Skip to main content
© Flex

 "Life without you is like a broken pencil...pointless."
                                                  "Blackadder II"


                 AN INTERVIEW WITH PARADISE LOST
                      by Richard Karsmakers

 After I had succeeded in interviewing both Anathema and My Dying
Bride,  two major bands in their genre that I really admired,  it
soon  became  one  of  my temporary  goals  in  life  to  achieve
something similar for Paradise Lost.  They would be performing on
March 11th,  the very release date of this issue of ST  NEWS,  in
Tivoli concert hall,  Utrecht. If ever I had a golden opportunity
it was this.
 So I contacted Tivoli,  where they told me to contact Mojo,  the
company   that  arranges  nearly  all  bigger  concerts  in   the
Netherlands and some in Belgium too.  These,  in turn, told me to
contact  Rough Trade,  the company that distributes the  Paradise
Lost material in the Netherlands.  So I did.  To my  considerable
surprise,  nobody  else  had requested  an  interview.  This  was
largely due to Paradise Lost already have toured the  Netherlands
last  autumn,  and  all major magazines having spoken  with  them
around that time.  I was really lucky.  I also realised that this
might just turn this issue of ST NEWS in one of the hottest ever.
Never  before had it had four interesting  interviews  (Anathema,
MDB, Paradise Lost, and CIH of "Maggie" of course).
 At  Rough Trade the interview agreement was  quickly  confirmed.
They  had  faxed to Music For Nations and I had  to  contact  one
Martin  Walker,  their  tour manager,  to be  able  to  interview
Paradise  Lost  around  the sound  check  at  Tivoli,  on  Friday
afternoon.
 As usual, there was a problem. Only this time the problem was of
a  totally different kind.  The whole band was present  with  the
exception of vocalist Nick Holmes,  whom we had also seen walking
out when we came in (we = me and Erwin,  co-member of "VIRUS" and
photographer).  He was sent to a dentist because his wisdom tooth
had  started  playing  up and he needed to  have  it  sedated  or
something - not pulled - in order to be able to sing tonight.

 After  a  bit of a delay,  and after having made a  decision  to
start  and  hope  for Nick to pop  up  some  time  later,  Martin
arranged for us to talk to Matt (Matthew Archer,  drums).  I have
to  admit  we were a bit disappointed,  because in our  minds  we
already envisioned the interview being confined to Matt. Not that
he's uninteresting but,  you know, we sortof had our hopes set on
exchanging  some  words with Nick Holmes (vocals)  and/or  Gregor
Mackintosh  (guitarist  and sole composer).  Erwin  got  out  his
cameras,  I switched on the Aiwa Dolby B stereo recording Walkman
(a.k.a.  in times long gone as the Headache Obliteration Device).
Matt, like My Dying Bride's bass player Ade, turned out a verbose
and willing talking partner.
 Thanks  for wanting to speak with us.  Let's kick off with  your
data birth.
 Matt: I was born on the 14th of July 1970.
 Could you give us a short history of Paradise Lost?
 Matt: Basically when we were all 15 or 16 I got a drumkit for my
birthday,  Greg got a guitar for his birthday, Aaron
 (Aaron Aedy,
the other guitarist,  ED.) got a guitar for his birthday,  and we
all  knew each other because we went to  school  together,  going
since we were 10 or 11 years old.  We basically got together  and
made  a  complete racket in my house and after making  a  lot  of
rackets  for about 2 or 3 months we thought,  "Well,  all  right,
let's  release  a  demo," so we released a demo  which  Hammy  at
Peaceville records heard. This was about six years ago now. After
doing  a couple of demos he gave us a deal for two LPs  which  we
recorded  for Peaceville.  There was the "Lost Paradise"  LP  and
there  was  "Gothic",   which  got  very  good  critical  acclaim
throughout  Europe  and we got a good response  which  we  didn't
really expect to be honest with you.  That was a bit of a  shock.
After that deal ended - we signed only for 2 LPs - we got  signed
to  Music  For  Nations for a 3 LP  deal.  "Shades  of  God"  was
released,  and "Icon" for which we're touring at the moment.  And
that's  about it.  We recorded 4 LPs over the course of  about  6
years,  that's how long we've been going.  We've known each other
from school and we're now all 22/23.
 After  "Lost  Paradise" your music changed quite a  lot.  To  be
frank, "Lost Paradise" was not as good as the others. What caused
the change?
 Matt:  Basically when we did the "Lost Paradise" LP the band had
been going about 8 months and Hammy wanted to get a record out so
basically  people could hear us instead of through  tape  trading
demos. So he said, "Right, I'll put you in the studio, can you go
in   in two months and record an LP?" We had about 9 or 10  songs
which were very...well...bad,  but we said,  "Yeah  yeah,  okay,"
'cause  it  was our first record and we were all excited  and  we
didn't have a lot of money,  we didn't have a long time to record
and  the  actual studio we recorded in,  at that  point  of  time
anyway,  wasn't a very good studio, so it was a bit of a rush job
all around.  We're not actually very happy with it,  looking back
at it, obviously. It's not a very good way of letting people know
what we're all about if they bought that LP. At that time we were
only playing our instruments for a year or so,  so obviously  the
band's chemistry wasn't there yet either.
 With "Gothic" we had a lot more time to write material.  Instead
of  making a racket at my house we really had time to go  to  the
studio  and  do the recording.  We actually knew that we  had  10
months or so to write material for "Gothic", so we had a lot more
time working out song structures and basises of songs rather than
getting told,  "Oh, you're going in the studio in two months". We
had time to set aside to write for it.  After "Lost Paradise"  we
stopped listening to death metal bands because there were just so
many death metal bands coming out at that time.  Hammy and  Greg,
our  songwriter,  thought  rather than do a death metal  LP  like
"Lost Paradise", we'd do something else. There were so many other
bands  that we would have to compete with,  so we literally  went
out on a limb and tried something different, "we'll have a sortof
like  an  orchestral  piece and a female  singer  and  we'll  try
something different." I mean it could have been a  complete  flop
but   as it happens it wasn't,  no.  To this day it's still  some
people's  favourite LP.  It's about four years old now  but  it's
still some people's favourite.

 Nick's  vocals have changed quite a bit on "Icon" when  compared
to "Shades of God".  Was that a conscious decision on Nick's part
to sortof save his voice or was it just natural development?
 Matt:  In  a way yes,  the rehearsal places we had  before  were
literally a garage.  It got to the point when we had written  the
"Icon" material it sounded great musically but Nick still had  to
- "Aaarrggargl" - shout because he couldn't hear himself  because
of  the volume we were playing.  So it wasn't until  actually  we
went to the studio that he thought,  "Well,  this doesn't  really
sound very good at all," it wasn't until he got to the studio...
 The door opens and in steps Aaron. "Sorry," he says, and already
is leaving again when I ask him if he'd perhaps care to join.  He
would,  and that added another even more talkative person to  the
lot present in Tivoli's dressing room.
 Matt  continues:  It wasn't until we got to the studio that  the
producer,  Simon 
(Simon Efemey,  ED.),  actually thought,  "Well,
let's try a different vocal style".  It was a conscious  decision
on Nick's part,  anyway,  not to sing as growly,  because he  was
getting  tired of the growling and people coming up  and  saying,
"Oh,  your  vocals are like Glen Benton's 
(of  Deicide,  ED.)  or
something,  because he's completely different.  He was getting  a
bit pissed off to be seen as a death metal  vocalist,  especially
since  we weren't playing death metal anymore.  In the studio  we
tried very consciously indeed to try and move away from the death
metal  and  all  the growling and  stuff  and  sing,  well,  more
melodically.

 Aaron has in the mean time seated himself next to me.  He is one
of those instantly likeable guys,  who displays keen interest  in
what's  going on.  He's definitely the kind of guy you'd like  to
have a beer with.  I make use of the opportunity to ask his  date
of birth.
 Aaron:  I was born on 19-12-69,  and I'm a guitarist in Paradise
Lost. In my spare time.
 As usual,  I wanted to get an idea of what kind of people  these
guys are.  So I asked them what the first albums they ever bought
were. Before they get to answer one of the crew comes in and asks
Matt if he wants a new bass drum pedal to try out. Matt makes use
of the opportunity to congratule this guy, Brienne, with his 22nd
birthday. After that, Matt is the first to reply to my question.
 Matt: Adam and the Ants, "Kings of the Wilf Frontier".
 Aaron: Good God.
 Matt:  Saved  up  for about 4 weeks and then bought it  from  my
pocket  money,  and then I was dancing to it for about  2  years.
That was about ten or 11 years ago, when I was about, well, 10 or
11.  At the time I was into bands like the Police and, well, Adam
and the Ants.  I wasn't really into metal,  or hard rock, until I
was  about  15  or 16,  with Status  Quo  and  Iron  Maiden,  and
Motörhead. And then I was into Kiss for a while, and then it just
took off from there.
 Aaron: The  first  contemporary  album I ever  bought  was  "The
Specials"  by The Specials,  which is a fan-tas-tic album  and  I
actually  wish I still had it today 'cause I think I would  enjoy
it more now than I did then.  The first rock album I ever  bought
was "Farewell to Kings" by Rush, which is an absolute stor-mer of
an album,  an absolute beauty,  and I went straight from there on
and about one week later I got "One Night at Budokan" by  MSG,  I
just went for the full metal onslaught.
 What albums do you play most now?
 Aaron:  The  album  that I've missed most on this  tour  that  I
haven't  brought with me is the first Masters of  Reality  album.
That has always been a hot favourite of mine. And I think the new
Rush album,  "Counterparts",  is a hot played disc at the moment.
The  thing is we are surrounded by a particular kind of music  so
often when we're touring,  some bands are even more extreme  than
we are,  so when you get home the *last* thing you want to do  is
listen  to that same kind of music.  When I get home  I'd  rather
listen  to something like "Achtung Baby" by U2 or  Depeche  Mode,
Rush, anything I like, Dead Can Dance, whatever.

 Matt:  (Sensing an opportunity in the momentary silence,  a  bit
hesitant now Aaron seems to be taking over more) The LP I  listen
to most is the Frank Black LP,  Pixies,  because I'm a big Pixies
fan,  and probably "Badmotorfinger" by Soundgarden. I like that a
lot.
 I turned to Matt. Who influenced him most?
 Matt: I don't know, 'cause I mean, me personally, as a member of
the band,  I don't write the material, Gregor actually does that.
Drummers  that influence me,  that I'm rather keen on,  are  Matt
cameron of Soundgarden,  and Stewart Copeland.  I've got a  large
range  of  drummers that I like but in the end when it  comes  to
writing  material  Greg's the man who gets a lot  of  inspiration
from  bands like Depeche Mode and the Cult and Sisters of  Mercy,
several gothic kindof bands.
 Aaron:  My first influence for playing guitar was Randy  Rhoads,
rest his soul,  I was very much a big Ozzy fan,  you know, at the
time. He died just before I actually started playing guitar. I've
always liked the way he played. He was, like, slightly different,
not  your  typical metal player.  He  might  integrate  classical
influences in his music. Vivian Campbell was another influence.
 At that moment Nick walks in,  back from the dentist.  Concerned
with their fellow band member,  Matt and Aaron ask what  happened
and  how he's feeling.  He shows some boxes of medicine and  says
the dentist sucked the infection out. He has some stuff to gurgle
with,  and some penecillin.  Nick is so different from the way  I
had reckoned him to be like.  He's a quiet type,  rather shy too,
and he struck me as a totally,  well, normal and friendly fellow.
Erwin can barely contain his enthusiasm - Nick  Holmes,  Paradise
Lost  frontman,  just  walked in!  I was getting  pretty  excited
myself.  I want to make sure Nick will have his say,  too,  so  I
first ask him whether he'd be able to sing tonight without  being
in perpetual agony.
 Nick: Yeah. By the time we get on stage we're usually, you know,
drunk, anyway.
 Not with that penecillin though.
 Nick: Yeah, but I might not have to use it if I gurgle with this 
(shows a medicine powder of kinds).
 He  decides  to join.  Whereas I could have sworn he was  a  bit
reluctant  at first he seems to have realised we're doing  things
rather  informally  - besides,  we're no big  hot-shot  magazine.
Genuine fans, genuine interest, not here for the money, that sort
of thing. I ask him his date of birth.
 Nick: 7th of the 1st 71.
 Is something already known about the next album?  Are any of you
thinking of riffs already,  working on it,  or perhaps  recording
bits somewhere?
 Nick: (With emphasis) I'm not.
 Aaron: Me and Gregor are working on some music at the moment.
 Steve (Stephen Edmondson, bass) peeps through the door.
 Matt: (To Steve) Hey, Steve, what's your date of birth?
 Steve  joins  as  well,   positioning  himself  himself   sortof
comfortably across some chairs.
 Steve: 30th of 12 1969.
 Matt: (To Aaron) When's Greg's birthday?
 Aaron: (Thinks for a while) 20th of 6th 1970. (To me) You're not
doing star charts of us, are you?
 I  tell him we certainly won't;  maybe someone else'll  get  the
idea some day, though. I get him back to talking about any things
he might care to divulge about the new album.
 Aaron:  We haven't had any time at home,  really.  We've started
formulating ideas,  me and Gregor are,  like,  bouncing off ideas
at  each other but it's difficult to get the whole band  together
to  sortof  start writing,  'cause everybody's really got  to  be
together.  When we come home we'll probably start writing after a
couple  of weeks' rest.  We've been touring for something like  9
months  and I'm pretty sick of it.  We don't know anything  about
the title or track names yet, of course.
 Any idea when it may be out?
 Aaron:  We're looking at next year,  May next year.  We hope  to
record it in January and February.

 Speaking  of  recording,  where do you guys  actually  get  your
inspiration from?
 Aaron:  (Who  seems to be in charge now) Real life,  real  life.
It's real life music I think.  It reflects the moods of the time.
It's,  like, when everything is a bit of a bummer there's still a
light at the end of the tunnel.

 Do you have a goal with your music, a message?
 Aaron:  No,  not  really.  If there is any message we do try  to
spread I suppose it's, like, do it for the love of music. We like
to do our stuff, we don't set out to write music to please anyone
else.  If we are happy with the music,  it's good enough for  us,
and if other people like it we're flattered. It's, like, we never
do  it  to please a certain amount of people or to  get  to  this
certain audience.  We don't care,  really. Each one of our albums
is different, you know, we have matured. Our first album was done
when we were,  like,  18,  and now we're all 25/24. The music has
changed in proportion.
 Nick:  And  *they*  should just try to  play  their  instruments
properly.
 Aaron: Of course we try to improve ourselves musically.
 Steve: We try not to sound like a sack of shit *all* the time.
 Nick  retreats  a bit to brush his  teeth.  Erwin,  a  dedicated
photographer,  spots a chance at an unusual picture and takes out
his  camera.  Nick tells him not to bother,  after all he's  just
cleaning  his  teeth  (even though it  sounded  more  like  "momt
mother, am hust bwushim by deedf"). Besides a photographer, Erwin
is  also  a true fan.  Paradise Lost is to him what  people  like
Satriani  and Metallica are to me.  Anyway,  I fire off  my  next
question - are their songs in any way autobiographical?
 Aaron: Obviously it's our angle on life. It's things that, like,
directly   affect   us.   I  suppose  in  a  way  it   could   be
[autobiographical],  but  there's no real story behind  it.  It's
more emotionally driven rather than sortof "tales of the life  of
Paradise  Lost".  There's a bit of everybody in every  song.  I'm
personally akin to "True Belief".  Even though I didn't write the
song I have some sort of special link with it.

 A  relieved sound in the background,  accompanied by  sounds  of
running water and his rinsing his mouth out,  indicates that Nick
has finished brushing.  He shifts his attention to the  interview
again.
 Will you be playing Dynamo Open Air?
 Aaron:  No. It doesn't look like it, at least, at the moment. It
looks  like we're playing "Rock am Rhein" in Germany  and  that's
at the same weekend at the moment. But they might be moving up or
down one of the festivals, I don't know. There's nothing definite
at the moment.

 Well  then,  on to the faves department.  What's your  favourite
band in the same genre?
 I didn't ask the question to anyone in particular.  When there's
a  silence  for a few moments,  Aaron breaks it.  It  seems  he's
rather good at being a breaker of silence.  But,  to use Paradise
Lost's own lyrics, his words are not a waste of silence.
 Aaron:  I  don't know,  because there aren't too many new  metal
bands  around at the moment.  But I class myself as playing in  a
heavy  metal  band so my favourite band in the same  genre  would
be...erm...Ozzy. It's very difficult, actually.

 Matt:  I'm not a keen, like, metal fan. In our own genre I can't
think of any bands at the top of my head.

 Steve: Not really, no. I have my favourite bands but not in this
same style of music.

 When  I  listened  to the interview tape I hit  myself  for  not
having interrogated him further. Instead I heard myself continue,
asking them what their favourite Paradise Lost song is.
 Steve: "True Belief".
 Aaron: There's a few that I like, there's "Joy of the Emptiness"
and "True Belief" and "Dying Freedom".

 At this moment Gregor Mackintosh walks in.  Somehow,  fate seems
to have wanted Erwin and me to meet the whole band anyway. To say
this  was  a bit of a climax to this interview would not  be  too
much  of an exaggerration.  Gregor is quite  laid-back,  and  his
clothes  betray a taste of music earlier hinted at  by  Matt.  He
sits down and melts smoothly into the interview.
 Matt:  (Continued where we left off) "Shallow Seasons" and "True
Belief".

 I  told Greg I was just asking the others what  their  favourite
Paradise Lost song was. What was his?
 Greg:  I  might be really boring and say "True Belief"...I  like
"Remembrance  and "Joy of the Emptiness" as well.  We'll  playing
all these songs tonight, by the way.
 Nick: I like "Ember's Fire" and a little bit of "Daylight Torn".
 Matt: Because you don't have to sing in it?
 Nick: No, I just like it.
 OK  then,  who  are  your favourite  artists  playing  the  same
instrument as yourselves?
 Aaron: Randy Rhoads, again.
 Matt:  Either  Matt  Cameron  or Dave  Abruzzi,  the  Pearl  Jam
drummer.

 Aaron: (To matt) I thought you were sneezing there, "abrusszzz".
 Matt: Or Stewart Copeland.
 And you, Gregor?
 Greg: Em...
 Matt: Igor Cavalera, actually, of Sepultura, yeah.
 Greg:  Jerry  Cantrell  or the Edge (of Alice in Chains  and  U2
respectively, ED.). I get influenced by The Edge, yeah.
 Steve: (Deep sigh) Er...Cliff Burton.
 Matt:  (To  Steve)  You're one of the few people  who  saw  him,
weren't you?

 Steve: Yeah...he was a good bassist.
 Nick was studying the box text on some of his medicin.  When  he
had finished I went on to the next question - fave band all-over?
 Nick:  Aerosmith.  We don't like bands, actually. I find it hard
to  like  a specific band.  I like different songs  of  different
bands.  The  only  band we sortof all like together is  Alice  in
Chains.

 I  told him it was obvious,  pointing to the Alice in Chains  T-
shirt he was wearing.
 Nick:  No,  it's not that.  It's just that it's clean.  Alice in
Chains  is  probably the only band we can all listen to  and  not
argue about what's being played.

 I'd like to get back to fave album for a  while.  Greg,  because
you  write  all the tunes obviously,  I'd like to  ask  you  this
question too. I asked some of the others already.
 Greg:  Rush'  "Counterparts" or again "Within the Realm  of  the
Dinosaurs" by Dead Can Dance.

 On to the favourite band all-over.
 Greg:  R.E.M.  or Queensrÿche.  That doesn't reflect much on the
music that we do.

 Matt: R.E.M., Alice in Chains, U2, or Pixies.
 Aaron: Masters of Reality, Rush, Aerosmith.
 Steve:  Bad Brains,  the first three Metallica albums.  The last
one was a corporate sell-out though. It's good but I grew up with
the first three, so...
 Matt: (Who has a habit of adding bits) Pearl Jam.
 Fave drink/beer, then?
 Aaron: Guiness.
 Matt:  Löwenbrau (the tour had just brought them through Germany
before these few Dutch dates, hence this choice probably).
 Steve: Tea.
 Greg  or  Nick (couldn't quite make out on  the  tape,  possibly
both): Probably Guiness.
 Now for the "words to react to" section.  Whenever you feel  you
have something to say to a word I mention, feel free to speak.
 My first word was my usual one,  my favourite,  that always gets
bands to shred MTV, at least partly.
 MTV (who are organising this tour).
 Steve: Vanessa Warwick.
 Aaron: It's a very important medium for advertising. Rather than
a  kid reading a magazine and getting their opinion from  someone
who wrote it there they can actually see the bands themselves and
see what's it's like on MTV.

 Nick: It also kills music.
 Gregor: I kinda liked music more when MTV wasn't around.
 Nick:  It  does kill the record purchasing industry but  at  the
same time it's still the best advertising.  It kills magazines as
well.  I  mean  it's been good for us so  far,  hasn't  done  any
harm...yet.

 John  Milton  (the  poet  of the old  and  famous  English  poem
"Paradise Lost").
 Aaron: A dead poet.
 Nick:  I read about a page of the poem, and I felt, well, I like
what it's about but I can't be bothered reading the rest of it.

 Matt:  At  first we just had to come up with a name for the  band
and at that point in time we were called, I think, Morbius.

 Nick:  I  had a list of about 20 names and we just went  to  look
which  we liked best.  The point is we didn't want to have  some
sort  of typical death metal name.  We wanted to be a little  bit
different,  not just the average...(thinks of the proper word)...
bollocks.

 Peaceville.
 Nick and Aaron: Hammy.
 Aaron: Nice people.
 Matt: They did do very well for us.
 Touring.
 Aaron: Paradise Lost.
 Matt:  It's good to begin with and then it's good to end with as
well.

 Steve:  The first week and the last week are OK.  The middle bit
is a bit less.

 Greg: During the day it gets a bit boring.
 And  (to Nick) I suppose it's not too great either  when  you're
having trouble with your wisdom tooth?
 Nick: (Heartfelt) With a toothache it's fuckin' awful.
 Greg: It's good between soundcheck and coming off stage, but the
rest of the day, you know, is just really boring.

 You mean interviews and stuff?
 Matt: No no, interviews relieve the boredom.
 Nick:  We  don't have many interviews this tour,  so  when  they
happen I do like them most of the time. But when you get, like, x
amount  every fucking day you get worn out.  Especially  if  they
each ask "tell me the band history" or something.

 Matt: (To Nick) You missed that one.
 Sarah  and  Denise (who did the female vocals on some  of  their
songs, older work and more recent respectively).
 Aaron: Female singers.
 Why don't you take them on tour? Are they housewives?
 Nick:  If you were to take them to a concert and put them at  the
side of the stage,  dressed very nicely,  in front of a  thousand
screaming drunk adolescents...

 Greg: ...we don't think she'd get the respect she deserves.
 Aaron: Well, she would sing perhaps three lines in the whole set.
 Queensryche  did  it,  they brought along Pamela  Moore  on  the
"Empire" tour.
 Nick:  Well,  they're pretentious.  I like them a lot but they're
very pretentious.  The thing is with Queensrÿche it's a bit  like
Michael  Bolton.  When  you go and see him in concert  it's  like
everybody's  there to see him singing and there's a  girl  singer
and  there's high notes and they're cheering and shit because  he
can get those high notes. People kinda listen to the singing.

 Steve: A different audience.
 Nick: Celtic Frost took a girl on the road once, I don't know if
it was Tom G.'s
 (Tom G.  Warrior,  Frost vocalist/guitarist, ED.)
girlfriend  or  whatever,  but she just looked like  a  tart  and
everybody was spitting on her and saying,  well,  "get your  tits
out," and,  you know,  if we brought a girl on she wouldn't  want
that to happen. We don't want her just to be a sex object.
 To  wrap  up  the interview,  Greg,  I'd like to  ask  you  some
questions  of a rather technical nature,  perhaps of interest  to
the few guitar afficionados that may bereading the interview.  Do
you use alternative tunings,  pickups,  string, picks, etc., when
playing guitar?
 Greg: I suppose it's sortof different from other people in other
bands,  but  not  from song to song.  Every song  uses  the  same
tuning,  we  always  tune to D 
(that's a whole  note  lower  than
usual, ED.). I've got EMGs in one guitar and Bartolini pickups in
another guitar.  We have our plectrums made by a company,  medium
weight, not that special. I use 9 to 46s hybrids rather than 10s.
 That  wrapped  up  the official bit of  the  interview,  with  a
desperate  request from my side to have someone point out  to  me
the  location  of  the john as I could barely  walk  from  excess
bladder  contents.  When I got back we got out the CD liners  and
other  stuff  we  liked the band to sign.  We  brought  out  some
bottles of Grolsch beer for the band members to enjoy. Aaron told
us  it was the heavy metal beer in England,  although  he  claims
it's more and more getting to be a yuppie drink.
 They  further reminisced about concerts in smaller  clubs,  like
Attak in Enschede,  a few years ago,  where people went as far as
stagediving off the balconies.  They seemed not to like too  much
the  fact that their audiences are getting younger  and  younger,
especially  in  Germany.  I asked  what  their  girlfriends/wives
thought of perpetual lives on the road,  at which Gregor said his
girlfriend  has left him because he'd been home only for 6  or  7
weeks in the last 18 months.
 Aaron:  Girl?  What's  that?  Is  that in the  same  mythological
dictionary as "sunshine" perhaps?

 They  were interested in getting our opinion on their recent  EP
release,  "Seals the Sense". When I said I was a bit disappointed
because there was only one really new track on it, they said they
didn't like the way it was being marketed as if it was some  sort
of totally new EP whereas,  obviously,  it's just a CD single  to
promote  "Icon" with one new track,  a live version of  an  older
track and two regular tracks.
 After  we  took some pictures of ourselves with  the  band,  and
after Nick had stopped gurgling,  I got him to promise to wear  a
"VIRUS" T-shirt on stage that night.  After that Aaron,  Greg and
Matt  went with us to White Noise (Utrecht's prime  record  shop,
maybe known by you if you're one of our faithful  readers,  where
Matt bought U2's "War" and "The Unforgettable Fire").
 Not  long  after that our ways parted.  Erwin and me went  to  a
shoarma bar to have something to eat, after which we had to go to
the  "VIRUS" regular bar where between 7 and 8 pm I  expected  to
sell  the last of the total of 62 Paradise Lost  concert  tickets
that I had bought for "VIRUS" members and their friends.
 Nick  and Aaron showed up at the same bar at around  that  time,
played pinball and had some Guiness. They disappeared after about
half  an hour but Aaron and a few crew members  and  Martin,  the
tour  manager,  came back within a few minutes and  stayed  until
about half an hour before the concert. He even beat a few "VIRUS"
members at the pinball machine.
 At 20:20 the gathered members of "VIRUS" left the bar,  too,  to
join  the fray in front of Tivoli where a couple of hundred  fans
were already busy blocking all traffic.
 But  to read on about the actual concert experience you'll  have
to refer to another article in this issue of ST NEWS, I'm afraid. 

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.