Skip to main content
© Dirk 'Nod of Level 16' Pelz

GAUNTLET II REVIEW by Richard Karsmakers

 "Keep your hands off of me!" A female's voice echoed through the 
trees.
 "Shut up!"
 SLAP!
 In a dark place in a dark forest,  one of Odin's handmaidens was 
being held by a couple of mean looking trolls.  They pinched  her 
and growled at her while she lay on the ground, cunningly tied.
 "Just wait until my master comes to my aid!",  she cried,  "I am 
Thyra the Valkyrie and I have duties to attend*;  he will  surely 
find  out  when  I'm  missing and  have  you  filthy  trolls  for 
breakfast!"
 The trolls uttered some vicious fits of laughter as they saw her 
hands trying to get loose. No matter what's been said of trolls - 
they  sure knew how to tie knots,  so Thyra found out at her  own 
cost.
  "You will surely regain your freedom," laughed the biggest  and 
ugliest of the trolls, "albeit temporarily! Har har!"

  In  the  mean  time,   somewhere  else  in  the  dense   forest 
undergrowth, an Elf lay on the ground, listening. He was Questron 
son of Glorfindel, hiding for a mean looking bunch of trolls that 
were looking for trouble.  As far as he was concerned, they could 
get trouble if they wanted - they only had him outnumbered so  he 
lay flat on his face, even afraid to breathe. For the time being, 
this seemed the smartest solution.
 Unfortunately,  Questron had an illness that only very few elves 
ever had. It was called....Aaatchie!!....hayfever.
  The  trolls heard a sudden noise and saw the elf lying  in  his 
shelter.  "Food!"  some of them yelled,  and drew  their  knives. 
They  were just about to utilize their sharp blades at the  brave 
but outnumbered elf when a stout and low voice shouted:
 "Halt,  you fools!  Are your brains filled by dwarfs' guts?  You 
know  what  we  have to do when we find any  fair  people!"  When 
speaking the last two words,  he made a face as if he was chewing 
on something he disliked. He spitted in the elf's face to get rid 
of it.

  Merlin  looked up from his thoughts as he imagined  to  hear  a 
distant cry in the forest.  There it was again:  A long,  wailing 
cry that went right through his bones.  "The Troll King is on the 
hunt for Sauromancer the reptile eater," he knew,  "my assistance 
is needed!"
  He walked down the hill,  leaning on his  stick.  Suddenly,  he 
vanished into thin air.

 Thor's axe had already cleaved several trolls' skulls, and blood 
was dripping from it. There must have been a dozen corpses at his 
feet, and the trolls just kept coming.
 A giant troll with a crown tilted on his filthy head appeared on 
a nearby hill and screamed:  "We want him alive!  I'll personally 
dine on whoever dares to kill that warrior!"
  Thor  felt himself strengthened when he  heard  that,  and  his 
mighty  muscles  made the axe sway around  once  more,  beheading 
several trolls. Blood sprayed around, and eyes grew dim.
  A heavy piece of wood was lifted above Thor's head -  obviously 
manned by a troll that was the smartest at home.
 THUD!
 All Thor further saw that day was a black darkness,  filled with 
tiny  stars as he kneeled down and fell forward like a  block  of 
concrete.

  It  was already getting dark when Merlin discovered  a  trolls' 
camp on the mountainside.  There were several guards,  and inside 
the  tents  he could here aggravated cries.  He tried  to  get  a 
little  bit closer and caught something of the conversation  that 
was  going  on between what turned out to be  two  highly  ranked 
trolls inside the tent.
 "Finally we've got what Lurkhead, our dear monarch, wants!" said 
one of them.
 "Yeah,  sure, he has to feed the dragon in the maze or otherwise 
the beast will come up and look for food - right at Sauromancer's 
palace!" answered the other one,  "and we're the ones  suffering: 
That  damn warrior killed about two dozen of us,  and  that  damn 
valkyrie castrated old Grindleguts!"
 "All we now need," continued the first troll, "is...."
  "..A WIZARD perhaps?" Merlin looked behind him and saw a  troll 
standing  behind  him.  Damn!  Why had he forgotten to  take  his 
invisibility spell with him?! The troll took Merlin's magic staff 
and broke it in two. It then laughed with self-satisfaction.
 The other two trolls came out of their tent.  "Grindleguts!" one 
of them pronounced,  "what have you there?  A wizard?!" -  "Yep," 
Grindleguts  proudly said,  "and I was the one who captured  him. 
All on my own!"
  Merlin  kept quiet and hid his inflatable stick in one  of  his 
boots in the commotion. Shortly after, he was led to a tent where 
he met Thyra, Questron and Thor.

 After the trolls had left them alone.  Only  a couple of  guards 
were outside that now and then peered in with water dripping from 
the corners of their mouths - especially when looking at Thyra.
 "What are they going to do with us,  Merlin?" Thor asked,  while 
gently  stroking a bump of formidable dimensions,  partly  hidden 
under his long brown hair.
 Merlin sat silent for a while. "As far as I know, they are going 
to feed us to the dragon in the evil maze near to Isnagoth."
 "Isnagoth!" cried Questron, "the place where my forefathers died 
in the battle against he whose name we shan't mention?"
  The wizard did not say a word,  and merely nodded.  Some  tears 
appeared in Thyra's eyes: "When will that be, Merlin?"
 "We will know more in the morning.  Sleep now,  you'll need  all 
the  strength  you can get before the moon rises  again!"  Merlin 
cast a spell and they all fell in a deep and untroubled sleep.

 The sun had barely started shining when they were awoken by  the 
hoarse voices of trolls. "Arise! Arise, fair people!" (SPIT) They 
were  on  a wagon that was pulled by  twelve  ferocious  Wargs**, 
obviously put there during their deep sleep,  on their way to the 
city of Isnagoth.  Already, the dark silhouettes of the towers of 
the doomed city loomed in the hazy distance.
  The  procession left the road and headed for a  seemingly  lost 
amphitheatre,  partly hidden behind large oak trees. The town was 
not their destination - it was the maze they were heading for.
 When they entered the amphitheatre,  they saw that it was filled 
with trolls - the troll king was also present,  sitting next to a 
man clad in red and black:  Sauromancer the reptile  eater.  They 
all  started to make humming noises as they recognized  the  four 
figures on the wagon.

 In the middle of the amphitheatre, a large hole was made. A hole 
that  was large enough for the dragon to get out - and thus  more 
than  large enough for four of these 'fair people' to be  dropped 
in.
 The whole theatre fell silent when Sauromancer arose.
  "Citizens of Isnagoth!  Behold the feeding of he who has to  be 
fed! Let the prisoners step forward!"
  Sauromancer stepped forward and climbed down  the  tribune.  He 
passed  the prisoners and they suddenly felt cold  and  dead.  He 
stood still at the edge of the giant hole in the ground.  He took 
a cross from his robe and held it in the air, upside down.
 "Astorath! Astorath!" he yelled, "ye habe ne vara ili gom sato!"
 A growling sound arose from the depths of the maze,  and shivers 
ran  down the spines of the prisoners (as well as those  of  some 
younger  trolls).  Sauromancer  nodded to the guards to  let  the 
prisoners down the steep stairs.
 Thor,  Thyra,  Questron and Merlin were forced to climb down the 
steps  -  to face a maze in which death  would  almost  certainly 
loom.
  Grindleguts  kept well away of Thyra,  and thought he  saw  her 
eyeing some other trolls when she disappeared down the stairs  as 
the last one, into the dragon's maze.

*  =  Valkyries  are usually on duty at  the  battlefield  or  in 
Walhalla, being servants of Odin.
** =  According  to  research  by Tolkien,  Wargs  (evil  wolves) 
seldom  work together with trolls,  but rather like to be in  the 
vicinity of orcs. These Wargs are an exception to that rule.

                              *****

  After having had to wait quite a long time (an  educated  guess 
would bring it to a little over half a year),  U.S.  Gold finally 
seemed  to find the time fit to publish the sequel to the  arcade 
conversion "Gauntlet": "Gauntlet II". Also supplied on two disks, 
"Gauntlet  II"  features  other (more  intricate  and  difficult) 
levels as well as enhanced gameplay.

 The player already starts to be amazed right from the  beginning 
of the game:  A sideview of the arcade hall "Gauntlet II" machine 
appears  on  the  screen,  that after  some  loading  turns  very 
realistically  towards to spectator and ultimately  displays  the 
"Gauntlet II" arcade screen with brilliant graphics,  some  color 
rasters  on the screen and the digitized version of the  original 
arcade  hall  music.  Probably the best and most  advanced  intro 
sequence  ever produced on the Atari ST - takes a lot  of  memory 
though, and half meg owners will find that some loading is needed 
between the graphics sequence and the starting of the music.

 After the intro,  loading proceeds as usual,  until at a certain 
time  you  are requested to insert the second disk  in  drive  A. 
After having done that, the loading process commences.
 But alas!  After some more seconds, the disk drive starts making 
the weirdest sounds imaginable,  and after having heard that  for 
too long a time,  I pushed the little grey button on the back  of 
my system.
  A  second booting process reveals the  same  problem,  until  I 
decide  to load the game on another disk drive (at  a  friend's). 
Loading now proceeds without these hazardous sounds,  and playing 
can  be started as usual ("Gauntlet II" does NOT work  on  Cumana 
disk drives,  was the conclusion of the above.  So beware if  you 
happen to have one of those devices!).

  "Gauntlet II" is principally the same as its  predecessor,  but 
features  (as  I  already  mentioned)  different  levels,  almost 
perfectly smooth scrolling and a lot more digitized sound effects 
and speech.  "Gauntlet II" can also be played with four  players, 
but  instead  of two joysticks and  two  keyboard  players,  four 
joysticks are now supported (via a special interface that can  be 
bought at £5,99 from U.S. Gold).
  The  graphics  are  still  excellent,  and  together  with  the 
mentioned new features this makes it much better value for  money 
than  the original "Gauntlet".  "Gauntlet II",  proves  (together 
with  products  like  "Bubble  Bobble",   "Bionic  Commando"  and 
"Sidewinder")  that converting arcade games to our humble ST  can 
be quite a success and can result in some pretty excellent games!

Game rating:

Name:                         Gauntlet II
Company:                      U.S. Gold
Graphics:                     9
Sound:                        9-
Playability:                  8.5
Hookability:                  8-
Value for Money:              8+
Overall rating:               8.5
Price:                        69.50 Dutch guilders
Remark:                       Big, huge, impressive, good! Just
                               does not work on Cumana drives...

 Thanks to Mr.  Harry van Horen from Homesoft,  Holland.  If  the 
game had worked on my Cumana drive,  I would probably have  bough 
it. But now...alas!

For info, contact:

U.S. Gold Ltd.
Units 2/3 Holford Way
Holford
Birmingham B6 7AX
England
Tel. 021-356-3388

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.