notorious Denise Team  - 
someone commonly known as "The Pale Rider". I gave him some empty 
disk  and  (of course) an issue of ST NEWS and asked  him  if  he 
could  possible  write something for it with regard  to  advanced 
graphix  effects.  He would think about it and send me  some  new 
demos on the disks (And I have indeed received some stuff! ED.).

Now  for Electronic Arts.  I walked to their stand and  I  really 
didn't  expect much.  Maybe "Sky Fox" or "Arcticfox".  And  maybe 
even "Chessmaster 2000".  But what I saw made nearly drop  fluids 
from  the  corners of my mouths:  "Marble  Madness"  and  "Bard's 
Tale".  One of the members of TEX,  that was also standing there, 
was very impressed by the latter, whereas I was juST dying to get 
my hands on "MM"!  Unfortunately, so Electronic Art's Director of 
European Distribution Mr.  John Forrest told me, the game was not 
for sale at that moment. By giving him a copy of ST NEWS Volume 2 
Issue 6,  he assured me that he would contact me about  obtaining 
review status at his company.

So far so good.  Microdeal was also present at the Messe (though, 
unfortunately,  not  Ms.  Many  Brett  - who  was  said  to  have 
married  recently (as a matter of fact,  it turned out to  be  in 
June  this year already):  Congratulations Mandy!) and I  stopped 
there for a while to see the "Tanglewood" demo.  It surely looked 
very impressive,  and a man that ran the demos told me that  Pete 
Lyon  had  drawn the graphics.  I could have  guessed  -  they're 
great!  The man also showed a non-beta-pre-version of a  strategy 
game called "Omega Run",  that offered good graphics as well, but 
not yet any sound (and it bombed out now and then).  Microdeal is 
definately  fighting hard to keep on the top of ST  entertainment 
software,  whereas they also do a lot with regard to  application 
software.

Another English company that I visited was Kuma. Talking to their 
Marketing  Director,  Jon  Day,  assured me of a  copy  of  their 
program "K-Roget" for review purposes. I had already sent them an 
issue  of  ST NEWS a little more than a week earlier and  he  had 
already had a sneak look at it.  Since he had had to leave for  a 
Paris show just one day later (and the Atari Messe of course)  he 
hadn't had the possibility to look at it thoroughly, but that was 
no problem.
At 15.00 hours, Atari's Vice President of Research and Technology 
Mr.  Shiraz M.  Shivji, was talking at the Messe's workshop about 
future  Atari  developments.  First thing he  mentioned  was  the 
launch of CD ROM in November of this year at a price under  $500. 
The device could play audio as well.
The  main  part  of  his speech was dedicated  to  the  new  RISC 
(Reduced  Instruction  Set  Computers)  machines  that  Atari  is 
currently developing for use with the MEGA STs. They are planning 
to show prototypes early next year,  based on the T800 transputer 
chip (32-bits,  12-15 MIPS - Million Instruction Per Second). The 
chip  has a built-in floating point processor that can  calculate 
1,5 MKLOPS (Million Floatingpoint Operations Per Second).  Having 
a  transputer  box with 13 transputer chips (of which  the  price 
should be below 20.000 German marks,  so Mr.  Shivji added),  one 
should be able to reach 150 MIPS (thus making the Atari calculate 
at the speed of a small Cray computer). The transputers were said 
to have four video modes (1:  1024x768 pixels,  eight bits/pixel; 
2:  1280x960,  four bits/pixel monochrome; 3: 256 colors at once, 
16  bits/pixel,  color  palette of 256000  colors,  4:  No  color 
palette,  24 bits/pixel,  16 million colours at once).  You would 
need at least one transputer for this, which would cost you about 
6000 German Marks.
Something that Mr.  Shivji also talked about was the  68030-bases 
computer, that would run at about 4 MIPS. Actually this is a CISC 
(Complex  Instruction Set Computer) machine,  that enables  twice 
the speed of the 68020 processor when run under the proper  clock 
frequency.  Four  or five VME slots would be built  in,  and  the 
computer  chould allow use of UNIX (still running ST software  on 
ST  speed),  NSF (a network standard),  and ExWindow  capability. 
Three  to four users could use a standard system (priced  between 
6000 and 10.000 German marks),  whereas 16-32 users could use  it 
when cards were added. A harddisk controller will be built-in.
Some  more things that were mentioned:  The MS-DOS emulator  will 
not  be made by Atari (the engineers simply think it's  crazy  to 
emulate such a backward machine on an ST or MEGA ST). Also, Atari 
intends  to launch a blitter-kit for the 'old' STs  in  November. 
This will consist of a blitter chip and the necessary  ROMs.  The 
last thing he mentioned was the new tapestreamer,  that will  use 
DAT (Digital Audio Tape) technology.  One to two gigabytes can be 
stored  with a speed between 250 Kbits and 1,5 Mbits per  second. 
It should be available within a year.

After  all  this talk,  it was made possible for  people  to  ask 
questions.  The  only question that seemed to cause him a  little 
trouble answering was a question about the AMY  soundchip,  asked 
by yours truly.  Nothing particular was known with regard to this 
fabulou soundchip, but it definately didn't work yet. If it would 
be launched one day,  it would be a MIDI box,  that might even be 
attached to a regular MIDI synthesizer (without an ST).
When  I had a little private chat with him after the  session,  I 
came of with the old idea of a Commodore 64 emulator for the  ST. 
Mr.  Shivji told me that Atari didn't consider this to be useful. 
Pity.

After Mr. Shivji's speech, I strolled around a little more, quite 
accidentally bumping in Mr.  Wolfgang Nimmerrichter, publisher of 
the Austrian Atari magazine "XEST". He knew about ST NEWS already 
(by the way, Mr. Shivji had already seen ST NEWS as well, when he 
was back in Italy some months ago) and they were going to include 
it in their Public Domain library soon.

I visited GfA Systemtechnik several times that day,  only to find 
out  that Frank Ostrowski was never there.  When he  finally  was 
present, it was the biggest letdown of the day: Mr. Bigshot (ever 
so good a programmer he might be) was too busy and would not  let 
himself  be  interviewed  by  ST  NEWS  because  he  was  already 
interviewed by a German magazine called "Der Stern".  Gosh what a 
jerk  (sorry,  readers,  but  I think he really is -  he  already 
disappointed  me  earlier  by not  answering  some  quite  simple 
questions  for  which  I  had  even  added  International   Reply 
Coupons)!

Some guys calling themselves Argonica were seated at the stand of 
the  company A-Magic.  These Swiss guys showed a  program  called 
"War Heli" that looked very good but with some daft music.  I had 
them contact TEX,  so they'll probably end up with some  bleedin' 
good  music  in  the end.  The game will be  due  for  launch  in 
December, and will probably be distributed through Microdeal.

While actually preparing to leave,  I visited some more companies 
on my way out,  thus assuring a review copy of Omikron Basic  and 
accidentally  meeting  Matthias Greve  (writer  of  "Aladin").  I 
really  had  expected  someone  entirely  different  to  be   the 
programmer  of such a terrific piece  of  soft-/hardware,  rather 
than this under-twenty,  quite spontaneous young man.  Hubert van 
Mil gave him issues 4-6 from ST NEWS Volume 2  (unfortunately,  I 
had run out of copies a little earlier, giving them to someone of 
Omikron and the boss from Soft Paquet).  I went back to the Atari 
stand once more,  to run into Mr. Sig Hartmann, the software boss 
from  Atari  Corporation in the U.S.  He assured  me  that  "Word 
Perfect" for the ST was ready, and I gave him my original from ST 
NEWS
 Volume 2 Issue 5.  My heart bled as I parted with the  disk, 
but Mr. Hartmann assured me he would read it.

The  way  back  to  Holland was a lot  faster  than  the  way  to 
Düsseldorf (at least,  so it seemed) and we arrived at "Strike-a-
Light"'s  office around eight in the evening.  I copied  back  an 
issue of the ST NEWS I had given to Mr.  Hartmann, and later took 
the  train  back  home.  The day had been  quite  a  success  and 

immediately wrote down some concept material for this article  so 
that I would not forget anything that had happened.  And indeed I 
hope I haven't!

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.