Skip to main content

FIRE & FORGET REVIEW by Richard Karsmakers

 Rrrrrrrr. Rrrrrrrr. Rrrrrrrr.

 Irritated, Cronos Warchild grabs the phone. "Yeah?"
 "You Cronos Warchild?"
 "What's it to you? Know what time o'day it is?!"
 "We've got an assignment for you,  Warchild.  Get to H.Q. on the 
devil!"
 SLAM!

 Why did everyone always call him when he was just having one  of 
those fantastic dreams where he was single-handedly  slaughtering 
and butchering the entire enemy forces of Spectra?!  People never 
gave him any privacy, and he hated them for that. They were lucky 
they were the ones paying him, otherwise he would test one of his 
recently acquired killing gadgets on them. And that wouldn't be a 
pretty sight.  Though he kinda liked the sound of blood  dripping 
on the floor.

 Rrrrrrrr. Rrrrrrrr. Rrrrrrrr.

 "Yeah!?  - Warchild speaking, dumbhead! You'd better have a damn 
good excuse to bother me again at this Godforsaken hour!"
  "Oh.  I am so awfully sorry,  sir,  but I am afraid  I  dialled 
the wrong number."
 Warchild's face went red, purple and then green. A deep groaning 
sound emerged from his throat as he took a small device,  held it 
to the telephone and pushed a button.
  "AAaarghh..!^$£....mmmbblll*("£$.....aaaaaaarrgghh!!!" it  went 
on the other side of the phone and the line went  dead.  Warchild 
looked at the device and cursed. Wrong voltage (too low). The guy 
was still alive. 

 His steps sounded heavy and damp as he walked through the  early 
morning's mist.  A black cat crosses his path. Lucky for the cat, 
it  was fast enough so Warchild could't eat it for  breakfast.  A 
second sequence of curses was yelled as the cat escaped from  him 
into a small hole.
  "GOVERNMENT BUILDING" it read in dimly lit lights ahead of  him 
as  he halted.  He knocked his gauntlet heavily on the  door;  it 
made an awful noise and someone had better open the door soon  or 
the whole neighbourhood would be widely awake. But nobody did.

  In  a house opposite the  government  building,  something  was 
lighted  and a window was opened.  A man's face appeared  in  it: 
"Hey sucker!  You know what time it is?!  If you don't quit  that 
noise, I will..."
 The man's eyes went blank as Warchild turned.  With a deep sigh, 
he  slided  to the  floor.  "Jack?  What's  happened?  Jack!?"  a 
female's voice started crying as a small red spot became visible, 
bigger amd bigger, just between the man's eyes.
  "Yes?"  A butler dressed in tails  opened  the  door.  Warchild 
turned  and walked inside,  muttering:  "It was about  time  that 
SOMEONE opened that bleedin' door!"

  "Good morning,  Cronos," the prime minister  greeted,  ignoring 
Warchild's  indignant look,  "we need you again.  Ever  heard  of 
'Thunder Master'?"
 "No. Something you can eat?"
 "No,  sucke....uuuuh..... Cronos; it's a new and ultimate weapon 
we've designed.  You need to drive it.  To hell and  back.  Right 
into  enemy territory and back to base,  some way to restore  the 
unity in the world. The 'Thunder Master' is a car. But not just a 
car. This one's about indestructible, and armed with tetranuclear 
propulsion  missiles  guided by undecodable  oral  frequency  and 
a  magnetic sustenation MV module with 117 GigaWatts  per  second 
firepower. It's controlled by a 128 bits Inmotofel T8006809080986 
transprocessor at 4,77 GHz. All we need is a daring driver. You."
 The man sighed as he relaxed again,  feeling pretty pleased with 
himself. Warchild sat down, unaffected by what was said.
 "What's the pay?"
 "Let's say fifty grand."
  "What?  Lires,  Pounds,  Yens,  Dollars,  Kruger  Rands?  Swiss 
Francs? Maybe even Dutch guilders?"
  Every time Lord Blessington summoned this man and each time  he 
had to make a deal with him,  tiny droplets of perspiration  came 
onto  his  forhead.  He took his handkerchief and  removed  them. 
Then,  carefully,  he folded the piece of textile and re-inserted 
it in his pocket.
 "Dollars. On a swiss account, of course, if you want to."
 Cronos looked thoughtfully at his gauntlet, maybe wondering what 
the impact would be on the bold head of the prime minister.

  "No  deal.  Not enough." Warchild made a gesture as if  he  was 
going  to leave the room - after having terminated  this  piteous 
politician,  of course. Blessington's handkerchief was drawn from 
his pocket again.
 "Right,  right. OK. But I'll have to talk to my superiors if the 
amount will have to...." - "Shut up, fool. You have no superiors. 
Or would it be King Charles perhaps?!" His trigger finger itched; 
it  was quite some time ago that he had killed  any  politicians, 
and he had kinda liked the hang of it.  "Besides," he  added,  "I 
don't want none of your stinkin' money, midget!"
 Lord Blessington glanced in the mirror.  Was he THAT small?  No-
one had called him 'midget' before. Well.... except maybe for His 
Majesty.
 "Then wat DO you want?",  he ventured.  He was beginning to look 
and  to act very nervous now.  His hanky wasn't put back  in  his 
pockets even for a fraction of a second, either.
 Warchild stood up and leaned over the heavy wooden table, making 
the prime minister shrink back in his chair.  Warchild seemed  to 
stretch  his  hands out to the throat of  Lord  Blessington,  who 
closed  his eyes and imagined he saw a man clad in black  with  a 
scythe in his hand, signing him to come near.

  Warchild  took the prime-minister's handkerchief and  wrung  it 
out.
 "You shouldn't perspire that much, Mr. Blessington. It's bad for 
your health."
 Lord Blessington thought he saw angels already.  When he  opened 
his  eyes,  however,  all he could see was the massive figure  of 
Warchild,  holding a dry hanky in his stretched  hand.  Suddenly, 
he noticed a small pool of liquid on his desk.
 "I'll take the assignment," Warchild said, "just joking!"
  With  that,  he  padded Blessington on  his  shoulder  -  quite 
thoroughly, one might add.

      Moral of this story: Never wake someone up too early!!

                              *****

 In the French company Titus' most recent game,  "Fire & Forget", 
you have to drive the aforementioned "Thunder Master" car through 
enemy  territory to your own base.  The motto is indeed  "Fire  & 
Forget",  for  you have to molest your trigger finger  constantly 
and all else that matters is keeping your car on the road.

 First thing that strikes you when playing "Fire & Forget" is the 
striking  resemblance with the "Crazy Cars" concept  (an  earlier 
Titus  game).   You  drive  the  "Thunder  Master"  on  a   three 
dimensional  scrolling  road,  where you have to  blast  oncoming 
tanks  and  helicopters to bits while also making sure  that  all 
rocks,  mines and pieces of barbed wire get shot out of your way. 
Vehicle  control  is  much better than in  "Crazy  Cars",  and  I 
specially  like  it  when  you skid in the  bends  in  the  road. 
Graphics are better and more detailed than in "Crazy Cars",  too. 
The animation is not so 'shocky' either. Screen swaps are done in 
a very creative way,  and I like the smooth way in which you  can 
select  difficulty  level and whether you play with  one  or  two 
players.
  Many (maybe all?) sound effects as well as the intro music  are 
digital - and you know what I think of that. In spite of the fact 
that the quality is good and that it's used quite  well,  too,  I 
still  think it's a lack of programmer's capacities when one  has 
to use digital sounds and music instead of regular music.

 Anyway,  "Fire & Forget" almost makes us forget there ever was a 
project called "Crazy Cars". Graphics are very good, and gameplay 
is nice,  too.  The only thing I don't like is that fuel tends to 
run out very fast - and then you die...  The game saves a hiscore 
list - an extremely simple feature that many good games (I  would 
like to mention "Bubble Bobble") don't have. Nice. It's OK.

Game Rating:

Name:                         Fire & Forget
Company:                      Titus
Graphics:                     8.5
Sound:                        7.5
Playability:                  7.5
Hookability:                  7.5
Value for Money:              7
Overall rating:               7.5
Price:                        89.50 Dutch guilders
Remark:                       Better than "Crazy Cars"

  Many thanks go to Mr.  Harry van Horen  of  Homesoft,  Haarlem, 
Holland, for sending the review copy.

For information regarding this game, please contact:

Titus
28 ter, Avenue de Versailles
93220 GAGNY
FRANCE

English people can contact:

Titus
Unit 4 Stannets
Laindon North Trade Centre
Basildon Essex SS15 6DJ
England

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.