Skip to main content
© Erik 'ES of TEX' Simon, 1989

RAMBO III by Richard Karsmakers 
  
  It had been a rainy afternoon,  and the air was smelling  clean 
and pure.  The street was wet. The sun was weakly shining through 
thin clouds,  and the birds seemed to rejoice life now it was dry 
again. 
 A lonely man dressed in a U.S.  army jacket walked slowly  along 
the road, sticking up his thumb every time a car passed. 
 But none of them stopped.   

 A town was looming up in the distance. Finally, he would be able 
to  eat and drink something after having wandered  through  dense 
forests for over two days.  He welcomed the sheer thought of once 
again  being  in  the  civilised  world  -  although  he   hadn't 
particularly liked the civilised world in recent years. 
 He sighed deeply,  and readjusted his rucksack. He looked at the 
Police  car  that  came nearer and passed  him  in  the  opposite 
direction. 
 The car turned around and came back to him again.   
  "Good afternoon," a police offer said after having  wound  down 
the window, "can I perhaps be of any assistance to you?" 
  The man in the U.S.  army jacket stood still for a  moment  and 
looked at the officer with raised eyebrows. 
 "Can I perhaps be of any assistance?" the man repeated. 
 The wanderer shook his head. 
 "Where are you going?" the Police officer inquired. 
  The wanderer seemed in deep thought for a  moment,  then  said: 
"North." 
  His  voice  sounded worn,  and had  something  threatening  yet 
innocent. 
 "Get in the car," the Police man proposed, "I'll take you to the 
north town exit." 
 The man in the U.S.  army jacket got in,  uttering nothing but a 
muffled grunt of approval. 
  
  "This is quite a quiet little town,  really," the officer  said 
after  the had driven for a couple of moments,  "there's  nothing 
going on that you will like." 
 The wanderer looked at the Police officer and once again  raised 
his eyebrows. 
  "It's actually quite a dull town.  But the problem is  that  we 
don't mind it being dull and quiet. And I am paid to KEEP it that 
way. Do you understand?" 
  The  wanderer didn't say anything or even nod.  They  both  sat 
silent  until the officer halted the car,  about a mile north  of 
town. 
 "Here it is," the officer said,  adding "You're welcome" when he 
noticed  that the man in the green U.S.  army jacket  didn't  say 
anything.
 The wanderer got out; the Police car turned around and went back 
to town. 

  The  Police officer was pretty pleased  with  himself.  Another 
potential  threat to rest and peace in his community was got  rid 
of. Until he looked in his rear view mirror. 
 The bum was walking towards town again. 
 He turned his car around rapidly and stopped before the man.  He 
again wound down the window. 
  "What  do you think you're doing?" he said  to  the  man.  Some 
irritation could be heard in his voice now.  "I thought you  were 
going north. Didn't I tell you that our town is nothing for you?" 
  The  wanderer  looked blankly at  the  officer,  obviously  not 
thinking for one moment to heed the public servant's remarks. 
 He walked on. 
  "Well  I'll  be..." the Police officer said,  put  his  car  in 
reverse  and  stopped  again  in front of  the  man  wearing  the 
tattered old green jacket. 
 "Didn't I tell you to turn around, and to avoid this town?" 
 When the wanderer moved to walk on,  the Police officer got  out 
of the car, obviously quite excited. 
 "Please put your hands on the car and spread your legs,  mister. 
Now,  please."  He  helped  the wanderer  assuming  the  required 
position and searched him. 
  "Ah!" he said triumphantly when he found an enormous  knife  on 
the wanderer's belt. 
 "You're under arrest for carrying a concealed weapon!  You  have 
the  right to remain silent.  If you give up the right to  remain 
silent,  everything  you say can and will be used against you  in 
the court of law. You have the right to an attorney. If you don't 
have an attorney we will appoint one for you." While saying this, 
he clicked handcuffs on the other man's wrists.  He pushed him in 
the car, got in himself and drove to the Police station.   
  "We  don't like people like you around our  town,"  the  Police 
officer said gravely,  "especially not when they're carrying huge 
knives. What do you use it for?" 
 "Hunting." the wanderer replied. 
  "Ha!  What  do you hunt then?  Elephants?" the  Police  officer 
obviously thought this to be a pretty funny remark and laughed. 
  "Why  do you pick on me?  I didn't do anything."  the  wanderer 
asked. 
 There was a moment of silence. 
 "What did you say?" the officer asked. 
 "Why you pick on me. I haven't done anything to you." 
 Again, silence. 
 "We don't like your type of guy around here." He pulled over the 
car  at the Police station,  and got out.  He got the man in  the 
U.S. army jacket out of the car, too, and guided him inside. 
  
 The wanderer was put down for questioning at a desk. 
 "Here's another wanderer, Mitch," the first Police officer said, 
"he carried a concealed weapon and resisted arrest."
 He put the enormous knife on the table.
   "Says he uses it for hunting." the first Police  officer  said 
when he left.
  "Please state your full name, mister," the second officer said. 
He sat behind his typewriter, ready to type it down. 
  The  wanderer  didn't say  anything.  Just  looked  around  him 
uncomfortably. 
 "Look," the officer said,  "we've got methods for guys like you. 
If you don't tell us all we want to know, we'll get it out of you 
anyway.  The  hard  way."  He showed  his  teeth,  and  beat  his 
truncheon menacingly on his other hand. 
 "You'd better believe him," a younger Police officer with  light 
red hair who happened to overhear the conversation said,  "he can 
beat it out of you all right!" 
  The  wanderer now looked around him a bit  more  uncomfortably.  
"Your name please!" the officer repeated. 
  Still,  the man in the green army jacket didn't even  utter  as 
much as a disapproving grunt. 
 The Police officer raised from his seat and went to stand behind 
the  man that was now looking most uncomfortably around  him.  He 
seemed  to  shiver for a moment,  as if he was thinking  back  of 
tortures performed on him years ago. 
 "Well, let's see if our friend here wants to say something now," 
the  officer  said while suddenly holding the  truncheon  to  the 
wanderer's throat, pulling hard. 
 The wanderer tried to pull it off but didn't succeed. He grunted 
more loudly now. 
  "Ah!"  the officer said when he saw an army  ID  plate  hanging 
around  the suspect's neck.  He tried to grab it,  but  then  the 
wanderer suddenly took the officer's hand and held it tight. 
 "You do that..." whispered the officer,  "...and you'll see your 
brains  splattered  all  over the desk." He held  a  gun  to  the 
wanderer's head. 
  The man in the green U.S.  army jacket released his  grip.  The 
Police officer tore off the army ID. 
 "Warchild, Cronos J.," he read aloud, "Hmmm...." 
 He turned around to the desk where the younger officer with  the 
red hair sat and said: "Can you check out Warchild, Chronos J.?" 
  The  younger  officer  nodded and typed  in  something  on  his 
computer terminal. 
  The  first officer came back again and said that  the  wanderer 
would need a bath before he would be put in a cell. 
 "You're filthy,  Cronos J.," the second officer said,  "you hear 
what  the boss said.  You need a bath.  Well,  let's give  you  a 
bath!" A sadistic smile could be seen on his face. 
  
  Warchild  was brought downstairs for a bath by  Mitch  and  the 
younger officer with the light red hair.  Bath? A cleanup anyway, 
for all that he saw down there was a hose. 
  "Take off your clothes," the officer commanded,  pointing to  a 
place  where the clothes could be put with  his  truncheon.  When 
Warchild  didn't start to do anything even remotely looking  like 
taking off his clothes,  a threatening movement with the clubbing 
device  made  him do so anyway.   "Crickey!"  the  young  officer 
sighed  when he saw huge scars on Warchild's body,  "what has  he 
been through?!"  Mitch didn't seem to be impressed much. "We must 
give  him a bath," he only said,  "well,  give him a bath!"   The 
younger officer took the hose and turned it on.  A hard spout  of 
water  came from it and landed on Warchild's body.   "Be sure  to 
get him behind the ears!" Mitch yelled,  laughing.   Some minutes 
later,  Warchild  was thought to be clean enough.  Now,  he  only 
still needed to be shaved.   

 The younger officer took a razor-blade from a cupboard,  as well 
as some foam. Warchild got a blank look in his eyes as he saw the 
man come nearer with the blade.  Flashes of old memories battered 
through his brain; memories of ancient tortures, exploding ships, 
and pain. A lot of pain.
 "Keep quiet,  Cronos J.," said the younger officer,  "I wouldn't 
want to slit your throat with this!"
  "Just do it!" Mitch grumbled while holding Cronos tight to  his 
seat, "he's tough enough. Shave him. Dry!"
 The blank look in Cronos' eyes disappeared and was replaced by a 
small flame - a flame of fear mixed with rage.  He saw the  blade 
coming nearer to his face...
 Mitch saw the rage in Cronos' eyes, but saw it too late...

 "AAAARRGGHHH!!!!"
 Mitch woke up,  bathing in sweat and turning on the light.  Next 
to him, his wife woke up too.
 "Mitch,  darling,  what happened?" she asked with concern in her 
voice.
 Mitch panted and couldn't answer for a while.
 "I think I had a nightmare, sugar, but it's nothing. Go to sleep 
again."
 He turned out the light.
  A couple of minutes later,  they were fast asleep  again.  This 
time, Mitch dreamed of promotion, women and money.

  Behind  the bedroom door,  a burglar sighed very  deep.  For  a 
moment, he had thought he was discovered.
  It was a broad and tall man with a grim face,  wearing  a  U.S. 
army jacket...

                              *****

  Back on the Commodore 64,  there was a game called  "Commando". 
This was a vertically scrolling game in which you were a  soldier 
that  had  to fight his way through several  levels  of  enemies, 
traps,  landmines and moving armour in a most varying  landscape. 
"Commando",  launched by the popular company Elite, was to be the 
start  of a whole series of "Commando"-clones.  One of them  also 
was the game "Rambo" on the '64,  a game that excelled because of 
its  SIMPLY  MINDSTORMINGLY  BRILLIANTLY  SUPERB  music,   smooth 
scrolling, nice gameplay and good graphics. "Rambo" set standards 
on  the  '64,  and when I heard that Ocean was  going  to  launch 
"Rambo  III" (the sequel to the sequel) on our good old ST I  was 
kinda  hoping that this would finally be a good  "Commando"-clone 
for our machine.  Earlier games, like "TNT" and "Ikari Warriors", 
hadn't quit succeeded in this aim,  and there was plenty of  hope 
left in me that "Rambo III" would.
 Alas, it didn't.

  Though I really like the different graphics,  the first of  the 
three  levels  looks  just like "Into the Eagles  Nest"  or  "Joe 
Blade".   You   have  to  walk  around  stabbing   enemies,   and 
occasionally blowing them up by using an explosive arrow.  Hardly 
original  and  hardly thrilling either.  There is  really  little 
action in this first level.
  I  understood that there's supposed to be more  action  at  the 
second and third levels,  but I am afraid I couldn't bring myself 
to get through the first one. The action in these last two levels 
is supposed to include you driving around in a tank, being chased 
by a helicopter and more stuff like that.

 "Rambo III" is yet another game that will have to be sold on the 
name of the film (just like "Spitting Image" will have to be sold 
on the name of the popular TV series).  It offers hardly anything 
original,  and I prefer the 8-bit shoot-'em-up games of this kind 
above this one. The good graphics and the nice music really don't 
enhance this game into anything above average. "Rambo III" is, to 
be frank, quite boring.

Game rating:

Name:                          Rambo III
Company:                       Ocean
Graphics:                      8
Sound:                         8
Hookability:                   6-
Playability:                   8
Value for money:               6.5
Overall rating:                7
Price:                         £19.95
Remark:                        Boring....boring...boring...zzzz
Hardware:                      Color only

 For info about "Rambo III", you should contact:

Ocean Software
Ocean House
6 Central Street
Manchester M2 5NS
England
Tel. 061 8326633

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.