Skip to main content

      Welcome all roleplayers to issue # 13 of the infamous

                        Crimson's Column

where today you'll read the sad story of the last days in 1988 as

                         CRIMSON'S XMAS

unfolds  the  tormenting life of an st fantasy  freak  trying  to 
conquer  the devious pits and demonic traps of the ultimate  game 
                               in

             THE LAST DAYS OF A ROLEPLAYING FANATIC

                               by

                        Crimsondeal, Inc.

   The  moist  eyes of Hans Lankmeyer blinked once again  as  the 
cathode ray tube of his computer's visual display unit seemed  to 
blot  out;  images disappeared,  out of focus.  Forced to take  a 
break, Hans leaned back in his chair and checked his watch.
   "Seven  hours.  I've been playing this stupid game  for  seven 
hours  and the longest break I had was for peeing.  And  I  still 
haven't got the clue I'm looking for. Damn this game."
   Hans  slowly  turned the lid off the thermos  and  poured  his 
thirteenth  cup of coffee.  Sipping the lukewarm liquid with  all 
the  enthusiasm of a child waiting for its turn at  the  dentists 
waiting room he stared at the walls,  face blank,  trying hard to 
draw conclusions from his experiences in the last seven hours  of 
playing "Valarian and the Demise of the Undercity - Part One, the 
Sentence".
   Valarian was the name of the character Hans was playing.  As a 
barbarian gone magician in a world of arcane powers and  powerful 
warriors Valarian had a lot of historic allies:  Tolkien's Middle 
Earth,  Heinlein's  Glory Road,  Vance and Donaldson,  Feist  and 
Gygax. Most of all, Valarian reminded Hans of Leiber's Fafhrd and 
the  Grey  Mouser.  
   Yet now,  despite all his experience in the multiple worlds of 
fantasy, Hans was at a dead end.

   And  once more a good day in Crimson's Column.  For the  first 
time  in this series of Roleplaying phenomena I present you  with 
a fantasy story that is not based on any actual software  release 
for the ST. Don't tell me I didn't warn you.
   Especially  for  Christmas (or,  perhaps,  simply  because  no 
decent  game  is available for this issue and my editor  feels  I 
really do have to bother you all with some kind of nonsense)  you 
will  now find a review that does not give hints and tips for  an 
actual  title but might be interpreted - more or less - as a  set 
of guidelines on how not to proceed while solving a  role-playing 
game.  Basically,  however,  it's a satire. The non-existing game 
I'm writing about is
   
Valarian and the Demise of the Undercity - Part One: The Sentence

   and  if you're really lucky some softy will come along one  of 
these  days  and  decide  it's  as  bad  a  title  for  a  future 
roleplaying  fantasy  release as any and thus write a  game  with 
exactly that title. Until such time, I will refrain from comments 
concerning copyright and such;  it would only take the fun out of 
suing  the aforementioned PB (poor bloke, right?).
   For those of you (vulgarity omitted) and masochistic enough to 
enjoy  reading  other  Crimson's  Column  contributions  to  this 
magazine, here's a short list of what's been published. If any of 
the  material interests you,  please refer to the section  of  ST 
NEWS where the making of back orders is explained.  Oh,  yes - RP 
is for role-playing game.  If you don't know what SF is,  I  give 
up.
   
   Title                Company          Type             ST NEWS 

   Sundog               FTL              SF Solo RP           2.3
   Phantasie            SSI              Fantasy Party RP     2.4
   Brataccas            Psygnosis        SF Solo Arcade RP    2.5
   Roadwar 2000         SSI              SF "Mad Max" RP      2.6
   Barbarian            Psygnosis        Fantasy Solo Arc. RP 2.7
   Leisure Suit Larry   Sierra           Solo Text/Arcade     2.8
   The Bard's Tale      Electronic Arts  Fantasy Party RP     3.1
   Ultima III - Exodus  Origin           Fantasy Party RP     3.2
   Wizard's Crown       SSI              Fantasy Party RP     3.3
   Dungeon Master       FTL/Sofware H.   Fantasy Party RP     3.4
   Police Quest         Sierra           Solo Text/Arcade     3.5
   Obliterator          Psygnosis        SF Solo Arcade RP    3.6

   In  the next issue,  you'll find an article on Heroes  of  the 
Lance by SSI (a Fantasy Party Action RP).
   Now  let's get back to Hans,  who at this particular time  has 
the incorrect notion that he's supposed to think like Valarian  - 
or he'll never finish the game.  An absurd notion, of course, not 
only because Valarian is a figment of the imagination who doesn't 
think  at all but principally because the only way to finish  any 
adventure  at  all  is  to try to  think  like  the  pervert  who 
programmed it,  which for anyone obscenely foolish enough to play 
these games in the first place shouldn't really be too much of  a 
problem.
   Where was I?

   All  during  the night,  Hans took great pains trying  not  to 
dream of either Valarian or the Great Gate of Serenity which,  no 
matter  what Valarian tried,  would not open and thus denied  the 
great ex-warrior and current master wizard access to the dungeons 
of the despised dark servant,  the supreme judge Parkas.  As soon 
as Hans did dream of them, his involuntary motions were curbed by 
the  sharp and precise pinches of Mary-Beth,  who had learned  to 
live and even sleep with a role-playing fanatic but was not about 
to  give  up her well deserved rest to the  powers  of  imaginary 
darkness. Although Hans was usually a quiet sleeper, occasionally 
the  stirrings  of computer madness seemed to bypass  the  sleep-
induced  paralysis of his body and short spasms  would  interrupt 
Mary-Beth's  sleep;  anytime this caused her to wake up she  made 
sure Hans woke too.
   In  those short moments which passed between the time when  he 
was concretely aware of what he was dreaming and the moment  when 
Mary-Beth's  prodding  fingers  brought  him  back  to   reality, 
Valarian,  in Hans' dreams,  repeated every command he'd executed 
to open the gates of the last dungeon. Hans saw himself click the 
icon of the mouse on a door, but nothing happened. He saw himself 
repeating the gesture of clicking on his character's  eyes,  then 
on the door - nothing.  Putting his hands on the door - zip. He'd 
tried dozens of tricks and nothing happened,  until finally  he'd 
come  to bang his head against the slabs of stone long enough  to 
lose  half his hit points.  And still he hadn't  gotten  anywhere 
nearer to his goal.

   The  next morning,  while Mary-Beth was out to  college,  Hans 
consequently  repeated every possible solution that came  to  his 
mind.  When  two  hours of associatins and  actions  yielded  nil 
results,  he  threw his hands up in the air,  banged once on  his 
desk and gave up. Here he was, a fourteenth level magic user with 
good  combat capabilities,  every possible spell and  armor  from 
hand  to  toe,  and  he didn't even know  what  to  do.  And  the 
strangest thing was, when he'd cast an identify spell on the door 
he'd gotten a blank.  And,  Hans knew,  Valarian only received  a 
total blank if he was trying to identify an illusion.
   "So," Hans murmured,  "the gates are an illusion,  but I can't 
get past them. I've tried to disbelieve them, I've touched them - 
nothing!"
   Hans decided that the best thing to do was get his  frustrated 
mind  off  the  game  and  do  something  useful  -  like  taking 
breakfast.  After his one "healthy" sandwich with cheese,  he ate 
seven  with  chocolate  cream.  He never  even  once  thought  of 
anything other than Valarian's unfulfilled quest,  and finally he 
gave up.
   "Okay,  that's it then.  If all I can think about is this damn 
game, then I'm finally going to do what I hate most: I'm going to 
read someone else's damn solution. Blast it, where's ST NEWS?"
   Three  hours later,  cold from walking through half  the  city 
trying to locate his friend Rick (who, as it turned out, had been 
at  his door while he was out),  he came home with a copy  of  ST 
NEWS
.  Mary-Beth,  bright and cheerful,  welcomed him with a "Ah, 
another  illegal copy,  have we?  One of these days you're  going 
to..."
   "It's PD, damn it! And I'm cold."
   Mary-Beth shrugged. 
   "Should have waited until I got back with the car. Silly."
   Fuming,  Hans entered the study and banged the door shut. With 
the  disk in his hand,  he sat down behind  the  keyboard.  After 
starting up, he read, "ST NEWS 6.4, dedicated to"
   "Ah, shut up!".
   Hans hit the return key,  shut off the music and searched  for 
the "Solution to Valarian and the Demise of the Undercity". 
   Nowhere.
   Seeing how Rick had stated that this was the right issue, that 
only left one possibility.
   "Oh, please, not that one." 
   Slowly,  reluctantly, Hans selected his most hated of articles 
and checked the subject. He sighed. Of all stories, his had to be 
the subject of the outrageous Crimson's Column.

   Hans  read the last part of the article concerning  Valarian's 
quest.
   >> Coming to the door,  Valarian smiled.  
   "What now, Parkas, a mere door to stop a Master Wizard?"
   Knowing full well that this was the mysterious gate,  Valarian 
did  not waste precious energy on Fireballs,  Lightning Bolts  or 
Knock spells, but simply cast an Identify.<<
   Hans grimaced;  before using his Identify he'd used all  three 
of the others spells,  and several more. As a result, his magical 
energy was nearly depleted.
   "Smartass."
   He read on.
   >> "Ah - an illusion, is it? Then we have but two ways: either 
dispel it, or touch it. No problem there."
   The  magnificent gate slowly dispappeared as Valarian saw  the 
outlines within of a great hall and readied himself for the final 
confrontation.

   So far for Crimson's Column,  remember that my pet Pterodactyl 
Pterry  is  once  more getting his belly filled  for  the  winter 
season and<<
   "Shit!" Hans bellowed in rage.  From behind the door, he heard 
Mary-Beth's not-so-amused voice saying,  "Okay, but can you do it 
without telling the neighbours about it?"
   "Sorry!"
   Hans  was  mad.  Not only did the article fail to  answer  his 
question, but its arrogant author seemed to purposefully play him 
for a fool.  What the hell did he think anyway?  That he was  the 
only one able to solve fantasy games?
   Hans read again,  but couldn't get a single clue. Dispel Magic 
hadn't worked,  and he'd touched the doors with his hands as well 
as his head. Well, his helmet anyway. It just didn't work.
   In a fit of anger,  he took his wordprocessor,  typed an  ugly 
letter to the author of this hated column,  printed it and mailed 
it.

   Three weeks later,  Hans still hadn't solved the game.  He was 
almost ready to write another,  somewhat friendlier letter  meant 
to get a more exact solution when something strange happened.
   Hans was at home,  quietly stripping excess metal off  fantasy 
miniatures when he cut his finger for the third time in two days.
Mary-Beth, who saw it happen, warned him.
   "If  you keep on cutting yourself like that you'd  better  get 
some gloves on, honey."
   "Ah,  damn it,  I'm just too distracted.  Anyway,  I can't put 
gloves on because I'll no longer feel what I'm.....HOLY JESUS!"
   "What? What's up?"
   "Gloves,  that's it!  Valarian has gloves; to make an illusion 
disappear you'll have to touch it with your bare hands! I've only 
got to take off my gloves."
   Three  seconds  later,  Hans  was in  the  study,  behind  his 
computer.  A few minutes after that, he had Valarian take off his 
gloves and put his hands on the stone slabs of the Great Gate  of 
Serenity - and watched it disappear. His anxiousness changed into 
enthralled expectation as he watched the form in the hall  behind 
the gates: it revealed his final enemy, Parkas.
   "Now, you son of a bitch, now!"
   A  sound of broken glass,  a great noise from the other  room. 
Mary-Beth's agonizing scream.  Then,  a high giggle. Hans ran for 
the door and opened it.
   "Mr. Hans Lankmeyer, I presume?"
   Hans didn't believe his eyes.  Mary-Beth had fainted;  in  the 
room were two figures of fantasy.  One, a monster that could have 
been  a pterodactyl if it hadn't been for the enormous  teeth  in 
its beak.  The other,  a small female hoovering in mid air with a 
set of semi-translucent wings, looked like a pixie.
   "What....what did you....what?"
   "I asked: are you Mr. Hans Lankmeyer? I'd like an answer."
   Hans trembled. 
   "Yes. Yes, I'm..."
   "Thank you, that's all we need to know. Pterry, go ahead."
   With one giant swallow, the pterodactyle monster gobbled Hans, 
shoes  and all.  Nothing remained of him but his  glasses,  which 
Pterry neatly spitted out again.  Making some small notes,  Quink 
- which was the name of the little pixie - put the pencil  behind 
her  ears,  the  notebook  in a pouch and  settled  down  on  the 
prehistoric creature's back.
   "Really, Pterry, I still wonder how you separate those glasses 
so easily."
   "Nothing to it - just like oyster."
   "Silly. Okay, gal, home to poppa."

   That's all, folks, for the thirteenth issue. Like I said, next 
time we'll do Dragonlance.  Until that moment,  heed the  warning 
that's implicit in this article, and send your kind appreciations 
of  my  work (preferably in cash)  in  a  self-adressed,  stamped 
envelope with international reply coupons to 

                                        Lucas  van  den  Berg
                                        Marienburgsestraat 47
                                        6511 RL      Nijmegen
                                        -- The Netherlands --

   And  if you wonder why I use my pet Pterodactyl Pterry and  my 
sweet little pixie devil Quink to fetch those of you who lack the 
morally acceptable minimum of decency (i.e.  good manners),  just 
remember the poet's words:

             Men do their broken weapons rather use
             Than their bare hands.

                                            1-3-173
                         Othello the Moor of Venice

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.