Skip to main content
© Dave 'Spaz of TLB' Moss

 "Architects are people who don't like fields."
                                                     Mike Harding


 DEMO REVIEW: THE VENTURA DEMO BY THE OVERLANDERS (AND FRIENDS)
                      by Richard Karsmakers

 I've been waiting aeons (or at least well over half a year)  for
the  Overlanders to release their already legendary "last of  the
big" demos,  the "Froggies" Demo (or whatever it will be called).
The  time I spent waiting has been made slightly bearable by  the
release of another megademo with which these innovative Frenchies
have participated, the "Ventura Demo".
 Furyo  told me it wasn't a particularly good demo in the  letter
accompanying the disks.  Probably that was the best thing to  say
about it in order for me to take a purely objective point of view
(I tend to look quite different, perhaps even somewhat negatively
biased,  at demos that have letters like "this is the best  thing
since sliced bread" sent with them).
 On  the side,  I would like to say that sliced bread  is  indeed
quite an invention.  It's pretty brilliant,  even though it's not
yet  common in all European countries (Norway and  Germany  being
two of these). Long live Mr. Slice (or whoever else invented it -
maybe Arthur The Sandwhich Maker?).

 The  "Ventura" demo comes on two disks - probably one  disk  for
each year that it went overdue.  Because many of its screens have
been  written up to two (or even three?) years ago,  some of  the
screens don't exactly meet today's standards of demo programming.
This  entire  demo,   indeed,  seems  to  consists  primarily  of
forgotten screens recently retrieved.

Intro

 A most noteworthy thing about the demo is the intro. It's sortof
a  movie  picture involving Eddie (of Iron Maiden  fame)  in  his
"Somewhere  in Time" outfit.  Animation is  rather  good,  though
perhaps  some sound effects would have enhanced the  whole  thing
considerably.  The atmosphere is typically "Blade Runner".  After
the  intro you get another picture that is  Beetlejuice's  finest
picture I've ever seen.

Loading Screen

 You  get  to  see a loading  screen  each  time  when,  surprise
surprise, the demo does some loading. It's got 11 Khz digi sound,
rotating balls,  a perspective dot scroll and a self-typing  text
that  adapts  itself to the contents of whatever it  is  that  is
being loaded.  After this screen one usually gets a 'decrunching'
screen.  This  is probably the most original aspect of the  demo,
where  the  word 'decrunching' gets 'eaten away'  as  the  actual
decrunching process continues.

Menu

 After  the first occurrence of the loading screen you enter  the
menu.  For a moment I thought I would enter some sort of megademo
screen with an enormous playfield and that sort of thing,  but  I
was  wrong.  It's just sortof a horroresque picture with lots  of
animations  which I guess looks OK (and not quite  unlike  "Ghost
Battle",  the  Thalion game).  It needs to be said that the  menu
music  is most excellent,  particularly the quality of  the  lead
voice.  This was the last bit of music I heard,  however, because
I decided I enjoyed Joe Satriani rather too much not to turn down
the volume for.  The lower border has a scroll in it (with a font
I  don't  exactly  like)  and the top  border  has  a  vertically
scrolling list that can be moved with the mouse.  From this  list
one can choose any of the 11 demo screens.

Rapidomax

 I promised myself to go through all these demo screens, mediocre
though some are, and describe them to you in reasonable detail. I
hate  myself for having made this promise,  but I am a man of  my
word so here goes...
 The  "Rapidomax"  screen starts off with an  OK  intro  picture,
after which the screen gets filled by a large rastered scroll and
two  TV screens.  On these screenw you get to see various  graphs
moving in accordance with the music,  which looks nice. There are
10 soundchip music tunes selectable with the function  keys,  and
you can modify the graph parameters with other keys.
 At exiting this screen, the TVs turn themselves off (nice touch)
and you...er...exit.

Blasting Bobs (or Blobs?)

 A screen with the lower and upper border opened,  as well as the
side border on the height of the lower (follow my  drift?).  One-
plane  rastered  'overlanders' tracking sprites  fly  across  the
screen  in keenly thought out (joke) patterns.  Behind that is  a
large  blob  scroll that zooms and sinuses and wobbles  and  that
sort of thing.  It's limited to a fairly small bit of the screen,
though,  and they don't use proper clipping with them. The scroll
is replaced by blobbed shapes of the kind we have seen for a long
time when The Lost Boys did their "Spider" demos.
 Oh  yeah.  Out of my monitor came some soundchip music as  well,
even though it was barely audible above Joe's "War".

Spectrum Pictures Show

 The Overlanders in-house graphics artist, a chap who goes by the
name of Beetlejuice,  had some pictures lying around.  It is easy
to see why they were still lying around,  for they are average of
nature, with one exception (and Stefan even though that was quite
average, but I'm a lot more lenient because I don't work with Red
of Omega and Tanis of TCB all day). Anyway, these pictures (about
ten  of them) have been put in sortof a slide show  program  that
alternately scrolls new pictures in and out of the screen.  There
are  three 'ovl' tracking sprites as well,  that sortof  flipple,
flopple and flapple.

The Grid

 Although offering a promising presentation, this 'tracking stuff
galore' screen even doesn't succeed in me getting excited.  Upper
and  lower  borders are open,  but the sides  are  quite  closed.
There's digi music, and a most prevalent overall feeling of 'this
I have seen before somewhere'.

Oniric Saga

 Sounds impressive,  doesn't it?  The intro at least looks  cool,
although demo-wise it's not neat at all.  Saying this intro is  a
good  demo  would be like saying Rembrandt's paintings  are  cool
demos.  They look OK easthetically, but they're not hard to code.
Let's proceed to the post-intro proceedings.
 Starfield.  None-properly-clipped blob scroll.  No borders gone.
Dist.  And  I'd  try  not to insult the programmer  too  much  by
leaving it at that.

Hystanders

 This is a full-screen two-screen-high picture with a scroller in
the middle,  the whole thing bouncing up and down (and sometimes,
I might add,  rather irritatingly so).  The artwork (by Jovis) is
quite excellent,  even though it seems he's used only 16  colours
except for a raster in the background. The graphics style is very
pretty,  I think - the kind of stuff games programmers would love
to us.
  Once you press space you enter a credit screen.  Although  it's
quite  an original slide-puzzle sort of thing,  it takes far  too
long for someone not to resist pressing space again.

Evil

 This  is a really average screen.  Basically it's some  graphics
and  an  "Evil" logo (the latter of which  does  some  distorting
eventually) behind which a pixel-plotted scroll runs.  There  are
different tables,  the works. Precisely the kind of thing someone
might have liked about four years ago.

Board & Spheres

 Two spheres,  formed of dots,  bounce around on the chequerboard
we've come to know and love in 1989 when The Lost Boys thought of
the scrolling rasters concept (or something like that).  It moves
a bit jerkily,  by the way. There's something scrolling up in the
background (but above the board, and only 2 planes probably), and
a tad boring 1 plane scroll text that does a sinus sort of  thing
now and again. There's also a top-border "NAOS" logo you can turn
on with F1,  according to the scroller,  if you have an "STF".  I
hope this is a typo,  for I can't think of a built-in floppy disk
drive attributing anything to screen output. Anyway, on the ST on
which  I  tested this demo is was rather busted.  I  assume  they
meant "STE".
 This demo might be quite cool on the STE.

Bless Dis Mess

 This screen,  dedicated to Russian scifi writer Isaas Asimov who
died  last year,  is quite OK - especially the graphics by  Krazy
Rex.  It  starts  off with an intro pic one cannot  refrain  from
calling 'cute',  and after an extra pic (of a robot trying to get
a  tan,  I suppose) you enter sortof a megabig scroll (4  planes,
nice  font - must have cost a bit of time to draw!) that  extends
into both side borders. On the top bit of the screen there's sort
of a cilinder scroll that, unfortunately, is a bit too fast to be
able to read. I did see my name scroll by, though.
 This is a nice demo.

The Ultimate Dist

 This  is probably the best screen in this demo.  As a matter  of
fact,  even Stefan (who is demo-spoiled to zombie-ness)  reckoned
it was OK. It's a full-screen distorter that does some incredible
distorting  of the entire screen as if you're looking at  someone
doing  ugly things to a tablecloth.  They claim  it's  real-time,
which even makes it better.  I haven't got a clue as to how  this
stuff is done.  If I were the kind of person to wear a  hat,  I'd
take it off.

The Greetings

 This screen,  that has the oratory fingerprint of Furyo all over
it (primarily in the mentioning of various bands one should check
out,  most of course METALLICA),  is quite nice. It's a one plane
text  scroll on top of a distorting background.  Whole  sentences
scroll  up,  and  these contain the  greetings.  Sometimes  these
readable lines disappear and get replaced by a vertical character
scroll of which the character are as big as the fullscreen itself
so that it's truly impossible to read.
  Anyway,  Stefan  got greeted twice (ST NEWS Crew and  The  Lost
Boys) and I got greeted thrice (Richard Karsmakers,  ST NEWS Crew
and The Quartermass Experiment), so it's a rather nice demo.

The Reset Screen

 There is also a reset screen.

Now then...

 Concluding,  "Ventura" is a nice demo but it doesn't quite  meet
today's standards (i.e. it's sub-standard). Design is pretty OK -
everything  fades in and out properly,  and there's an auto  demo
mode that gets you through all the screens in an even easier way.
Unfortunately you have to swap disks a few times in order to  see
all  demos  - one swap would have been  better,  but  perhaps  it
wasn't achievable for some obscure reason.
 I  am  afraid Furyo was right when he said that  this  wasn't  a
particularly  excellent  demo.  For  those  of  you  who  collect
megademos, however, it's probably still worth while getting.

 Thanks to Furyo for sending me the demo! 

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.