Skip to main content
© Knighthawks

WHIRLIGIG REVIEW/COMPETITION, AND VIXEN COMPETITION RESULTS
by Stefan Posthuma (with an inspired intro by Richard Karsmakers)

 OK.  I am now so pissed that I HAD to push this small piece into 
poor  Stefan's article.  Do you know what you have done?  Do  you 
know what you have begun? Poor Stefan has almost been sued by the 
local  post office to start a P.O.  Box,  since he  has  received 
literally  hundreds  of  replies to the  "Vixen"  competition  we 
offered in ST NEWS Volume 3 Issue 4!  He has had to spend many  a 
good  hour to go through all the answers (it's amazing  how  many 
people overestimate Corinne's bust size...),  and he's only  been 
able  to get at the five eventual winners last week;  after  many 
hours of work,  uncountable bottles of rum and cola,  quite  some 
injections  of stanozolol (you should have seen him run  the  100 
metres  in  9  seconds flat!!) and other  things  that  I  really 
shouldn't mention.

  Since Corinne Russell (miss Vixen,  remember?) seemed  to  have 
read  my little piece of writing I crammed into the  previous  ST 
NEWS
 issue,  and since she just happened to be visiting Amsterdam 
some time ago,  I have had the enormously stunningly huge  honour 
of meeting her in person and receiving the five signed copies  of 
the  game  that we have to give away (sob  sob).  In  Amsterdam's 
Hilton,  she sat in the coffee lounge,  and I stumbled nearer  to 
join  her.  After  offering her a cup of coffee  with  Tia  Maria 
(which cost my half of my student's allowance, at the devastating 
coffee'n'liquor rates at the mentioned hotel),  we chatted along. 
I went red to over my ears and that stayed so for the rest of the 
whole  meeting  (as  a matter of  fact,  I  still  haven't  quite 
regained my usual,  computer-pale complexion yet).  All we talked 
about was the usual thing; photo-modelling, whether she was still 
single, and of course Life, the Universe and Everything.
  When she decided it was time to get up and join some of her  PR 
people for a small press conference or something like  that,  she 
even gave me a light kiss on the cheek.  "You're ever  so  nice," 
she  said.  I  sat  there for  over....well....I  don't  know.  I 
regained  consciousness  when  the lounge was  all  empty  and  a 
cleaner asked me to lift my feet.

 Isn't it a pity that this story is all made up?

For the Whirligig Competition,  skip this nonsense and go to  the 
end of this article.


It was a nice day.  The sun was out,  it was only 40 Celsius and 
local Smog level was down to a level 3.  Outside radiation levels 
had droppped to a 100 rem.  Great day for a ride. I filled up the 
energy banks of my faithful Skimmer (A nice,  fast Toyota  Zendar 
VI) and hopped in. It rolled a little in its nil-O-grav field and 
the  engine  buzzed when I pushed forward the  speed  control.  I 
entered the long tunnel to the Surface and after a short while  I 
stopped  at the Doors.  After a few seconds I heard the voice  of 
the Gate Controller:  'Name and destination?' I told him my  name 
and that I was going for a leisurely ride.  Ok,  wait a few  more 
minutes and the Doors will open. Beware of small tornadoes, there 
is a disturbance to the North. 

Some more ships assembled in the bay before the giant Doors. They 
were  built  in 3023 just before the War  destroyed  our  beloved 
planet.  But  we were not defeated and we continued  life  under-
ground.  I  was  quite  happy  as a  Droid  Engineer  for  Cybrus 
Technologies,  a major robotics and cybernetics firm.  Almost two 
hundred years after the horrible War,  our soceity had recovered. 
Almost  7 million people had already left Earth to  colonize  the 
planets  of the Alpha Centauri system which were  small,  uninha-
bited  paradizes  with a very rich vegetation.  They  went  quite 
well, and I had plans to spend my vacation in one of those luxury 
places.  Maybe Diane could come along,  but I always have been  a 
dreamer.  Suddenly, a very low sound broke my thoughts. The Doors 
opened. I immediately engaged full speed and the Zendar plummeted 
into the desert waste outside. I immediately headed south because 
getting caught in a fall-out tornado can be quite harmful.  Maybe 
we were lucky.  The Zylorgs had done their job a little too good. 
For  days they bombarded our planet with those  dirty  hammerhead 
anti-matter drones.  Gladly,  we had anticipated their attack for 
about  40 years which gave us enough time to improve  the  Tunnel 
Complex under the surface of the planet.  We could not stop  them 
so we dug in.  A lot of people died in the War,  but the  Zylorgs 
seemed  to have forgotten all about our planet which had  changed 
into a desert waste of radio-active dust.  The oceans were  gone, 
it was just one big,  hostile desert. But somehow, we survived. I 
am glad I did not have to go through that Holocaust.

I  was  skimming  the  surface at about 300km  per  hour  when  I 
suddenly noticed a shiny structure on a low hill.  It was clearly 
visible  against the dark earth.  First I thought it was  one  of 
those  stations that studied the microscopic life that  has  been 
recently  discovered  in  the lesser radio-active  parts  of  the 
planet. But when I came closer, it seemed very strange. I reduced 
speed and called up a local map,  but there was no indication  of 
the building anywhere. I reduced speed even more, and after a few 
moments  I was hovering over the structure.  Using the cameras  I 
was taking pictures of it when it happened. 

I suddenly felt very suspicious,  and looked to the left. I saw a 
large 'thing' pointed at me.  I started to feel very nervous  and 
wanted to get away as soon as possible when the sound started. It 
was terrible. I don't know how to decribe it. I put my hands over 
my ears as tight as possible but I could not stop it.  It  seemed 
like  it  was  entering my head and slowly  frying  it  from  the 
inside. Then it became silent and the last thing I remember was a 
very bright flash....

The next moment I was in a strange environment.  I was sitting in 
a small chair, in an even smaller cockpit of a very strange ship. 
The  screen  in front of me showed a  hideous  creature.  It  was 
humanoid,  but with a face looking like a crab. Little tentackles 
were moving around, the eyes were dark and piercing and the mouth 
was   a   hideous  beak,   snapping  as  it  talked   in   clear, 
understandable English.  I saw one of these things before, on the 
tri-D in a documentary about the Lost Ones, a race of humans that 
lived  on  the  Surface,  mutated by  radiation  and  very,  very 
hostile. This is what it said:

'Ah  I see that you have survived my little  Stunner.  Good.  You 
need  not know my name,  but sufficient to say that I am  a  Lost 
One.  I  have caught you and I will use you to get something  for 
me.  You see,  we Lost Ones are not as stupid as you people might 
think.  We  constructed  some ships that took us to  other  solar 
systems,  and  on one of my journeys,  I obtained  the  Whirligig 
Device.  A  computer  that  can create a Universe  of  4  billion 
Eigenspaces. Now listen carefully because I am only going to tell 
this to you once. I hope your mathematics are ok...

"As I told you, the Whirligig Device can create a Universe. Not a 
normal  one,  but  a  very special one consisting  of  4  billion 
Eigenspaces.  An  Eigenspace is a small space  containing  mostly 
harmless asteroids.  There are all numbered from 1 to 4  billion. 
Now let me tell you about Perfect Numbers".  It paused a  moment, 
took a little lizard-looking creature from a jar and squished  it 
above its mouth.  Greedily, it devoured the pulp that came out of 
the lizard. Sick.

Slobbering a little,  it continued. "A Perfect Number is a number 
that  is the sum of all its divisors excluding  itself.  Below  4 
billion,  there are only 5 of those numbers, 6, 28, 496, 8128 and 
33550336.   The  Eigenspaces  having  these  numbers  are  called 
'Perfect Spaces' and they contain the 5 Perfect Solids. Combined, 
the 5 solids will transport you back to this world and will bring 
me and you unmeasurable wealth. 

There is one thing that kept me from going in myself a long  time 
ago, the Enemy. Each Eigenspace is inhabited by a number of ships 
and  objects that will try to stop each intruder.  Some of  these 
are just passive objects,  but there are Fighters and  Destroyers 
that  will hunt you relentlessly.  They are robot-controlled  and 
have no mercy or whatsoever.  If you get blasted, you will escape 
in a small Pod,  and you will get a new ship.  But there are only 
12  ships  available,  so  if you get blasted  while  flying  the 
twelfth  ship,  you will be ejected into space in your  Pod,  and 
will  be  doomed to starve to death because the only way  out  is 
through the 5 Perfect Solids.

You can however defend yourself.  Each ship has a limited  supply 
of  missiles and four chaff pods.  Take care with  the  missiles. 
They are very dumb and seek out the closest object.  If there  is 
no object,  they will seek out your ship!  Also,  they can't turn 
really  quick so they might start to orbit the object  they  were 
meaned to destroy,  and if you get in their path,  they will most 
certainly  destroy  you.  The  ship is also  equipped  with  four 
chaffs.  These  are more intelligent weapons,  destroying  almost 
always the enemy,  but you have only four of them. Also, you have 
a limited supply of fuel. 

To  prevent  fuel and weapons running out,  there are  Depots  in 
various Eigenspaces.  There are Fuel depots,  Missile depots  and 
Chaff depots.

Let me tell you about the Stargates. Each Eigenspace has at least 
three  Stargates,  leading  to  three  other  Eigenspaces.  These 
Stargates are one-way. Once through a Stargate, you cannot return 
the way you came.  The Stargates lead to the following Eigenspace 
if your Eigenspace is let's say Eigenspace number N:

-    Eigenspace N+1
-    Eigenspace  S  where S is the sum of all the divisors  of  N 
     excluding N itself.
-    Each  Eigenspace P*N where P is a prime factor of  N.  There 
     may be up to 9 such Stargates.

Ok,  this is it.  Your mission will start in a few moments. There 
is a Pilot Manual in the ship telling you about the controls  and 
the route to Perfectspace 33550336,  which is quite difficult  to 
figure  out  yourself,  so I did it for you.  I had  enough  time 
anyway.  If you find all Perfect Solids,  you will be warped back 
to this place and you'll be a free man again. Good luck".

The image on the screen dissapeared and normal view was  restored 
showing a dark, ominous space.

After  studying the cockpit carefully,  I came to the  conclusion 
that there was no way out. After feeling  very terrible for a few 
moments  I  decided to study the Pilot Manual.  It was  the  only 
thing I could do.  I decided to go for it and moments later I was 
heading for Eigenspace number one, ready to begin my mission.....

                               *** 

Mike  Singleton  is a strange man.  He always succeeds  in  size-
records.  First  he  did  it with Lords of Midnight  on  the  48K 
Spectrum,  an  adventure  containing  more  than  10,000  graphic 
locations squeezed into 48K of Z80 code!  Later, it was ported to 
the commodore 64 and due to great success, sequels like Doomdarks 
Revenge  and  Dark  Sceptre  started to  appear  with  even  more 
locations.

Now  he  is active on the ST and has created a game with  over  4 
BILLION sectors.  If you spend a minute in each sector, this game 
will take you eight thousand one hundred and seventy one years of 
continous play! The size is really incomprehendable. Massive. 

The plot of the game is described in the above Novelloid  Without 
a  Proper End.  All sectors are mathematically interconnected  so 
you  should be able to find your way to the 5 Perfect  Spaces  if 
you are smart enough.

The  graphics  of the game are quite nice.  Your ship is  in  the 
middle  of the screen with all objects flying around  it.  Action 
takes  place in 2-D,  but everything is in solid and  shaded  3-D 
graphics which are very fast.  Some objects,  like the depots are 
quite big,  but they still revolve flawlessly.  Also,  the entire 
screen  is  used.  You can call a control panel  that  shows  you 
things like a sector map (enemies are not showed, only Depots and 
Stargates) and Fuel and Rocket usage and of course your score. 

The sound is limited to a nice,  merry tune by Paul Robotham  and 
some explosions. Simple but effective. 

Controlling the ship is a little difficult. Moving the mouse left 
will result in the ship starting to rotate to the left.  You  can 
stop this rotation by moving the mouse to the right very shortly. 
But  a  little too much movement to the right will  result  in  a 
rotation to the right so I often fly around a little swaying like 
a druken space pirate. Also the enemy ships carrying illustrative 
names like Sabre, Night Shade and Condor can be pretty persistent 
and fire very nasty little rockets. Your missiles are increadibly 
stupid and I often end up shooting myself.  Luckily there are the 
more intelligent Chaffs but you have only four of these and Chaff 
Depots are not very widely spread. 

Playing  the game is nice for a while but it soon gets  a  little 
boring.  It  is  hard to imagine to get bored when  there  are  4 
billion sectors to explore,  but they are all basically the same, 
containing  a collection of enemies.  Graphically,  the  game  is 
attractive,  but the difficulty and uniformity of the levels make 
you  loose interest quite fast.  But the  hardened  shoot-them-up 
fans will like it because the enemies never run out. I mean there 
are  over  100 billion enemies to  blast!  Also,  there  are  3.8 
billion depots. The size of this game keeps amazing me. Also, the 
mathematical background is quite original. This is why I am sorry 
that has not much lasting interest.

Game rating:

Name:                         Whirligig
Company:                      Firebird
Graphics:                     9
Sound:                        7
Playability:                  7
Hookability:                  6
Value for Money:              7
Overall rating:               7+
Price:                        ??
Remark:                       Too  bad  about  the  poor  lasting 
                              interest.

THE COMPETITION!!!!!

In cooperation with British Telecom,  ST NEWS is proud to present 
yet  another competition.  This time,  there are five  copies  of 
Whirligig in my drawer, waiting to be given to those who know the 
Questions to the Answers!  (or was it the other way around?)  The 
five questions are:

1 - Who designed Whirligig ST?

2 - Which two types of weapon do you fire in the game?

3 - Name 3 enemy ships present in the game

4 - Who is the music by?

5 - Name 3 other Mike Singleton games

That's it! Send the answers before the 31st of December to:

ST NEWS - Whirligig comp.
Negende donk 4
NL-5233 PJ  Den Bosch
The Netherlands

The  winners  will  be  drawn from  the  correct  answers  by  my 
grandmother (who is totally impartial) and the five winners  will 
receive their copy soon after the closing date.

Many  thanks to Ania Makowska from British Telecom for  arranging 
the competition and the prizes.

Ah!  We  nearly  forgot  to  mention the  winners  of  the  Vixen 
competition! These lucky five are:

                  Michael Raasch, West Germany
                     le Bjrkevegen, Sweden
                    Andrew McAhouney, Ireland
                   Jean-Marie Leloupe, France
                  Peter van Overveen, Nederland

These  people will get the exclusively signed copies of the  game 
sent to them as soon as possible!

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.