Skip to main content
© Syndicate

 "I used to be indecisive; now I'm not sure."
                                                    Someone quote

                   JOURNALYNX VOLUME 3 ISSUE 1
  The third issue of this brilliant and exciting sub-magazine!

                      by Richard Karsmakers

 Sometimes,  something very irritating happens.  In my particular
case,  it entailed the writing of an article containing some very
interesting  preview material from the Atari Messe in  Düsseldorf
with  regard to the Lynx,  and the consequent completely  getting
lost of the article (months after the destruction and trashing of
the notes that led to it).
 I  examined all sub-directories of my harddisk,  including  some
floppies.  There was no solace for me,  however.  I would have to
write the whole deity-damned article again.
 But what the heck. What else is there for me to do, anyway?
 So let's get going with the third issue of the first ever  Lynx-
dedicated magazine, Volume 3 Issue 1 of the brilliant and totally
exciting sub-magazine "JournaLYNX"!

The Atari Messe

 On Saturday August 24th,  Stefan and me went to the Atari  Messe
in Düsseldorf. Our primary aim, besides from meeting some friends
and  the  like,  was the promotion of ST NEWS.  It  was  quite  a
satisfactory  show  I  guess,  but  this  was  mainly  caused  by
something  completely unexpected:  The discovery of a  Lynx  user
group  that had some quite interesting previews of (at the  time)
forthcoming  Lynx  games.  I am proud to say that on that  day  I
already saw previews of the following games...
 Scrapyard  Dog: A  very  interesting  little  game,   with  cute
cartoonesque graphics.  It's a jump-and-run game that seems  very
playable.
 Checkered  Flag: A Formula 1 racing game.  It did not  seem  all
that appealing,  but I haven't seen it for long as I was  pressed
for time to see more.
 Hard   Driving: Seemed   very  slow,   up  to   the   point   of
disappointment.
 S.T.U.N.  Runner:  Looked  very fast,  though I  couldn't  judge
playability.
 I  also saw "Bill and Tod's" and "Viking Child" as well as  some
other games.  The latter I can't remember the titles of,  and the
others I lost the notes of. Too bad, really.

Game list

 The   amount  of  games  available  for  the  Lynx  is   growing
constantly,  though I wouldn't particularly mind if growth  would
be  even more impressive.  Almost 50 new titles are promised  for
1992.  Below you will find a list of games that are finished,  or
currently being developed.  Do note:  This list is realistic! The
code behind the title either means '#' (already for sale - to  my
knowledge),  '@' (screenshots seen - by me!) or ' ' (i.e. a space
for nothing).

Number:   Title:                                  Players:  Code:

PA2020    Blue Lighting                           1         #
PA2021    Electrocop                              1         #
PA2022    Rampage                                 4         #
PA2023    Gates of Zendocon                       1         #
PA2024    Gauntlet III                            4         #
PA2025    California Games                        2         #
PA2028    Chip's Challenge                        1         #
PA2029    Slime World                             1         #
PA2030    Zarlor Mercenary                        4         #
PA2031    KLAX                                    1         #
PA2032    Warbirds                                4         #
PA2033    Vindicators                             2         @
PA2034    All Star Basketball
PA2035    Robo Squash                             2         #
PA2036    Road Blaster                            1         #
PA2037    Worldclass Soccer                       4
PA2038    Tournament Cyberball                    4
PA2039    Ninja Gaiden                            2         #
PA2040    720 Degrees                                       @
PA2041    Paperboy                                1         #
PA2042    A.P.B.                                  1         #
PA2043    Rygar                                   1         #
PA2045    NFL-Football                            4         @
PA2046    Hyperdrom                               4
PA2047    Turbo Sub                               2         @
PA2048    Scrapyard Dog                           1         @
PA2049    Awesome Golf
PA2050    Baseball Heroes
PA2052    Puckoff Hockey                          4         @
PA2053    Checkered Flag                          6 (?)     @
PA2055    Pinball                                 1
PA2056    Blockout                                1         #
PA2057    Ms. Pacman                              1         #
PA2058    Rolling Thunder                         2
PA2059    PAC-Land                                1         #
PA2060    S.T.U.N. Runner                         1         #
PA2061    LYNX Casino                             1
PA2062    Xybots                                  2
PA2063    Shanghai                                2         #
PA2064    Viking Child                            1         @
PA2065    Ishido                                            @
PA2066    Toki
PA2067    Cabal
PA2068    Bill and Tod's                                    @
PA2070    Pit Fighter
PA2071    Barbarian Bodyguard
PA2072    Metal Arc
PA2073    Hydra
PA2074    Hard Driving                            1         #
PA2075    Geo-Duell
PA2076    Root Foot
PA2077    Dirty Larry Renegade Cop
PA2078    Raiden
PA2079    Taxi
PA2080    Lemmings
PA2081    Shadow of the Beast
PA2082    Robotron
PA2083    Strider II
PA2084    Space War
LX0101    The Fidelity Ultimative Game Of Chess   2         #

 So  far the realistic bit.  As these are already  scheduled  and
numbered,  I guess these games will eventually come out.  Keep an
eye on "JournaLYNX" and I'll keep you up-to-date with the  latest
releases.
 On  the  same  list,  I  also found a list  of  games  that  are
'planned'  - but not yet sure.  So take this  into  consideration
when  bragging  about  your  Lynx with someone  who  only  has  a
Gameboy, but don't bank on them totally!
 The  list  consisted  of:   "Bad  Boy  Tennis",  "Malibu  Bikini
Volleyball",  "Drakula", "Battlezone 2000", "Dino World", "Demons
Gate",  "Ninja  Nerd",  "Ninja Gaiden III",  "Super  Asteroids  &
Missile Command", "Switchblade II", "Eye of the Beholder", "Blood
and Guts Hocket",  "Heavyweight Contender",  "Full Court  Press",
"Lucky  Stars",   "Outport  Mars",  "Cards",  "Battle  Universe",
"Leaderboard",   "Pro  Beach  Volleyball",   "Home   Controller",
"Starship",  "Krazy Ace",  "Miniature  Golf",  "R.C.  Destruction
Derby",  "QIX",  "Kung  Food",  "Baseball",  "Crystal Mines  II",
"Joust", "Rabbit Quest" and "Super Skweek".
 Another  interesting thing that is already said to be  "on  sale
but  momentarily not available" through a mail order  company  in
the  States  is "Gridrunner".  Oooer.  Let's hope this  not  just
another one of those misunderstandings.
 No  doubt the most promising release at all will be  "Lemmings",
of course - that will be a sure buy!  I hope it will be  releases
within the not too distant future (i.e.  tomorrow,  or preferably
yesterday).

Hard Driving

 Yes.  "Hard  Driving" is already available and I even  bought  a
copy at the HCC Days in Holland (see "Did you know that...") at a
reduced price!
 First  impression  of this game when I started playing  was  the
same  as  that when I saw the game on EPROM at the  Atari  Messe,
some three months earlier: "My God, the game is slow!"
 There is no way around it.  The game is quite slow. Well, it has
to be said that the Lynx has an 8-bit processor and all them  co-
processors cannot change too much.
 When you try the game more seriously, you will notice that it is
quite slow but not unplayably slow.  Somehow,  the game does  not
get  noticeably slower when huge amounts of things are being  put
on the screen.
 Er?
 What are you saying?
 You don't know what "Hard Driving" is in the first place?
 Well,  "Hard  Driving" is one of the first good 3D solid  vector
graphics racing simulations to hit the arcades. An ST version was
done late 1989/early 1990,  and it was not all too good. The neat
thing was that "Hard Driving" offered two racing courses: A speed
track and a stunt track.  The first one,  predictably,  has to be
completed  within a specific time at the highest speed  you  find
possible.  The stunt track,  however,  is a lot more spectacular.
Here, you have to jump across chasms, go through loops, and a lot
more.  It's quite spectacular,  and cause for many people usually
to  be present around someone who's playing the game fairly  well
in an arcade.
 The  game is by now surpassed by "Race Driving" ("Hard  Driving"
with  an  even  more spectacular  stunt  track)  and  mega-drool-
invoking "Winning Run",  but on the Lynx it's still quite  state-
of-the-art.
 "Hard Driving" on the Lynx might be slow.  The controls may also
be  the proverbial ache in rear area at start.  But  once  you've
succeeded in mastering the controls somewhat (i.e.  applying  the
brakes  regularly!)  the game turns out not to have much  of  the
good ol' "magic" that the arcade original had. I don't quite know
how  to  describe this,  but below the bottom line  it  generally
means it's a decent game to play. It's simply still quite awesome
to go through the looping and the sound effects are great -  even
the blimmin' cow is there,  including the sound it makes when you
smash your car into it (!).
 The  vector graphics are not very fast,  there's no  way  around
that.  It  even  has  to be said that  it  decreases  playability
somewhat.  But once you get the hang of it, "Hard Driving" is one
of  the more exciting and better Lynx games.  I only wished  they
would  immediately have done "Race Driving",  which is after  all
the same with an additional stunt level...
 Everything taken into consideration, I think the game deserves a
rating of 8.

Ninja Gaiden

 Money tends to burn in my pocket, even though I have continually
less of it.  That's the reason why I also bought "Ninja Gaiden" -
because  the  poster looked promising,  frankly,  and  because  I
seemed to recall having heard someone say it looked good.
 I could also have bought "PACland" and another game which'  name
slipped  my mind (am I becoming demented or something?!),  but  I
decided  not  to  for obvious reasons  (i.e.  the  home  computer
versions had been crap to start with).
 Anyway,  I bought "Ninja Gaiden".  It was a purchase I regretted
somewhat  for  two  reasons:  The game is not as good  as  I  had
thought,  and Miranda (i.e.  my soulmate in case of the  distinct
possibility  of you not knowing who I'm talking about) is  better
at it than me.
 It's  one of those thirteen-in-a-dozen fighting games where  you
control  a Ninja that has to hack and kick his way through  level
after level (four in this case) of goons and warlords that try to
do  virtually  the same way with you if only in a  somewhat  more
effective way.
 Graphics are quite OK,  though nothing to yell from the rooftops
about  (that's  somewhat  of  a  Dutch  expression,  which  means
something like 'not to write a letter home about', to use another
Dutch expression).  The music is average,  the end monsters (i.e.
somewhat stronger and differently formed Lords or something)  are
reasonably OK.
 All  in  all,  I do not want to spend lots of time  writing  the
review  of  this game.  It is just an  average  beat-'em-up  that
you're very welcome to buy off me in case you happen to like that
particular genre.  Offers to be sent to my address (which you can
no doubt manage to find somewhere in this issue of ST NEWS).
 Before I forget:  The rating.  I think a 6 is in place here.  So
there: A six.

S.T.U.N. Runner

 This game formed an indication that either A: I am getting to be
extremely  out of touch with the Lynx world,  or  B:  Common  toy
shops nowadays have quite some hot stuff on their shelves.
 Anyway,  when I was doing my pre-Christmas shopping with Miranda
I just saw it standing on a shelf at Intertoys.  Just like  that.
There had been no reviews in any magazines except for one or  two
screenshots  I had seen ages ago.  Nobody had mentioned  that  it
would come out so promptly.
 And  there it sat,  stacked away behind  Nintendo  Entertainment
System (CRAP!) cartridges. "S.T.U.N. Runner". Just like that.
 Miranda  was opposed to me buying it.  She implied that I  don't
play Lynx games that often. Also, it cost 70 Dutch guilders which
isn't nothing.
 I didn't buy it that day.  Instead, I bought it a couple of days
later.
 "Discretion is the better part of valour".
 But what about the game?
 "S.T.U.N.  Runner", although predictably less fantastic than the
arcade version,  is the fastest Lynx game you're likely to see  -
ever.  If  things get any faster,  it will mean that  it  becomes
unplayable and that you will not see anything of the many  things
that may or may not be happening on the screen.
 "S.T.U.N.  Runner"  is a racing game,  though almost  infinitely
different  from  "Hard  Drivin'".  It  can  be  compared  with  a
futuristic  "Outrun"  that is a lot faster,  more  thrilling  and
faster (I know I already said that, but it just is).
 Basically what you have to do is finish a given stretch of  road
and  tunnels  within a given time.  Succeeding in doing  so  will
classify  you for the next level,  and so  forth.  Levels  become
increasingly more complex.  There are three difficulty levels  to
begin with,  the most difficult also having more than one way  to
go through them.
 I think the game uses vector graphics,  but I'm not sure.  I  am
led  to believe that vector graphics are somewhat slow on the  8-
bit  Lynx  (like in "Hard Drivin'"),  yet  "S.T.U.N.  Runner"  is
extremely  fast.  You keep on whizzing through  three-dimensional
tunnels and streets that wind to the left and right,  up and down
and whatnot with a speed not dissimilar to that experienced in  a
blimmin' roller coaster!  The trick is to make optimal use of the
sides  of  the  tunnels (which are round)  to  gain  speed.  When
following the ideal track you will be able to find speed bonuses,
lasers and shock waves (the equivalent of smart bombs).  You have
to evade indestructible road users and blast others.
 Graphics  are  good,  and very fast.  Sound is good  but  a  tad
standard.  It  seems like only one sound programmer is active  on
the Lynx,  and his compositions as well as the types of sound  he
uses  are always similar.  I wish someone like Rob Hubbard  would
come trundling along here.
 That's all I can say of "S.T.U.N.  Runner" that is not positive,
though.  Well...er...it's quite difficult too. First time round I
played it to level 5 or so,  but once I knew what I had to do  it
was damn difficult getting past level 3...
 A rating of 9- is appropriate here.

The Lynx II - Volume III

 The Lynx II might even already be available as you read this. In
the earlier issue I had only seen rough drawings of it - now I've
seen a picture of it.  I've even read reviews of it in the German
press, that lead me to believe it actually is for sale.
 But, unfortunately, that's still all I am able to say of it.

For those of you new to the Lynx

 I  just  wanted to write a quick word to those who  don't  quite
know  which  games they should buy for  their  Lynx.  After  all,
titles do cost a fair amount of your hard earned money,  and  you
can't  copy them like floppy based games (naughty  remark  there,
ED.).  I  am not going to do a "top x" or something.  I can  just
tell you which games I enjoyed playing most.  I do not mean games
that show off the Lynx' capabilities best (like "Blue  Lightning"
and stuff).  Instead, I mean the games that are going to give you
a lot of fun and good price/lastability range.
 The best Lynx games are "Klax",  "California Games" (good  thing
you get it with it), "Chip's Challenge" and, from what I've heard
people say, "Blockout".
 Hope to have helped you.  See you in roughly half a year's time,
in ST NEWS Volume 7 Issue 2...(i.e.  "JournaLYNX" Volume 3  Issue
2).

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.