Skip to main content
© Hotline

     TERMINATOR II: THE UNCENSORED AND UNABRIDGED FILMSCRIPT
                             PART VI


-----------------------------------------------------------------
119
-----------------------------------------------------------------

 Wakes  up.  All  is quiet and normal.   The children  are  still
running through the sprinkler nearby.   Less than fifteen minutes
have gone by.
 Bathed in sweat, Sara sits hunched over the table.  Every muscle
is shaking.  She is gasping.   Sara struggles to breathe, running
her  hand through her hair which is soaked with sweat.   She  can
escape from the hospital,  but she can't escape from the  madness
which haunts her.  She looks down at the words she has carved  on
the  table,  amid the scrawled hearts and  bird-droppings.   They
are:   "NO FATE." Something changes in her eyes.   She slams  her
knife  down in the table top,  embedding it deeply in the  words. 
Then gets up suddenly and we--
 CUT TO:

-----------------------------------------------------------------
A120
-----------------------------------------------------------------

 LONG  LENS  on  Sara walking  toward  us,  striding  across  the
compound with grim purpose.  She carries a small nylon pack and a
heavy FN FAL .308 assault rifle.   Her face is an impassive mask. 
She has become a terminator.
 <-A120A->
 JOHN LOOKS UP from his work in time to see Sara throw the  rifle
behind  the seat of their stolen pickup,  jump in and  start  it. 
She slams it in gear. Salceda walks up to John.
 Salceda:  "She  said  you go south with  him...  (he  points  at
Terminator)...  tonight,  like  you planned.   She will meet  you
tomorrow in..."
 But John is moving, running after her.
 John: "Mommm!! Wait!!"
 <-A120B->
 MOVING  WITH  SARA  as she leaves the  compound.   We  see  John
running after her...  yelling.   Can't hear his words.  She looks
in the rear-view mirror but doesn't slow down.
 Cut to:

-----------------------------------------------------------------
A121  Ext. Compound - Dusk / Minutes later
-----------------------------------------------------------------

 John  and Terminator ponder the message carved into the  top  of
the picnic table. Sara's knife is still imbedded there.
 John: ""No fate."  No fate but what we make.  My father told her
this...  I mean I made him memorize it,  up in the future,  as  a
message  to her-- Never mind.   Okay,  the whole thing goes  "The
future  is  not  set.  There  is no fate but  what  we  make  for
ourselves.""
 Terminator: "She intends to change the future somehow."
 John:  "I  guess,  yeah--(snaps his fingers as it hits  him)  Oh
shit!!"
 Terminator: "Dyson."
 John: "Yeah, gotta be!  Miles Dyson!  She's gonna blow him away! 
We gotta stop her."
 John motions to Terminator and breaks into a run.
 John: "Come on. Let's go. LET'S GO!!"
 Cut to:

-----------------------------------------------------------------
A122  Int. / Ext. SARA's jeep - Dusk
-----------------------------------------------------------------

 Sara speeds through the darkening desert.   Expressionless.   In
her dark glasses, she looks as pitiless as an insect.
 Dissolve to:

-----------------------------------------------------------------
A123  Ext. highway - Night
-----------------------------------------------------------------

 TRACKING  WITH THE BRONCO,  Terminator and John  heading  toward
L.A.
 Terminator:  "Why  do you want to stop her?   Killing Dyson  may
prevent the war."
 John:  "I don't care!!   There's gotta be another way.   Haven't
you  learned anything?!    Haven't you figured out why you  can't
kill people?"
 Terminator is still stumped.
 John:  "Look,  maybe  you  don't care if you live  or  die.  But
everybody's not like that!   Okay?!  We have feelings.   We hurt. 
We're afraid.   You gotta learn this stuff, man, I'm not kidding. 
It's important."
 PAN  THEM  BY as they pass,  revealing the lights  of  the  city
ahead.
 Cut to:

-----------------------------------------------------------------
A124  EXT. DYSON'S HOUSE - NIGHT
-----------------------------------------------------------------

 The house is high-tech and luxurious.   Lots of glass.   Dyson's
study is lit bluish with the glow from his computer monitors.  He
is at the terminal,  working.  Where else?  We see him clearly in
a long shot from an embankment behind the house.
 A DARK FIGURE moves into the foreground.   Rack focus to Sara as
she turns into profile.   She raises the FN FAL rifle and  begins
screwing  the long heavy cylinder of a sound-suppressor onto  the
end of the  barrel. 
 Cut to:

-----------------------------------------------------------------
A125  Ext. Salceda's camp - Night
-----------------------------------------------------------------

 SALCEDA'S DOG,  teeth bared, barks a furious warning.  The SOUND
of machine gun fire erupts,  drowning him out. YOLANDA, clutching
a .45 Officer's Colt,  sweeps Paco and Juanita up in her arms and
races away.
 SALCEDA  is  firing an MP5K on full auto,  its  strobing  barrel
flash lighting up the camp. CAMERA PUSHING IN ON HIM AS...
 <-A125A->
 THE T-1000 calmly walks toward him,  unbothered by the stream of
bullets.  Unhurried.   Salceda,  amazed,  is  backing toward  his
truck,  and  the stacks of crated grenades and ammo boxes  beside
it.   The T-1000 keeps coming.  Steps right up to Salceda, knocks
the weapon away and slams him to the ground.
 <-A125B->
 Salceda sprawls against one of the open wooden crates.  T  -1000
kneels before him.   Points his finger.  THUNK.  Salceda screams,
pinned  to the crate by a two-foot steel needle through his  left
lung.
 T-1000: "Where is John Conner?"
 Salceda: "John who?"
 <-A125C->
 THUNK!!  Another needle slams through him.  Salceda struggles to
breathe against the excruciating pain.
 <-A125D->
 T-1000 (almost soothingly):  "I know this hurts.   Where is John
Conner?"
 Salceda's hand gropes in the open crate of grenades behind  him. 
He clutches one.   Then apparently ready to cooperate he clutches
T-1000's shoulder and struggles to pull himself closer,  up along
the impaling spikes.
 Behind the T-1000's neck,  Salceda pulls the grenade's pin  with
his free hand. The spoon flies off... CLINK.
 Salceda: "FUCK YOU!!"
 <-A125->
 The truck, Salceda, and the T-1000 vanish in a MASSIVE EXPLOSION
as the grenade sets off the other munitions.  A huge ball of fire
ascends into the night.
 <-A125F->
 YOLANDA, huddled with her children, the .45 held before her in a
combat grip, screams as--
 <-A125G->
 A CHROME HEAD rolls out of the inferno and comes to rest in  the
dirt, the liquid metal mouth gulping like a gaffed fish.
 <-A125H->
 A  figure  appears,  silhouetted by the fire...  or  most  of  a
figure.
 <-A125I->
 We TRACK WITH the polished black cop shoes toward the head lying
in the dirt.   A hand enters frame.  The head dissolves and fuses
with the hand, like two blobs of solder running together.
 <-A125J->
 IN  CLOSE-UP,  the T-1000 rises into  frame,  whole  again.   It
trains its gaze on Yolanda and the children.
 <-A125K->
 She stares in shock at the thing approaching.  She slowly lowers
the  useless  pistol.   The T-1000 walks right  up  to  her.   It
reaches  down and picks up little Juanita.  Gives her a  friendly
smile.
 T-1000: "Do you know where John Conner is?"
 The child mutely shakes her head no.   T-1000 nods, unperturbed. 
Points toward the road. Juanita follows with her eyes.
 T-1000:  "When they reached the main road,  did they go north...
(indicating) ...or south?"
 She points north. T-1000 smiles. Sets her down, unharmed.
 T-1000: "Thank you for your cooperation."
 With that,  T-1000 turns and strides to his motorcycle parked  a
few yards away.   Yolanda and her children silently watch as  the
Cop  from  Hell climbs onto the bike and and roars off  into  the
night.
 Cut to:

 (Some more omissions here, but it all seems to be quite like the
film as far as I can remember,  though the entire previous  scene
didn't strike me as being familiar at all - though quite full  of
suspense! ED.)

-----------------------------------------------------------------
129 EXT. DYSON'S HOUSE
-----------------------------------------------------------------

 With  the silencer in place,  Sara eases back the bolt and  then
slips it forward, chambering a .308 round.  Then she lies down on
the embankment.   Her cheek pressed against the cool rifle-stock,
she  slides  one hand slowly forward to brace the  heavy  weapon,
taking the weight on her elbow.   Her other hand slips  knowingly
to the trigger.
 Her expression is cold,  impassive.  She looks through the scope
at   the man in the house.   She feels nothing as she raises  the
rifle.

-----------------------------------------------------------------
130 Int. Dyson house
-----------------------------------------------------------------

 Dyson's kids,  Danny and Blythe, are playing in the halls with a
radio-controlled  off-road  truck.    Danny  drives  and   Blythe
scampers  after it,  trying to catch it.  They stop in  the  hall
outside Dyson's study and see him working at his terminal.  Danny
puts a finger to his lips,  shushing Blythe.   His expression  is
mischievous.
 DYSON,  in  deep  thought.   The rhythmic sounds of keys  as  he
works.  Symbols on the screen shift.
 <-130A->
 ON HIS BACK we see a glowing red dot appear.   It is the  target
dot  of Sara's laser designator.   It moves silently up his  back
toward his head.

-----------------------------------------------------------------
131 EXT. DYSON HOUSE/ EMBANKMENT
-----------------------------------------------------------------

 IN EXTREME CLOSEUP we see Sara's eye at the  night-scope.  TIGHT
INSERT  on her finger as it tightens on the trigger,  taking  out
the slack.   She takes a deep breath and holds it.   Adjusts  her
position minutely.

-----------------------------------------------------------------
132 Int. Dyson house
-----------------------------------------------------------------

 The  laser  dot  jiggles on the back of Dyson's  neck  and  then
rises, centering on the back of his skull.
 <-132A->
 LOW  ANGLE  as Danny's Bigfoot truck roars toward  us--  FILLING
FRAME.  Thump.   It hits Dyson's foot.  He jerks,  startled,  and
looks down as-- POP!!
 <-132B->
 His  monitor screen is BLOWN OUT spraying him  with  glass.   He
jerks  back,  utterly shocked...  and spins to see the huge  hole
blown through the window behind him.   This saves him as K-THUMP!
-- the second shot blows the top of his high-backed chair into an
explosion  of stuffing an inch from his  head.  Instinctively  he
dives to the carpet as --
 BLAM BLAM BLAM -- rounds blast through the window,  tearing into
his desk and computer, blowing his keyboard into shrapnel.
 <-132C->
 With  the  monitor screen blown out,  the room is  in  darkness. 
Sara can't see Dyson now,  down behind the desk.   She puts round
after  round into the heavy desk,  blasting one side of  it  into
kindling.
 <-132D->
 Dyson,  scared out of his mind,  has his face jammed against the
carpet, terrified to move.  He sees his kids in the hall.
 Dyson: "Run, kids! Go! Run!"
 <-132E->
 IN THE HALL,  TARISSA rounds the corner at a dead run.  She sees
the kids running toward her and grabs them in her arms.  Down the
hall,  in  the dark study,  she sees Dyson on the floor amid  the
splinters and shrapnel of the continuing fusillade.
 Tarissa: "Miles! Oh my God!!"
 Dyson: "Stay back!!"
 <-132F->
 ON  THE FLOOR,  Dyson flinches as chunks of wood  and  shattered
computer  components shower down on him.   He  looks  desperately
toward the door,  but knows he'd be totally exposed.   He'd never
make it.

-----------------------------------------------------------------
133
-----------------------------------------------------------------

 SARA's rifle empties with a final CLACK!  She throws it down and
draws  her  .45 smoothly from a  shoulder  holster.   She  starts
toward  the  house,  snapping  back  the  slide  on  the  pistol,
chambering a round.   She is in a fast,  purposeful walk, keeping
her eyes fixed on the target.   She is utterly determined to kill
this man.

-----------------------------------------------------------------
134
-----------------------------------------------------------------

 FROM UNDER THE DESK Dyson can see a sliver of the back yard.  He
sees Sara's feet as she strides toward him.   He tenses to make a
break for the door.
 Sara  raises the pistol,  eyes riveted  ahead,  controlling  her
breathing.   Dyson springs up in a full-tilt sprint.   She tracks
him.   He hooks a foot on the cord of a toppled disk-drive. BOOM! 
Her shot blows apart a lamp where his head was. He hits the floor
hard, but keeps moving, scrambling forward.
 Crunch of glass behind him as Sara's dark form is framed in  the
blown-out floor-to-ceiling window.   Dyson leaps toward the hall.
BOOM!   Her  second  shot spins him.   He hits the floor  in  the
hallway.  Tarissa is screaming. Dyson struggles forward, stunned. 
There is a .45 caliber hole clean through his left shoulder.   He
smears the wall with blood as he staggers up.   Looking back,  he
sees  the implacable figure behind him,  coming  on.  He  topples
through  a doorway as --- BOOM!   BOOM!   Shots blowing away  the
molding where he just was.

-----------------------------------------------------------------
135 EXT. DYSON HOUSE/ STREET
-----------------------------------------------------------------

 Terminator and John leap from their jeep,  sprinting toward  the
house.  The shots sound muffled from outside.
 John: "Shit, we're too late!"

-----------------------------------------------------------------
136 INT. HOUSE
-----------------------------------------------------------------

 Advancing  with  Sara we enter the  living  room.   Tarissa  has
Blythe  and  she's screaming at Danny,  who has run back  to  his
collapsed father.
 Tarissa: "Danny! DANNY!"
 Danny: "Daaaaddddeeee!"
 Danny is pulling at Dyson,  crying and screaming,  as his father
tries to stagger forward.  Tarissa drops Blythe and runs back for
Dyson,  grabbing  him.  Sara  looms behind them with  the  pistol
aimed.
 SARA: "Don't fucking move!  Don't FUCKING MOVE!! (she swings the
gun on Tarissa) Get on the floor,  bitch!   Now!!   Fucking down! 
NOW!!"
 Sara  is  crazy-eyed  now,  shaking with the  intensity  of  the
moment.   The kill has gone bad, with screaming kids and the wife
involved...  things she never figured on.   Tarissa drops to  her
knees, terrified as she looks into the muzzle of the gun.  Blythe
runs to Dyson and hugs him, wailing.
 Blythe: "Don't you hurt my father!"
 SARA (screaming): "Shut up, kid! Get out of the way!!"
 Dyson looks up,  through his pain and incomprehension.   Why  is
this  nightmare happening?   The black gun muzzle is a foot  from
his face.
 Dyson (gasping): "Please... let... the kids... go"
 SARA:  "Shut up!   SHUT UP!!  Motherfucker! It's all your fault! 
IT'S YOUR FAULT!!"
 We see her psyching herself to pull the trigger...  needing  now
to  hate this man she doesn't know.  It's a lot  harder  face-to-
face.   She  is  bathed  in sweat,  and it runs  into  her  eyes. 
Blinking,  she wipes it fast with one hand,  then gets it back on
the gun. The .45 is trembling.
 TIGHT ON SARA as we see the forces at war behind her  eyes.  She
looks into the faces of   Dyson,  Tarissa,  Blythe,  Danny.  Sara
takes a sharp breath and all the muscles in her arms contract  as
she tenses to fire.   But her finger won't do it.  She lowers the
gun very slowly.  It drops to her side in one hand.
 All  the breath and energy seems to go out of  her.  She  weakly
raises her other hand in a strange gesture,  like "Stay where you
are,  don't move".   As if, should they move, the fragile balance
might  tip back the other way.  She backs away from them  slowly,
panting.   It's as if she's backing away in terror from what  she
almost did.   She reaches a wall and slumps against  it.   Slides
down to her knees.   The gun falls limply from her fingers.   She
rests her cheek against the wall.
 <-136A->
 The  front door is kicked in.  Terminator  steps  inside.   John
grabs his sleeve and pushes past him. He scopes out the situation
in two seconds...  Sara, the gun, the sobbing family.  John moves
to Sara while Terminator checks Dyson.
 John kneels in front of his mother.  She raises her head to look
at him. He sees the tears spilling down her cheeks.
 John: "Mom? You okay?"
 SARA:  "I couldn't...  oh,  God.  (she seems to see him for  the
first time) You... came here... to stop me?"
 John: "Uh huh."
 She  reaches out and takes his  shoulders  suddenly,  surprising
him... drawing him to her.  She hugs him and a great sob wells up
from  deep inside her,  from a spring she had thought  long  dry. 
She hugs him fiercely as the sobs wrack her.
 John clutches her shoulders. It is all he ever wanted.
 John: "It's okay. It'll be okay. We'll figure it out."
 SARA: "I love you, John. I always have."
 John: "I know, Mom. I know."
 TARISSA  looks around at the bizarre  tableau.   Terminator  has
wordlessly ripped open Dyson's shirt and examined the wound.
 Terminator:  "Clean penetration. No shattered bone.  Compression
should control the loss of blood."
 He  takes  Tarissa's  hands and presses  them  firmly  over  the
entrance and exit wounds.
 Terminator: "Do you have bandages?"
 Dyson: "In the bathroom. Danny, can you get them for us?"
 Danny  nods and runs down the hall.  John disengages from  Sara. 
She  wipes at her tears,  the instinct to toughen up taking  over
again.  But the healing moment has had its effect, nevertheless.
 John walks toward Dyson and Terminator. 
 Dyson: "Who are you people?"
 John draws the Biker's knife from Terminator's boot.   Hands  it
to him.
 John: "Show him."
 Terminator takes off his jacket to reveal bare arms.  John takes
Blythe by the hand and leads her down the hall, away from what is
about to happen.
 <-136B->
 TIGHT  ON TERMINATOR'S  left forearm as the knife makes  a  deep
cut just below the elbow.   In one smooth motion, Terminator cuts
all  the way around his arm.   With a second cut,  he splits  the
skin of the forearm from elbow to wrist.
 TERMINATOR grasps the skins and strips it off his forearm like a
surgeon  rips off a rubber glove.   It comes off with  a  sucking
rip, leaving a bloody skeleton.
 But  the  skeleton is made of bright metal,  and is  laced  with
hydraulic actuators.
 The  fingers are as finely crafted as watch parts...  they  flex
into a fist and extend.   Terminator holds it up,  palm  out,  in
almost the exact position of the one in the vault at Cyberdyne.
 HOLD ON DYSON reacting to the servo-hand in front of  him.  He's
seen one of these before.
 Tarissa is screaming now, but he doesn't hear her.
 Dyson: "My God."
 Terminator: "Now listen very carefully."

 (At this spot during the film,  the entire group with whom I had
gone to see the film spontaneously said:  "I shall say this  only
once." in French say. Laughter. ED.)

-----------------------------------------------------------------
137 Int. House/ kitchen - Later
-----------------------------------------------------------------

 Sara  puts  out  her fifth  cigarette.   She's  sitting  on  the
counter.  John, Terminator, Dyson, and Tarissa are at the kitchen
table, under a single overhead light.
 Dyson looks like that guy on the Sistine Chapel wall, the damned
soul ...  eyes fixed and staring with terrifying knowledge.   His
shoulder is bandaged.  Terminator's arm is wrapped with a  blood-
soaked  bandage  below the elbow.   The steel  forearm  and  hand
gleams in the harsh kitchen light.   TRACKING AROUND THE TABLE as
Terminator speaks... we don't hear the words.
 SARA  (v.o.):  "Dyson listened while the Terminator laid it  all
down. Skynet. Judgment Day... the history of things to come. It's
not  every  day  you find out you're responsible  for  3  billion
deaths. He took it pretty well, considering..."
 Terminator finishes speaking. 
 DYSON: "I feel like I'm gonna throw up."
 He looks around at them,  clutching the table like he's about to
blow away.  His face, his posture, his ragged voice express soul-
wrenching terror.   This is a man ripped out of normal life  into
their grim world. His voice is pleading.
 Dyson :  "You're judging me on thing's I haven't even done  yet. 
Jesus. How were we supposed to know? 
 Sara speaks from the shadows behind them.   Dyson turns to  find
her looking right at him.
 SARA:  "Yeah.   Right.   How were you supposed to know?  Fucking
men...  all  you  know how to do is thrust into  the  world  with
your...  fucking ideas and your weapons.  Did you know that every
gun in the world is named after a man?   Colt,  Browning,  Smith,
Thompson,  Kalashnikov...  all men.  Men built the hydrogen bomb,
not  women...   men like you thought it up.  You're so  creative. 
You  don't know what it's like to really create  something...  to
create a life.   To feel it growing inside you.  All you know how
to create is death...  you fucking bastards."
 John:  "Mom,  Mom,   we need to be more constructive   here.   I
don't see this as a gender related issue.  (to the Dysons)  She's
still tense. (to Sara) We still have to figure out how to stop it
all from happening. Right?"
 TARISSA: "But I thought... aren't we changing things?  I mean...
right now? Changing the way it goes?"
 Dyson  (seizing on that):  "That's right!   There's no  way  I'm
going to finish the new processor now.   Forget it.   I'm out  of
it.  I'm quitting Cyberdyne tomorrow...  I'll sell real estate, I
don't care--
 SARA: "That's not good enough."
 Dyson's voice is pitiful.
 Dyson:  "Look,  whatever you want me to do, I'll do. I just want
my kids to have a chance to grow up, okay?"
 Terminator: "No one must follow your work."
 Dyson (thoughts racing): "Alright, yeah.  You're right.  We have
to destroy the stuff at the lab,  the files,  disk drives...  and
everything I have here. Everything! I don't care."
 Cut to:

-----------------------------------------------------------------
138 FIRE ROARING IN A METAL TRASH-BARREL
-----------------------------------------------------------------

 Stacks of files are dumped onto it.
 WIDER reveals we are in--
 <-138A->
 Ext. Dyson's backyard - Night
 Terminator  dumps lighter fluid liberally over the  fire,  which
flares up,  lighting his face demonically.   Sara, Dyson, Tarissa
and John return from his office with more stuff--  files,  notes,
optical disks.   Even his kids are carrying stuff.   It all  goes
into  the  fire.   Dyson drops the prototype processor  onto  the
fire... his eyes hollow and distant.
 He stares into the fire, watching his world burning.  Then has a
sudden thought.
 Dyson: "Do you know about the chip?"
 SARA: "What chip?"
 Dyson:  "They have it in a vault at Cyberdyne... (to Terminator)
It's gotta be from the other one like you."
 Terminator (to Sara): "The CPU from the first terminator."
 SARA: "Son of a bitch, I knew it!"
 Dyson: "They told us not to ask where they got it.  I thought...
Japan... hell, I don't know. I didn't want to know."
 SARA: "Those lying motherfuckers!"
 Dyson:   "It  was  scary  stuff,  radically  advanced.   It  was
shattered...   didn't work.  But it gave us ideas.  It took us in
new directions... things we would never have thought of. All this
work is based on it."
 Terminator: "It must be destroyed.  "
 SARA (to Dyson): "Can you get us in there, past security?"
 Dyson: "I think so, yeah. When?"
 Dyson looks at her, Terminator, then John.  Sees his answer.
 Dyson: "Now? (he takes a breath) Yeah, right."
 He turns to his wife.   Her face is streaked with tears, but her
eyes  are strong and clear.   Tarissa puts her hands on his  arm. 
She  is stunned by what she's heard,  but dealing with  it.   She
believes them.
 Tarissa:  "Miles,  I'm scared.  Okay.   But the only thing  that
scares me more than you going... is you not going."
 He nods. She's right. 
 SARA (to Terminator): "Is it safe for them here?"
 TERMINATOR (to Tarissa): "Take your kids.  Go to a hotel.  Right
now. Don't pack. (to the others) Let's go."
 Cut to:
 <-138B->
 Ext. Highway - Night
 Pavement rushing at us, lit by headlights. Beyond, darkness.
 SARA (V.O.): "The future, always so clear to me, had become like
a black highway at night.   We were in uncharted territory now... 
making up history as we went along."
 TILT  UP to reveal a rectangle of light  ahead.   The  Cyberdyne
Building...

-----------------------------------------------------------------
139 Int. Cyberdyne systems building/ Lobby - Night
-----------------------------------------------------------------

 TIGHT  ON A CARD-KEY SCANNER as Dyson's hand zips  his  security
card  through the slot in one motion.   There is the sound  of  a
servo-lock, and--
 <-139A->
 DYSON enters the spacious lobby,  followed by  Sara,  John,  and
Terminator  last of all.   In a frontal angle,  the others  block
Terminator  from view.   THE GUARD at the  front  desk,  GIBBONS,
looks  up as Dyson moves toward him.   Dyson is pale and  sweaty,
but smiles warmly at the guard,  speaking well before he  reaches
the desk.
 Dyson:  "Evening,  Paul.   These are friends of mine from out of
town, I just thought I'd take them up and show them around."
 Gibbons:  "I'm  sorry,  Mr.  Dyson.   You know the  rules  about
visitors in the lab. I need written authoriz--"
 K-CHAK!   Gibbons is staring down the barrels of Sara's .45  and
Terminator's MAC 10.
 Terminator: "I insist."
 The  guard is too stunned to move.   We see that  Terminator  is
wearing his jacket and one black glove.  Gibbons' eyes go to  the
silent alarm button on the console.
 SARA: "Don't even think about it."
 Gibbons nods.   He stays frozen.  Terminator circles quickly and
gets the guard out of the chair.   John pulls a roll of duct-tape
from his knapsack and tears off a piece.

-----------------------------------------------------------------
140 Int. Second floor corridor
-----------------------------------------------------------------

 ELEVATOR  DOORS OPEN and Terminator leads the group warily  into
the  corridor.  They  have a cart piled high with gear  in  nylon
bags.   Dyson  motions down the corridor to the right.   As  they
walk, he continues to fill them in--
 Dyson: "The vault needs two keys to open. Mine... (holds up key)
...and one from the security station.   One of the guards has  it
on a chain around his neck. Here we go."
 They stand in front of a wide security door.  A sign above reads
SPECIAL PROJECTS DIVISION: AUTHORIZED PERSONNEL ONLY.  Sara grabs
Dyson in a headlock from behind and jams the muzzle of the .45 up
against  his temple.   He doesn't flinch.   They've talked  about
this. 
 Terminator: "Go."
 Dyson  zips  his  key-card  through the  scanner  and  the  door
unlatches.

-----------------------------------------------------------------
141 Int.  Security station
-----------------------------------------------------------------

 The  security  station is a pass-through area  with  a  counter,
behind  which are desks and a bank of  monitors,  showing  boring
movies about empty corridors.
 It's lunch-time for the graveyard shift.   THREE GUARDS choke on
their egg salad sandwiches as the door bangs open and  Terminator
charges into the security station with the MAC 10 leveled.   Sara
drags  Dyson  in like a hostage,  causing them to  hesitate  that
fateful moment.
 SARA: "FREEZE!!  Don't make me say it twice."
 Terminator backhands the nearest guard into a file cabinet.  The
guy loses some teeth and slumps.   John snatches the pistol  from
his  holster and pockets it.  Sara releases Dyson and  spins  the
other  two around...  slamming them face-down over a  desk.   She
kicks  their  legs  apart,  cop style.   They   are  disarmed  in
seconds.   John uses heavy-duty tie-wraps, cinched very tight, to
bind  their wrists.  Terminator pushes them down to their  knees.
Sara notices Dyson's alarmed expression.
 SARA: "What?"
 Dyson:  "He's not here. (to the nearest guard) Where's the other
guy? The fat guy?"
 Guard #1: "Elkins? He went home sick."
 Dyson: "Shit. Did he leave the key?"
 Guard #1: "What key?"
 SARA: "The key to the vault, fuckface!! Where is it?"
 Guard#1: "I don't know... I swear--"
 John  nods  almost imperceptibly to Terminator.   The  guard  is
slammed against the wall and lifted by his throat.   Terminator's
gloved hand tightens.   The guy's face bulges,  going  red.  John
pulls  at Terminator's arm,  pretending to try pulling him  away. 
He speaks earnestly to the choking guard.
 John:  "Open it,  man.   I'm not kidding around.  I can't reason
with  this guy when he gets like this.   I've seen him do  things
made the coroner puke."
 Guard #1 (barely intelligible): "Okay... okay..."
 Terminator releases him.   The guy coughs and looks defiantly at
the other guards.
 Guard #1:  "I ain't dyin' for a goddamn key.  (to Sara et al) In
there.  He locked it in there."
 The guard nods toward a safe-like LOCKER on the wall.   There is
a key-card slot with a green light next to it.
 Guard #1: "Key-card's in my shirt pocket."
 John winks at Terminator and shoots him a THUMBS UP.  The cyborg
winks back, like he's been doing it all his life.

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.