Skip to main content

 "Things equal to nothing else are equal to each other."

           THE COMPLETE AND UNABRIDGED FILM SCRIPT OF
                        "ERIK THE VIKING"
                             PART I
                         by Terry Jones

         Blackness.
         Flames  begin  to lick upwards from the  bottom  of  the
        screen.
         Suddenly  all hell  breaks  loose.  Screaming,  yelling.
        Black  figures  flash across  the  foreground,  with  the
        flames still burning behind. There follows a confusion of
        burning,   raping, killing and looting - we don't clearly
        see what's going on.
         Suddenly we cut to the interior of a hut. The door is in
        the  process  of being broken down.   The   camera   pans
        onto   the  close-up  face  of an attractive girl who  is
        staring  in  horrified  fascination at the door. Her arms
        are white with fresh dough and flour.
         Suddenly the door bursts open and  a wild-looking Viking
        leaps  into the hut.  He holds a sword.  He looks  around
        wildly and then his eyes come to rest on the girl.
         This Viking,  I'm afraid,  is Erik. We are  about to see
        him in the worst possible light so be prepared.
         The girl,   whose  name  is  Helga,  cowers,  and  looks
        terrified but resolute.
         Erik glances round.
         Then  slowly he advances on the girl,  forcing her  back
        onto  a chest.  Erik holds his sword to  Helga's   throat
        with his right hand, while his left hand searches to find
        the thongs holding up his trousers.  He is clearly having
        difficulties   trying   to   hold   his  heavy  sword  to
        Helga's throat at he same time as  undoing his  trousers.
        He fumbles and lowers his sword for a moment.

HELGA           Have you done this sort of thing before?
ERIK            Me?  Of course!  I've been looting  and pillaging
                up and down the coast.
HELGA (looking sceptical) Looting and pillaging, eh?
ERIK (on the defensive) Yes.
HELGA           What about the raping?
ERIK            Shut up.
HELGA           It's  obvious  you haven't raped anyone  in  your
                life.
ERIK            Sh!

         He covers her mouth with his free hand,  and looks round
        to  make sure no one's heard.  Then he carries on  trying
        to  undo his trousers,  but he is now somewhat more  than
        half-hearted about it.
         Helga watches suspiciously.

HELGA           Do you like women?

         Erik is clearly shocked and stung by the insinuation. He
        stops.

ERIK            Of course I like women... I love 'em.
HELGA (pointing out the obvious) You don't love me.
ERIK            No... right... this  is  rape...  Mark  you,  I'm
                not  saying I couldn't get to  like   you...   in
                fact...   well,  to  be quite honest, I prefer it
                when   there's   some   sort  of  mutual  feeling
                between two people...
HELGA           What - rape?
ERIK            No. It isn't rape then, is it?
HELGA           Oh, get it over with.
ERIK (hesitates again) I don't suppose... no...
HELGA           What?
ERIK            I don't suppose you... you do like me at all?
HELGA           What d'you expect?  You come  in  here,  burn  my
                village, kill my family and try to rape me...

         This is too much for Erik. He withers under the irony.

ERIK            I'll  kill you if you say anything about this  to
                anyone.
HELGA (puzzled) About raping me?
ERIK            About not raping you...
HELGA           You don't like it, do you?
ERIK            Well  it just seems a little  bit  crude,  that's
                all.
HELGA           What about the killing and looting?  That's  just
                as crude, isn't it?
ERIK            Oh well - you've got to do them.
HELGA           Why?  Why  have you got to go round  killing  and
                looting?
ERIK            To pay for the next expedition, of course.
HELGA           But  that's  a circular  argument!  If  the  only
                reason for going on an expedition is the  killing
                and  looting  and the only reason for the killing
                and  looting is  to pay for the next  expedition,
                they cancel each other out.
ERIK            Oh! Stop talking as if we were married!
HELGA           Well you started it.
ERIK            I just said I didn't feel like raping you.
HELGA           And  I  was just saying that  rape   is  no  more
                pointless  or  crude  than all  the  killing  and
                looting that goes on.

         Erik  vents of his frustration on the already  shattered
        door.

ERIK            Scream.
HELGA           Ah.
ERIK            Louder.
HELGA           Aaagh! Rape!
ERIK (he'd forgotten about that) Oh, thanks.

         Two more Vikings  burst  in  with  eyes  blazing.   They
        have  the very unfortunate names of Ernest and  Jennifer,
        but  it doesn't really matter,  for reasons  which   will
        become  obvious  very  quickly.   They are also  slightly
        drunk.

ERNEST          Rape?
JENNIFER        Where?

         Jennifer the Viking sways and leans against a door post.
        The marauder's eyes come to rest on Erik  and  Helga  who
        are standing,  fully clothed,  about six feet apart. They
        look slightly puzzled.

HELGA           He raped me standing up.

         There is a pause.  Erik looks up at Helga.  Why has  she
        saved his face by telling this lie?  Jennifer the  Viking
        turns to Erik.

JENNIFER        You finished, then?
ERIK            Oh... yes... I suppose so...
ERNEST          Right! Me first!
JENNIFER        No! I asked!

         Ernest leaps on top of Helga and pins her to the ground.
        Jennifer joins in. Erik looks stunned for a moment.  Then
        he suddenly leaps to Helga's defence.

ERIK            Leave her alone!

         He pulls Jennifer off,  but  Jennifer  fights back. Erik
        forces  Jennifer back until he falls into  the   kneading
        trough.  They fight in the dough for some moments,  until
        Erik   runs  Jennifer  through.   The  dough  is  stained
        red, and the  film  is  rid  of  such  an inappropriately
        named Viking once and for all.
         Erik  then turns his attention on Ernest  who  is  still
        on  top of Helga.  Without a  moment's  hesitation,  Erik
        runs   him  through the back.  Ernest  screams.  So  does
        Helga.  Erik turns white, and pulls out his sword. Ernest
        falls over into a  heap  with  his  co-misnomer, and Erik
        kneels  beside Helga to  find  a  bloodstain  under   her
        breast  where  he has inadvertently run her through.  She
        is clearly not long for this world.

HELGA           Thanks  for  saving  me from a  fate  worse  than
                death.
ERIK            I didn't mean to!
HELGA (gasping for breath) Oh,   that's  all  right  then... it's
                the thought... that counts...

         Erik  cradles her head and tries helplessly  to  staunch
        the blood.

ERIK            You told them I raped you - why?
HELGA (dying)   I dunno... you looked so... so vulnerable...
ERIK            Why should you care?
HELGA (dying)   Why... should you care?
ERIK            Tell me your name?

         Helga looks up at him,  but  dies  in  his arms, without
        ever saying her name.

ERIK            Tell me... what is it...?

         Erik realizes she has gone. He  gazes  at  her  for some
        time.  He  looks around at the two dead   bodies   beside
        them.   Then   he  listens to  the sound  of  raping  and
        slaughter   continuing   on   the  outside.  Screams  and
        bloodthirsty  shuts echo alongside the roar   of   flames
        and  the cries of animals.  The camera tracks into a  big
        close-up on Erik. Superimpose the title: ERIK THE VIKING:
         Second title: TIM ROBBINS.
         Mix  through  to  wide shot of   the   burning  village.
        Figures running here and there.
         Superimpose the rest of the opening titles.
         By  the last of the  opening  titles  the  last  of  the
        flames are dying down.
         Cut  to  a close-up  of  a  very   loud-looking   Viking
        screaming into the camera,  as he  hurls  an  axe.   This
        Viking's  name is Thorfinn Skull-Splitter.
         The axe thuds into the  wall  a  few  inches  away  from
        the face of a frightened girl, Unn, who is pinned to  the
        wall with her braids spread out.  The Vikings are hurling
        axes  at  her  a  la  Kirk Douglas in THE VIKINGS.
         Several Vikings sitting at ale-bench,  laugh in a rather
        unpleasant way. Erik, however, frowns. He is sitting at a
        table on a dais,  next to his grandfather,  the chief  of
        the   village.    His  grandfather  almost  chokes   with
        merriment.   Erik's  mother  glances  at  him  with  some
        hostility.
         Meanwhile  the  drunken  Thorfinn has  just  lifted  the
        totally legless Ivar the Boneless up off the  floor   and
        presses  an  axe  into his hand.  A tremor of nervousness
        ripples  round  the  females in the Mead  Hall.  Ivar  is
        clearly in no  condition  to  throw   anything,   except,
        perhaps, the contents of his stomach.
         Unn winces.
         Finally,  amidst much giggling, Ivar throws  wildly, and
        the  axe smashes into a jug being carried by one  of  the
        serving girls. The menfolk erupt into  drunken  hysterics
        at   this.  The women clearly feel that the  occasion  is
        getting out  of  hand. But before any of them can work up
        enough  courage  to  intervene,  Thorfinn  Skull-Splitter
        has  thrust an axe into  the  hands  of  the  even   more
        plastered Sven the Berserk.  Now Sven is not the   Viking
        to   let   a  little matter like not being  able  to  see
        straight stop him  heaving the axe at a young maiden.
         He takes the axe and whirls  it  wildly  over  his head.
        Even  the  other drunken Vikings realize  this  could  be
        dangerous,  and they cower behind the table. Sven lets go
        of  the axe.  Unn shuts her eyes prepared for the  worst.
        There  is  a dull thud and a  grunt and then a  whoop  of
        mirth. Unn opens her eyes to find that the axe  has  come
        to  rest  in the back of a totally stupefied  Viking  who
        merely slumps forward onto the table he is sitting at. On
        the opposite side sits Harald Missionary,  a rather seedy
        cleric who has long since  given  up  trying  to  convert
        the  pagans and found solace in their mead.   He   thinks
        about  intervening,  but  decides that it's  a  bit  late
        really  and  that  he  might as well finish off his  ale-
        cup  instead.  Grimhild  Housewife (his   only   admirer)
        refills it for him.
         At this moment,  however, the axe-throwers have  run out
        of axes,  so,  as they go to retrieve the  ones   they've
        thrown,   Harald  Missionary  salves  his  conscience  by
        lurching across to the unfortunate Unn. He pokes his dog-
        eared bible under her nose.

HARALD          If  you were thinking of  converting,   my  dear,
                this would be an ideal opportunity...
UNN             Not now!
HARALD (who is used to rebuffs) No,    of   course   not...   (he
                hesitates) You might not get another chance,  you
                know...
UNN             Go away.

         At  this  moment  another axe  thuds   into   the  wall,
        speeding up Harald's desire to get back to the ale-bench.

HARALD          Yes,  of course...  I'll pray for you anyway,  my
                dear...

         Suddenly an axe shatters a large earthware vessel.

HARALD          Yes.. That's what I'll do...

         Harald scuttles back to the ale-bench as fast as he can.
        Erik  meanwhile,  stares  in astonishment   as,   for   a
        fleeting moment, he sees Helga, the girl he  accidentally
        killed,   standing  there with her braids spread  out  in
        place  of   Unn.   He   shakes his head  and  the  vision
        passes.
         In  the  meantime,  however,  Ivar's mum   (perhaps  the
        toughest lady in the village) has decided that enough  is
        enough.

IVAR'S MUM      Let her go!
THORFINN        Why?
VIKINGS         Yes, why?
SVEN THE BERSERK Why should we let er go?
THORFINN        We haven't hit a single braid yet!

         The Vikings all guffaw.
         Ivar's mum has had enough.  She throws the contents of a
        jug of ale over Thorfinn.  He is shocked, but  after  the
        first  shock he grins evilly, because now he's been given
        carte   blanche  to  do the thing he enjoys  doing  most.
        Without another thought he  throws  a vicious right  hook
        at Ivar's mum and lays her out cold.
         Erik reacts with disgust.
         His grandad, however, gives a whoop of glee.

GRANDAD         Whoah! Heee! That showed her!

         Meanwhile a little shrivelled old man is jumping up  and
        down.

INGEMUND THE OLD Hey! He hit my wife!

         Ingemund starts to go for Thorfinn,  but  Thorhild beats
        him to it.  She grabs one of  the  long-handled   cooking
        griddles  from  the fires and swings it at Thorfinn.
         Thorfinn,  however,   ducks,  and  the  red-hot  griddle
        hits  Sven  the Berserk, who is standing with his back to
        Thorfinn.  Sven screams and goes berserk,  turning  round
        and hitting Thorfinn who is now standing upright again.

INGEMUND THE OLD Leave him alone.

         Ingemund  hits  Sven.  Thangbrand hits  Ingemund  and  a
        general fight breaks out.
         Erik's grandad clearly considers  this  the   highlights
        of the evening,  but Erik looks  at  it  in  disgust  and
        at  his  grandad  in despair.  Eventually he gets up  and
        walk  out  of  the Mead Hall.  His  grandad  notices  and
        frowns.   He  knows  something's wrong with his  grandson
        but  hasn't  a clue what  it   could  be.  Erik's  mother
        frowns and nods to his grandad.
         Grandad gets up and fights his way through the melee  to
        follow Erik out of the Hall.
         The  snow  lies  thick over   the   village   as  Erik's
        grandfather  joins his grandson beside the little   quay.
        Erik  is  staring  broodily into the night.

GRANDFATHER     What's the matter, son?

         Erik doesn't reply.  His  grandfather  glances  back  at
        the Mead Hall, whence the sound of the fight drift across
        the snow.

GRANDFATHER     We're missing all the fun...
ERIK            What's it all about?
GRANDFATHER     What?
ERIK            We toil and labour,  we  loot  and pillage,  rape
                and kill... and yet...
GRANDFATHER     You talking piffle, son?
ERIK            Where does it all get us, Grandpa?
GRANDFATHER     Who have you been talking to?
ERIK            I met this girl...
GRANDFATHER     It's always the women that start the trouble.
ERIK            She got me thinking...
GRANDFATHER     So? What'd you do to her?

         Erik stops in his tracks - as if brought up short by the
        horror of what he has done.

ERIK            I... I... killed her...
GRANDFATHER     That's my boy!

         Erik's  grandfather gives him  a  paternal   hug.   Erik
        looks at him and thinks about the generation gap.
         Cut to feet running in the snow. It is day.

ERIK            Freya!

         Erik looks around him and calls out again.

ERIK            Freya!

         Erik  runs  into  the  distance   -   a   small   figure
        against the dramatic wintry landscape.
         Cut to a remote, barren mountainside.
         Erik  climbs  up into shot,   and   continues   climbing
        until he reaches a cave.  He enters it.  As his eyes  get
        used  to the dark he can make out a few signs of life:  a
        cooking  pot  on  a  fire,   a straw bed, a pile of rune-
        sticks.

ERIK            Freya? Freya?

         There is a bundle of rags behind  Erik.   A  head  rises
        from it. This is Freya.

FREYA           Ah... Erik... Erik the "Viking"...

         It  is  not  clear whether her words are  not  a  little
        mocking.

FREYA           Now what can you want with me, Erik the "Viking"?
ERIK            I shouldn't have come.
FREYA           They will make  fun  of  you  for  listening   to
                an old woman's stories?

        Erik doesn't reply. Freya watches him craftily.

FREYA           Young  men  are only interested in  fighting  and
                killing.

        Erik  looks up at her sharply.  It is as if she has  read
        his mind.

ERIK            But has it always been like   that,  Freya?  From
                the beginning of time?

         Freya doesn't reply. Instead she walks  to  the mouth of
        the cave.  Erik follows her.  They look out at the  grey,
        desolate landscape.  Nothing but arctic wastes,  snow and
        desolation.    Above    them   the  black   clouds   boil
        ceaselessly.

FREYA           What do you see, Erik?
ERIK            I see the world.
FREYA           I it night or day, Erik?
ERIK            It is day, of course, Freya.
FREYA           Is it summer or winter, Erik?

         Erik  looks  round at the snowy wastes and ten  back  at
        Freya, puzzled.

ERIK    The winter is past, thank goodness, Freya. It is summer.

         Freya  puts her face close to Erik's and peers into  his
        eyes.

FREYA           Have you ever seen the sun, Erik?
ERIK            The sun is up beyond the clouds - where it always
                is.
FREYA           But have you ever seen it? Think back...
ERIK            Of  course  not...   but...    when   I   was   a
                child.... I remember a
                dream.... it was as if the whole sky was blue...
FREYA           The sky was blue, Erik... once.

         Erik looks at her.

FREYA           The Old Stories tell of an  age  that would  come
                such as this - when Fenrir the Wolf would swallow
                the sun, and a Great Winter would settle upon the
                world.  It was  to  be an axe age, a sword age, a
                storm  age,  when  brother   would  turn  against
                brother,  and men would fight each  other   until
                the  world would finally be destroyed.

         Erik looks out across the  bleak  and  gloomy  landscape
        and the black, boiling clouds in the sky.

ERIK (almost to himself) Then... this is the Age of Ragnarok?

         Freya turns to go back into the cave.

ERIK            Wait, Freya!

         Erik re-enters the cave.

ERIK            Is there nothing men can do?
FREYA           The Gods are asleep, Erik.
ERIK            I will go and wake them up!

         Freya   turns   and   looks   at   him.    She   clearly
        enjoys  his  earnest enthusiasm, but is afraid he doesn't
        know what he is talking about.

ERIK            Tell me what I must do, Freya!

         Freya thinks for some moments. The she speaks.

FREYA           Erik...  Far  out in the  midst  of  the  Western
                Ocean there is a land...  men call it  Hy-Brasil.
                There   you  will  find a  horn  that  is  called
                Resounding. You  must  take  the Horn Resounding,
                and  three times you must blow  it.   The   first
                note  will take you to Asgaard.  The second  will
                awaken  the  Gods,  and the third note will bring
                you home.  But remember...   once you are in  the
                spell of the Horn, hatred will destroy you.

         Erik turns to go and then hesitates.

ERIK            And will the dead ever return, Freya?
FREYA           That I cannot tell you.

         Cut  to a big close-up  of  a  head  being   banged   on
        the ground.  It is Thorfinn Skull-Splitter's.  The person
        doing  the  banging is an enraged Sven the Berserk.
         Suddenly  Erik  pushes  his way through  the  crowd  and
        separates  them.  There  is  general  disgruntlement  all
        round, and murmurs of: "Who does he think he is?"

ERIK'S GRANDAD  What  are you doing,  Erik?  Thorfinn  just  said
                Sven's grandfather died of old age.
INGEMUND THE OLD They must fight to the death.
THORFINN SKULL-SPLITTER That's right! Sven must kill me.
OTHERS          Yes.  Stay out of this. What's it to do with you?
                (etc.)

         Sven grids his teeth and struggles  to  get at Thorfinn,
        but Erik still keeps them apart.

ERIK            Aren't  you  afraid  of  death,  Thorfinn  Skull-
                Splitter?

         Thorfinn shrugs.

THORFINN        Not death by the sword! It means I shall drink in
                Valhalla with the great warriors.

         Cut  away  To  Harald Missionary engaged  in  his  usual
        business of chatting up any available female.

HARALD  MISSIONARY You don't still believe in all  that  Valhalla
                stuff, do you?
THORHILD THE FEMALE Go away.
HARALD          Fine... right... just checking.

         He moves off.

ERIK            And you,  Sven, aren't you afraid of crossing the
                Rainbow Bridge to Asgaard?
SVEN            I will join my grandfather there.
THORFINN        He's not in Valhalla! He died of old age!
SVEN            You liar!

         They start trying to kill each  other  again,  and crash
        through a fence into the pig-sty.  Pigs squeal and run in
        all directions.

ERIK            Stop it!
OTHERS          Leave them alone! Keep out of it, Erik!

         The others pull Erik away.

GRANDAD         There's only one way to settle it.
EVERYONE        Yes!
THORFINN        He must kill me!
EVERYONE        Yes! That's right! (etc.)

         Sven  struggles  again  to   oblige,   and   they   both
        topple into the duck pond.  Erik dives back to keep  them
        apart.

ERIK            There is another way.
GRANDAD         Who gets killed?
ERIK            Nobody gets killed.
THORFINN        Oh, well...

         He starts attacking Sven again.  Erik  decides  there is
        only  one way to make his  point.   He  lets   fly   with
        his   fists  and  lays  both  the antagonists out  for  a
        moment.

ERIK            But it will be dangerous.  Maybe none of us  will
                return.
SNORRI THE MISERABLE Ah  well,  that's  much  more  sensible than
                just Thorfinn getting killed. Shall we all go and
                pack now?
SVEN            What are you talking about, Erik?
ERIK            What  if  we  could  find  Bi-Frost  the  Rainbow
                Bridge?

         This  causes a sensation amongst everyone  watching,  on
        the lines of "You can't do that" and so on. They scoff at
        Erik.

THORFINN (in disbelief) Find the Rainbow Bridge?
ERIK            Find it... and cross it!

         Super-sensation amongst everyone  -  except  for  Harald
        Missionary who shakes his head sadly.

HARALD          Look!  You  can't  find  somewhere  that  doesn't
                exist.
GRANDAD (to Harald) Shut up!

        Harald shrugs.

SVEN            Only the dead reach Asgaard, Erik.
ERIK            What's the matter? Are you afraid to try?

        Thorfinn and Sven are put on the defensive.

THORFINN        Of course we're not afraid to try, but...

        Erik rounds on Thorfinn, sensing he had the advantage.

ERIK            "But" what?
THORFINN        But...
ERIK            What?

         Thorfinn's mental powers find it hard  to articulate any
        proposition  on such a vast  metaphysical  concept.  Sven
        comes to his rescue.

SVEN            Nobody's  ever  crossed  the  Rainbow  Bridge  to
                Asgaard.
ERIK            We'd be the first!
SNORRI          You mean we'd be dead?
ERIK            No!  We'd be the first living  men  to  set  foot
                in the Halls of the Gods.

        Pause. Uncomfortable shifting.

SVEN            But how?
ERIK            I don't know - but I'm not afraid to try.
THORFINN        Well I'M certainly not, either.
SVEN            Neither am I.
ERIK            Then you'll come.
HARALD          But there isn't such a place as... Look...
THORFINN & SVEN Shut up!
ERIK            What d'you say?
SVEN            Well... I'm game.
THORFINN        Me too.

        Erik grins. He has persuaded them against their will.

GRANDAD         Aren't you going to go on fighting?
SVEN & THORFINN No.
OTHERS          Oh...

        There is general disappointment all around.

IVAR THE BONELESS Oh, go on...
GRANDAD         Just have a bit of a fight.
INGEMUND THE OLD I'll fight someone.
GRANDAD         You're too old.
INGEMUND THE OLD No, I ain't.

         Cut  to an adze striking  timber.   The  Viking's  ship,
        GOLDEN  DRAGON,  is being repaired and fitted out for   a
        JOURNEY. Erik is there, directing operations.
         The  camera tracks through all the activity and  finally
        comes to rest on Keitel Blacksmith.  He is a  magnificent
        mountain  of a man in an Arnold Schwarzeneggarish sort of
        way.  He hammers  a sword,  and sparks fly,  but his eyes
        keep  returning  to  the  preparations  for  the  voyage.
        Clearly something is worrying him.
         His assistant, Loki, sidles up to him.

LOKI            Wish you were going too?

         Keitel  grunts angrily and plunges the  sword into  cold
        water. Steam and bubbles.

LOKI            But you can't because you're too busy.

         Keitel pulls the sword out of the water and tests it. It
        slices like as razor, Loki watches.

LOKI            Ooh,  that's  a  good  one!   You   could  charge
                Halfdan fifteen for that one.
KEITEL          Yes, it is good. But I told him ten.
LOKI            You could charge him what you like.

         Loki  takes  the  sword from  Keitel   and   stacks   it
        alongside a lot more freshly made swords.

LOKI            You just can't make  enough  swords  and   spears
                and  knives  and daggers to satisfy  the  demand.
                You could charge Halfdan twenty and he'd pay it.
KEITEL (shocked) Oh,  I couldn't do that!  The Blacksmith's  Code
                says...
LOKI            Yes  yes...   of  course....   the  "Blacksmith's
                Code"...

         Keitel  goes  back to his forge and pulls  out  a  fresh
        dollop of white-hot ore. Loki comes up behind him.

LOKI            If  this  is  the  Age   of    Ragnarok,   Keitel
                Blacksmith, it is good to us.
KEITEL (banging with his hammer) Can't make enough swords!

         Bang! Bang! Bang!

KEITEL          Can't make enough axe-heads!

         Bang! Bang! Bang!

LOKI            But,  Keitel,  if  Erik   ever  finds   the  Horn
                Resounding...  if he ever crosses  Bi-Frost,  the
                Rainbow  Bridge... if he ever wakens the gods..

         Keitel stops smiting the metal on his forge.  He  stares
        into space.

KEITEL          They chase Fenrir the Wolf from the sky...
LOKI            The Age of Ragnarok ends...
KEITEL          The bottom falls out of the sword business!
LOKI            It's  not just your livelihood  that's  at  stake
                but  your  son's,   and  the  livelihood  of  all
                blacksmiths.
KEITEL (this touches a nerve in his muscular mind) My     brother
                blacksmiths!
LOKI            That's right.
KEITEL          The Blacksmith's Code says I must...
LOKI            Honour and protect all blacksmiths.
KEITEL (as if reciting his oath) Together we stand!
LOKI            You can't let Erik do that.

         Loki smiles.  He has  Keitel  playing  into  his  hands,
        although Keitel doesn't realize it.
         Fade.
         Cut to some  days  later.   The  expedition  is  set  to
        leave.  Thorfinn  Skull-Splitter taking leave of his  mum
        and dad.

THORFINN'S MUM  And you've got both axes?
THORFINN        Yes, Mother.
THORFINN'S MUM  And something to sharpen them with?
THORFINN        Yes, Mum.
THORFINN'S MUM  And don't forget: never let your enemy get behind
                you.
THORFINN        No, Mother.
THORFINN'S MUM  And keep your sword greased.
THORFINN        Yes, Mother. Goodbye, Dad.
THORFINN'S DAD  And don't forget to wash - you know - all over.
THORFINN        No, Dad.
THORFINN'S MUM  And if you  have  to  kill  somebody,  kill them!
                Don't stop to think about it.
THORFINN (mildly) I never do...

         Cut to Sven the Berserk  who  is  also  being  lectured.
        The  lecture  is  coming  from  his  father  -  Ulf   the
        Maddeningly Calm.

SVEN'S FATHER (sotto voce) It's a tradition.
SVEN            I know, Dad.
SVEN'S FATHER   I was a Berserk for King Harald Fairhair...
SVEN            You went berserk...
SVEN'S FATHER   I went berserk in every battle I ever fought  for
                King Harald...
SVEN            So did your father...
SVEN'S FATHER   So did my father and his father before him.
SVEN            But it's a responsibility...
SVEN'S FATHER   But it's a responsibility being a Berserk.
SVEN            I must only let the red rage...
SVEN'S FATHER   You  must only let the red rage take hold of  you
                in the thick of battle.
SVEN (losing his temper) I  KNOW!  I'VE HEARD IT ALL  I  THOUSAND
                TIMES!

         A  sudden silence falls,  as all the  village  turns  to
        stare nervously at Sven.  He goes berserk and  demolishes
        a   nearby  hut with his head.  Ulf the Maddeningly  Calm
        shakes his head.

SVEN'S FATHER   No no...  you'll never  make  a  Berserk.  If you
                let  it  out  now you'll have  nothing  left  for
                battle...
IVAR'S MUM      Besides... it's dangerous.
SVEN'S FATHER (gloomily) It's the end of a family tradition.

         In  another corner of the village  Leif  the   Lucky  is
        standing with his pregnant girlfriend.

GIRL            Bye, Leif.
LEIF            Bye... sorry...
GIRL            Yeah... well...
LEIF            You will wait?
GIRL            What d'you expect me to do?

         She takes a bracelet off her arm and gives it to Leif.

GIRL            Wear this for luck.

         Leif looks at it.

LEIF            That's why they call me... Leif the Lucky.
GIRL            Please.

         Cut to Harald Missionary  dumping  a  bag  on  board the
        ship.  Grimhild Housewife is helping him. Snorri looks at
        him in surprise.

SNORRI          You coming? You don't even believe in Asgaard.
HARALD          I  thought  I might do a bit of business  on  the
                way.
SNORRI          You're wasting your time.
HARALD          Listen. I've been in this dump  for sixteen years
                and I haven't made a single convert...
SNORRI          There   was  Thorbjorn  Vifilsson's   wife.   You
                converted her.
HARALD          Thorbjorn Vifilsson's wife became a Buddhist, not
                a Christian.
SNORRI          Same thing, isn't it?
HARALD          No, it is not.

         Meanwhile  in another part of  the  village,   Loki   is
        strapping a large consignment of swords onto a  pony.  He
        glances   round and then sneaks surreptiously out of  the
        village,   over  the  barren  hills of Norway,  under the
        boiling black skies of Ragnarok.
         Back  at the quayside,   GOLDEN  DRAGON  is  ready   for
        the journey. Erik addresses the villagers.

ERIK            Well... we'll be off now...

         Erik's grandad waits for some time  before  he  realizes
        that Erik isn't intending to say anything else.

GRANDAD         You need to say a bit more than that!
ERIK            Oh... er... yes...

         The faces of the village-folk  turn  towards  him. There
        are many moist eyes. Erik's mother starts to cry.

ERIK            Oh,  there,  Mum...  (he   turns  and   addresses
                everyone)  Don't  be sad....  You  all  know  why
                we're   going,   so don't  grieve.  Maybe  untold
                dangers do lie ahead of us,   and some of you may
                well be looking at the one you love for the  last
                time...

         Someone bursts out  sobbing.   Erik  desperately   tries
        to  rally their spirits.

ERIK            But  don't  grieve!  Even tough  the   Hordes  of
                Muspel  tear  us limb from limb...  or  the  Fire
                Giants   burn   each  and every one of  us  to  a
                cinder...

         More crying.

ERIK            ...though  we may be swallowed by the  Dragon  of
                the  North  Sea  or  fall off  the  Edge  of  the
                World... don't cry.

         More crying.

ERIK            No! Don't cry....

         By   this  time  most  of  the  village  is   blubbering
        profusely.
         Cut  to  Harald Missionary.  He has his  arm  round  his
        weeping girlfriend.

HARALD MISSIONARY Sh... There... it's  all  fantasy,  there's  no
                Dragon of the North Sea, no Edge of the World...
GRIMHILD HOUSEWIFE That's what you say.
ERIK (aside to his Grandad) What's the matter with them?
GRANDAD         Just say something cheerful.
ERIK            Oh...  right!   (He  can't  think  of   anything)
                Well.... cheers everybody!

         Erik  smiles broadly and waves.   The   entire   village
        stares back at him with tears in their eyes,  and  biting
        their  lips.  Suddenly one mother can't hold it back  any
        more.

THORFINN'S MUM  Don't go!

         Another mother rushes out and grabs Ivar the Boneless.

IVAR'S MUM      My son! I don't want you to go!
IVAR            I don't want to go, either...
ERIK            Oh gods!  Please, everybody! Keep  calm! It's not
                certain all of us are going to die... and in  any
                case we may not die hideous deaths...

         More renewed sobbing. Grandad's eyes go heavenwards.

GRANDAD (to Erik) I think we should go...
ERIK            Right.   (he   turns   for   a    last    salute)
                Farewell...  for  the last time...  may the  gods
                prevent...
GRANDAD         No, don't say anything else!

         Suddenly  Keitel   Blacksmith   steps    forward.    His
        muscles  ripple.  His handsome face radiates heroism  and
        manliness.

KEITEL          Wait, Erik!
ERIK            Keitel Blacksmith?

         They stop and turn.

KEITEL           You can't go without me.   Who  will repair your
                swords and mend your shields?

         Renewed sobs from the women.

WOMEN           Oh, no! Ah, lackaday! Not him too!
ERIK            What's the matter now?
UNN             If Keitel Blacksmith goes with you...
THORHILD        We'll have no one to do the things he did for us.
THORKATLA THE INDISCRETE Or sharpen our knives and make our pans.

         An awkward silence.  The others all  turn  on  her   and
        frown - a bit of shin-kicking goes on.  It's  clear  that
        Keitel   is popular amongst the womenfolk.  Erik  doesn't
        notice.

ERIK            You will have Keitel's assistant, Loki, to do all
                that.
WOMEN           Loki? Eurrgh!
ERIK            What's wrong with Loki?  He's become very good at
                blacksmithing.
WOMEN           Yes... but...
THORKATLA       He's so small and...

         The others all shush her up. More shin-kicking.

THORHILD (innocently) Oh, yes... we've got Loki... That's true...

         Cut   to  Loki  leading  his   pony   across   a   bleak
        landscape.  He  eventually stops and looks  ahead.  There
        stands  a gibbet with two corpses dangling from it. He is
        nearing his destination. 

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.