Skip to main content
© Cupid

WARP by Richard Karsmakers (intro by Stefan Posthuma)

 "Please fill in form 3ER-ST.  Write in capital letters and don't 
forget to sign it sir".
  The  pretty  young  clerk handed Kelly a  sheet  of  paper  and 
continued filing her fingernails. Studying the form, Kelly walked 
towards  a  desk  and sat down in order  to  answer  the  various 
questions.  While puzzling on the question 'Have you even been or 
are you currently engaged in any relationship with a being from a 
planet  other  than yours?',  he was disturbed by the  rustle  of 
chains and the smell of leather. Crashing in the seat next to him 
was  a  large  figure clad in black leather  with  all  sorts  of 
insulting graffiti on it.  Slowly,  he removed his headphones and 
immediately,  the  sounds  of extremely loud  and  violent  music 
filled the room.  He reached into his pocket,  and the music  was 
cut off abruptly.
 "So you want to be a hero huh?", he said in a perilous voice.
 "Well er....yes.", Kelly replied in a somewhat shaking voice. "I 
thought becoming a Space Pilot would be nice."
 "HA! Space Pilot? Are you kidding me?" The mountainous man threw 
back his head revealing some safety pins connecting the two sides 
of  a rather large cut in his neck.  Laughing madly,  he  put  an 
enormous arm around the shoulders of Kelly. The pressure made him 
feel  extremely uncomfortable but he could not escape  the  tight 
grip. The man leaned over until Kelly could smell the cheap booze 
and  noticed that one eye was really a small  camera,  constantly 
moving in all directions.  "I have something better for you",  he 
whispered. "Why not become a Warp Master?"
 "Uhhhh....I don't think that is such a good idea.  I really like 
to be a Space Pilot. My father always said..."
 "Shut up!  Don't give me any stupid excuses.  You're going  into 
the Warp whether you like it or not!"
 Rising from his chair, he put his headphones back on and reached 
into his pocket again.  With one hand, he lifted Kelly and walked 
out of the door. Kelly was struggling in the iron lock, and tried 
to protest.
 "Sir....I really don't think you should do this.  I came here to 
be a Space Pilot...."
  "NONSENSE",  the man bellowed as he opened the door of a  small 
cubicle  and  dumped  Kelly in it.  The protests  of  Kelly  were 
reduced to a muffled mumbling as the door was  closed.  Suddenly, 
someone seemed to turn off the lights...

 Total darkness imprisoned him and he felt a tingling feeling all 
over his body.  Suddenly,  the lights went on again,  and he  was 
standing  on  a  small  plateau in  a  brilliantly  lit  room.  A 
staggeringly  beautiful  girl  clad in a very  tight  suit  which 
revealed  everything  that Kelly ever dreamed of  walked  towards 
him.
 "Ah,  there you are sir.  We have been expecting you for a  long 
time."
 "Where am I?",  Kelly said in a trembling voice.  Drops of sweat 
appeared  on  his forehead as he intensely studied  the  gracious 
female.
 "Surely you know sir,  you have been preparing for the Warp  all 
your life, haven't you?"
 "This  must be some kind of mistake.  I don't even know  what  a 
Warp  is!"  The  girl looked at him with an amazed  look  in  her 
fantastic eyes.  "Please wait here.  I will be back".  She turned 
around sharply and disappeared through a door.  Stunned by such a 
dazzling  display of beauty,  Kelly stood on his dwindling  legs, 
not able to speak at all.
 "I think it are the Cenobytes again sir.  We have a Warp  Master 
here  who  doesn't  know he is a Warp Master!"  The  man  sitting 
behind  the large desk uttered a soft curse and shook  his  head. 
"I'm sorry for him,  but we must continue.  The Gal'Rhimm are  in 
serious  trouble  and we MUST provide them with  a  Warp  Master. 
Prepare  him!" - "But sir.  He is completely ignorant of what  is 
going to happen...."
 "I'm sorry, but we HAVE to continue this project. Prepare him!"
 "OK",  the  girl  said reluctantly and walked out of  the  door. 
Behind  her  the  officer  sighed and  his  eyes  followed  every 
movement of her perfect locomotion.  Kelly was shaken out of  his 
trance  when she urged him to follow her.  "Please come this  way 
sir...". They went through a small corridor which came out into a 
very large hall, in which only one thing was recognisable: a very 
slim  and fast looking space ship.  He followed her  towards  the 
ship and she pressed a small button,  just under the canopy. With 
a slow hiss, the glass dome slid open revealing a small cockpit.
 "Please  enter  this craft sir".
 Enchanted by the tone of her voice,  he climbed into the cockpit 
and sat down into the chair. She handed him a large helmet. 
 "Well,  I guess you're on your own from here.  Good  luck".  She 
kissed  him  softly  on his  lips.  With  his  senses  completely 
obliterated,  he put on the helmet;  immediately after that,  the 
canopy  closed  itself  above his head and he  noticed  a  slight 
tremble of the ship when the main engines were activated.  He saw 
the girl walking away,  holding a small device in her hands.  The 
G-forces pressed him back in his chair when the ship was launched 
into  the  unknown  nothingness.  A soft voice  crackled  in  his 
helmet.
 "By the way, my name is Alida"

                              *****
 
 It might be nice to know that,  in fact,  this entire review was 
not  even  processed  on my good old Atari ST but on  one  of  my 
recently acquired new gadgets: A Z88 laptop computer. This laptop 
computer  is a mere integral part of what Stefan and  myself  are 
going to do in the summer of this year - something that we're not 
yet  willing  to tell you because we want it to strike  you  like 
thunder  from clear sky (and don't you worry - it  WILL!).  So  I 
will  not talk further about this miraculous piece of  machinery, 
since I want to do that in a separate review in this issue of  ST 
NEWS

 Where were we? 
 Ah. The "Warp" review.

 When I received this new game from a relatively unknown software 
company in Germany called Thalion,  I already had an idea of  how 
impressive it was going to be. For I knew that some of the people 
behind  "To  be on Top" had cooperated with this  release  -  the 
graphic artist and the music programmer, to be more precise. 
  "Warp"  continues  where 1987's "Space  Pilot"  left  off.  For 
starters,   it   features  PERFECTLY  smooth  scrolling   in   16 
directions!  OK, only the middle section of the screen (let's say 
over  half of it) is used,  but I had not seen a  game  featuring 
this kind of scrolling quality before ANYWHERE.  So one can say I 
was quite impressed.

 It all starts with the intro.  After booting the first disk  and 
waiting  a couple of seconds,  a beautifully  painted  background 
appears with droplets of some liquid sliding down over  it.  Mark 
my words:  It is hard to believe, but this can really be mistaken 
for  the  REAL  thing!  I  happen  to  know  the  graphic  artist 
personally  and I know that rounded objects are  his  speciality, 
but  I  was  astounded by this  presentation  of  sheer  artists' 
craftsmanship!  And the astonished beholder has not yet seen  the 
best of it: A couple of seconds later, a logo of Thalion software 
appears  that is written over a stunningly realistic 3D piece  of 
metal-like shape.  Its gleam is strikingly realistic,  and I  had 
immediate  problems holding my lower jaw attached to the rest  of 
my  skull.  Did I start to drool or was all that sudden  humidity 
pouring  down  my sweater from the corners of my  mouth  just  my 
imagination?  No. It wasn't. I WAS drooling - quite violently, as 
a matter of fact. 
  After a while - the while that was needed to fetch a towel -  I 
managed  to  smash  a key on my keyboard  -  the  game  proceeded 
loading. 
  After a nice intro picture and a very nice introductory  screen 
(with  the credits,  nice graphics tricks and digital  music),  I 
pressed  fire  and a whole lotta rasters flew across  the  screen 
with a drawn disk that bumped up and down - could I please insert 
the second disk - disk B? 
 I could, so I did. 
 Another mass of coloury rasters flashed across my screen, a mere 
couple of seconds after which I saw the start-up screen. Ready or 
not;  now  I had to fight my way through all the  levels  (10,  I 
think it were).

  Yeah.  "Warp"  is  just like good old "Space  Pilot"  but  with 
infinitely  better scrolling (in all directions,  like I  already 
said before),  excellent music (guess who did it...who else could 
it have been than the best music programmer currently working  on 
the  ST?),  and  simply  breathtaking  graphics  in  an  enormous 
variety.  The  enemies are far better drawn and are more  varied, 
and there are a number of static as well as a number of animating 
objects on the ground that try to eat you, speed you up, turn you 
around,  supply  you with an area map,  give you extra points  or 
more such. There's a whole lotta unsuspected extras in this game, 
and  that I think increases its lasting appeal to  heights  never 
before reached by a game like "Space Pilot" before (bear in  mind 
that  I used to play this old game for hours!).  In  between  the 
levels,  there  are  warp tunnels that are  incredibly  realistic 
(although you have to get used to the pilot controls),  and  that 
are  featured  in  many,   MANY  colours.  This  creates  a  very 
psychedelic  effect,  that I thought to be impossible on the  ST. 
Truly, these guys push the ST to its limits!

 Of course,  I finished the game that very evening.  One only has 
to destroy an enormous number of power stations on all the levels 
(where you'll notice that each level is quite a complicated  maze 
as well!), which actually is a piece of cake when the programmers 
explain  you how to make trainer of the game (try  pressing  some 
keys; they made me swear upon the Creatress of the Divine Dessert 
not to tell you what it is). 
  Here we come upon the main disadvantage of  "Warp":  It's  very 
difficult (at least, it is for me). But I suppose this is to some 
people  only  an advantage.  The graphics are different  on  each 
level  and  there are some  pretty  mindcompressingly  impressive 
backgrounds; this will keep you going for a long while. 
 And when you have eventually managed to finish it,  you will  be 
treated to a very nice 'grand finale' screen,  that might look  a 
teeny  weeny bit familiar to you if you have ever  completed  the 
magnificent game "Raid on Bungeling Bay" on the Commodore 64.

 Concluding:  "Warp" is, just like "To be on Top" (reviewed in ST 
NEWS
  Volume  3 Issue 7),  a game of premium  excellence  in  its 
class.  I think the competition will need to program very hard to 
equal this achievement - let alone beat it! 
  Again,  I can only say that the guys behind this game  (Michael 
Bittner   being   the  main  codeing  man)  deserve   to   become 
millionaires.  They  deserve to spend a couple of months  a  year 
with their bums in the sun of Tahiti or the Bahamas - which is no 
doubt  where  they'll end up if they  continue  programming  like 
this. 

 "Warp" is superb!  Get it!  Buy it! And do not copy it illegally 
(for my opinion about people that copy software illegally, please 
refer  to the article about software piracy in this issue  of  ST 
NEWS
). 

Game Rating: 

Name:                            Warp
Company:                         Thalion
Graphics:                        9.5
Sound:                           9.5
Playability:                     8
Hookability:                     8.5
Value for Money:                 8.5
Overall Rating:                  9
Price:                           DM 59,-
Remark:                          Simply perfect, but not 
                                  perfectly simple!
Hardware:                        Color only

 For info, you should contact: 

Thalion Software 
Königstr. 16 
D-4830 Gütersloh 
West Germany  

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.