Skip to main content
© Genius

ECO, OR: THE TRUE STORY BEHIND THE EVOLUTIONARY THEORY
by Richard Karsmakers

At  had been a stormy night,  and Charles had a headache when  he 
came  on deck and started searching for Fitzroy,  captain of  the 
warship "Beagle".  That darned Henslow had talked him in to going 
on this trip and he had regretted it more than once:  Also  right 
on this moment.  It was September 15th 1835,  and he still wasn't 
used  to the dayly routine aboard this ship that he now had  been 
on for almost four years. Ah, there was Fitzroy.
  "Good  morning,  Robert!"  Charles  yelled  to  get  the  man's 
attention.
 "Good afternoon, I'd almost say, old chum!" Fitzroy replied.
 "Been  looking  at  my fossils,  again?" Darwin  could  see  the 
disturbed look in the captain's eyes.  Being brought up with  the 
creational story,  it was kinda hard for someone like Fitzroy  to 
explain the existence of the fossils they found in South America. 
 Fitzroy nodded.  "It sure is peculiar that these creatures  have 
once roamed on our earth. I still cannot grasp it, Charles."
 Nor could Charles,  but he would soon know everything there  was 
to know. He'd just have to be patient.

 The next day,  Charles was awake much earlier,  and his headache 
had gone, too. "Today, I'm gonna change the world", he thought to 
himself  when  he yawned and cursed at his beard  that  was  once 
again  stuck between two planks of his bunk.  He could  not  know 
that his careless statement was only just too true.
  "Land in sight!" someone  screamed.  Darwin  startled,  thereby 
accidentally  loosening  his beard to great agony  of  his  skin. 
Cursing  four-lettered  words,  he went on deck and took  a  deep 
breath. The Galapagos Islands...

 Darwin could already see the extravagant fauna as he  approached 
the isles in his small rowing boat. He had left the others aboard 
the "Beagle",  as he knew that they would only disturb him in his 
filoso-biologic  thoughts  and  the theories  he  was  trying  to 
match together.  It all seemed like a big puzzle to him (he would 
have  thought about "Jigsaw puzzle" if those would  have  existed 
back  then,  but  he didn't now).  Where did the  South  American 
fossils fit in?  Could animals change their appearance during the 
course of centuries of even longer eras?

 His eyes were heavily occupied as he saw the diverse animals  on 
these  seemingly dead and remote islands.  He saw about  a  dozen 
finches that he had never seen before.  Each had its own peculiar 
form  of bill,  and he wondered why they would have such  various 
shapes.  He took out his sketchbook and started drawing.  "I will 
call them Darwin finches!" he thought aloud.
  His words were not yet faded away when the sky became  troubled 
with heavy clouds.  Some of the iguanas seeked shelter,  and  the 
finches flew away. This strange human had seen enough of them. He 
would have to think of the puzzle himself, a puzzle to which they 
had just added a piece.  Charles looked up and knew he was  going 
to  be wet if he didn't start doing what the iguanas  did  pretty 
soon.  To  his luck,  fate had made sure that there was  a  small 
cavern nearby and he decided to run for shelter as heaven  opened 
its taps and started making everything wet through.

 After he had regained his breath,  Charles started exploring the 
back of the small cave.  Who knows, he might find some additional 
fossils!  But  what he found left him in mere  amazement:  Hidden 
behind a boulder and partly covered with sand and dust,  he saw a 
large cube with a glass front, and a smaller flat lightgrey thing 
with smaller cubes on it. "QWERTY", Charles read to himself as he 
studied  the  small  cubes.  He blew away some of  the  dust  and 
discovered  a  name  on the right of the plank  and  read  again: 
"Atari....1040 ST?!".  Having  had  the  privilege  of  seeing  a 
typewriter  in his teens,  Charles immediately saw  the  striking 
resemblance  of  the  plank and the typewriter.  "It  must  be  a 
keyboard, but where must I fit the paper?", he thought aloud.
 He investigated further,  and found some small quadrangled, flat 
objects  near  the device.  He took his notepad and  wrote  down: 
"September  16th,  year  of our Lord 1835.  I  have  just  sought 
shelter  in  a nearby cavern and I have found  something  utterly 
weird, accompanied by a large cube with a glass front and several 
small and flat objects that seem to be....." he did an  estimated 
guess..."  3½  inch in width.  I will  investigate  farther!"  He 
closed his notebook and did what he had just written down.

  He  touched the glass of the cube,  and tried to  look  in  it. 
Nothing could be recognized;  it was just pitch black.  Suddenly, 
lightning and thunder roared across the sky. Charles jumped  back
as  the  glass front just as sudden went white and  a  small  red 
light  started  glowing on the device that he concluded  to  have 
been  made by a member called Atari of an  ancient  civilisation. 
After a few seconds,  Charles heard music. He closed his eyes and 
thought:  "Is this heaven?  Am I dead?  Is this music of angles?" 
When he opened his eyes he could not see Saint Peter, any angles, 
and  not even his deceased stephmother,  but he did see the  cave 
and  an image that had appeared on the monitor.  "ECO,"  he  read 
aloud (reading aloud as well as thinking aloud used to be one  of 
good ol' Charles' nasty habits,  but it increases the readability 
of  this  novella),  "...the  contest of  evolution...a  game  of 
survival...survival  of the fittest..." He did not dare to  touch 
anything and wrote down what he saw;  "Is this wizardry?  Is this 
some  spell of old that tries to help me to complete my  puzzle?" 
He  closed his book in mere amazement as the screen switched  and 
the cube started emitting sounds and showing an animated sequence 
(Darwin must have stumbled into a version containing an automatic 
demo mode...).  He saw a spider feeding,  multiplying itself  and 
grow different by means of gene manipulation.
  "That's it!" Charles thought (aloud).  "Species can  manipulate 
their  genes by pure coincidence...bla bla bla " (I will not  let 
you be witness of the whole speech he gave, but it included terms 
like 'evolution',  'mutation',  'survival' and the like). Charles 
rushed  back  to  his rowing boat,  just in time  to  escape  the 
lightning smashing the cavern to bits.  "Damn!", he thought. "Who 
will now believe me?" Right he was.  Pity he couldn't stay  there 
any longer.  If he would have done that,  he would also have been 
able  to come with DNA structure theories and the  lot,  theories 
for which human civilisation now had to wait some more decades to 
be found out.
  Darwin had to think and contemplate until 1859 before he  could 
get  the  courage to publish his theories  (that's  the  official 
reason;  well informed sources told that he needed all that  time 
to formulate everything he was tought by the wizard-machine).  He 
wrote  it down and called his book "On the Origin of  Species  by 
means of Natural Selection".  Actually,  a term pinched from  the 
wizard machine.

 Published by the British software company Ocean, "ECO" is a game 
of  survival.  Packed  with good graphics and  (MIDI  compatible) 
sound,  the  program takes you back along the millions  of  years 
that have passed since the beginning of evolution. Starting as an 
insect,  it is the player's task to evolve the creatures up to an 
existance as a human being.  All he has to do is to find food and 
to find a mate of the same approximate DNA structure. Once a mate 
is found,  he can change the DNA structure,  thus gradually being 
able  to change more and more and climb onto all steps  of  man's 
evolution.

  I know it sounds very educational,  but the  smoothly  animated 
graphics,  an  almost 'evolutio-mystical' color palette  and  the 
playability make it a game that's plain fun to play.  Once you've 
taken hold of the controlling conventions,  it's not difficult to 
perform the required tasks. Some suspence and science is included 
in a perfect unison,  thus creating a game that is very original. 
Never seen anything like it before.

Game Rating:

Name:                         ECO
Company:                      Ocean
Authors:                      Colin, Stoo, Fred
Graphics:                     8
Sound:                        7.5
Hookability:                  7
Playability:                  8.5
Value for Money:              7
Overall rating:               7.5
Price:                        69.50 Dutch Guilders
Remark:                       Very nice, but nothing more

Thanks  to Mr.  Harry van Horen of  Homesoft,  Haarlem,  for  the 
review package.

WIZBALL by Richard Karsmakers

  Once  upon a time,  there was a world where  people  and  other 
creatures  lived as happy as could be.  Everybody was  happy  and 
everything  was vividly coloured in all colours ever found to  be 
present in the one and only rainbow (not the hard rock band,  but 
the  natural  phenomenon).  One of the many inhabitants  of  this 
world (called Wizworld, by the way) was a peremetarian called Wiz 
and  his  amazing cat.  He was there when he saw  the  malevolent 
forced  of  evil Zark and his horrendous sprites  take  away  all 
brilliance  of Wizworld and render all landscapes drab and  grey. 
His  poor  old mum (being widowed some years  earlier,  but  that 
falls  outside this story) had died that very same  instant,  not 
being able to stand the loss of colours in her surroundings.  Wiz 
had  sworn  on  the grave of his old mother that  he  would  seek 
revenge.  The end was near;  Wiz' legions of death were ready for 
the  attack.  He  and  the catelites  had  only  one  aim:  Total 
regaining of all brightness in Wizworld!

 The man behind best-selling arcade conversion "Arkanoid",  Peter 
Johnson,  had  us wait far too long a time before he was  finally 
able  to  finish  his  latest  ST  game:   "Wizball".  Being  the 
peremetarian leading character in the above story, the player has 
to  regain  all three colours in every level (there are  five  of 
those).  Colors  have  to be collected using  a  freshly  trained 
catelite  that  can be gained by activating a  certain  bonus  (a 
bonus  can  be gained or collected each time a  horde  of  Zark's 
sprites is destroyed) and the player has to bring back the colors 
by taking the appropriate quantities of red, green and blue paint 
droplets.
  The  setup  is highly  original,  and  Sensible  Software  (the 
designers)  have packed it in a neat computer game that's fun  to 
play  and that can also be played with two players (being a  team 
or  competitors).  The graphics are very good and  the  scrolling 
(horizontal) is quite smooth.  Wizball controls have to get  used 
to, but once that's done the game is amazingly playable. In fact, 
you just have to know when to activate which bonuses.
  The  music  is clearly inferior to  the  Commodore  64  (Martin 
Galway)  version,  but quite good considering the ST's  soundchip 
features.

Game Rating:

Name:                         Wizball
Company:                      Ocean
Author:                       Peter Johnson
Graphics:                     8.5
Sound:                        8-
Playability:                  8
Hookability:                  8.5
Value for Money:              8
Price:                        69.50 Dutch Guilders
Overall rating:               8.5
Remark:                       Original concept. Nice to play.

Many  thanks  have to go to Mr.  Harry van  Horen  from  Homesoft 
(Haarlem,  The Netherlands) who sent the review program. I'm glad 
he did, because Ocean promises a lot, but......

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.