Skip to main content
© Phenomena

SUPER HANGON by Richard Karsmakers

 "This is patient number 20.18.5.1., Karsmakers, Richard C."
  The voice sounded distant and echoed slightly through the  cold 
and  sterile halls of the "Silent And Grotesque" Asylum  for  the 
mentally very, very insane.
 "What's his Q?" another voice inquired.
 "Computer Junk grade A Plus.  A very heavy case.  Seems to think 
he's a Boolean variable about to get a value of eleven."
 "I see," nodded the other again.
 "Totally hopeless.  Not to be released at any times, not even to 
be taken out of his straitjacket. No visitors allowed."
  The  other  made  some notes in  a  small  booklet,  which  was 
afterwards carefully replaced in his pocket.

 The patient's eyes opened wide in fear.
  "No!"  he yelled,  "No!!  I am not allowed to get  a  value  of 
eleven!  Please  help me,  sir!  My CPU is pushing  an  interrupt 
driven unit at my memory cells... It has too high a priority..."
  The  men standing outside the room looked thoughtfully  at  one 
another. The one that had not made the notes opened a small hatch 
in the steel door and peeped in.
  The  patient had assumed a motordriver's posture  now  and  was 
making  noises  that  were supposed  to  imitate  a  motorcycle's 
engine.
 "Look, Dr. Hetfield."
 The man pointed to the little hole as he gave the other one  the 
opportunity to watch.

 "Vroom. Vroom. Skreeeeeeech!!"
  The  patient's body was now slowly tilting as if he  was  going 
through a curve.
 "Vrooo...?!..eeeeeeee...Bang! Crash! Smash!"
 The patient's body was now lying on the floor,  suggesting heavy 
mutilation  and spontaneous partial amputation of several of  his 
limbs.
 Some seconds later,  he sat upright again and continued  driving 
at, so it seemed, an awesome speed.

 "He's heaving his chronical motor-driver's syndrome.  It usually 
comes right after the Boolean variable thing,  and is in its turn 
usually followed by..."
 The man was interrupted by screams of fear and dread from inside 
the padded cell.
 "Aaaaarrrgghhh! Let me out of here! You shouldn't have let me in 
at  the  first  place...   My  header  and,  correspondingly,  my 
base page are of much to big a size for a ZX 80!!"
 "...his claustrophobic 'out of memory' syndrome," continued  one 
of the men.
 "Tsssk,  tsssk," was about the only reaction the other one could 
produce.  "I suppose that's the main problem with those  Computer 
Addicts undergoing a 'Cold Turkey' treatment."
 They both nodded.

 "How did he get so far?" one of them asked sympathetically.
 "His parents bought him a computer when he was only 17. Made him 
rotten to the core.  They should never've allowed him to buy  his 
last computer though, one of those incredible Atari ST machines I 
have  at home too.  He sooner or later would have  to run into  a 
game that mindconqueringly addictive."
 The other raised his brows. "You're not suggesting...."
 "Yes."
 "But I have that one at home myself,  too. Let my kids play with 
it all the time! Even play it myself now and again."
 "Mine likewise.  Me likewise.  Even my wife likewise," said  the 
other one, a hint of sadness in his voice.
  "Shoot.  Never  realized  it  could  have  such  mindcorrupting 
consequences."
 "I did!" the second man said,  and suddenly embrased the  other, 
putting his head on his shoulder and crying aloud.
 Inside the padded cell, there was now silence.
  The patient was having his "Output Device Not  Present  Error"-
syndrome, sitting sedately in a corner.

 "My whole marriage is breaking up..." sobbed the crying man, "my 
kids  crew  up school...I get distracted at work  more  and  more 
rapidly...I even start try cry aloud and confess my mental  state 
to a fellow colleague..."
  "Everything  will  be alright,"  consolidated  the  other  one, 
patting his colleague on the head.
 The sobbing doctor sighed deeply and added:  "I even feel like a 
Boolean var...."
 His eyes opened wide in fear.

 "No!  No!  No, you blasted CPU! I am Boolean variable!! I cannot 
get  any value other than zero or  one!  Not...not....surely  not 
eleven!!"
  The other doctor released the man from his grip and raised  his 
eyebrows  again.  He fingered his pockets for the  celldoor  key. 
After  he  found  it,  he carefully opened it  and  directed  his 
colleague into the same padded cell the earlier mentioned patient 
was in.
 "Vroom. Vroom. Skreeeech!" the man said.

  His colleague said "yes,  yes" and closed the door behind  him, 
locked it,  and barred it. He looked through the peephole and saw 
the two running after each other,  one making engine-like  noises 
and one mimicking a vast crowd of cheering spectators.
 "Tsssk,  tsssk" the man outside of the cell said,  and walked to 
his office.
 Just after he had taken the first corner to the  right,  screams 
of fear and dread could be heard.  He dashed for his office  now, 
nearly  running down one of those  awfully  nice,  blonde-haired, 
blue-eyed nurses in the process.
  "Hmm.  Thinks he's being chased by a ZX 80 again,  I bet,"  she 
thought.  She went to the nurses' HQ and booted up a game in  the 
hospital computer to kill time. "Super Hangon", it was called.

                              *****

  After having been quite an addicted "Super  Sprint"  addict,  I 
kinda  anticipated  that Electric  Dreams'  new  product,  "Super 
Hangon" would be another excellent product.  Quite rightly so. It 
has  now finally arrived,  and it has not let down even the  most 
spoilt game freaks around:  The software reviewers of which I  am 
proud to be one.

  "Super  Hangon" is a very extensive and  well  succeeded  motor 
racing  game indeed,  already many times called "the best  arcade 
conversion  ever on any computer".  I would like to go as far  as 
joining  the people that have said so,  too.  "Super  Hangon"  is 
brilliant, with excellent graphics, splendid music and everything 
you  always  wanted to have in a racing game but never  dared  to 
wish.

  The game is converted from the highly popular Sega arcade  hall 
machine,  and  the  fact that the conversion was  earlier  called 
"best  arcade  conversion" suffices to tell that the  ST  version 
will  also be quite popular.  The game is very  fast,  realistic, 
well drawn, well to be played....and it also saves/loads hiscores 
(something quite trivial but still very important - see our "Open 
letter to the software publishers" in ST NEWS Volume 3 Issue 5).
 Levels change constantly, and there is a stunning 3D effect with 
heights  and  depths,   featured  in  stunning  >16  colors.  The 
obstacles  grow bigger very smoothly (lamp  posts,  advertisement 
boards, boards with very nice girls on 'em and even board proudly 
displaying  yours truly's initials?!),  and the music takes  care 
that  playing remains superb for a very long time (I  don't  like 
the drums of the soundtrack, however: Jochen's are better).

  Concluding,  it can be said that "Super Hangon" beats the  hell 
out  of  even  "Super  Sprint".   It's  addictive,  fantastically 
programmed and just GREAT to look at and to play. Electric Dreams 
got another mega-stunning hit on their hands with this product. I 
hope  (and  I THINK) that this product will end up  high  in  the 
software popularity charts.

Game Rating:

Name:                         Super Hangon
Company:                      Electric Dreams (Activision)
Graphics:                     9-
Sound:                        8.5
Playability:                  8.5
Hookability:                  9+
Value for money:              8.5
Overall rating:               9
Price:                        ƒ69.50
Remark:                       Minddesintegratingly GREAT!

 Oops.  Nearly forgot to show my hiscore off to all you out there 
(not  that it is particularly painstakingly  high,  but  anyway). 
It's 429801. Thank you.

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.