Skip to main content
© Stigels of Elektra

GARFIELD: THE BIG, FAT HAIRY REVIEW by Piper

   Now  this is a game plot I can have some real  sympathy  with. 
Forget  about dashing around the universe trying to save  planets 
from  imminent destruction,  or rumaging through dark castles  to 
try  to stop some great unpronouncable from summoning some  great 
unmentionable, that's much too much like hard work. And you might 
not even get back in time for dinner.  No,  no.  It seems like  a 
much  better  idea  to try to eat  as  much  as  possible,  sleep 
whenever the opportunity presents itself,  and place a well-aimed 
pedal extremity in the rump of your favourite pooch whenever  you 
see him.  Oh,  and by the way,  your girlfriend's been kidnapped, 
and don't you think it might be a good idea to try to rescue her, 
if you can find time in your busy schedule. Happy Monday.

  In Big,  Fat,  Hairy Deal,  you play the part of Garfield,  Jim 
Davis' famous feline creation,  and your task,  if you'll  pardon 
the use of such a harsh and unpleasant word,  is to find  out how 
to  get  into the city pound where Arlene,  your  dearly  beloved 
girlfriend,  has  been  taken  for  reasons  best  known  to  the 
malicious god of Monday mornings. 

   The  title screen is an excellent copy of the picture  on  the 
package (one of those horrible  if-you-dare-look-at-me-I'll-break 
plastic boxes),  and then you shift into the game screen  proper, 
the  top  two  thirds of which gives a  view  of  whatever  place 
Garfield  currently  finds  himself as well as  a  very  faithful 
rendition  of Garfield himself,  if you ignore the fact  that  he 
actually  seems happy about something,  not the most usual  state 
for  him to be in.  You control his movements via  the  joystick, 
very  easy to do if all you want to do is move left or  right  or 
jump,  but  it  gets more difficult when you want to  use  things 
since  you then have to combine joystick movements  with  pushing 
the fire button,  which tends to mean that you put down the thing 
that you wanted to use,  or jump around (worth doing just to  see 
the expression on Garfield's face) instead of entering a  doorway 
or turning down an alleyway.

  The movement itself is excellently done, with Garfield plodding 
across the screen, and Odie continually bouncing around and being 
annoyingly friendly.  At first,  I thought that kicking Odie  was 
merely  a pleasure (another beautifully done facial  expression), 
but  it  turns out that it's actually an essential  part  of  the 
game,  as  Odie  tends to make you lose your grip  on  your  food 
stores,  without which you are plagued by attacks of the  dreaded 
Munchies and you have to find something to eat quickly before the 
snack attack gets too much to bear.  He can also take away or mix 
up  any items you're carrying,  shown in the bottom third of  the 
screen,  along with messages,  your food level and score. You can 
carry more than one item at a time, but exactly how to do this is 
not  revealed  in the instructions.  I only found  out  about  it 
through my many collisions with Odie.

  The first thing you have to do is find out what Jon's house has 
to  offer  in  the way of  useful  items  or,  preferably,  food. 
Checking the kitchen reveals that the fridge is locked, so no joy 
there,  although there is Odie's bowl lying around. Picking it up 
gives  you the message "Odie's bowl.  Boring!!" one of  the  many 
excellent descriptions which adds to the character of the game. 

  On venturing out into the wild world beyond, you'll come across 
a health food shop,  a butchers shop (where a string of  sausages 
is lying temptingly on the floor) and even a Pizza  party,  where 
you  have  a chance to feed your face for a  short  while  before 
being  transported down into the sewer system underground  (where 
the flashlight will come in pretty handy).  Wandering around down 
here puts you face to snout with a rather dangerous looking  rat, 
and you could even bump into Nermal, the world's cutest kitten.

  If you already like Garfield (and if not, why not!) then you'll 
probably spend the first half an hour or so just admiring the way 
he's  been converted to this unfamiliar format.  Aside  from  the 
problem with the joystick control,  this is an excellent game and 
comes highly recommended.


  Review by Piper

  Product:  Garfield. Big, fat, hairy deal.
  Price: fl. 79.90 (19.95 pounds Sterling)
  Supplier: The Edge/Softek
  Value for Money: 8

  Available (and probably cheaper) from:

  Cuddly Cactus International
  Saffierstraat 95D
  1074 GN  Amsterdam
  Nederland         Tel: 020 - 6644022

  and other good retail outlets.

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.