Skip to main content

ST SOFTWARE NEWS by Richard Karsmakers

Quite  a quiet time has it been recenty with regard to  software. 
But  there's  still enough to write an article  about,  so  let's 
start off immediately.

One  of  the  nicest programs I stumbled  into  recently  was  an 
English  color  monitor  program  called  "Monopoly",  which  was 
programmed  in  GfA  Basic.   So  it  has  finally  succeeded  in 
penetrating the United Kingdom, kingdom of "Fast Basic"!
"Monopoly" is the computer version of the same game,  and I  must 
say  it's  a pleasure to play.  It's very easy to  play  Monopoly 
using  the  mouse  and almost every  thinkable  option  has  been 
included  in the program.  It has one  disadvantage:  Your  three 
computer  opponents never start trading themselves -  you  always 
have to start trading with them yourself.
The  very same evening that I actually got the  game,  I  started 
playing  it.  In a one-and-a-half-hours 'Clash of the  Titans'  I 
succeeded in winning the game,  in which I eliminated Andy,  Chip 
and,  last but not least, Betty. I must say I was lucky because I 
only had to buy all the streets I got on to get to the possession 
of e.g.  the complete "Boardwalk" city. Building hotels there was 
no   real pain and they all were bound to  go  there.  Eventually 
both male opponents had to give all their streets to me, so I had 
half of the board built with hotels.  Betty,  by that  time,  was 
stinkin'  rich  of her hotels in the lesser cities on  which  the 
others  (including  myself) has often strayed, so she had to  get 
onto  quite  a few of my hotels before she  gave  up:  "You  win, 
Human." Boy, what a way to be spoken to by a girl.
No sooner than midnight could I get to sleep after this  exciting 
game of Monopoly.
The big problem with the program is that I do not know whether it 
is actually PD or not!  I would very much like to get into  touch 
with  the  guy that wrote the ST version of the program  (it  was 
obviously converted from another machine, as could be seen by the 
many  numbered labels):  Is it PD or not?  Please let me know  as 
soon as possible...

The German company Kingsoft has launched a kind of sequel to  the 
arcade game "XTron" from RDS,  called "Typhoon".  Kingsoft wisely 
decided to do business with the two guys that used to do the  RDS 
program,  Christoph Sing and Rolf Wagner.  The result looks  very 
much like its predecessor,  but offers more detail,  a very  much 
better  front picture and a better piece of digitized  music  for 
the intro (I especially like the drum-beats).
The actual setup is quite the same:  A flying object has to blast 
everything  that moves (and that it CAN actually blast).  But  it 
does  have to watch out for a skull that appears here  and  there 
and that must not be zapped in any case! The ship can now move up 
and down as well as the usual directions left and right,  but  it 
is still only possible to have two or three bullets in the air at 
once (and no rapid fire either).
The nice surprise comes a few zones after the beginning,  being a 
nice   scrolling   background  -  that  varies   throughout   the 
forthcoming levels.  The scrolling is very smooth and the  sprite 
movements are very different at each zone.  For arcade freaks (in 
other words, for people just like me) this game really is quite a 
success. Oh yeah, while I'm at it - my hiscore is getting to zone 
18 with 15650 points. Try to break that!

Since the launch of ST NEWS Volume 2 Issue 2, I have gained a few 
demos from the British software company Microdeal.  They are  the 
demos  for a game called "Goldrunner",  a sound  sampler  program 
called  "ST Replay" and a software drum-machine  called  "Digital 
Drums".
Let's  start right off with the best demo yet to be seen  of  the 
best  shoot-'em-up game yet to be seen:  The  "Goldrunner"  demo. 
Many people - especially those who really freak out when they see 
a  small figure chased by other figures gaining gold  coffins  on 
certain  mind-boggling levels - thought that it was to be a  kind 
of  "Lode Runner" for the ST.  Nothing is less true.  Although  I 
really  liked "Lode Runner" on the Commodore 64 (and I still  do, 
but unfortunately I have to keep it to the tape version...) I  am 
not grieved by the fact that "Goldrunner" turned out to be 'just' 
another shoot-'em-up game.
When  I  heard  the demo for the first time  I  immediately  went 
completely  bananas - freakin' out of my head so to say.  It  was 
not even the beautifully drawn picture that made me stand stunned 
to the ground,  but the music - programmed by Rob Hubbard! "Who's 
Rob  Hubbard  anyway?"  will  some of you  (maybe  most  of  you) 
probably ask, "what's that kiddo gettin' excited about?"

Well,  Rob  Hubbard (in fact a professional musician as  well  as 
computer  music  programmer)  is the man that made  -  and  still 
makes  - the best computer music on the Commodore 64.  He  has  a 
very disitinctive way of programming, and most of his musix sound 
very  well - some even sound un-computer like.  Although he'd got 
some  other music programmer to 'fight' with in due time,  he  is 
still  the top of the bill on that small machine.  Last  year,  a 
friend of mine (The Mercenary Cracker,  in fact) told me that Mr. 
Hubbard had written a music demo for the Amiga. "Jesus H. F.ckin' 
Christ", I thought, "he will now never get to join us on the ST". 
Fortunately,  the odds have proved that I was in the wrong - I am 
not very distressed in admitting this.
Anyway,  the  music that had the honour of touching my inner  ear 
(doesn't that sounds terribly arrogant?  It reads nicely, though) 
was  actually made by him and sounded very 64-like (this  is  the 
only comparison with any 8-bit computer that is not insulting  to 
the  ST,  as  the  Commodore  64 has  THE  best  soundchip  every 
developed uptil now - except for the AMY and the new chip said to 
be in the Apple II GS).  Some research proved that the music came 
from  the Commodore 64 game "The Human Race" (tune number  4).  I 
could have jumped a hole in the ceiling of the computer club  the 

very  moment  I saw this "Goldrunner" demo (at a computer club in 
Spaubeek, Holland). Rob Hubbard on the ST! Incredible!
But  the  demo offers more.  Apart from some  scrolling  messages 
explaining the setup of the game,  it offers actual 'shots'  from 
the  game,  with smooth scrolling,  nice explosions (much  better 
than  the  stupid explosions of e.g.  "XTron",  which  are  still 
incorporated  in "Typhoon" as well) and good sound  effects.  The 
background  that scrolls past is very well drawn and  one'd  even 
start to think it's the real thing when looking at it.  No doubt, 
"Goldrunner"  (according to the demo, launched as you read  this) 
will be the very best arcade game available on the ST (this would 
enhance my personal list of software that really should be bought 
to   "Degas  Elite",   "GfA  Basic"  (and  the   GfA   Compiler), 
"Flightsimulator  II",  "1st  Word Plus",  a good  assembler  and 
"Goldrunner").
The  other  two  demos  can only 'walk  in  the  shadow'  of  the 
"Goldrunner"   demo.   The  "ST  Replay"  demo  offers   half-meg 
compatible digitized music (a piece of "A-Ha" and a piece of Jean 
Michel  Jarre's "Equinoxe").  I still think they should  have  at 
least checked if you had a Megabyte or not (if it was there, they 
should have loaded in some more samples).  The whole is now a bit 

short.  The quality is very reasonable - though not as good as ST 
Club Eindhoven's sound sampler (stereo and CD quality) that  will 
be launched soon).
The  "Digital  Drums"  demo is really  trash!  It  offers  stupid 
drumming  sounds  and is therefore not included in  the  ST  NEWS 
Public  Domain  library (the other two  demos  are  included).  I 
sincerely hope that the final product will prove to be much  more 
versatile. I know that demos only offer a slight part of the real 
thing, but even renaming the data file so that it was loaded into 
the  "ST Replay" demo didn't reveal any really terrific  drumming 
sounds.  I'd  rather have a Korg drumcomputer instead  (or  maybe 
even  the  thing  incorporated in Frank's  synth).  But  again  - 
"Goldrunner" is terrific!!
Some latest news: Microdeal/Michtron has also launched a joystick 
version of their old arcade topper "Major Motion" (the game  that 
looked so much like "Spy Hunter".

The Canadian "F.A.S.T.E.R." magazine has now released their issue 
5.  As you might already know,  "F.A.S.T.E.R." is no PD  magazine 
(which many people thought before),  but is sold at around DM  25 
in  Germany  now (and at various other prices in  'PD'  libraries 
throughout  the country).  If one only looks at  the  programming 
techniques and tricks that are used,  they are surely better than 
ST  NEWS,   but  I  must  say  that  we  offer  much,  much  more 
information.  They tend to use pictures,  large  programs,  etc., 
whereas  we don't use any pictures (yet) and we only publish  few 
programs   (and  all  programs  are  included  in  source   only- 
"F.A.S.T.E.R."  tends  to offer the compiled  programs  as  well, 
which is very space-consuming).  Their new disk is (just like the 
last  two releases) maxi-formatted which significantly  decreases 
user-friendlyness.  It  is  not that I can't stand it  that  they 
offer things that we also try to offer,  but I wouldn't recommend 
buying  it.  As a PD product it would be very nice,  but I  think 
that  ST  NEWS now finally has the greatest  advantage  it  could 
possibly wish - it's free of any costs!

More news now from the Public Domain software front.  Through  my 
good  friend  Stefan  Colombier I got the  picture  show  "Golden 
Girls" a month or so ago. Terrific programming but *&^£$ artwork! 
All   pictures  represented  certain  pornographic   scenes   and 
therefore   this   show  definately  decreased  the   number   of 
potentially  interested people.  Now,  the makers from that  show 
(the  German Denise Team from Stuttgart) have made a new  picture 
show  that  even offers  better  programming  techniques,  better 
artwork and here and there some true animation! It is called "The 
California  Beach  Girls" and it was brought  from  the  Hannover 
Messe  by Hubert van Mil from ST Club Eindhoven.  It is THE  best 
monochrome   picture-and   animation  show  you've   ever   seen! 
Unfortunately it only works on double sided drives and one meg of 
memory  (the  "Golden Girls" only needed a  DS  disk  drive,  but 
worked  with half meg systems anyway),  but that shouldn't  be  a 
tough nut to crack for the real fans.

The girls look terrific (some of them are digitized in a more  or 
less  nude pose,  but that should only hinder people with  ultra-
feministic  viewpoints or members of any "Females against  sexual 
abuse and women in nudistic magazines" associations). Whereas the 
"Golden Girls" was only good for people at an age of 18 years  or 
older,  the  "California Beach Girls" can be regarded to be  'All 
ages'...

The English software company Mastertronics has finally decided to 
start launching software for the ST as well. Although their first 
game,  "Ninja  Mission",  is actually only a conversion from  the 
Commodore  64,  the game offers a really great front  screen  and 
very  good music (especially when one thinks one is listening  to 
an  ST  soundchip).  I  don't know if it  is  programmed  by  Rob 
Hubbard, but it might very well be because I thought I heard some 
specific Hubbard-like fragments in it.
The game itself is, again, a game of fighting sports. None of the 
software  companies seem to have listened to the cry of my  heart 
for simple soccer games. Not that the game is very complex, but I 
now and then really need to play soccer or tennis (now I have  to 
switch on the good old '64 for that).

The game consist of several 'floors' of five rooms each, in which 
people like 'Thugs' and 'Evil Ninjas' are wandering around.  They 
sometimes  guard vases that you  need to get.  They make  use  of 
throwing stars,  knives and swords and you'll need to beat  every 
one of them to collect all there is to collect (collecting stars, 
etc.  makes  you much stronger,  as you can throw these  at  your 
enemy).  When one whole floor is sweeped clean, you'll have to go 
looking for a loose plank in the ceiling in which you can jump by 
moving the joystick up.  At every level you meet more  opponents, 
that  are more difficult to beat.  Sometimes you even  get  three 
opponents in one room!
My hiscore with this game is 24354.  Try to beat it (I'm sure  it 
won't be that difficult)!

Loriciels,  the French company that was well known for  "Infernal 
Runner" on the Commodore 64 (please excuse me for refering to the 
64 so many times, but I hope you'll understand that it was a main 
part of my childhood and that I still have many fond memories  of 
it),  has now launched "Magnetic Tank" (short:  "M.G.T.") for the 
ST.  In  between all those Karate-,Ninja-and Golf Games  and  all 
those filthy adventures,  this really is something that makes one 
look positively at the world again.
The front picture already leaves a good impression on the player, 
and the intro music is also very nice to listen to (though not as 
good  as  the music from "Goldrunner" or  "Ninja  Mission").  The 
player actually controls a magnetic tank (strange, but that's why 
it's  called "Magnetic Tank",  I suppose) that has to  destroy  a 
stone  somewhere in an enormous maze of rooms.  Some  levels  are 
locked  by laser-doors,  that can be opened by getting a  key  or 
shooting at it.  Some other levels feature invisible  walls,  icy 
(or glassy) tracks ,  doors on different levels,  etc.  It  isn't 
just  a stupid game,  since there are still a few puzzles  to  be 
solved (although this impressions could in fact be faulty,  since 
even  our  own Jos Schilders has succeeded in achieving  the  end 
goal - he is now writing "Solution to Magnetic Tank" for us).
To play,  it is a very nice game. I only have the impression that 
it's a bit too easy...

The company that,  a few months ago,  launched the game  "Macadam 
Bumper",  has now also arranged the guys from "Magnetic Tank"  to 
write a program for  them (these guys are Remi  Herbulot,  Michel 
Rho  and  Jean-Louis Valero).  The product is called  "Crafton  & 
Xunk" and looks a bit like "Magnetic Tank" when one looks at  the 
setup - you also have to gather keys that fit on certain locks on 
certain doors. This time, you're not controlling a tank but a guy 
called  Crafton  and his little pet Xunk.  You visit  many  rooms 
which  are all filled with very well presented  furniture,  other 
people,  mechanic animals,  and much more. It is possible to move 
the furniture in order to get on cupboards,  etc.  Each room is a 
puzzle  of its own,  and the game can be called even  nicer  than 
"Magnetic  Tank".  This game also features 3D graphics which  are 
very well drawn - the roughness of the graphics has also vanished 
so I was able to see. Quite a relief.
I  consider  this game to be one of the  nicest  games  currently 
available  for the ST series.  The sound effects are quite  good, 
the graphics are impressive,  the programming techniques used are 
very good and the overall rating is, let's say, about 9.

Have you ever heard life-like audiences applauding on your simple 
ST?  No?  Well,  in  that case you should immediately  buy  "10th 
Frame"  from  Access  (who  remembers  "Leaderboard"?   That  was 
Access!).  The whole is, as you might have derived from the name, 
a  bowling game.  It starts with a very well  digitised  picture, 
together with a digitised intro tune.  Not bad,  not bad at  all! 
After quite some additional loading,  the game start with a small 
option screen. You can play with several players in several teams 
on three different difficulty levels. When you're playing, you'll 
notice that every one single sound is digitized:  The rolling  of 
the ball, the bowling installations, the falling of the skittles, 
and (yes!) the applause of the audience if you throw a strike  or 
flatten all the skittles within two throws. Quite impressive, but 
I  suppose this keeps the game from working properly on half  meg 
machines (although I didn't actually test that).
The  graphics are very well taken care of (although the good  old 
Destroyer - remember him?  - thought the whole damn thing a  heap 
of  trash when I recently discussed ST software with him  at  Mr. 
Geukens' club in Veldhoven.  No need to heed his nonsense - he is 
an Amiga owner and all ST stuff is trash in his rotten eyes)  and 
the  whole game further leaves quite a good impression on  me  as 
well as most other people that have seen it.  I now only continue 
hoping  that  some of the true Access  best-sellers  (these  were 
"Beach  Head"  and "Beach Head II",  as well as "The  Scrolls  of 
Abaddon"  - hi Venom fans!) will also be re-written for the ST  - 
that  would really satisfy many ex-Commodore 64 users as well  as 
myself!

Electronic  Arts  (the famous American corporation that  used  to 
write software for the Amiga only because the ST was so bad)  has 
now  launched  another product:  "Arcticfox".  The setup  of  the 
program  is good fun to play - you drive a tank on the  Northpole 
that  has to destroy an enemy fort.  You are thereby hindered  by 
the  strangest vehicles and aircrafts that you'll have  to  blast 
out  of your way.  At times you get into a serious snowstorm  and 
sometimes the radar is jammed by thunderish weather. All graphics 
are  three-dimensional,  and all objects are filled (with  hidden 
line removal as well). The only disadvantage is that the graphics 
are further not very stunning (quite clumsy animation),  and that 
the sound is simply awful - especially thunder, which sounds like 
someone  hitting  his ass on a lamp hanging down from too  low  a 
ceiling.  Electronic Arts' previous product,  "Sky  Fox",  wasn't 
alltogether that good,  but "Arcticfox" is worse.  Though not  as 
bad  as  "Super Huey" and "Fire Blaster",  I  wouldn't  recommend 
anyone to buy (or even copy) this program.  I think the people at 
Electronic Arts should keep their trash programs confided to that 
equally  trashy Amiga - if they feel they should  torture  normal 
people (ST users) they should be learned a lesson that they never 
forget!  I  still  hope that "Marble Madness" will  come,  but  I 
sincerely  hope  that it will be as good as (or  better  as)  the 
Amiga version. Everybody knows the musical capabilities of the ST 
are less than those of the Amiga,  but why do those darned people 
make it that  bad?  And the graphics can easily be done better as 
well!

Gremlin (Graphics?) recently launched their first ST game (again, 
a conversion from the Commodore 64).  It is called  "Trailblazer" 
and  Frank  is quite insane since he got it.  The  game  is  very 
addicting  and the graphics and sounds are very  well  done.  The 
intro even features some digitized 'speech'.
The  object  of the game is to guide a bouncing football  over  a 
long  road  that scrolls towards you in full 3D.  In  that  road, 
their are black parts (holes),  green parts (that slow you down), 
white parts (that make you jump),  yellow parts,  green parts and 
blue parts (that reverse all joystick movements).  Finally, there 

also  are pink parts,  which take care that your  current  moving 
direction turns around 180 degrees.
This program offers the quite unique possibility to play with two 
players at one time (one on the top half of the screen, the other 
on the lower half).  The sounds are incredibly real, although the 
background music can easily be called nerve-wrecking. I hope that 
the company in question,  Gremlin,  really is Gremlin Graphics  - 
this  would mean that another Amiga comapny has joined us on  the 
ST.
"Trailblazer" is quite a nice game to play,  and very  addictive. 
It's one of those games that care care that you dream of bouncing 
balls after playing it for more than a couple of hours...

"To  eat or to be eaten" - thus sounds the motto  from  Strike-a-
Light's  first  software product called "Strikey".  This  is  the 
first program of a series of Low Price Software that will be sold 
at huge quantities through ST Club Eindhoven.  "Strikey" actually 
is a kind of Pac Man game,  but it offers much more variety  than 
usual  Pac Man games do.  The graphics are reasonable (the  front 
picture  is  even  very good),  but the sound  effects  are  very 
irritating if you don't keep your volume a bit down. The joystick 
movements  could  have  been better but it's  still  possible  to 
finish  a reasonable amount of levels with the  current  joystick 
routines.  In  spite of these disadvantages,  the  game  features 
humour and addiction to all ST users (yes, ALL, since it works on 
all known ST configurations - color and monochrome monitors - and 
doesn't need a whole megabyte of memory).
Especially if one looks at the price and the addictability of the 
game  (and the humour - just have a look at the front screen  and 
you'll  be  kept busy for about a quarter  of  an  hour),  nobody 
should  be  kept without this game.  I am not  only  saying  this 
because the authors (Roland and Robert Heessels;  Eerk Hofmeester 
did  the  graphics)  happen to be good pals  of  mine,  but  also 
because  an  initiative like this should be pushed all  over  the 
world.  To support this initiative, I hereby offer all readers of 
ST  NEWS the possibility to order the program through the  ACC  - 
just  pay  29,95 Dutch guilders to giro  account  number  5060326 
(t.n.v.  Richard Karsmakers, Helmond, The Netherlands) and you'll 
have it mailed to your home.  In the near future we also hope  to 
launch  all other Cheapware products through this  service:  "The 
Artist Plus", "PicWorks V2.0" and "Strike Address".

The  American  company  First Byte  has  recently  launched  some 
educational software.  I have had a brief look at their "Kidtalk" 
and "Speller Bee", and I have included the "Smoothtalker" demo in 
our PD (please refer to our article about the PD Library for more 
information about that). Both program are written for children of 
young age,  and are extremely clear to work with. Even very young 
children will be able to work with these programs; very extensive 
help  options are offered,  and all messages that appear  on  the 
screen are also spoken in quite a clear voice (of high quality, I 
might add). "Speller Bee" even allows pitch change, speed change, 
male/female voices,  etc.  The graphics are very clear,  although 
they  are all presented in medium res only.  I have not yet  seen 
any other,  better, educational programs. Unfortunately, they can 
only  be used in countries that speak English - the programs  are 
in  English.  Just order the PD demo soon and you'll see  what  I 
mean with good speech!

That was it for this time's ST NEWS "ST Software News".  Although 
I  had  hoped to offer previews of some new stunning  games  this 
month,  I think I'll have to wait another month ot so for  these. 
In  spite of that,  I expect to review the following software  in 
the next issue of ST NEWS:  Defender of the Crown, Gauntlet, Star 
Trek,  Dizzy Wizard and the Boulder Dash contruction set.  May be 
even the real Goldrunner. See ya!

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.