Skip to main content
© Stax

SILVERBIRD SOFTWARE by Richard Karsmakers

  The  British company Telecom Software,  home  of  Firebird  and 
Rainbird,  has  recently succeeded in adding a new  dimension  to 
software on the ST with publishing some budget games on the ST on 
their Silverbird label.  These games have price tags of 9.95,  a 
price  that  is  about the lowest you can get  for  a  commercial 
release according to Foreign Sales' Ms.  Sue Winslow (in Holland, 
this would mean a price of 39,95 Dutch guilders).
  The  most  remarkable about these games  is  that  the  quality 
displayed  is better than many pieces of  entertainment  software 
costing 20 or even more!  There is surely no mentioning of 'lack 
of quality' here, as we will see below.

Thrust

  When  I first contacted Telecom Software,  back in  the  summer 
holiday  of 1987,  I had a lengthy talk with Colin  Fuidge  about 
forthcoming releases on the ST. Colin was very enthusiastic about 
Firebird's new projects on the ST,  and noted that some low-price 
software  was  due  for  launch  'soon'.   He  then  referred  to 
"Warhawk",  "Thrust",  "I,  Ball" and "Mission Genocide". He also 
added  that  Rob Hubbard had already written the  music  for  the 
first two titles,  and that "Thrust" was finished already. When I 
asked him why the game wasn't launched then, he answered that all 
four games were to be published at the same time.  Colin  finally 
added  that "Thrust" was to be 'highly  playable',  and  supplied 
with moderate graphics.
 So I was quite looking forward to receiving "Thrust" eventually. 
Would it be 'highly playable', as Colin Fuidge has claimed? Would 
the graphics be moderate?
 With regard to the latter,  one can be short.  Yes, the graphics 
ARE moderate. Not bad, not good. Just functional. But I fear that 
"Thrust"  is  completely  UNPLAYABLE.  I know  that  it  is  very 
difficult to put complex movements all on one joystick (also  see 
the "Obliterator" review in this issue of ST NEWS),  but allowing 
a  game  to  be  played by keyboard  only  (!)  really  decreases 
playability.
 However,  "Thrust" has already made some fans among my  friends. 
Robert Heessels from STRIKE-a-LIGHT,  for example,  is completely 
hooked  to  the  game and has  succeeded  in  getting  tremendous 
hiscores. So the game must no doubt has its niceties. But not for 
me, I'm afraid.

Game rating:

Name:                         Thrust
Company:                      Silverbird
Graphics:                     6.5
Sound:                        9
Playability:                  5
Hookability:                  7
Value for Money:              7.5
Overall rating:               6.5
Price:                        £9.95/39.95 Dutch guilders
Remark:                       Intro pic + music = Great!

Warhawk

  Being quite a shoot'-em-up fan,  I was much  more  enthusiastic 
about  "Warhawk".  Actually,  it  is  just another  game  in  the 
neverending  row  that  started  with  "Xevious"  with  one  main 
difference:  Unlike all those other shoot-'em-up games (with  the 
exception  of  "Goldrunner" maybe) it's just  extremely  nice  to 
play.  Together  with the brilliantly programmed music (from  Rob 
Hubbard - it makes you pity to shoot because the lead voice  then 
drops off) and the highly functional graphics, it makes "Warhawk" 
stand  out in that neverending row.  And when one  considers  the 
price,  "Warhawk"  is  even more outstanding  than  it  initially 
appears to be. With some pride, I hereby also wish to announce my 
"Warhawk" hiscore: 364880.

Game rating:

Name:                         Warhawk
Company:                      Silverbird
Graphics:                     7.5
Sound:                        9
Playability:                  9
Hookability:                  8.5
Value for Money:              8.5
Overall rating:               8.5
Price:                        £9.95/39.95 Dutch guilders

Mission Genocide

 Together with "Warhawk", Silverbird found it suitable to publish 
another  shoot-'em-up game that listens to the  quite  unfriendly 
name  "Mission  Genocide".  Although the graphics  are  obviously 
inferior to those of "Warhawk",  they are still highly functional 
and  quite nice to look at.  The thing that makes this game  even 
stand out amongst the other Silverbird software is the fact  that 
the player control is so damn good (sorry for my language, girls) 
so  that  one  can  easily  be  found  performing   death-defying 
manoeuvers playing this game. The enormous variety in enemy forms 
and  enemy  movements make this game even more  challenging  than 
"Warhawk",  and I can now again not suppress an urge to  confront 
you  with my hiscore (again,  with some pride as well as lack  of 
modesty): I got to level 7 with a score of 136131.
  It's  one of the best playable shoot-'em-up games I  have  ever 
played (not taking into account "Goldrunner", of course, but that 
game costs much more). I have begun thinking that dear Mr. Fuidge 
was actually referring to "Mission Genocide" rather than "Thrust" 
when I spoke to him...

Game rating:

Name:                         Mission Genocide
Company:                      Silverbird
Graphics:                     7
Sound:                        5.5
Playability:                  9.5
Hookability:                  9
Value for money:              8.5
Overall rating:               8.5
Price:                        £9.95/39.95 Dutch guilders

I, Ball

 "I,  Ball", the fourth game that Silverbird published on the ST, 
actually  made  me  think I was looking at a  Commodore  64  game 
again.  As  a  positive fact one can say that the music  is  very 
nice,  but  one  can immediately add to that the lack  of  decent 
graphics:  They  are strikingly crude (not meant in the  ethical, 
but the estethical way).  Really,  they are no match for the ST's 
graphics capabilities.
 In the game,  one is a BALL that has to rescue fellow-balls (NO! 
It's no ridiculous plot - or haven't you read the "Captain Blood" 
review  yet?) in a vertically scrolling field.  Of  course,  this 
field  is littered with obstacles and moving enemy  figures  that 
make this mission very difficult.  There are some digital effects 
(when  one dies,  for example) that can be called somewhat  above 
moderate.  Personally,  I  cannot  even  IMAGINE  someone  having 
affection for a game like "I,  Ball" (even at the low price it is 
sold for).  Really,  there's no such thing as addiction involved, 
and I find it rather dumb. 

Game rating:

Name:                         I, Ball
Company:                      Silverbird
Graphics:                     6.5
Sound:                        8
Playability:                  7
Hookability:                  6
Value for money:              7
Overall rating:               6.5
Price:                        £9.95/39.95 Dutch guilders
Remark:                       The word is 'dumb'

  Many  thanks  go to Ms.  Sue Winslow of  Telecom  Software  for 
supplying me with the total Silverbird range of budget  software. 
In  spite  of the fact that I find "Thrust"  unplayable  and  "I, 
Ball"  quite  dumb,  I still think that  "Mission  Genocide"  and 
"Warhawk" fully make up for this loss.

  Although  I  now think the figures for my exams  will  be  even 
lower...(lack of self-discipline, you know)

Silverbird Software
64/76 New Oxford Street
London WC1A 1PS
England

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.