Skip to main content

THE SOLUTION TO 'JINXTER' by Math Claessens

Had you expected it already?  I bet you knew I was going to solve 
Rainbird's new adventure,  too (after all,  I had been one of the 
first  people  to  solve  both  "The  Pawn"  and  "The  Guild  of 
Thieves")!  So  I hereby proudly offer to you the  solution  that 
will enable you to see all the pics and to get all points  except 
for 15. Sorry for that!

Many  thanks go to Richard Karsmakers,  who did  some  additional 
testing  and extending of my raw solution notes.  If  you  should 
have  any  problems  solving  other  adventures,  please  do  not 
hesitate to write to me:

Math Claessens
Wagenaarstraat 58
NL-6164 XM  Geleen
The Netherlands
Tel. (Holland) 04490-52532

(ON THE BUS)[ON THE BUS]
LOOK TICKET
WAIT
WAIT
WAIT
SHOW TICKET TO INSPECTOR
WAIT
WAIT
PRESS BUTTON
WAIT
WAIT
WAIT
WAIT
LEAVE BUS
(NEVERENDING LANE)
GET KEYRING
WAIT
WAIT
READ DOCUMENT
OPEN GATE
N

(FRONT GARDEN)[FRONT GARDEN]
UNLOCK DOOR WITH IRON KEY AND OPEN DOOR
N
(HALLWAY)
NW
(BEDROOM)
GET CASE
LOOK UNDER BED AND GET SOCK
OPEN WARDROBE AND GET SHOES
N
(KITCHEN)
GET OPENER
OPEN FRIDGE AND GET BOTTLE OF MILK AND CLOSE FRIDGE
E
(CONSERVATORY)[CONSERVATORY]
GET TABLECLOTH
S
(LIBRARY)[LIBRARY]
GET TELEPHONE
N

(CONSERVATORY)
UNLOCK DOOR WITH IRON KEY AND OPEN IT
N
(BACK GARDEN)
GET SECATEURS AND GLOVES
N
(HOLLY LANE)
E
(GRASSY FIELD)[BULL]
SHOW TABLECLOTH TO BULL
DROP TABLECLOTH
S
(DEAD FLY WOOD)
WEAR GLOVES
HOLD WIRE AND CUT WIRE WITH SECATEURS
E
(ORCHARD)[ORCHARD]
E
(SPRING)
GET BOTTLE
W

(ORCHARD)
SE
(ON THE BRIDGE)[BRIDGE]
S
(BOATHOUSE)
GET MOUSE TRAP AND CAN
N
(ON THE BRIDGE)
NW
(ORCHARD)
S
(FRONT GARDEN)[THATCHED ROOF HOUSE]
UNLOCK DOOR WITH RUSTY KEY AND OPEN IT
SW
(MESSY KITCHEN)
OPEN TRAPDOOR
W
(DINING ROOM)[DINING ROOM]
GET CANDLE AND MATCHBOX
S
(STUDY)
SW
(HERB GARDEN)
S
(UNDER THE HOLLY BUSH)[MAGPIE]
LISTEN TO MAGPIE
WEAR SPECTACLES
N
(HERB GARDEN)
NE
(STUDY)
N
(DINING ROOM)
E
(MESSY KITCHEN)
D
(CHEESE CELLAR)
GET CHEESE
WEAR SHOES
U

(MESSY KITCHEN)
PUT CHEESE ON MOUSE TRAP
SET TRAP
DROP TRAP
W
(DINING ROOM)
S
(STUDY)
DIAL 300
N
(DINING ROOM)
E
(MESSY KITCHEN)
WAIT
OPEN BOX AND GET MATCH AND CLOSE BOX
LIGHT MATCH AND LIGHT CANDLE WITH MATCH
WARM THE PLASTIC KEY WITH THE CANDLE
AGAIN
NE

(FRONT GARDEN)
UNLOCK MAILBOX WITH PLASTIC KEY
GET PARCEL
OPEN PARCEL AND GET LETTER AND CHARM
READ LETTER
N
(ORCHARD)
NW
(GRASSY FIELD)
W
(HOLLY LANE)
S
(BACK GARDEN)
S
(CONSERVATORY)
W

(KITCHEN)
OPEN FRIDGE AND PUT PLASTIC BOTTLE IN FRIDGE AND CLOSE FRIDGE
WAIT (NEVER PANIC! YOU MUST WAIT 19 TIMES - UNTIL YOU SEE THAT
 YOUR SCORE IS INCREASED BY 10)
OPEN FRIDGE AND LOOK IN IT AND GET BOTTLE
OPEN BOX AND GET MATCH AND CLOSE BOX
LIGHT MATCH AND LIGHT CANDLE WITH MATCH
WARM ICE WITH CANDLE
DROP WATER
PUT OIL IN PLASTIC BOTTLE
DROP LETTER AND PARCEL AND TICKET
E
(CONSERVATORY)
N
(BACK GARDEN)
N
(HOLY LANE)
E
(GRASSY FIELD)
SE
(ORCHARD)
S
(FRONT GARDEN)
SW
(MESSY KITCHEN)
LOOK TRAP AND GET MOUSE
NE
(FRONT GARDEN)
N
(ORCHARD)
SE
(ON THE BRIDGE)
S
(BOATHOUSE)
LOOK IN BOAT AND GET BUNG
OIL RUNNERS WITH OIL
OPEN DOOR
S

(CANOE MOORING)[LAGOON]
GET SACK AND LOOK IN IT
PUT WALRUS CHARM IN SACK
PUT BUNG IN SOCK
PUT SOCK IN HOLE
PUT CANOE IN LAGOON
ENTER CANOE AND GET PADDLE
S
(LAGOON)
S
(PAGODA)
LEAVE CANOE
D
(MARBLE STEPS)
OPEN CAN WITH OPENER
EMPTY CAN ON DIRT
MOVE DIRT
E
(PASSAGE)
E

(DIVERS ROOM)
DROP ALL
DROP TROUSERS AND SHIRT AND SHOES AND GLOVES
WEAR SUIT AND MASK AND FLIPPERS
GET AQUALUNG (DON'T WEAR IS JUST YET!)
W
(PASSAGE)
W
(MARBLE STEPS)
U
(PAGODA)
N
(LAGOON)
WEAR AQUALUNG
D
(UNDERWATER)
NW
(UNDERWATER)
N
(UNDERWATER)
OPEN HATCH
D
(AIRLOCK)
CLOSE HATCH AND PRESS LEFT BUTTON
TURN WHEEL
OPEN DOOR
E
(CORRIDOR)
D
(SACRISTY)
GET COIN
OPEN DOOR
U
(CORRIDOR 
W
(AIRLOCK)
PRESS RIGHT BUTTON
E
(CORRIDOR)
D
(SACRISTY)
E

(GREEN LODGE)
WAIT
WAIT
WAIT
U
(HIGH ABOVE THE LODGE)
GET CHARM
D
(GREEN LODGE)
W
(SACRISTY)
U
(CORRIDOR)
W
(AIRLOCK)
OPEN HATCH
U
(UNDERWATER)
S
(UNDERWATER)
SE

(UNDERWATER)
U
(LAGOON)
S
(PAGODA)
D
(MARBLE STEPS)
E
(PASSAGE)
DROP AQUALUNG
DROP SUIT AND MASK AND FLIPPERS
E
(DIVERS ROOM)
WEAR TROUSERS AND SHIRT AND GLOVES AND SHOES
TAKE ALL
W
(PASSAGE)
E
(MARBLE STEPS)
U

(PAGODA)
ENTER CANOE
PUT UNICORN CHARM IN SACK
N
(LAGOON)
SW
(CONIFER WOODS)
LEAVE CANOE
DROP PADDLE AND SECATEURS
S
(VILLAGE GREEN)
NW
(BAKERY)
ASK FOR A JOB
D
(BAKERY KITCHEN)[BAKERY KITCHEN]
E
(LARDER)
OPEN FLOUR SACK
SIEVE FLOUR WITH SIEVE
GET TINY CHARM
W
(BAKERY KITCHEN)
LOOK TABLE AND GET BAKING TIN AND DROP TINY CHARM IN IT
OPEN OVEN AND DROP BAKING TIN IN IT AND CLOSE OVEN
PRESS BUTTON
AGAIN
OPEN OVEN AND GET BAKING TIN
GET BREAD AND DROP BAKING TIN
U
(BAKERY)
GIVE BREAD TO BAKER
(VILLAGE GREEN)
GET BREAD AND BREAK BREAD
GET PELICAN CHARM
OPEN DOOR
NE

(IN THE POST OFFICE)
SHOW MOUSE TO MISTRESS
TURN TOP RIGHT HANDLE
TURN BOTTOM RIGHT HANDLE
AGAIN
AGAIN
TURN TOP LEFT HANDLE
OPEN SAFE
GET CHARM
OPEN DOOR
SW
(VILLAGE GREEN)
SE
(PUB)
OOJIMY HEARTH
GET ASH
N
(BEER GARDEN)
D
(WELL)
GET COIN
U
(BEER GARDEN)
S
(PUB)
NW
(VILLAGE GREEN)
SW
(CAROUSEL)[CAROUSEL]
DOOFER ENGINE
DOOFER UNICORN
DROP ALL
GET LADDER AND OPENER
KNOCK DOOR
THROW OPENER AT LAMP
SW
(CLOCKMAKERS SHOP)
E
(IN THE WEATHERCLOCK)
LEAN LADDER TO GIRDER
W
(CLOCKMAKERS SHOP)
NE

(CAROUSEL)
GET ALL
SW
(CLOCKMAKERS SHOP)
CAST OOJIMY SPELL ON FIRE
GET STOOL
E
(IN THE WEATHERCLOCK)
DROP STOOL
GET CHARMS
PUT CASE IN SACK
CLIMB STOOL AND CLIMB LADDER
(ON THE GIRDER)
JUMP NORTH
(ON THE PLATFORM)[PLATFORM]
(IF THE SUN WEATHERMAN IS ON THIS SIDE, FIRST TYPE THE FOLLOWING
 LINE:) CAST THINGY SPELL ON SUN WEATHERMAN)
HOLD ONTO RAIN WEATHERMAN
CAST DOODAH SPELL ON RAIN WEATHERMAN
(END OF THE BEAM)
GET UMBRELLA AND HAT
CLIMB CLOUD
(VILLAGE GREEN)
CAST OOJIMY SPELL ON CLOUD
SW
(CAROUSEL)
SW
(CLOCKMAKERS SHOP)
E
(IN THE WEATHERCLOCK)
GET STOOL
W
(CLOCKMAKERS SHOP)
NE
(CAROUSEL)
NE
(VILLAGE GREEN)
DROP CAN AND MOUSE AND PLASTIC BOTTLE
PUT SACK ON STOOL
GET SADDLE AND PUT IT ON STOOL
CLIMB CLOUD
DOOFER CLOUD
(OUTSIDE THE STATION)
E
(STATION)[STATION]
BUY TICKET WITH TWO FERG COIN
E
(PLATFORM)
E
(IN THE TRAIN)
SHOW TICKET TO INSPECTOR
WAIT
WAIT
(MOUNTAIN)[CASTLE]
PUT SADDLE ON UNICORN
CLIMB UNICORN
DOOFER UNICORN
(CASTLE PARAPETS)
D
(WALLED GARDEN)[WALLED GARDEN]
E
(PROMENADE COURT)
DROP SHOES
N
(CASTLE ARCHWAY)
E
(PASSAGE)
D
(GAOL)
OPEN DOOR
N
(DUNGEON)[DUNGEON]
WAKE XAM
DRINK MILK
PUT CANDLE IN BOTTLE
TIE ROPE TO MANACLES
OPEN BOX AND GET MATCH
LIGHT MATCH AND LIGHT CANDLE WITH MATCH
DROP BOTTLE UNDER ROPE
N
(DUMB WAITER)
WAIT
N
(KITCHEN)
U
(HALL)[HALL]
NE
(ANTECHAMBER)
OPEN DOOR
E
(TETRAGRAMMATON)[TETRAGRAMMATON]
E
(JEWEL ROOM)[JEWEL ROOM]
SLIDE 5
SLIDE 8
SLIDE 1
SLIDE 6
SLIDE 7
SLIDE 2
SLIDE 9
SLIDE 5
SLIDE 3
SLIDE 4
GET BRACELET
PUT CHARMS ON BRACELET
W
(TETRAGRAMMATON)
W
(ANTECHAMBER)
SW
(HALL)
NW
(TOWER ENTRANCE)[TOWER ENTRANCE]
U
(SPIRAL STAIRCASE)
U
(HALLWAY)
OPEN LEFT DOOR
N
(SANCTUM SANCTORUM)[SANCTUM SANCTORUM]
GET BALL
S
(HALLWAY)
D
(SPIRAL STAIRCASE)
D
(TOWER ENTRANCE)
SE
(HALL)
PUT ASH ON HEARTH
U

(CHIMNEY)
(YOU SHOULD NOW TYPE THE FOLLOWING SENTENCE UNTIL THE WITCH
 GLANCES AT THE FIREPLACE:) LOOK BALL
DOOFER BALL
(YOU SHOULD NOW TYPE THE FOLLOWING SENTENCE UNTIL YOU SEE
 THE CLAW OF JANNEDOR:) WAIT
PUT BRACELET ON CLAW

THE END!!!

With this solution,  you miss 15 points.  To get those 15 points, 
you should do the following:

(BEFORE  YOU  GO  TO  THE POST  OFFICE,  YOU  SHOULD  GO  TO  THE 
CAROUSEL:)
DOOFER ENGINE
DOOFER UNICORN
GET SADDLE
NE
SE
OOJIMY HEARTH
GET ASH
N
D
GET COIN
U
S
NW
OPEN DOOR
NE
MAIL SADDLE TO STATION
GIVE TWO FERG COIN TO POSTMISTRESS
WAIT
SHOW MOUSE TO POSTMISTRESS
(NOW OPEN THE SAFE - YOU KNOW HOW TO DO THAT!)

You'll find your saddle on the station.

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.