Skip to main content
© Erik 'ES of TEX' Simon, 1989

SOFTWARE REVIEW: F-15 STRIKE EAGLE by Richard Karsmakers

The  sea  moved quickly under my jet.  Several  other  jets  were 
visible  to my left and right,  but I could see 17 others  on  my 
radar  screen.  It  was  very close to  pitch  dark,  well  after 
midnight of April 15th,  1986.  "I am gonna get you,  sucker",  I 
thought  when  looking at a picture of Muammar Kadaffi  that  was 
lying in my cockpit on front of Life magazine.  In the back of my 
mind I could clearly remembers pictures of all those bodies lying 
around  on  Rome and Athens airport;  and what to  think  of  the 
friends  I lost when a bomb exploded in the West Berlin  disco  a 
week after those other two terrorist activities?  Boy, had I been 
lucky that I was taken ill that weekend...

Our mission was to attack the Libyan naval station at Sidi Bilal, 
the  military  section of Tripoli International Airport  and  the 
military compound at Bab al Azizia,  the personal headquarters of 
the Libyan leader himself.  "Though it's no official mission," so 
added  the  squadron leader just before  take  off,  "eliminating 
Kadaffi  would  surely  turn out to  be  beneficiary,  too."  All 
squadron  members were keen on revenge  since they had  all  lost 
friends in Berlin, just like I had. We were gonna do them in...
Quite violent are the stories hidden behind Microprose's new war-
simulation  game  that is banned in West  Germany:  "F-15  Strike 
Eagle", selling at ƒ89.50 in Holland.

The game actually is a 3D flight simulator, with fast graphics of 
good quality (no C-64-quality,  as some people  thought).  Soaked 
with nationalism (for U.S.  citizens, that is) and awful realism, 
this  is  one  of the more exciting  packages  from  Microprose's 
simulation  series.  I never did like "Silent Service" (much  too 
slow)  and  other product aren't available yet  (though  "Kennedy 
Approach"  and "Gunship" should be ready fairly soon) so I  guess 
it's their best product' yet.

On startup,  the player is met by good title graphics (yes,  I am 
afraid they'll have to be clasiffied as just being 'good',  since 
I am spoilt to death by the Psygnosis and Microdeal stuff I  also 
review) and reasonable sound (yes,  I am also afraid this music - 
that would have made me go right out of my mind half a year ago - 
is  now  just 'reasonable' when compared with  other  stuff  I've 
heard).  The  actual  game lets you choose between  several  war-
missions:  Libya  August  19th  1981,  Egypt  October  6th  1973, 

Haiphong April 15th 1972,  Syria March 12th 1984,  Hanoi May 10th 
1972, Iraq June 7th 1981, Persian Gulf June 5th 1984 and Tripoli, 
April  15th  1986  (the one mentioned in the  beginning  of  this 
article).  Every  mission  is presented with awesome  detail  and 
precision.   Playing  the  game,  you  get  the  feeling  of  air 
superiority that all U.S. pilots no doubt felt when going through 
any of these missions in real life.  Microprose president  'Wild' 
Bill  Stealey (a fighter pilot himself) surely has  succeeded  in 
bringing quite some realism in the game - he designed the program 
together with Sid Meier.

The game is accompanied by a user manual that in fact contains  a 
Program  Manual and an F-15 Flight Manual (the  latter  including 
turning performance, basic aerodynamics, performance envelope and 
a detailed description of each and every one of the missions  the 
player can select).

Realism surely is the appropriate word to use with this game. And 
this one's not even realistic, but fast as well. The graphics are 
good  and quite fast as well - the game sounds are a  bit  lousy. 
For  the war phanatics or all American boys in general,  I  think 
this is one of the game that you should get your hands on.
I recently wrote with Claud Brod about the general concept of war 
games.  He  thinks  they're bad for children as  they  might  get 
accustomed to murder that way. I think games like these are still 
very  good,  but  should indeed not be played by  real  young  ST 
freaks. Just a warning in advance...

Game Rating:

Name:                              F-15 Strike Eagle
Company:                           Microprose
Graphics:                          8
Sound:                             7 (Nice into music)
Playability:                       8
Hookability:                       7.5
Overall rating:                    7.5
Remark:                            Very (maybe TOO) realistic

Thanks  go  to Mr.  Harry van Horen (Homesoft)  for  sending  the 
review copy.

For info, please contact:

Microprose
2 Market Place
Tetbury
Gloucestershire GL8 8DA
England
Tel. 0666-54326

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.