Skip to main content

 "There is nothing wrong with you that a miracle couldn't cure."

                CONCERTS WITNESSED BY YOURS TRULY
                      by Richard Karsmakers

 This issue of ST NEWS took about an extra month to make,  on top
of the usual 3-4 months.  The reason for this can be found in the
"Editorial" article that you might actually want to check out for
a change.
 Due to this increased time there have once more been quite a few
concert experiences in my life that I'd hereby like to share with
you.

At The Gates, Anathema and My Dying Bride

 Paradiso, Amsterdam, August 20th 1994.

 My  Dying Bride was doing a mini tour through Europe just  prior
to  going into the studio and write material for the  new  album,
that  kind of thing.  I certainly didn't want to miss  this,  and
besides  that I'd had a keen longing to hear some  of  Anathema's
current masterpieces again ("666" most notably,  of  course).  On
top of that, I had arranged an interview with At The Gates (to be
found elsewhere in this issue).
 Together  with  a few others - among which an  incredibly  long-
legged  female that would turn out to be able to out-walk  us  on
the  way back - I arrived well in time.  The guestlist thing  had
worked  out for a change (well,  to give Peaceville some  credit,
with them it usually does) so I could go in and do my thing.
 We  might have arrived well in time,  an interview with  At  The
Gates  prior to their performance was not possible.  So we  first
saw them play a 40 minute set including most of their last CD and
some of the older songs. Nobody seemed to enjoy him/herself much,
which  is not at all strange if you consider the different  music
At The Gates makes and the fact that all members of the  audience
had pretty much come to see Anathema and, even more important, My
Dying Bride.  At The Gates played energetically nonetheless and I
started to, like, really dig them.
 After the show we went backstage to see if singer Tomas would be
available,  do the interview, that kind of thing. By the time the
interview  had  finished we were far too late to witness  all  of
Anathema  - no flipping on "Lovelorn Rhapsody" for me -  but  sat
behind  the  drummer seeing the last few songs performed  from  a
rather different angle.
 After  Anathema  the  struggle  began to get  up  front  to  see
headliner  My Dying Bride,  the mother of all doom  metal  bands.
When  they  started  I  was hurled  into  a  trance  immediately,
struggling  to  keep  my spot and fend off the  many  people  who
wanted  to  dive  off the stage.  They  played  their  usual  set
including  the best of their current albums,  this time  with  an
added  "Why",  the provisional title of one of the songs  on  the
forthcoming  album.   "Symphonaire",   as  usual,  wasn't  played
entirely;  I do wish I would have had a chance to see these  guys
play  when  they'd  only done one CD,  but I  guess  that's  like
regretting that I've never seen Jimi Hendrix.
 Paradiso  is a great venue.  It used to be a church and some  of
the stained glass windows are still left. Behind the stage, these
give  a totally beautiful extra dimension,  especially for  those
seriously doomy bands.  And,  of course,  I couldn't help but  be
baffled  a  bit by the sheer fact that I was leaning on  a  stage
performed  on  by just about every big pop and metal act  in  the
world.

Gorefest

 Tivoli,  Utrecht,  September  29th  1994.  Support  act  Genetic
Wisdom.

 This  was  a concert I'll never forget,  if  only  because  some
asshole found it necessary to launch himself at me from the back,
causing  me  to half-crack/bruise a few of my  ribs  against  the
stage.  I took over five weeks for me to finally be able to sleep
on my belly again.
 But that's not what you're reading this bit for.
 Nuclear  Blast was supposed to have put me and a friend  on  the
guest list but no show.  I was tempted not to go because I  don't
like the new Gorefest material a lot, but decided to go anyway.
 Support  act  Genetic  Wisdom wasn't too  bad,  though  I  can't
remember  anything about them other than they looked a  bit  like
Clawfinger and the singer was a fat git, too.
 It took a lot of time for Gorefest to start. They were recording
the  show on 16 tracks,  they said,  and had to retune a  lot  in
between songs.  Stagedivers were warded off at all times in order
to prevent people from damaging stuff,  causing the people in the
front  (where I was) to get a constant flurry of security men  in
front  of  them.  I think that was when I did  the  rib  bruising
thing.
 It  wasn't  at all a momentous gig,  but that  might  partly  be
because I had just parted from Karin less than a week prior,  for
her  not  to be back in the Netherlands until a few  days  before
Christmas. I didn't so much go for the music as for the chance to
get rid of pointless anger, frustration and cropped-up energy.
 I haven't got a clue what they played from the new CD,  but  one
of the songs was "Erase".  Some of the same oldies they played at
Wâldrock  (see previous issue of ST NEWS) were  done  again,  and
they  ended with "Confessions of a Serial Killer",  one of  their
finest tracks.
 It was an OK concert, but nothing too much out of the ordinary.

At The Gates

 Den Deel,  Ysselstein, October 2nd 1994. Support acts Nembrionic
Hammerdeath and Consolation.

 Despite  the performing bands actually being quite good and  the
fact  that it was a late afternoon concert,  there were about  20
people  in  Den  Deel to watch the two  Dutch  support  acts  and
Swedish  At The Gates.  I think the tour organisation  must  have
screwed up.  Of the 20 people attending (that's a liberal guess),
almost half was in the guest list.
 Prior   to  the  concert  I  had  interviewed  Consolation   and
Nembrionic,  and  the whole thing was delayed enormously  -  they
were probably waiting for more people to turn up, quite in vain.
 Nembrionic  Hammerdeath kicked off.  They played some  of  those
excellent  songs off their latest split CD as well as some  older
songs that I'm not acquainted with.  There were three people that
flipped out and, by god, I was among them despite the ribs (well,
the longer I flipped and the more beer I consumed,  the more they
went comfortably numb).
 Consolation  was  next,  getting  some  more  audience  reaction
because,  actually,  they  are a tad better with a more  powerful
vocalist  and a less freaky drummer (Nembrionic's Noel Rule is  a
real  drum  freak).  Like Nembrionic,  they played for  about  45
minutes.   They  pretty  much  played  the  same  kind  of  stuff
Nembrionic  had - some old stuff,  some new stuff (including  the
excellent "Part Time God").
 It  took  quite some time until At The Gates  finally  found  it
necessary  to  start.  They  played pretty much the  same  as  at
Paradiso,  and  with quite a lot of energy despite the fact  that
there  were  only half a dozen people - one foot  on  the  stage,
bracing themselves, banging their heads off - who appeared really
to  like their thing.  They played for about  35  minutes,  after
which  they  stopped.  I  am  not sure if  this  short  time  was
intended,  but it may have had something to do with Martin having
a  spot of trouble with his guitar.  I do like  "The  Swarm"...it
makes me think of Karin.
 Because  their early end,  Consolation and Nembrionic  took  the
stage  again for a bit of a jam,  quite a miracle that they  were
actually  willing to do that for the handful of  people  present.
They treated us to "No Sleep 'Til Brooklyn",  "Infernal Death" by
Death and,  yes,  "The Kill" by Napalm Death.  And so ended  this
rather  chaotic  concert with the lowest turn-up I've  ever  seen
(humans-wise).

Obituary

 Tivoli, Utrecht, October 6th 1994. Support acts Eye Hate God and
Pitch Shifter.

 I  haven't got a clue why bands such as Eye Hate God  and  Pitch
Shifter  - both quite industrial or otherwise crap - got  support
slots  on a band in such a totally different genre and of such  a
different magnitude.  The members of Eye Hate God reacted to  the
audience in a lukewarm way,  the same way the audience reacted to
them. After 25 minutes they left the stage. Good riddance.
 Pitch  Shifter played a bit longer,  supported by  video  images
that  I  think  caused the people react to  them  a  bit  better.
Especially  when the started to be fashionably anti-fascist  with
corresponding images on the video screens,  I started to see some
people really digging the band.  Not my cup of tea at all. In the
end they threw lots of pieces of paper in the hall,  12 different
ones I believe, each containing a rule to live by (not!). Anyway,
I was glad they disappeared.  The video gadgetry could be removed
and the stage cleared for Obituary.  My ribs weren't exactly  up-
to-date yet but I got in front anyway, camera ready.
 At 23:05 Obituary started with "Kill For Me",  an unusual choice
and possibly one of the lesser tracks on their new album.  It was
a good concert but,  somehow,  a magic ingredient was missing. It
might have been my health - the ribs and a gathering cold. Before
they  ended  at about a quarter past midnight  they  had  allowed
those gathered there that night to hear "Inside Out" (of course),
"Words of Evil",  "'Til Death" (yeah!), "Find the Arise" (I think
they did,  anyway),  "Cause of Death",  "Don't Care", "Redefine",
"Splattered"  (yeah!!) and "Final Thoughts".  This last song  was
one a lot of people kept on asking for, chanting, but I do wonder
why  as  it's  such a meagre  track.  The  encores  consisted  of
"Killing  Time"  and the somewhat  predictable  but  nevertheless
great "Slowly we Rot".
 Allen West had been his usual - concentrated and boring -  self,
Trevor  Peres kept on banging his head off,  with  Frank  Watkins
moving almost inconspicuously in between.  John Tardy allowed  me
to make another one of those classis "John Tardy Pose" pics, so I
was happy. What struck me was that especially a fast song such as
"Slowly..." was played a lot slower,  with two bass drum beats to
the usual one.

 More next time! 

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.