Skip to main content
© Antoine

Misery
You insist that the weight of the world
Should be on your shoulders
Misery
Thjere's so much more to life than what you see
My friend of misery
                                "My friend of misery" - Metallica

                        ST SOFTWARE NEWS

                      by Richard Karsmakers

 As  happened before,  quite a while has passed between this  and
the previous column of "ST Software  News".  Unfortunately,  that
has  also been a time in which I have not seen particularly  many
games  -  let  alone  have I played them  long  enough  to  write
anything about. But there are a few utility programs.
 But...
 It is hot. Not extremely hot, but hot enough to make sure one is
sweating perpetually.
 The sky is blue but no birds bother to sing. Probably they share
my  opinion  about  the fact that it's too  hot.  Miranda  has  a
clogged nose - for the last week or so,  without relent. I have a
headache, a partially clogged nose, and I can barely breathe. The
noise my lunges make could easily beat the shit out of the birds'
singing (if there were any that bothered to).
 I  am feeling very depressed.  I feel as though the world is  an
oppresive  thing only designed for the sole purpose if  bothering
me.
 I  find  it impossible to understand that people  actually  like
this weather.  If you move you start to sweat.  If you lie  still
for  too  long you get sunburned.  If you breathe  too  much  the
pollen  wreak  havoc  in  your lungs.  Dogs  pass  by  that  have
slobbering tongues hanging from their senseless jaws.  Girls wear
sunglasses  so that you can't see their  eyes,  beautiful  though
they may be.
 I  really  hate this weather.  My  computer  overheats  quicker,
disabling  me  from  as  much as playing a  game  or  doing  some
wordprocessing to numb the experience of such a crap day.
 The ceiling radiates a malicious heat.  The windows feel hot  to
the  touch.   Sweat  pours  down  my  back  in  ever   increasing
quantities. My breath rasps through my windpipe. Climbing a small
flight  of  stairs  causes my lungs to signal my  body  to  rest.
Neglecting  this  signal  causes the world  to  swirl  before  my
vision.
 At night, I feel as though the sky plunges down on me to make my
life  (and breathing) harder.  The winds refuses to blow  through
windows  wide open.  I've slept terribly tonight because my  nose
was clogged with hayfever, my eyes were itchy (almost sore) and I
could  barely  breathe - the noise made by my own lungs  made  me
wake up many times.
 I got up at six this morning, trying to get some truly fresh air
outside,  where  it was still raining slightly as a remainder  of
the  night's thunder storm.  I had never felt so shit in my  life
before,  and I sincerely hope I never will again.  I almost got a
fit  of panic when I realised I couldn't  breathe  easily.  Sweat
poured  down my forehead - I wasn't ready to die  just  now!  The
walls  seemed  to be closing in on me,  and even the  umbrella  I
carried in the rain seemed threatening to steal my breath away.

 But what am I here writing about how shit I feel?!
 Just  a  second.  I am going to slam some Metallica  on  the  CD
player and get going in a severe way!

1st Word Plus 3.20TT

 A new version of the industry standard word processing  package,
"1st  Word Plus",  has arrived.  The latest previous version  was
3.15,  of  which  I  reported extensively in  ST  NEWS  Volume  5
Issue 2.
 Please note,  before you read on,  that GST have sent me a  Beta
version of this product.  So there may yet be more  changes,  and
the  changes  mentioned  here may be  enhanced  in  the  finished
version.
 Below  you  will find an edited version of the  READ.ME  file  I
found on the 3.20TT preview disk.

1. The program is now compatible with the 640x480 screen mode  of
   the TT.
   You  will find that the Snapshot utility works with the TT  in   
   medium  resolution.  Degasnap will not work in the  TT  screen   
   modes. However, it will work on the TT in the ST screen modes.

2. An additional option in the Layout menu allows you to choose a   
   flashing or constant cursor.

3. Where  possible  footnotes  will be  printed  in  single  line   
   spacing beneath one-and-a-half line spaced text.  This feature   
   is  only  available for printers that support the  ability  to   
   change the distance moved when performing a line-feed.

4. If  the  computer runs out of memory when a block of  text  is   
   cut,  copied  or  moved,  1st Word Plus will use  a  temporary   
   file on disk.

5. The clipboard contents are left intact when you exit from  the   
   program.

6. You  can  now  load  the program  by  double-clicking  on  the   
   document  file icon after setting up 1st Word Plus  using  the   
   Install  Application  option  in  the  Desktop  Options   menu   
   (available on most newer Atari systems).

7. Users of replacement desktop environments such as NeoDesk  can   
   use pathnames up to 256 characters long.

8. The  hyphenation  dialogue now has two  sets  of  arrows.  The   
   single arrows move the hyphenation point one character to  the   
   left or right. The double arrows make use of hyphenation rules   
   to select the next hyphenation point on the left or right. The   
   appropriate  arrow on the hyphenation dialogue will be  greyed   
   out and become inactive when no further hyphenation points are   
   available in that direction.

9. The speed of scrolling has been improved.

 Further,  there  is now one more default file in the  "1st  Word
Plus" directory.  It's an ASCII file called  "WORDPLUS.HYX",  and
"HYX"  stands for "HYphenation eXceptions".  In this file  it  is
possible  to  list words that are exceptions to  the  hyphenation
rules  implied  in  the "1st  Word  Plus"  hyphenation  algorithm
(putting the hyphens in them where they should), as well as words
that should not be hyphenated at all.
 This files is loaded at the first appareance of the  hyphenation
dialog box,  for example during the re-formatting or typing of  a
document.
 If you ask me,  version 3.20TT is a significant increase -  much
more  than  the changes of 3.14 to 3.15 anyway.  I  am  not  sure
whether  it's  actually available already (all I know it  that  I
have been working with it since the beginning of this year -  eat
your heart out!).

 Remark: I know I am a sod sometimes. You have to forgive me.

Awesome

 Well,  I really would very much like to be short about this:  It
is  an entirely non-awesome game that comes on three disks  (four
if  you've got a single-sided disk drive),  is very  un-original,
has a £25 price tag, and is generally quite bad.
 One  can see that this game has been designed and programmed  on
the  Amiga first,  for the graphics have been  crudely  converted
which  has made sure that the graphics are very bleak (but  in  a
dark way...er....er..).
 "Awesome"  is principally several games in  one:  A  "Megaroids"
clone,  a  "Space  Harrier" clone,  a "Space Pilot" clone  and  a
"Pandora"  clone.   Although  the  latter  two  feature  parallax
scrolling (which is only optical and succeeds in slowing down the
game a lot), each and every one of these clones are less than the
originals (quite much so).
 Psygnosis have done "Lemmings".  Psygnosis have done  "Awesome".
The  difference is bigger than that between the sun and  a  black
hole (respectively).
 "Awesome" deserves something in the region of a rating of 2.

Photon Storm

 Yo yo yo! Stefan on the keyz here!

 Yeah, another Minter game.
 I booted it up, expecting a ruthless megablast, with hundreds of
sheep,  camels,  and llamas flying around. Flashing screen colors
and  intense sound effects,  enough to make you foam  around  the
mouth after a while.

 But  this  one is a bit different from the usual  Minter  stuff.
First  of all,  there is no Llama or other beasty to be found  in
this game. Also, it is a bit less frantic and insane as the other
games, and whether or not this is good, I leave unspoken.
 You  control a ship that sits in the middle of the screen  while
the universe plus all that is in it moves around it.  Now this is
easier  said  than  done considering the fact that  it  is  mouse
controlled  and that you fire with the left  button,  rotate  the
ship  by  moving the target with the mouse  (the  target  rotates
around  your  ship),  and pressing the right button  when  I  has
reached the direction in which you want to move.  Very  confusing
at first,  and very hard to get used to. I have to say that quick
reaction is impossible this way, but if you keep the right button
depressed all the time,  you can move pretty quickly,  losing the
ability to face one direction and fire in another.
 Now you have to fly around and collect orbs,  while shooting the
various  nasties that have one goal and that is to  destroy  you.
You are guided by a somewhat confusing scanner (it changes  scale
all  the  time)  and  important  objects  are  projected  on  the
playfield.
 I don't know about this game,  it misses the playability of  the
other  Minter games and it is hard to get a grip on it,  most  of
the  time  you just fly around  aimlessly,  shooting  things  and
getting killed by the many flying bullets and stuff.
 I  hate to say this,  but this is one of the very few  games  by
Minter I just can't get in to. Too bad.

 Thank you Mr. Master editor.

Neodesk 3.02

 The US company Gribnif software recently released a program that
allows registered users of "Neodesk" to patch their version  3.01
to 3.02.
 Well, what are the changes?

o Performing  a  "Show Information..." on a folder  in  the  Icon
  Editor will no longer cause a crash.

o The  corner  clock  will work correctly  if  a  Moniterm/Viking
  monitor  is  connected  without  an  SM124  (Atari   Monochrome
  Monitor).

o The "original name" of a file during a name conflict can now be
  safely renamed.

o The  printer queue will correctly perform a form  feed  between
  files, if the option is selected.

o The counter of how many files and folders are still waiting  to
  be  copied  is  correctly updated when copying  into  the  File
  Clipboard™.

o Partitions  with sector sizes greater than 1024 bytes  are  now
  handled correctly (usually seen as hard disk partitions  larger
  than 32 megs).

o MetaDOS™  devices and other non-standard GEMDOS driver  letters
  are   now  handled  correctly  (without  the  "TOS  -1"   error
  messages).

o Batch files are now correctly treated as Active Icons™.

o Fixed a minor bug in the "shel_" calls for TOS 1.4 and above.

o Fixed  a problem that could cause a crash when  using  programs
  that   use  "shel_write"  extensively  (such  as  Easy-Draw   &
  OutPrint).

o The trap #1 handler has been modified to be compatible with the
  illegal way that ZoomRacks™ does its GEMDOS calls.

o Neoload will correctly detect the TOS 2.0x and 3.0x desktops.
   
o Changes  in  the interrupt code solve problems  with  ProText™,
  ProData™,  CodeKeys™,  and  Hardcopy (included with  Calamus™). 
  However,  newer versions of ProData™,  ProText™,  and CodeKeys™
  also solve this problem with NeoDesk 3.01.

o Another minor change in the interrupt code allows HotSaver™  to
  work without problems (not sure why).

o Changed  part  of the "shel_" code to prevent  a  problem  that
  developed   when  using  MultiDesk  with  programs  that   made
  extensive use of the "shel_write" calls (from within NeoDesk).

o The  icon  editor will read any bit images contained  within  a
  resource file, not just icons.

o "Create .NIC File..." now opens a window to a new .NIC file.

o Pressing the [Control] key while single clicking on an icon  in
  the Icon Editor will allow you to change its template.

o New "Save .NIC File" entry in the Icon Editor saves the topmost
  window, if it is a NIC file.

o Minor changes allow the new NeoDesk Accessories "Call  NeoDesk"
  and "Item Chooser" to work.

o Special  support in Neoload for MultiDesk will make  sure  that
  MultiDesk  has finished loading all of its  accessories  before
  loading NeoDesk.

Superboot 7.0

 Somewhere  in the middle of last year,  "Superboot" version  6.0
was released. It has taken up to January of this year for version
7.0 to be released,  and it has taken up to the day before the ST
NEWS
 lustrum issue date for it to arrive at my place.  Mr.  Moore
(the author) has been known to be faster...
 Well, let's get down to saying what it improved.
 Not much,  actually. Some buzzers and bells have been added that
allow  the playing of digitized sound effects during the  display
of  a welcome screen (if any  is  selected).  Unfortunately,  the
picture  display rout still doesn't convert between  resolutions.
Some minor bugs have been removed, and that's about it.
 New  in the "Superboot" package is the fact that  some  'helpful
tools'  are  supplied  that may make  working  with  the  program
easier.   These  are  for  example  "PicSwitch"  and   "DigiEdit"
(programs  for the conversion of various  picture-and  digisound-
format data respectively).
 "Superboot"  version 7.0 is no major increase over the  previous
version.  An  option  to have a RAMdisk  program  renamed  during
booting  (which  is handy if the filename specified  the  RAMdisk
size,  like RAM720E.PRG) is still not implemented,  even though I
wrote to the author with this request.

RBI Baseball 2

 Domark recently brought out the sequel to "RBI Baseball", called
"RBI Baseball 2" (it's hard not to be stunned out of your wits by
such a name for a sequel).  Anyway,  when I booted the program  I
sensed  it  would  be yet another one  of  those  bulky  baseball
programs that only Americans seem to get off on.  I am glad a was
mistaken.
 Although "RBI 2" is still quite bulky,  it is very well designed
and  quite playable - even enjoyable if you like  baseball.  It's
graphically  quite  impressive,   starting  right  off  with  the
selection menu.
 As  you prepare to bat (or throw),  you find a view from  behind
the  catcher (i.e.  the usual view).  When one base or  more  are
occupied,  however,  you  will  also see the players  that  stand
there.  This gives some realism and make the game better than the
rest.  Then you hit. At the instant you hit a ball, the viewpoint
changes to one from above the field.  You see the ball  fly,  and
players run towards the ball.  Four umpires stand around  telling
you  "safe" or "out".  The ball throws up a bit of dust  when  it
hits the ground,  and the players stand around like they would in
reality   (nervously   hitting  their   gloves).   There's   even
cheerleaders  hopping around.  Very nice!  Only the scrolling  in
this view is way below average.
 When something happens (like "out",  "safe",  "ball",  "strike",
"home run",  "walk",  "foul", etc.), the score board is displayed
which allows you to witness a very nice bit of animation.  I like
this bit a lot. It looks well taken care of, even though each and
every  animation has to be loaded before it  is  displayed.  This
slows the game down only by a couple of seconds, though.
 The  game is finished off by matching digital speech (the  intro
contained digital music as well). It's not the kind of game you'd
be playing as much as "Gods" or "Lemmings", but surely one of the
better baseball games around.  I suppose a rating of 7.5 would be
fair.

Universal Item Selector III v. 3.3

 Finally,  a new version of the infamous "Universal Item Selector
III"  has  arrived!  Although  this version is  still  not  quite
perfect,  it is yet another leap closer to what would be anyone's
file selector dream.
 For those who do not know this program, please refer to a review
of  version 3.1 we did in ST NEWS Volume 5 Issue 2.  I will  only
limit  myself  to summing up some of the changes in  the  program
here.
 First,  several keyboard shortcuts have been added. Some of them
were  already  present in 3.1,  but several new  ones  have  been
added. A list:

 ALT-A              Select drive A
 ALT-B              Select drive B
 .....              ...... (etc.)
                    (depending on how many you have, up to Z)
 CURSOR UP/DOWN     Scroll up/down through the directory
 SHIFTED CRSR U/D   Page up/down through the directory
 CONTROL            Holding this down, you can select files
 CTRL-C             Activate the copy option
 CTRL-D             Sort by date
 CTRL-M             Activate the move option
 CTRL-N             Sort by name
 CTRL-O             No sort
 CTRL-P             Activate the display/show option
 CTRL-R             Activate the rename option
 CTRL-S             Sort by size
 CTRL-T             Sort by type
 CTRL-X             Activate the delete option
 CTRL-~             Activate the multiple attribute change option
 F1                 Select default path #1
 ..                 ...
 F10                Select default path #10
 CTRL-ALT-F1        Define default path #1
 ...                ...
 CTRL-ALT-F10       Define default path #10

 So  far the keyboard shortcuts.  There have been  several  other
improvements over version 3.1,  however.  The program is now, for
example,  fully  MEGA  STE  and  TT  compatible  with  regard  to
different  sreen  sizes (TT cannot be booted  from  AUTO  folder,
however). Also, it is now compatible with Codehead's CodeKeys and
other  keyboard macro programs,  METADOS support has  been  added
(i.e. partitions up to Z, in three rows), there is support of the
"DC  Desktop"  shower routines to use with  the  'P'  option,  it
supports  the  Atari Cookie Jar format,  the dialog  box  can  be
vertically resized (allowing it to be made bigger!),  you can now
select the copy/delete/rename/move options without having to drag
selected  files to them,  and there are supposed to be  28  user-
definable  file extensions selectable (although I  couldn't  find
this, and I looked hard!).
 The  only  wish that I personally have left is  that  it  should
remember  its slider positions for a number of  paths,  which  it
doesn't.  It  should  also  remember the current  path  for  each 
partition, which it now only does for two at a time.
 One  thing,  however,  is  certain:  Version 3.3  is  damn  near
perfect. Get the update or, if you haven't got it at all, get the
program!

 Sorry for the small amount of stuff done in this column in  this
issue.  Next time,  we hope to get more. Unfortunately, we do not
receive  a  lot  nowadays so that we have to be  happy  with  the
things we get to see besides the stuff we buy...

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.