Skip to main content
© Red Sector

SOFTWARE REVIEW: 3D GALAX by Richard Karsmakers

From vast interstellar distances they came with mass  devastation 
their intend.  For centuries,  intergalactic was has ravaged  the 
Cosmos. Massed starfleets of the Vecton system hurtle towards our 
solar system in a combined attempt to overthrow the centre of the 
galactic control.  All others have failed to stop the Vectoids in 
their  mighty craft.  "We need a ship and not just any ship."  As 
test  pilot  of the new Astrablitz craft you are called  upon  to 
take your ship on a do or die mission. You are the last hope, the 
last chance for victory.

Thus  read  the letter that dropped on my mail a couple  of  days 
ago.  It had been a long time ago that Supreme Command had needed 
me and my flying skill.  Were they out of cannon food? I had read 
a  lot about the Vectoid invasion,  and knew that they  had  just 
reached  the moon - last halting point before they would  finally 
invade our dear mother earth.

For the first time in history,  all world leaders had united  and 
aimed their weapons at the threat that was known to be present on
the  moon that now shone upon the "R.  Reagan"  military  airport 
(named after a U.S.  president that signed the double-zero option 
in  November 1987 and that was afterwards murdered by a Klu  Klux 
Clan member). I looked at my watch. About 9 PM, on the morning of 
September  7th,  2004.  I  was about to perform the 'do  or  die' 
mission that the letter mentioned.  I put on my helmet and closed 
the cockpit of my Astrablitz.  My God, whoever nowadays thinks up 
those  spacecraft names should be sent on this  suicidal  mission 
instead of yours truly!  It sounds like the title of some  pre-WW 
III game on those then popular Commodore 64 machines...
I pressed the button labeled "START" (at least,  I though so, but 
when  I  saw an evaporated building in front of me  after  having 
seen  a  light flash,  I realised that I must  have  pressed  the 
"FIRE"  button  accidentally).  After pressing it  again,  I  was 
thrown  back  in my chair by an awful lot of G  and  left  earth. 
Probably for the last time in my life.

It  took  only a few minutes before the first  Vectoids  appeared 
from  behind  the bright moon.  They spotted me  that  very  same 
instant. I grabbed hold of the "FIRE" button and waited...
It's fast...it's 3D...it's based upon the old "Galaxians"... it's
supplied with great music...it's "3D Galax" from Gremlin Graphics 
Software Ltd., selling at ƒ69.50 in Holland.

After boot-up, some rapid loading flashes a good intro picture on 
the screen:  "3D Galax" will start within seconds from now.  It's 
a  true 3D space-invader game,  and it combines the speed of  the 
ST's  graphics capabilities with advanced music programming  from 
Ben  Daglish (Yes!  I though he would never begin on the  ST...). 
The  player  is in the pilot's seat of a  new  Astrablitz  craft, 
about to bump in enormous amounts of Vectoids, asteroids and lots 
more. It has to be blasted away, just like in the game upon which 
it is based.

The graphics are reasonable, although a nicer color palette might 
have done miracles. The intro piccy is better, though. The music. 
I already mentioned it being from Ben Daglish,  and the moment  I 
knew that, I phoned Gremlin requesting a chat with Benn  himself. 
He was there - luck seemed to be laughing at me.  We talked about 
the strangest things,  varying from more Gremlin stuff he did the 
music for to his night in Glasgow with David Whittaker where they 
both  got drunk to enormous extend.  I think we can expect  quite 
some  more  from Daglish soon,  as he seems be quite  capable  of 
converting all his musix to the ST (or,  for that matter,  almost 
any  machine).  The quality will of course be a little less  than 
the '64 versions,  but that'll be all. But more about Ben Daglish 
and  music programming in an upcoming issue of ST NEWS,  where  I 
will also publish an interview with this music programmer.

Enough.  Let's  get back to the game.  The animation is  actually 
quite fast - solid models 3D. The 3D effect is very well reached, 
but  the  stars seem to be on the same place all  the  time  that 
makes  the game loose a little bit of its  reality.  The  biggest 
advantage  of "3D Galax" is that it seems to be quite  impossible 
to have more than one missile in the air at once (which is  quite 
annoying for a blast-'em-up game).

There  really isn't much to tell about a boosted-up  blast-'em-up 
game, so I think I'd better end doing the rating now:

Game rating:

Name:                              3D Galax
Company:                           Gremlin
Graphics:                          6.5
Sound/music:                       8
Playability:                       7 (the one-missile limit)
Hookability:                       7
Overall rating:                    7
Remark:                            If it would have been faster
                                    and if it would have been
                                    possible to blast a lot more,
                                    it would probably have been
                                    the best shoot-em-up...

Thanks  to Mr.  Harry van Horen (Homesoft) for sending  a  review 
copy.

For info about the game, you should contact:

Gremlin Graphics Software Ltd.
Alpha House
10 Carver Street
Sheffield S1 4FS
England
Tel. 0742-753423

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.