Skip to main content
© Syndicate

GUNSHIP by Frank Lemmen & Richard Karsmakers

  A  smell of burnt wood penetrated your nasal  cavities  as  you 
walked the streets. It was busy - jeeps, fleeing people, soldiers 
and  stray  pigs  everywhere.  Helicopters  crossed  the  sky  at 
remarkably  low altitudes,  transporting heavy  machineguns  with 
grim faces behind them.  Dust became airborne,  and you seemed to 
be  the only one suffering from it while the crowd  stumbled  on, 
seemingly unaffected by the dust.
 Suddenly,  a short while after your helicopters had disappeared, 
another noise filled the air.  Your experience warned you at that 
same  instant:  Charlie!  You started running through  the  crowd 
moving  in  trance - women with children in their  rucksacks  and 
food  in plastic bags.  From under your helmet,  you saw some  Mi 
helicopters appear above the southern palm trees.  moving  closer 
at  rapid  speed.  You HAD to reach your  camouflaged  helicopter 
shelter  before  they  would destroy it -  including  your  AH-64 
Apache combat chopper!

  The  helicopters flew over you;  they seemed to  be  after  the 
people  in  the streets and the bamboo huts.  Heavy  arms  spread 
death  among  the crowd and mutilated people fell on  the  ground 
with torn apart bodies, blasted skulls and seperated limbs. Next, 
the helicopters threw napalm,  and as you reached the  helicopter 
hideaway  you  saw the dark shapes of women and children  in  the 
flames.  Quickly,  a  smell of burnt pigs' flesh and  human  hair 
entered  your consciousness,  together with yells and screams  of 
people  being  returned  to ashes.  A small  child  stood  there, 
looking at you with eyes of a sad Cocker Spaniel's.  For a moment 
you hesitated and the urge struck you to save this kid. You could 
just  jump  into  the camouflaged shelter when  a  bomb  exploded 
nearby. The boy had ceased to exist.
  You  opened  the large doors of the  shelter  and  entered  the 
helicopter  that  was  faithfully waiting there  to  perform  its 
duties.  As  the  rotors began flapping,  the  enemy  helicopters 
appeared  to turn back through the dense smoke,  still firing  at 
the suffering locals.  Blood,  guts and brain pieces littered the 
streets  and you had problems to keep your sandwiches  inside  as 
you saw it all happen right in front of you.

  Charlie  seemed to be startled as the mighty Apache  all  of  a 
sudden  appeared  in front of them.  They barely had time  to  be 
frightened  as  you pressed the proper buttons and  a  Sidewinder 
rocket launced rapidly...
 BOOOOM (or something like that;  add one or several  exclamation 
marks if you wish).
You  pulled up your fighting machine as the poor remains  of  the 
Russian  helicopter  fell burning on the ground.  The  other  one 
started panicing and fired its heavy machine guns, luckily aiming 
at the spot you had just left. The shelter blew up in a cacophony 
of explosions - pity for the fuel and ammo located there.
 The air was filled with fire and sweat started appearing on your 
forehead  due  to the combination of this intense  heat  and  the 
suspense.  Quickly,  you positioned your chopper above the  enemy 
craft,   that  was  still  firing  rapidly  at  what  it's  pilot 
considered to be the burning Apache.  You flipped a  switch,  and 
say a bomb drop from under you...

"Gunship,  the  ultimate simulation",  that's what reads  on  the 
package if you buy it.  If it is the ultimate simulation we shall 
see  after  days and nights testing the "game".  I  came  to  the 
conclusion that is the best helicopter simulator I had ever seen. 
If you load the game,  a giant helicopter is about to  infiltrate 
your screen and it shoots his name on the screen:  "GUNSHIP", The 
helicopter  you see is the world's best equipped flying  fortress 
and  anti tank machine man ever built - it is the  Apache  AH-64A 
combat heli.

After a short loading,  time you can choose you mission, set your 
skill,  set  the reality level and you can choose  your  weapons, 
too.  If you're flying a helicopter for the first time (like most 
of us) you had best get started with the training in the USA,  in 
the Nevada desert. The 'enemies' in this aera shoot blanks, so if 
they hit you you're not dead right away. On this mission, you can 
get  the necessary flying hours and train yourself in  atack  and 
defence technics.  After several training hours, you'll return to 
base  and  get a medal for finishing your  training;  you're  now 
ready for hunting the big game.

There are several mission-and skill degrees you can choose  from. 
Every mission has it's own character - for example,  the  enemies 
in  South East Asia are not as well equipped as those in  Western 
Europe. So if you choose the South East Asia mission, you get the 
details concerning enemies,  what kind of weapons they  use,  the 
weahter  forecast  and  an  indication  whether  or  not  Russian 
helicopters appear to be operating in the area.
At  this  point you can still retire by choosing  the  sick  call 
option  (though  this  isn't  particularly  favourable  for  your 
career).
But, of course, you decide to go on and blast the agressor out of 
the  terrain.  While you're standing on the landing bay  you  can 
look at the map where to go.  If you fly too high, you get caught 
by the enemy radar and you and kiss your ass goodbye. If you stay 
too  low,  you spot the enemy too late so they'll get you  before 
you  even  touched a button.  So the best tactic I found  was  to 
raise  to a 200 feet search by the nearest hill and fly to it  as 
fast as you can. If you get there, look over the top and find the 
enemy.  If there is no enemy, make a 'run' for the next mountain. 
Hop over the top and search. If you find an enemy, go down again,
choose  your  weapon,   go  up  again,  lock  your  TADS  (Target 

Acquisition & Designation System) onto the targer and shoot.  The 
TADS,  which is displayed into the IHADSS (Integrated Helmet  And 
display Sighting Sub-System) searches for the next target.

If  you  destroyed your primary and  secondary  target,  you  can 
return to your base.  If you've almost returned to the base,  you 
get  a  radio message which sends a codeword. You must  react  and 
send  the  counter  code word  back.  If  you  don't,  you'll  be 
recognised  as  a hostile helicopter and you will  be  shot  down 
immediately.

If you succeed in finishing the mission successfully,  you'll get 
a promotion.

The  main target of the game is to get promoted to a colonel  and 
get all the medals.  After days of playing,  I found it the  most 
exciting new game that  Microprose has ever released. The grapics 
were  very  good;  everything is very detailed.  If you  fly  low 
enough you even can see the markings on the roads. 

The only thing that I missed were the real maps.  The map of Asia 
is the same map used as the one in the USA.

The manual is very good and well thought about.  The sound...what 
must I say about this?  You hear a "brommmmmm" of the  helicopter 
and  "boemmmmm" for firing rockets,  so this is hardly enough  to 
judge if it's good or not.  If you're addicted to simulators like 
"Flightsimulator II",  you must have this program as well.  It is 
very  well programmed and very realistic.  If the next game  from 
Micropose, "Kennedy Approach", will be like this one, it would be 
an  honour to review it.  After the two  earlier  games,  "Silent 
Service" and "F15 Strike Eagle", "Gunship" helps to get  the name 
of this software house higher again.

Many thanks to Microprose for sending the review copy:
     Microprose Softwae Limited
     2 Market Place
     Tetbury
     Gloucestershire GL8 8DA
     England
     Tel. 0666-54326

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.