Skip to main content
© Orc

SOFTWARE REVIEW: ULTIMA IV by Lucas van den Berg

    Hello all readers to a brief, "technical" description of 

            Ultima IV by Lord British/Origin Systems.

   Although I usually write relatively long narrative-style  game 
descriptions in ST NEWS under the heading "Crimson's  Column",  I 
now present you with a different approach. I may still write a CC 
issue concerning Ultima IV later on,  but the editor asked for  a 
brief review now - which is what you see here.

   Introduction.

   For  those of you unfamiliar with earlier Ultima  role-playing 
games I will start from scratch.    

   You start off as "visitor".  You - the player - are treated as 
the  long  awaited  hero  who  will  lead  a  party  of   valiant 
adventurers  to  Avatarhood.  In order to  establish  your  moral 
convictions,   you  must  answer  a  number  of  very  unpleasant  
questions;  the  choice usually is between two wrongs  (i.e.  you 
will  either  lie to you liege or be called a coward)  and  after 
eight such situations (all pertaining to the eight virtues)  your 
character  has been made up and,  depending on the  outcome,  you 
will start the game as a just Druid,  a valiant Paladin or one of 
the other six classes (though I doubt if you'll ever start off as 
fighter or shepherd;  they're special cases). From now on, you're 
in the game - and on your own.
   Seeing how you can travel with eight people (though this  does 
cost a lot of food) you must seek companions on your quest. There 
are eight cities in various more or less accessible places around 
the  country and each city yields a companion - though  some  may 
refuse to join you until you have sufficient experience. 

   Game elements.

   You can speak to anyone you meet (as long as they don't attack 
your  or  turn away).  There are three  standard  questions  that 
everyone will respond to:  name, job and health. Any word used in 
answer to one of these questions may then be used to gain further 
information.  Example:  you meet a man and ask "name".  He  says, 
"Linpret".  You  ask  "job",  and he responds "I am  looking  for 
Sachar".  Now  you may ask "Sachar" and he'll say "He  knows  the 
secret of love".  At this point,  you can try to find Sachar, but 
you  can also ask on about "love" or "secret" or  anything  else. 
Hint:  when  you're  in bad shape,  ask Lord  British  about  his 
health. He may help.
   In  each of the eight cities,  you must find a) the virtue  of 
the city (easy; even Lord British can help you with this), b) the 
companion  that will join you,  c) the virtue's Rune and  d)  the 
Mantra.  You  may also learn the location of the shrine  and  the 
whereabouts  of  a  special stone.  Before  you  are  allowed  to 
meditate  in a shrine to attain partial avatarhood you must  have 
its  location,  the rune,  the mantra and,  most  important,  the 
virtue itself.  All the runes and mantras in the world won't give 

entrance to the shrine of sacrifice if you always refuse to  part 
with blood (medical donation) or money.
   While  travelling through Britannia - on foot,  on  horseback, 
from  Moongate to Moongate or on a ship - you will meet a lot  of 
enemies.  The  thing  to do is,  of course,  gain  experience  in 
fighting them.
   You can fight with long-range weapons such as slings, bows and 
crossbows  and this will save you a lot of wounds.  When  enemies 
close  in,  you  should fight with melee weapons.  All  kinds  of 
(magical)  weapons  are available,  as well a magical  armor  and 
such.   
   The other way to resolve combat is by using spells. Magic is a 
very complex thing:  first,  you need so-called reagents. Six out 
of  eight reagents (all but Mandrake Root and Nightshade) can  be 
bought in a few faraway places at various prices.  When you  want 
to cast a spell,  you must have the appropriate mix of reagents - 
otherwise you can't cast it,  and while in combat you can't  mix. 
Make  sure you have a good supply of fireballs and  sleep  spells 
and  healing  and the like.  And when you do  find  Mandrake  and 
Nightshade you'll be able to make some very powerful  brews.  Oh, 
and  do talk to the dude in the Lyceum,  he knows the mix  needed 
for recall (which is resurrection).
   Afterword.

   Ultima  IV  is  truly  "an  adventure  of  epic  proportions"; 
estimated  playtime is 100 to 200 hours.  With the game  comes  a 
cloth map of Britannia which means you don't need to do too  much 
mapping  on  land  - you only need to  draw  some  "undiscovered" 
islands and indicate the locations of certain  villages,  shrines 
and the like.    
   Mapping  is necessary for underground  explorations;  Dungeons 
are  nasty places and there are quite a few - the ones I've  seen 
so  far  are  Deceit,  Shame,  Wrong  and  Despise.  A  cute  lot 
altogether.
   For those who liked Ultima I to III,  this is a  must.  Others 
should  keep  in  mind that Ultima IV is a  game  without  "quick 
combat" option;  all battles are fought in some detail and  there 
are a good many of them.  Don't expect to travel from one town to 
another  (except perhaps by Moongate) without a couple of  fights 
in between.  The thing to do is,  of course,  gain experience (to 
increase  strength  and  dexterity and such)  and  gold  (to  buy 
weapons) so that battles go easier and quicker.    

   Good luck in Ultima IV - Quest of the Avatar.  If you have any 
questions,   send   them  (and  a  self-adressed   envelope   and 
international reply coupons) to

                                   Lucas  van  den  Berg
                                   Marienburgsestraat 47
                                   6511 RL      Nijmegen
                                   -- The Netherlands --

  P.S.  Don't  let  the Rogues get near you;  they'll  steal  all 
you've got - and you need every gold piece you can find.

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.