Skip to main content
© Deekay

ST SOCCER by Richard Karsmakers

 Herbert had always been anti-sports.  Whenever the TV was turned 
on, he used to sit there for a few minutes, figuring out that was 
happening  on  that tube and then used to operate like  a  simple 
'basic' program:

    If Sports Or Anything_of_the_kind
      Goto Room
    Else
      Sit_and_watch
    Endif

 Everybody had often wondered why this otherwise perfectly normal 
kid  hated sports.  Indeed,  psychiatrists had been consulted  as 
well. They couldn't draw conclusions, either. "Your son", so they 
always said,  "must have had a traumatic experience in his  baby-
hood." Shrinks talk like that.

 Herbert had been an outcast nearly all his life.  Nobody  wanted 
to  play with him,  "because he always wants to play them  stupid 
games".  When stating such,  the local youths usually referred to 
checkers or chess.  Maybe even tic-tac-too.  His dad always  told 
him  he  had  problems with  establishing  social  contacts,  but 
Herbert  would rather call himself  "an  individualist".  Herbert 
spent  hours  and hours on his room,  writing  books  and  making 
inventories of his comics again and again.  And when he would  go 
to  town to buy something,  he would nearly always return with  a 
'mind-buster' magazine or an enormous poster of an old man called 
Einstein.
  When he became twelve,  his dad bought him a computer.  In  the 
shop,  the  man behind the counter had said:  "Try to give him  a 
computer  with some sports games.  He might at least get to  know 
that  what society is all about that way." The  salesman  sounded 
much  more convincing than all those  expensive  shrinks,  though 
Herberts's dad,  not realising that that was probably why the man 
was a salesman and no civil servant or something like that.

 Anyway, Herbert appeared very happy when he got it and indeed... 
he even took the trouble of busting a couple of joysticks playing 
all  popular  sports games available.  So the salesman  had  been 
right after all (yes,  sometimes they just ARE right,  just  like 
when they advise you to buy an ST rather than an Amiga).
  Figures on school dropped as rapidly as Herbert's  interest  in 
sports games increased, but daddy was happy. And so, in fact, was 
mummy.   But  people  at  school  (especially  Herbert's  tutors) 
complained often because of their son's bad results. "Soon," they 
said,  "we will have to start using negative figures to rate  the 
boy's achievements!"
 Psychiatrists were again consulted,  but now in an effort to let 
him play less games and spend more times on school.  Putting  the 
computer behind lock and key didn't help,  as little Herbie would 
get  ill and throw his lunch all over the room (whether eaten  or 
not)  if this happened.  After weeks and weeks of evaluating  and 
studying (accidentally discovering that Herbert was once used  as 
a  football when he was just three months old),  the  scientists, 
teachers and parents came to a joint conclusion:  They simply had 
to get their hands on a game that was SO good, SO realistic, just 
a DUPLICATE of what REAL sports were all about. Maybe, this would 
establish  an  association  between computers  and  real  sports. 
"Herbert",  so  was  the conclusion,  "will then  NO  DOUBT  stop 
playing  those  games all the time." Whether  he  would  actually 
spend more time on school was still a question. For now, all that 
mattered was to rid this addiction.
 So the poor parents searched and searched,  and bought the  best 
computers  and the best games.  But even the high acclaimed  game 
computer  called "Amiga" (with a Kingsoft football game  attached 
to it) didn't help.  Honesty compelled the parents to admit  that 
the salesman had always suggested to buy an Atari ST rather  than 
an Amiga,  but that they hadn't listened to his advise.  Could  a 
GOOD game computer actually be SO CHEAP?  They had thought to buy 
the  best when they got that expensive Amiga with that  expensive 
game, but they had pulled the wrong straw.
  Desperate,  they gave their son an Atari ST with the  game  "ST 
Soccer" from a company called Microdeal. At the same instant that 
the boy saw the kick-off,  the REAL action, the REAL effects, the 
AUTHENTIC  animation and everything that realistic  soccer  games 
should offer,  he decided never to touch a joystick anymore.  Nor 
did he EVER want to see a computer anymore.
 Little Herbie is now having remedial teaching for maths using an 
abacus.

  Microdeal's  latest release for the Atari ST is Ed  Scio's  "ST 
Soccer",  supplied with excellent graphics by master artist  Pete 
Lyon.  Soberly packaged, one cannot dread that such a compelling, 
addictive and superb game is supplied,  especially when one takes 
into account that it only costs £19.95!
 As usual, we had to wait a long time before the game was finally 
ready to be launched. No sooner than that the first demos started 
appearing  it was possible to say that "it will be  ready  soon". 
Launched  a little over a week ago,  "ST Soccer" lives up to  the 
promises  it  made.  Night-play,  various  wheather  cirumstances 
(wet/dry,  windy/not windy), changing team colors (of course) and 
changing crew formations make this game stand out among all other 
soccer games I have ever seen.  Game control is easy and logical, 
although  I don't like the fact that you have to press the  space 
bar  every time a ball has to be thrown in or a goal kick has  to 
be taken.  Scrolling the screen is quite well done,  the men move 
quite smoothly and the ball moves quite well, too.
 The graphics are of the usual, high, Pete Lyon standards and the 
music (by Mr. Shields) is also very good. Shields may be called a 
rising star on the music programmer's sky,  I gather.  There  are 
four pieces of music included in the game,  that can be  selected 
individually for maximum duration of playing fun.
 I am glad to know now that Microdeal still knows how to  provide 
the  ST users with a good piece of software.  After  having  seen 
"Slaygon",  I must admit I had my doubts.  "ST Soccer" cannot  be 
compared with the older soccer games for the ST,  and playability 
is just as good as good old "Soccer 64".

Thanks to Ms.  Tracey Jenkins of Microdeal for sending the review 
copy.

Game Rating:

Name:                         ST Soccer
Company:                      Microdeal
Author:                       Ed Scio
Graphics:                     8.5
Sound:                        8
Playability:                  9-
Hookability:                  9
Value for Money:              8.5
Price:                        £19.95
Remark:                       Two players or 1 player with 9
                               difficulty levels. Great!
Microdeal
P.O. Box 68
ST. Austell
Cornwall
England

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.