Skip to main content

ST SOFTWARE NEWS by Richard Karsmakers

 Bizet's "Carmen Suite No. 1" (The Prélude part; Allegro giocoso) 
is  thundering through my room.  Nothing's as good as  some  GOOD 
classical   music  to  get  rid  of  a  formidable  hangover   of 
astronomical intensity. Well, except maybe for having a very nice 
girl  around  (I  bet you already guessed that  this  was  coming 
sooner or later,  didn't you?).  My fingers type rapidly and make 
dozens  of mistakes.  Lucky enough,  you won't find most of  them 
back  in this article since we're working with a  word  processor 
here.
 Oh boy,  I must get sobered up a bit,  or the whole rest of  the 
day will be hell...
 But let's start with the software news of this issue, YEAH!

1943

  A  game  that got raving BAD reviews in  many  a  magazine  was 
Elite's "1943". I was surprised at reading them, since I found it 
a rather nice game and,  as a matter of fact, so do most people I 
know.
  Well,  in "1943" the player controls one of those World War  II 
(Battle  of Midway) airplanes that has to fight its  way  through 
many attack waves of Japanese enemies - flying in small planes as 
well as quite large - tricky - ones. Basically, it's just another 
vertically  scrolling  shoot-'em-up game,  but this time  with  a 
somewhat more rational plot.
 The music and the graphics are moderate,  and gameplay is  quite 
interesting.   Joystick  control  is  excellent,  and  the  bonus 
elements in the game make it enjoyable for a longer time.  In the 
long  run,  however,  the  game  tends  to  repeat  itself  (just 
additional  attack waves over a repeating  landscape),  and  that 
makes it a bit boring.
 "1943" lacks the graphical brilliance of "Star Goose", lacks the 
speed of "Goldrunner I/II" and lacks the superb music of "Xenon". 
All  in all,  I wouldn't particularly call it 'raving  BAD'.  I'd 
consider calling it plain moderate.

Speedball

 Now here's a game that's nowhere NEAR to moderate:  Mirrorsoft's 
latest  release  "Speedball".   It  isn't  merely  original,  but 
supplied  with some of the very best graphics ever seen (by  Mark 
Coleman),   and  has  incredible  fast'n'furious  gameplay   with 
excellent animation.
  The  game is located in the future.  People don't  visit  those 
stupid  soccer  games  anymore,   but  rather  prefer   something 
bloodier,  more dangerous and faster: Speedball. Speedball mainly 
consists of trying to get a metal ball in the other team's  goal, 
but  it's  much tougher.  The walls can also  be  used,  and  the 
players are dressed in harness-like constructions with spikes and 
the whole lot.
  Every single aspect of the game it beautifully detailed in  its 
graphic  presentation,  and the animations are (as  said  before) 
smooth and brilliant.  The music (by David Whittaker) is also  up 
to  its usual standard,  and the sound effects are  mindblasting. 
After   "Xenon"  (another  Bitmap  Brothers  +  David   Whittaker 
product),  "Speedball"  is  surely continuing  the  tradition  of 
PERFECT games.  Add to that the fact that the game can be  played 
by  one  or  by TWO players,  and you have  a  perfect  Christmas 
present  for  the dedicated game player.  Isn't it  a  pity  that 
Christmas time will be gone by the time that you read this?

Powerdrome

  Finally,  another Electronic Arts package for the  ST.  Rumours 
were  spreading rapidly about this company not creating  more  ST 
software and, as users of a certain computer always noted, 'fully 
specializing  on the Amiga entertainment market'.  Lucky  enough, 
these rumours turned out to be nothing more but frustrated  Amiga 
owner fantasies.
 "Powerdrome" is,  just like "Speedball", a futuristic game; this 
time,  the player controls a racing plane that has to fly through 
several  different circuits.  This all happens in full  3D,  with 
tunnels, bridges, walls that open and close....the whole thing.
  The main drawback of "Powerdrome" is the incredible  difficulty 
involved in controlling your craft.  Especially with the mouse, I 
found  it  a  real pain.  With the  joystick,  you  have  to  get 
thoroughly  used to it before you can achieve completing  even  a 
single  lap  without  all  your wings  heavily  damaged  and  all 
competitors beating you.
  The graphics are up to the standard you're used to in  good  3D 
games. All solid model stuff, and quite fast too.
  All  in  all,  I  only think that "Powerdrome"  is  a  bit  too 
difficult to control. For the rest, it's a pretty neat game.

International Karate +

 Everybody remembers "International Karate +", right?
  This  game was originally written on 8 bit machines  by  Archer 
McLean,  and when he saw "International Karate" on the ST he  was 
greatly  disappointed.  The music was very bad,  and  the  smooth 
graphics  animation was not present.  No matter how impressed  us 
mortals were, Mr. McLean obviously found that it lacked all kinds 
of things.
  So he decided to do the ST version of "International Karate  +" 
himself.  And a swell job he did.  For starters,  he created what 
will  probably  remain the best intro ever designed for  a  game, 
with  dozens of coloured little men fighting karate  in  shadows, 
utterly  impeccable  color  effects and  some  great  programming 
tricks.  Only the music isn't any good, written by Dave Lowe (and 
I even sent Jochen's version of the "IK" music to System 3 over a 
year ago, together with his address....strange!)
  The graphics in the game itself are very good,  and so  is  the 
animation.   The  fighting  men  move  very  smoothly,   and  the 
background is also constantly moving (water rippling,  as well as 
about  a dozen other small animations that occur now and  again). 
Uptil here,  "International Karate +" leaves the impression of  a 
VERY  good  game to me.  And to everyone,  as a matter  of  fact. 
There's  even some humour included:  It is possible to drop  your 
man's pants, thus distracting the opponent. Funny!
  But the old "International Karate" had about a dozen  different 
backdrops,  which  I found to be sadly missing in the  new  game. 
There's  just ONE background picture and although it's very  well 
drawn and very well animated,  I still would have liked some more 
graphic abundance. I think this is a shame.
 Gameplay,  again,  is excellent.  One can play solo, or with two 
players  against  each other,  or with two players  against  each 
other and the computer.  Concluding, it can be said that "IK+" is 
very good.  But not good enough to become the new leading  karate 
game on the ST - for that,  more background artwork and some GOOD 
(Jochen!) music would have had to be included.  Pity,  for Archer 
McLean  obviously  is quite a talented programmer -  he  has  the 
potential.
 Oh. Before I forget; "IK+" doesn't save any hiscores. Hmm.

Thunder Blade

 What you're now going to read, might strike you to be a bit odd. 
For I will not really write a positive review about this  alleged 
"Game  of the Year 1989",  about a game that received some  quite 
stunning reviews in almost all major magazines.  This decision is 
based  upon the fact that the game offers many nice things -  but 
has just as many drawbacks.
 "Thunder Blade" is what I would call a 'clumsy' game.  It's  big 
(supplied on two disks),  loading times are lengthy and  movement 
is shocky and quite clumsy as well. The main reason why this game 
let  me  down is the fact that it has been plugged to  an  extend 
that I found only fitting to a game that has the brilliance of  a 
game like....let's say...."Starglider II". Every magazine started 
writing very positive about this game,  and some versions of  the 
game  (C-64 and Amiga,  for example) were called  "A  significant 
addition  to  your  software library" and  "the  best  conversion 
ever".
 Yes,  we're talking about an arcade conversion here. I didn't go 
to  the local arcade hall this time,  because it  would  probably 
wreck up my opinion about this game even more.
 As I already said,  loading takes a long time.  This is probably 
also due to the lengthy digital intro music that is included,  as 
well  as two fairly badly digitized pics that are thrown on  your 
screen while this is done.
 Then there's the actual game.
  On the first level,  you look at your helicopter (in the  game, 
you  fly  a helicopter) from above,  and you have to fly  over  a 
landscape  with high buildings,  tanks that want to blow  you  to 
bits  and some more different enemies.  Control is a bit  awkward 
but  you get used to it.  The problem about this stage  (and  all 
other stages) of the game is that it is slow.  You do not control 
the helicopter smoothly and accurately, and flying to the left or 
the right is much too slow.  The background scrolls by slowly and 
blocky.
  I like the second level more.  This is much more like  3D,  and 
this  time you see yourself from behind (compare  with  something 
like "Space Harrier").  Control is still slow,  and the  graphics 
aren't  much to get excited about.  Basically,  you see the  same 
enemies  from  a  different angle.  There are  no  other  enemies 
further in the game either - so no surprises there.
  "Thunder  Blade"  isn't  a bad  game.  It  is  just  enormously 
overrated.  Priced at slightly over £9.95,  "Thunder Blade" would 
have  been  a nice game - since the graphics  are  just  slightly 
above 8-bit level. It's nice. But nothing more.

Pacmania

  By  now,  one  would have thought,  bringing  out  yet  another 
"Pacman"-style  game  would  be  a  stupid  thing  to  do.  Quite 
unoriginal,  in  fact,  and whether the game would sell  well?... 
Probably not.
  Somehow,  the British company Grandslam seems to have  come  up 
with  a  good  idea  to  bring out  such  a  game  anyway  -  and 
successfully!  They introduced a well playable third dimension in 
the game, and the game is called "Pacmania".
 Really,  there's nothing to describe here. Basically, "Pacmania" 
is any "Pacman" you pick put on its side and viewed at some point 
slightly  above.  There  are  the  usual  bonus  elements  (fruit 
bonuses), angry shapes running after you (and turning blue if you 
get  a bonus ball so that you can get them) and even  some  angry 
shapes that never turn blue.
 The third dimensions works great and scrolls fine, and the extra 
thing the programmer introduced in this game was the presence  of 
four graphically different playing fields. This ensures prolonged 
interest in the game.  Add to that the fact that it is completely 
PLAYABLE,  and what you have on your hands is a nicely  addictive 
game.
 The music (by Ben Daglish) is very nice,  and differs  depending 
on  the level you are one.  There is digital and normal sound  in 
the  game.  The animated sequences between the  levels,  however, 
take  too long to look.  Often you start wondering when the  game 
will finally resume, especially after having seen these sequences 
once already (which is very likely to happen).
  "Pacmania"  is a very  nice  game.  Playable.  Addictive.  Well 
programmed, with good graphics and music. Unfortunately, the game 
doesn't   save   hiscores  (STUPID  STUPID  STUPID  -   it's   so 
mindstaggeringly simple).  My hiscore,  by the way,  was  235150. 
That was the second time I played it.

  Just a minute.  Bizet has ended and now I feel a need for  some 
real  heavy and solid speedy trash now.  I need a wall  of  sound 
around me, that makes sure I get rid of all frustrations. Sodom's 
"Mortal Way of Live" will do nicely.

 AAAAAARRRGGHH!!!! GGRRROOOOWWWWLLL!!!!

 Wow!  I am now going completely out of my roof (just to use some 
Dutchie English). Groowwll. Grunt.
  Now for the next (and last) game.  Ouch.  My fingers feel  sore 
after  I have tried to play along a bit with their  "Outbreak  of 
Evil" (mainly straight E, G and A chords). Ouch.
  It's  late already,  and I want to demolish  something.  But  I 
suppress the feeling.

The Return of the Jedi

  "The Return of the Jedi" completes the "Star Wars"  trilogy  of 
games published by Domark.  Unlike its two predecessors,  "Return 
of the Jedi" is no wire-frame 3D game but a diagonally  scrolling 
game  where you have to avoid crashing into obstacles  and  avoid 
being shot by Darth Vader's evil men, too.
 The graphics are of a quality slightly above average (sorry, but 
I have been spoiled by "To be on Top" and "Speedball"  recently), 
and the scrolling is fairly smooth.
 On the first level you control princess Leia on her  Speederbike 
on her way to the Ewok village.  Leia is left there,  so that you 
control Chewbacca's Scout Walker next.  Han Solo will be  waiting 
after  that,  and he will deactivate the shields  protecting  the 
rebuilt Death Star.  On the second and third levels,  you control 
Chewbacca and Lando Calrissian as he flies the Millenium Falcon - 
having  to ultimately destroy the Death Star once  again.  First, 
but you could have guessed that already, you have to fight off an 
enormous wave of T.I.E. fighters, though.
 Playability is quite good,  and I would rate the game of average 
difficulty.  It's not as FAST as the two other ones, but I really 
like  the  fact that they did something different  this  time.  I 
don't  think people were waiting for a THIRD 3D  vector  graphics 
game just like the other two.
 Concluding,  "The Return of the Jedi" is a very nice game.  It's 
original  when  compared with the other  two,  yet  unfortunately 
launched in a time when some better stuff has appeared.
 Thanks,  by the way,  to Nadia Singh of Barrington Harvey PR for 
sending this latest Domark release! May the force be with you!

 OK.  So here's yet the end of another "ST Software News" column. 
I really wish you all a merry Christmas and a happy new year, and 
I  hope to see you all again in 1989.  May the lords of  Software 
grant   all   your  wishes,   and  may  all   virus   programmers 
spontaneously  cease to exist on 00:00 AM on January 1st 1989  (I 
wouldn't  particularly  mind if they would have ceased  to  exist 
YESTERDAY, but you get my message)!

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.