Skip to main content
© Bizkid

 "Anything  that  doesn't  eat  you  today  is  saving  you   for
tomorrow."


                   AN INTERVIEW WITH OBITUARY
                      by Richard Karsmakers

 Some  time  ago  I started writing for  an  international  semi-
underground  magazine  by  the name of  Avalanche.  It's  a  very
ambitious  magazine  and  the editorial staff  (consisting  of  4
people,  one of them being me) is very optimistic and thinks  the
magazine  will have a circulation of 10,000 copies by the end  of
1995.  For now,  however, this gives me the opportunity to review
more music, to go to more concerts and to interview more bands.
 Obituary was one of the bands to perform at Wâldrock,  July  9th
1994.  I  remember  thinking after having finished  the  previous
issue of ST NEWS,  "I hope I'll be in a position to do some  more
cool  interviews,  with  Obituary and Dream Theater  or  Rush  or
something  like that." Well,  some others came along and I  still
have  some  wishes left,  but at least now I could have a  go  at
Obituary, one of my favourite bands ever since getting into touch
with them around, say, winter 1990.

 The day was progressing. It had rained some time earlier but the
whole rest of the day seemed to promise dry and sunny weather.  I
roamed  backstage most of the time when no interesting  band  was
playing,  an act I believe we refer to as "vipping".  'Backstage'
is  actually  far too ornamental a word for the mess  behind  the
large stage, off limits to the general audience. Basically it was
a  farmer's backyard filled with parked cars,  Trans Am  Trucking
vehicles and tour vans, between which some people kicked around a
soccer  ball  and  other ambled around  nervously  in  search  of
something  or other.  Rather deep trenches had formed  themselves
where  heavy  trucks had ploughed through the sodden  earth  -  a
perfect place to sprain your ankle.
 Anathema  had finished playing and Skintrade was due  to  appear
next. After downing another beer for courage I started talking to
some  official-looking people,  asking them whether perhaps  they
were aware of Obituary having arrived already.  This band was not
scheduled  to appear on stage until somewhat late in the  evening
but, as chance would have it, they had already arrived.
 I  was  guided into a large shack.  It was quite  cool,  on  the
contrary to outside, where it was sometimes a bit stuffy. Half of
the ramshackle building, most of its windows broken, was occupied
by  stacks  of  hay,  and there were even  a  few  chickens  that
scattered  away  as  we  walked  through.   A  bit  further  down
provisional walls had been made of ropes and hanging sheets.  All
bands had their dressing rooms here,  with the exception of  Gwar
(they were housed in a special army tent at the other side of the
backstage  area).  Band  name labels identified  these  dressings
rooms,  and as one sheet was flapped open I was ushered into  the
Obituary dressing room. Mitch of Napalm Death (who does a project
together with some member of Obituary,  called Meat Hook Sheet  I
believe)  was  talking  with some of  the  guys.  I  had  trouble
recognizing  them.  All long hair has been gathered in  ponytails
and stuck under baseball caps,  and Frank Watkins (bass) had  cut
off  most of his hair altogether.  Trevor Peres  (rhythm  guitar)
didn't  look  his usual evil stage self and John  Tardy  (vocals)
looked altogether too small, too normal.
 I was introduced to Donald Tardy, drummer, and we were guided to
a  van outside where we could commence the interview in  relative
peace and quiet. I was sweating quite profusedly, what with there
being no breeze in the van to cool me down and there being enough
sun to do some proper heating.  With the Skintrade soundcheck  in
the  background  I  started the interview  with  my  usual  first
question,  the  usual  mixture of interview interest  and  "Brain
Replacement Utility" event/birthday database research.

 Well,  Donald,  what's your place and date of birth,  and do you
know that of any of the others?
 Donald:  Miami,  Florida, January 28th 1970. My brother was born
in the same place, Miami, Florida, on March 15th 1968.

 Before you were in Obituary the band was called Xecutioner.  But
what did you do before that?
 Donald: Um...I was a junior highschool student. I was very young
at the age we actually started the band,  1983 was when we  first
started  it as Xecutioner.  I was 13 years old,  so I  was  still
going to school and basically being a young kid. We were all very
young at the time when we met. We were just kids, friends hanging
around, that wanted to be in a band.

 Why was the name changed?
 Donald:  Because when we were gonna release our album there  was
already  a  band from Boston  called  Executioner,  from  Boston,
Massachusetts.  We  knew  we had to change it before we  did  the
first album, so that's why we thought of an appropriate name. And
at the time that was Obituary.

 What  can  you  tell us  about  the  forthcoming  album,  "World
Demise"?
 Donald:  The new album has 12 songs. It was produced by Obituary
and  Scott Burns and help-mixed by my live sound man,  Big  Shirt 

(?,  ED.).  So  it's  a  combination of these  that  brought  the
production  together.  I was pretty excited about the  new  album
because  we've  gone  through a  lot  of  shit,  I  think,  using
Morrisound every time,  if you're familiar with it,  if not, it's
just a basic...we were...you know this is our fourth album  using
Morrisound and Scott Burns and a lot of people on the last  album
said  they think we should have changed to try and make  maybe  a
better  album.  We're really confident in our decision  of  going
into Morrisound.  We knew we had 12 songs for the new  album,  we
went in there, we had quite a few different things ideas-wise, we
had  some samples that we have going throughout the  songs,  some
songs  that  we wrote just for the samples,  em,  just  a  little
different in,  how can you say, in the song style, in the writing
of the songs, there's maybe just a twist, a little more groove to
the music and maybe just not so fast,  maybe not a  million-mile-
an-hour bass drum but still songs that are very heavy but  [that]
are very easy to listen to for everybody in the crowd.

 Around this time the chauffeur of the bus,  who had been  eating
his  luncheon and not distracting us at all,  is been  joined  by
another guy who promptly starts discussing things with the man in
Frisian. Instead of entering a discussion starting off with "Hey,
would you mind? We're doing an interview here," I continue.
 Does  the new album sound more 'live',  what with your live  man
being involved in the mix?
 Donald:  The  album  was recorded a little bit  more  'live',  I
think,  because for one thing we didn't sample the snare drum and
the toms and shit like we did on one of our albums.  We did  play
live;  I played my drums live in the studio, and the way we miked
it has a lot of philosophy on what would sound good live.  And we
took  that to the studio and really used that to the best of  our
ability to get a better production, I think, doing it that way.

 Scott Burns is almost like a sixth member of the band.  What did
he contribute to the album?
 Donald: He brought us the confidence that, even if we don't know
how to run a computer or sampler, you know, the machine we bought
to just go beyond death metal,  em,  he convinced us that as long
as we make up the ideas in our brains that him and his  assistant
is gonna get this out of our brains and into the board the way we
want  it.  And I think that was important for the band because  a
lot  of  bands  have an idea but can't really  explain  it  to  a
producer  that they're not friends with or not close to  or  that
they  can't  really relate to.  And it was really  important  for
Obituary  on  this  album to stick with what  they  were  feeling
comfortable  with,  because it is our most important  album,  our
fourth and biggest album that we're gonna release, so, em, it was
a  decision  of  staying  with  Scott  because  we're  definitely
comfortable  [with him] and wanted to feel comfortable with  this
album.

 Was  it recorded with the same line-up as your  previous  album,
"The End Complete"?
 Donald:  Yup.  Same band members (Donald Tardy drums, John Tardy
vocals,  Frank Watkins bass, Allen West lead guitar, Trever Peres
rhythm guitar, ED.).
 Why is the album this much delayed?
 Donald:  I think a combination of things.  A very small  portion
of  it  was,  I guess the recording and the preparation  for  the
album  took  maybe  3,  4,  6 months more than  we  had  actually
anticipated. But even bigger than that, the band's been done with
it for 4 months.  It could have been released already.  The whole
key to it,  I think,  is timing.  They're waiting for the perfect
time to release it,  not only for what other bands are  releasing
but also,  when Obituary is gonna be here the album is there,  so
we're  definitely on tour at the time of the hottest part of  the
album,  which is gonna be the first three months of sales. And we
really wanted the time to tour. It comes out in the United States
in  perfect timing when we're there,  and in Europe.  That's  the
delay  now,  the label knows when it is the best time to  release
the album.

 What bands influence you most?
 Donald: The band as a whole, I think, is not influenced by other
music that we think...that we think is good enough to put in  our
music.  We don't look at bands and say, "Man, this band's getting
big,  we  need  to  kinda do something  like  this."  We've  been
together  for 10 years,  and we have a very unique writing  style
from day one since we've been writing,  and we've always stuck to
that,  which is listening to music which has actually nothing  to
do with our band and when we come down to write our own music. We
listen  to anything from rap to house  music,  techno,  em,  acid
rock, country music. I listen to a wide variety of music, but one
of the varieties I wouldn't say would be a heavy metal or a death
metal band when I'm at home listening to my stereo, or in the bus
listening to headphones. I stay away from it because I'm doing it
all  year long,  I hear it every day of my life when I'm  on  the
road. I can't say that a band that's real heavy is influencing me
for the last album or is gonna influence me for writing songs for
the new album. I think the thing that influences us has something
to do with music but it's things like this,  when we get to  come
to a festival and play with bands we've never played with before,
play in front of some kids we've never played in front of before,
and hope that these kids are going to enjoy Obituary.  That's  an
influence for Obituary as a whole,  to really keep their eyes and
minds  set  on  being influenced in the right way  to  write  new
music, I think.
 What  with Morbid Angel,  Death and Obituary all  sortof  coming
from Florida, is this state seething with death metal bands?
 Donald:  No,  I  believe  people here and people in  the  United
States that don't live in Florida get that concept that there's a
million  bands  and  a million people and a million  fans  and  a
million...em...whatever for death metal and the whole scene,  but
Florida is very laid back,  the population is mainly,  em,  there
are  young kids that are getting into it and there are more  kids
than compared to 2 or 3 years ago that are getting into  it,  but
it's just like any other part of the world. It got flooded in the
last  few years,  with the scene,  I think any  place,  including
here,  has blown up.  There's a million bands,  there's a million
fans,  and  right now it's an important part,  you know,  to  all
these  bands  when they realise that they don't make  it  on  one
album.  They  write another album but it's hard to write 2  or  3
good albums. So, it's important right now for Obituary to realise
that we have a good album,  get out on the road, and wait for all
these  millions  of  bands to fade out and let  the  kids  really
concentrate on us.

 It struck me as a terribly arrogant thing to say,  but  Donald's
entire disposition makes it evident he doesn't mean it like that.
There's  no smug grin,  no feeling of superiority  here,  just  a
matter-of-fact statement without the intent of weight. I continue
with  a  question  about the bass player on  their  debut  album,
Daniel  Tucker.  There  was a story going around  about  the  man
disappearing  altogether  for months and  retrieved  much  later,
totally confused. What was true about that story?
 Donald:  Nothing,  that's a bunch of hype for the band,  we were
just making a joke. Daniel just didn't fit the band and he wasn't
very responsible.  He wouldn't show up for a couple of practises,
or he wouldn't,  you know,  contribute. It obviously wasn't going
to work.  The rumour just started like any other, but there's not
much  to be said about it,  you know.  He was a bass player  that
filled the spot until we found Frank.

 OK then, who is your favourite drummer?
 Donald:  It's  hard  to say.  I guess,  I  mean,  for  me  being
impressed by somebody it would have to be Vinnie Paul. He's a big
influence  on  me individually.  Actually  not  songwriting-wise,
because I don't think Obituary and Pantera have any  musical...em
...you  can't  say  either  has  been  influenced  by  the  other
musically,  but for me being a musician and seeing how perfect of
a drummer he is,  how disciplined his feet are, and his legs, how
determined he is...

 At  this moment Skintrade starts playing.  Donald closes  a  van
window, thinks for a while where he was, then continues.
 Donald:  I would guess,  I mean,  there's a lot of drummers, I'm
not  the type of drummer to buy a thousand videos and  watch  all
these  drummers,  like  Steve Smith,  and...em...just  a  million
drummers.  I  don't do that.  I'm into bands,  I'm into the  live
scene, I'm into amateur people that are getting better and better
every day - like myself,  like Igor from Sepultura,  like Vinnie.
They don't consider us a professional. I mean, *I* don't consider
myself a professional.  I consider myself a professional musician
and a business man, but I don't consider myself to be the perfect
type. So I'm influenced by anybody that impresses me. I think the
whole  key is being open to anything.  I'd listen to  anything  -
jazz,  country,  acid rock, as long as the drummer's impressive I
respect that person in every way.

 What's your favourite book?
 Donald: I don't read (smiles). I just drum.
 (Preparing him for a "fave film" question) But you do go and see
films, do you?
 Donald:  To tell you the truth,  we were home for a year and one
month  and  I  didn't see one video or one  film.  I  didn't  see
anything.  I think the last movie I saw was "The Fugitive",  that
was on video.

 But you do eat I suppose. So what's your favourite food?
 Donald: I would say Italian, I'd have to say some kind of pasta,
I  just  like  something  that's  easy  to  eat.   I  don't  like
fingerpicking food,  I don't like dealing, you know, with seafood
that you have to pick bones out of,  fish, I just like to pick up
a big spoon or a fork and just chew it,  whether it's  Chili,  or
something easy to eat. I like all food.

 What's your fave drink?
 Donald: (Thinks for a while) Beer. Any beer.
 And what's your favourite Obituary song?
 Donald: (Thinks for a while, there are obviously a few) Probably
"Solid  State",  that's off the new album.  We're gonna  play  it
today.

 The record company executive who introduced me to the band opens
the door to the van, requesting us to relocate. It had to be used
to  pick up another band.  We move to a spot behind another  van,
hopefully  as much out of reach of Skintrade as  possible  (which
isn't too much anyway).  For some reason or other,  this location
also  forms the start of the last section of the  interview,  the
"words to react to" section.
 Bill Clinton.
 Donald:  A  man who's got a lot of shit to deal with and  who  I
personally  don't think is the man for the job.  He's  just  like
anybody in politics; he's looking out for himself and that's just
about it.  Any way he can, to suck up, to kiss ass to anybody, he
will.  But  when it comes down to what he does for the earth  and
what he does for the people,  what he does for the United States,
is  just  as bad if not worse than what the  basic  public  does,
financially,  for the United States. I don't like to say the word
"idiot", but I don't care for the man at all.

 Scott Burns.
 Donald: One of my best friends.
 MTV.
 Donald:  Not enough.  Too much shit.  They need more real music.
I'd be happy with an hour of something like "Headbanger's Ball" a
day.

 Roadrunner (their record company, at least for Europe).
 Donald:  Doing  the  job for now  (grins).  We're  not  actually
looking  out  for  another deal,  we would like to  see  one  but
Roadrunner does us OK. They're doing the job right now for us and
I think to bring Obituary to the next level what it's gonna  take
is a major label and getting a major scene. Sepultura just signed
a Sony record deal. We've just played three shows with them and I
heard  their manager tell them they had the word that  they  went
gold  in Australia.  Kids are opening up and it's very  important
that they understand that Obituary is a serious band that will be
around for many more albums.

 Wâldrock.
 Donald:  Very,  very...em...very,  very cool thing for the kids.
Not  all death metal but also other music that at least the  kids
can relate to.

 Last,  would  you  like  to  reveal  something  with  regard  to
Obituary's future projects?
 Donald:  This album will come out in the United States as an  EP
one month before the release. Three songs, one song of which is a
bonus track.  There's 13 songs for the album but there's only  12
on  the album.  So one of them is a bonus track for  the  EP.  In
Europe,  after  that album comes out,  a 7" is gonna be  released
with  that song,  so that's something in the  making.  Also  this
year,  hopefully within the end of '94 and recording through '95,
by  the end of '95 I would like to see Obituary  with  sufficient
stuff that we're gonna put out live, maybe a live album or a live
video.  It's  a  wish,  but reality is that Obituary  *is*  gonna
release  something live.  We're not sure what it's gonne  be,  if
it's  gonna be an album release or whether it's gonna be  a  home
video  to see us live.  There's definitely going to be  something
live  released  from  Obituary.  Probably  "best  live  stuff  of
Obituary around the world" or something. If my live sound man has
enough  time with the board and he's got enough good shows  we've
got a lot to pick through.  We've recorded some stuff,  but  this
year we're gonna concentrate on some really good  recordings,  to
really seriously do a live album,  not an album that you're going
to have to clean up, redo the solos, or re-sing it. It's gonna be
completely live.  If I drop a stick and it hits the drums  you're
gonna hear it,  if my brother's voice cracks you'll hear  it,  if
Big  Al
 (Allen West,  ED.) fucks up a little in the  solo  you'll
hear  it,  because Obituary I think is a very good live band  and
that's what we want to put out.

 That  signifies the end of the interview.  We walk back  to  the
dressing  room ("dressing  bunch-of-blankets-held-up-with-ropes")
because I had told Donald I had a few questions for John too,  if
he didn't mind.  And,  of course,  I had some of my CD liners  to
sign  (as  well as some that friends had quickly inserted  in  my
hands).
 Just outside the dressing room, I get the chance to ask John the
questions.  It's  quite  a bit closer to the stage so  there's  a
bloody racket,  basically. I find it extraordinary that his voice
is totally normal. Barney's voice (the singer of Napalm Death) is
totally knackered, but John's isn't.
 Say, John, do you use vocal effects?
 John:  For the most part none,  nothing. Any effects you hear on
the record or live are just obvious, well, delays or whatever.

 I  had  read  that many parts of Obituary lyrics  are  not  true
lyrics  as  such,  but  more  a case of using  the  voice  as  an
instrument.  How does he go about that?  And is a song  different
each time he sings it?
 John: No,  it's always the same.  It's sortof a language I kinda
developed  of my own,  so if I run out of words that don't  sound
right I'd just make up one that sounds right.

 Will the next album have a lyric sheet?
 John: No.
 I  thank  John who sits down to sign the collected  CD  booklets
with  the others.  Quickly I ask Trevor a question.  I had  often
tried to play along with Obituary on my guitar,  only to find out
their guitars are tuned lower. How low?
 Trevor: We're down-tuned to D (that's a full note down, ED.).

 I went back outside after waiting for the guys to finish the  CD
booklets.  They were never in the same room all at the same  time
so I didn't get them to do a group photograph with the "ST NEWS -
The Atari ST Disk Magazine" T-shirt. Just prior to them having to
be on stage, however, a lot later that day, I succeeded with that
goal.
 My  next  task  - apart from  actually  checking  out  Gorefest,
Napalm  Death and Obituary playing - was to locate and  interview
none other than Gwar,  probably one of the most illustrious bands
in the world. I was quite nervous about that, but this can all be
read in another article in ST NEWS.

-----------------------------------------------------------------
SELECTED OBITUARY DISCOGRAPHY
-----------------------------------------------------------------

"Slowly We Rot" (Roadracer 1989)
"Cause of Death" (Roadracer 1990)
"The End Complete" (Roadracer 1992)
"World Demise" (Roadracer 1994)

----------------------------------------------------------------- 

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.