Skip to main content
© Knighthawks

ELITE - THE LEGEND CONTINUES by Stefan Posthuma

Back in the eight-bit eras, there was a game around called Elite. 
It first appeared on the BBC,  and soon became immensely  popular 
on the other Ancient Eight Bitters. Elite was a special game with 
a  number of devoted players whose sole purpose it was to  become 
Elite.  They travelled through the wire-frame  Universe,  trading 
goods,  fighting with pirates,  planning routes through the 2,000 
plus planets,  flying,  docking with Space Stations, buying fancy 
equipment   and  being  very  absorbed  by  this  way  of   life. 
I was one of those people.  I was one of those that played Elite. 
I played it until I became Deadly and sold my CBM-64 (sigh) after 
getting my ST.  Marvelled as I was by the ST,  I forgot all about 
Elite.

Then it happened.  I came home one night to find a familiar brown 
envelope  from England.  I opened it,  and found a copy of  Elite 
plus  a  complementary note from  Ania  Makowska  (thanks!).  Not 
realising the effect it would have on me,  I loaded the game.  An 
hour later, I was hooked.

The memories of the CBM days emerged on the surface of my Sea  of 
Thoughts,  and little by little,  I remembered.  The docking with 
the Space Stations, the Thargoids, the trading, buying equipment, 
fighting....  Glued  to  my  computer,  I  frantically  travelled 
through space, reliving it all.

Elite is a perfect conversion from the original.  

But  there  are some of you who might not be  familiar  with  the 
game.  Elite is a space game.  You start out in your Cobra  MKIII 
trading and combat craft,  equipped with a single pulse laser and 
100 credits.  Being harmless and having no significant cash,  you 
are a Nobody.  The goal of this game is to become Elite which can 
be  achieved by blasting lots of enemies which can only  be  done 
after some expert trading to be able to buy powerful weapons, but 
in fact, it has no end. There are over 2,000 planets in the eight 
galaxies of the game.  You can make money by trading  goods.  Buy 
some food at a Poor Agricultural planet for only 2.0 credits  per 
tonne,  and  sell it at a Rich Industrial planet for 7.8  credits 
per tonne and make some profit.  Or when you have more cash,  buy 
computers  at 62.1 credits at a Rich Industrial planet  and  sell 
them at 104.5 credits at an Agricultural world.

There  are lots of different planets around each with  their  own 
characteristics.  Some of them are poor, some are rich. Some have 
democratic  governments,  some are communist,  some are ruled  by 
dictators,  and the worst are total anarchy's. They all have lots 
of goods to sell and buy at lots of different prices,  and it  is 
up to you how to make the best bargains and the biggest  profits. 
You  fly from space station to space station buying  and  selling 
goods.  Each  planet  has a different  name,  specifications  and 
sometimes very weird inhabitants ranging from Humanoids to  Bird-
likes, from Felines to Frogs. All graphically shown in the Planet 
screen. 

Unfortunately,  you aren't the only one trying to make a  living. 
There are other traders,  but you don't deal with them. There are 
also Pirates. You are forced to deal with them, because they like 
to blast you apart and steal your cargo! It depends on the planet 
whether  or not you are likely to be attacked by  pirates.  Quiet 
Cooperate  States are very safe and normally free  from  pirates, 
and on the other side, Anarchy's are infested with pirates in all 
degrees of viciousness,  and there is a whole range of planets in 
between.  So  if  you are a harmless  beginner,  stay  away  from 
pirate-infested  planets,  because  they will crush  you  without 
mercy.

Apart from trading,  there are other ways to make money.  If  you 
destroy a pirate,  the cargo might be released in space,  waiting 
for  you  to be picked up if you were wise enough to  equip  your 
ship with fuel scoops.  Also,  you receive a bounty for  blasting 
pirates or other law offenders. But you have to take care because 
you  don't  know which kind of cargo you are picking  up  and  it 
might just be something illegal like Narcotics or Slaves. In this 
case  you  have broken the law and will not only be  harassed  by 
pirates,  but also by police vipers which are very nasty.  So you 
might take up the Bounty Hunting and trading of contrabands  when 
you are well equipped and experienced in combat.
You  can  also  equip your ship with a  mining  laser  and  delve 
valuable  materials  from  the  asteroids  which  can  be   found 
anywhere.

Whenever  you are docked at a space station,  you can  save  your 
position  which  is very necessary because I already  spend  five 
hours to this game and my rating is still Poor.  Also,  when  you 
are docked,  you can equip your ship. Depending on the technology 
level  of  the planet,  you can buy things like an  extra  energy 
unit,  a very effective and expensive military laser,  an  escape 
capsule,  a smart bomb,  an ECM jammer to destroy enemy missiles, 
fuel,  smart  missiles and some other handy items.  The  thing  I 
bought  first was an expensive (1500 credits!)  docking  computer 
because  docking  by  hand  is  very,  very  difficult  and  time 
consuming.  Also,  if you make a mistake, you will crash into the 
space  station  and  will  blow  up,   which  can  be   extremely 
frustrating. If you have the docking computer, docking is reduced 
to  a simple press of a button.  I also like the  military  laser 
(6000 credits....) because it can blast almost everything.

The  nice thing about this game that it is  very  extensive.  You 
have to trade, you can buy gadgets for your ship, there are lotsa 
different planets to explore, lots of pirates to fight and plenty 
of fun to be had.  Gameplay is not too difficult and not too easy 
and  lasting interest can be very long.  I say can be  because  I 
think  you either love Elite or hate it.  Those who  like  super-
fast,  non-stop  shoot them ups will not be pleased  with  Elite. 
Those  who like a strategy game with quite some action  and  much 
detail and variety will love it.

The  graphics are up to the solid 3D standard.  Nothing less  and 
nothing more. Just like Starglider II and Carrier Command. I must 
be  said that they are less detailed,  but are  very  functional. 
Sound  is again limited to some shooting and exploding,  and  the 
classic '2001,  a space odyssey' theme. Controlling the ship is a 
little off-standard, but once mastered works very well. 

Elite  will  greatly  appeal those who played it  before  on  the 
eight-bitters. You can play it now on the ST with great graphics, 
and the same exciting gameplay. Simply great.

Name:                         Elite
Company:                      Firebird
Graphics:                     9
Sound:                        7
Playability:                  9
Hookability:                  9
Value for Money:              9
Overall rating:               9
Remark:                       Faithful conversion of the all time
                              classic.  Well done.  Also,  manual 
                              contains some fascinating names for 
                              certain things and some dry humour.

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.