Skip to main content

ST SOFTWARE NEWS by Richard Karsmakers

 Here I am again,  bringing you some quite recent news about  new 
software on the Atari ST,  while Metallica's most recent  "...and 
Justice for All" CD sounds through my small student's room.
 Before I start off, I think you might like to know that, on last 
June  13th,  the  Amazing Cracking Conspiracy (ACC)  existed  for 
three years.  On that date,  but then three years ago,  Frank and 
myself  'cracked' our first program - back on the  Commodore  64. 
Sigh.  The good old days seem to go before you know it.  It makes 
me think about life and the meaning of me being. About all I have 
done  (wrong  AND  good).  About the history of ST  NEWS  -  that 
started two years ago last July. Two monumental birthdays that we 
somehow seemed to forget a little.
  As  I write this,  Metallica's CD is  playing.  You  knew  that 
already.  But  my  heart  also  feels  heavy.  Yesterday,  I  was 
contacted  by  my very  first  girlfriend,  Patricia.  It  really 
knocked  my off my socks - I didn't know that talking to  her  on 
the phone could have such an impact after over seven years (about 
EXACTLY  seven years ago,  we were 'going with each  other').  So 
that's another 'birthday' that was almost forgotten.  In spite of 
the fact that we were merely thirteen or fourteen back  then,  we 
had  quite a passionate relationship and I think one  could  even 
safely assume there was some REAL love...
  But....WHY  on  earth  am I tellin' you  all  this?  Why  am  I 
confronting you with my unbearable lightness of being?
 Narrator:  I know it, Ritchie. You're sad and want to share your 
sadness  with others to enlighten it.
   Are you sure?  Wasn't  it 
just some obsolete kind of subtle exhibitionism?  No.  That's far 
too beautiful a description for what you're doing to your readers 
now.  Don't  get too frantic,  now.
   What can I  do  instead?  
suggest  you keep your mouth shut and start writing  about  those 
darned  software titles that were launched in the last half  year 
that you and that Stefan pall of yours were too lazy to publish a 
new issue of ST NEWS. Now. Get on with it.
  OK. And remember: The 
answer is Forty-two. 

News Channel Volume 1 Issue 2


  Let's  kick right off with a program that was sent to  us  just 
about  the  MINUTE  it was  finished:  The  disk  magazine  "News 
Channel", Volume 1 Issue 2. I have not tested it as thoroughly as 
John did with their previous issue in our previous ST NEWS issue, 
but I could not resist to writing down some of the things I don't 
like (or,  rather,  like less) about their magazine. Sorry, but I 
could  simply  not resist to some of the basic  tendencies  built 
into  mankind - survival.  Though I have to admit that their  new 
issue doesn't appear to have any lethal bugs in it anymore  (like 
was the case with their first issue).
  First,  I  want  to  say something  more  (yes....)  about  the 
'scrolling story'.  In our previous ST NEWS issue, John said that 
their  color scroll routine code was in fact written by  our  own 
Stefan  Posthuma,  and  that he didn't get any credits  in  "News 
Channel" though they used his routine.  In issue 2, Erik van Esch 
denies this fact.  Well,  I won't spill any words on it  anymore, 
except that I would like to bet quite something on us telling the 
truth. But let's, for the sake of peace, give them the benefit of 
the 'doubt'.  Okay.  Stefan didn't write it.  Satisfied?  (Stefan 
remark ... Uuuuuhhhh...)
 Their second issue is dedicated to Jean Michel Jarre - something 
that I resent for the mere fact that we cannot dedicate our  next 
ST NEWS issue to this master of synthesized sound now.  Pity.  We 
should  have  been  faster,  so it's our  own  fault.  They  have 
included  a digital sample of Jean Michel Jarre's in  their  mag, 
and I must admit it sounds great (and touching the mouse  doesn't 
block it anymore). The actual soundchip music, however, has quite 
some  disadvantages.  It's  TEX's "International  Karate"  music, 
which  runs  too  fast on monochrome and cannot  be  turned  off. 
Further,  it  seems to buffer a few variables on a screen  memory 
location in the menu bar.  Not really neat.  But the fact remains 
that they the "News Channel" writers have shown an excellence  of 
taste  by  selecting  this  superb  piece  of  music  programming 
(probably one of Jochen's best ever).
  Some further disadvantages (yeah,  I found some more!) are  the 
lack   of  a  scrolling  message  on  monochrome  (scrolling   on 
monochrome is MUCH more simple then scrolling on color. So if you 
can write a color scroller - as you claim to have done - why  not 
write a mono scroller,  too? Should be a piece of cake!) and some 
'crooked' English sentences.
 Oops.  I will now defy the laws of nature. I will cast aside the 
principles of survival and give away some positive points. First, 
I  was  pleasantly surprised by the animation in  their  magazine 
picture (ALSO ON MONOCHROME).  It comprises a picture taken  from 
Gremlin's "Mickey Mouse" (which is, by the way, a very nice game) 
with an animating nose.  Really neat.  And I like the ghost's  T-
Shirt design! Further, something I found really nice was the fact 
that  an  article was included with all the answers  to  the  160 
questions  that are asked at the start of "Leisure Suit Larry  in 
the Land of the Lounge Lizards".  That will surely make a lot  of 
people happy.  Something that I also found really interesting was 
their  series of articles about arcade hall  machines,  though  I 
really doubt if it fits in an ST magazine (which I also doubt  in 
"ST Action", by the way).
 All in all,  "News Channel" is growing to be better and  better. 
Though  a  better layout and audiovisual  presentation  could  do 
wonders still! Ah, yes: The mag is now supplied on a double-sided 
disk or on two single-sided disks.

Arkanoid II

  "Arkanoid  II - Revenge of Doh",  the long  awaited  sequel  to 
"Arkanoid",  could  have turned out to be the best game ever  (if 
you ask me, that is). Well, it does definitely leave the original 
game behind on all fields:  There are MORE bonuses,  MORE levels, 
BETTER playability,  yes,  even HIGHER addictability!  The  sound 
effects have been greatly improved,  the graphics are better, and 
the animation is even smoother.
 Whence my sceptism?
  "Arkanoid  II  -  Revenge of Doh",  has  a  level  that  is  so 
staggeringly enormously difficult,  that it decreases playability 
and  addictability  in  a couple of  minutes  from  unexperienced 
heights to....well, to zero. The level I'm talking about is level 
32.  It's  an enhanced version of the original game's last  level 
(level 33).  But each time you die,  you have to start anew  with 
blasting away the head!  And when you have done so,  you enter at 
an  incredibly  difficult  part  where  you  have  to  tick  away 
something that I would describe as a lump of malformed brains. If 
you die there (a fact with a devastating probability  rate),  you 
return to the good old head again....  AAAArrggh!  That's no fair 
play, Mr. Peter Johnson!
 This,  together with the fact that the game doesn't even perform 
a simple function called "Hiscore saving", makes it impossible to 
be the perfect game it easily could have been.
  For  those among you that want to try anyway,  I have  added  a 
small program on the disk (called "ARKAN_II.LST", in the PROGRAMS 
folder)  that can make "Arkanoid II" into a trainer  version  and 
vice versa. Thanks to Dave Boshoven for that! The trick failed to 
bring   me  past  level  32,   because  I  unfortunately   lacked 
perseverance after dying a zillion times there.

Chubby Gristle

  On  the Commodore 64,  it all started with an old  game  called 
"Manic  Miner" (I don't remember which company it  was  published 
by):  Games in which the player controlled a small character that 
had to conquer many screens with baths,  moving obstacles,  fatal 
doggies  walking  around,   many  stairs,   moving  floors,  even 
elevators and dozens of flashing objects that had to be collected 
by the innocent player.  There was "Monty on the Run" and  dozens 
of others, even a sadistic and very bloody version of these games 
called  "Infernal Runner" (by Loriciels - I wouldn't mind  an  ST 
version of THAT!).
 Now, Grandslam has published the first of these games on the ST, 
and  it's called "Chubby Gristle".  Chubby is a very fat  traffic 
cop,  that has one thing in mind: FOOD. And that's what all those 
flashing objects I hinted at are: Food. It's really very chaotic, 
and I fear it's far too chaotic for someone as orderly as me  (I, 
being one of those orderly students,  always 'rage for order'  so 
to speak).  The graphics are reasonable anyway,  though I  wasn't 
particularly fond of the sound.
 I do have a nice trick, though (this time NOT from "ST Action"): 
If you type BUUURRP during the intro (when shapes move across the 
screen),  and  hit your RETURN key after that (the screen  should 
flash once), you have limitless lives.

Typhoon Thompson

 A phrase that jumps into your mind when you talk about  "Typhoon 
Thompson"  is  'perfect  animation'.  Long before  the  game  was 
actually  launched on the ST,  a non-interactive demo went  round 
that  already displayed some of the remarkable qualities  of  the 
programmer's animation-programming capabilities. It was definite: 
"Typhoon Thompson" (also known as "Air Earth",  "Rare Earth"  and 
"Air Raid" back then,  since now title screen was present) was to 
set new standards on the ST as far as animation was concerned.
 Its author, Dan Gorling, was known to me as far as about four or 
five years ago,  when I got the game "Choplifter" on my good  ol' 
Commodore 64.  It was a very simple game,  but very nice to play. 
With "Typhoon Thompson", he has succeeded in giving U.S. software 
company Brderbund a fantastic game to sell.  Well,  it was about 
time,  because they're still leaving us in the lurch with  regard 
to  Lode Runner (utterly deep sigh of  addictiveness),  Karateka, 
Print Shop and more.
  "Typhoon Thompson" is a 3D game,  in which you are a small  boy 
that  has to collect items (such as a dagger and a hammer -  more 
to  follow  in further levels) for two spirits so that  they  can 
free  the sprites (or something like that).  The setup is  really 
simple,  but  every movement (boy walking or jumping,  boy  being 
thrown off a flying objects, other objects moving in to drown the 
boy)  is drawn so neatly and animated so smoothly that it  defies 
description.  I can in fact only say that you'd have to see it to 
understand what I mean. So I suggest that's what you ought to do.
 The game also saves hiscores,  by the way, and there's some nice 
music too. "Typhoon Thompson" surely answers to quite some of the 
points we mentioned in our "Open Letter" article!

Army Moves

  The  game from which this ST NEWS' picture has  been  taken  is 
Dinamic's "Army Moves" (published by Ocean).  We also had to wait 
quite some months before it was actually launched after the first 
advertisements,  but it has been worth waiting for.  In spite  of 
the  fact that "Army Moves" is in fact a (C-64)  "Battle  Through 
Time"-like game of "Moon Patrol",  it's quite nice because of its 
good  graphics (of which the title page we used is  an  excellent 
example)  and the very nice music (wasn't it based on the  "Great 
Escape" movie tune?). The latter was done by David Whittaker.
  The  player controls a vehicle through levels where he  has  to 
avoid being shot by helicopters or other flying army stuff, while 
simultaneously jumping over voids in the underground. It's one of 
those  highly  playable games,  and very well looked  after  with 
regard to all the finishing touches.

Puffy's Saga

  Ubi-soft has recently launched a "Gauntlet"  look-alike  called 
"Puffy's Saga".  In the game, you are a creature that has quite a 
striking similarity to the leading character in "Pacman" -  which 
you  can  choose  to be either male or female  at  the  beginning 
(though  it can be mutated during the game,  too).  The game  has 
about  the  same  disadvantages  as  the  first  "Gauntlet":  All 
movements  become slower when more shapes appear on  the  screen, 
and the scrolling is bad (they've annihilated that problem partly 
by  only scrolling the screen when a new one has to be  entered). 
The digitized sound effects are great, however, and some of those 
can even be classified as being 'humorous'.  There are quite some 
bonuses,  and  the  graphics are very good.  With regard  to  the 
latter,  I  was very nicely surprised by level four,  in which  I 
found a multitude of smoothly moving dragons breathing fire  with 
the  appropriate  sound  effects  -  although  this   animation's 
complexity slowed down the game to quite some extend.
 Concretely, the game is nicer than "Gauntlet", and about just as 
good  as "Gauntlet II" in many respects (of which the  intro,  of 
course, is not one). It's just very nice. I like it, anyway.

Mafdet and the Book of the Dead / Luxor

  A quite new software label called Software Horizons  (which  in 
fact seems to be Paradox) has recently launched three games  that 
were announced a little over three or four months ago: "Veteran", 
"Mafdet  and  the Book of the Dead" and "Luxor".  I  have  had  a 
chance  to look at the latter two,  and I will talk  about  those 
now.
 "Luxor" is a game that can be compared to "Defender": You are an 
astronaut  with a rocket on his back,  that has to fly over  some 
landscapes,  trying  to get enough points to advance to the  next 
one by killing all kinds of aliens.  The ultimate goal is to find 
a  fairy that will grant you your wish.  I played the game for  a 
while,  but found it very disappointing that, after having played 
it for a mere four minutes,  I encountered the fairy on level  3. 
My  wish  was granted and the game started anew  with  the  intro 
picture.  So  I consider this game to be too simple.  If  even  a 
deranged  student like yours truly,  who hadn't even as  much  as 
touched  a  joystick in over two months,  can complete  the  game 
within such a finite time, it is definitely too simple.
 The graphics are quite good, though.
  The second game is "Mafdet and the Book of the Dead".  In  this 
game,  you  are a white panther that has to collect all kinds  of 
objects  in  an Egyptian  environment  (anyway,  the  environment 
displayed  remarkable  similarity  to the stuff  on  Iron  Maiden 
"Powerslave" CD). The panther is animated somewhat less well than 
in  "Vixen",  but still quite good.  Other creatures  (Egyptians, 
bees,  scorpions,  mummies, whatever) are animated with about the 
same quality. The background graphics are very extensive and well 
drawn,  too.  In  fact,  the graphics are better than any of  the 
other Paradox games I can succeed in recalling.  The game  should 
have  been a horizontal scroller,  but the  programmer  obviously 
found  it  easier to simply move the screen  in  2/3  screen-size 
chunks. Not so neat.
  So  "Mafdet"  can be considered  a  remarkable  achievement  in 
quality in the Paradox range of software (except for "ST Karate", 
which was great - two years ago).

Trip-a-Tron

 In the middle of the summer, Llamasoft's Mr. Jeff Minter finally 
considered  the  time  ripe  to  launch  the  follow-up  to   his 
"Colourspace" light syntheziser,  this time called "Trip-a-Tron". 
I immediately called him, and asked him for a review copy. "Yeah, 
allright.  It's  on  its way in a minute!"  was  his  spontaneous 
comment.  That  was about three months ago now and,  as you  will 
have no problems in guessing,  I still haven't received  anything 
even  most  remotely looking  like  "Trip-a-Tron",  Mr.  Minter's 
remarkable new and utterly sophisticated light synthesizer.
 But news is news,  and news was "Trip-a-Tron". So I visited some 
usergroups  until I finally had the possibility to work with  the 
program for a while (although I fear it must have been an illegal 
version  -  where do we end if magazine reviewers have  to  lower 
themselves  to  looking  at illegal  copies  of  software  simply 
because the companies do not send it - or the damned post rips it 
off?!). There was no user manual, as you might have guessed, so I 
really  couldn't  see much.  There are  sequence  recording  (and 
playback)  possibilities,  advanced parameter  adaption  options, 
menus that look slick,  good graphics,  funny alert box  remarks, 
extremely  psychedelic visual effects and a whole host  of  extra 
functions that I could not possible all test out.
 Let's hope that Mr.  Minter gets to read this article,  and will 
immediately send off a review copy. Then I might be able to write 
a better review than this.

Operation Jupiter

 Good programs pop up with great regularity from France now.  One 
of   those  games  is  "Operation  Jupiter",   a  game   that   I 
unfortunately only saw in the French version.
 A group of terrorists occupy an embassy,  and it is the player's 
responsibility to save the embassy personnel.  Therefore,  he has 
to put up to three ATS (Anti Terrorist Squad) members on  certain 
positions around the embassy, after which they can snipe off some 
terrorists on distance.  When that has been done, they invade the 
building (by lowering themselves to the windows using ropes)  and 
fight  the terrorists using automatic weapons.  They have  to  be 
careful not to shoot (too much) innocent people, though.
 When all terrorists have been killed, a picture is taken and the 
game ends.
 It doesn't sound alltogether that nice,  but if you realise that 
everything is brought to the player in fitting graphics with many 
an excellent piece of animation and digital as well as  soundchip 
sound effects,  this surely increases the game's  attractiveness. 
Graphics are great, and the music is the usual Infogrames quality 
(not bad, quite nice). It's a massive game, and it comes supplied 
on two disks.

Mickey Mouse

 One of the graphically most pleasing games to have been launched 
recently is Gremlin's "Mickey Mouse" - not at all to be  mistaken 
with  Sierra's "Mickey's Space Adventure".  It's got one  of  the 
most accurate intro pics ever conceived (that's probably why  the 
"News  Channel"  guys used it),  and all the other  graphics  are 
perfectly functional and very well drawn.
 In fact,  "Mickey Mouse" consists of several sub-games. A set of 
these games has to be completed before you can go on to the  next 
level (the next tower).  A sub-game is completed when Mickey bars 
to door to it.  The first,  "Gauntlet"-like level is for  example 
completed when you have found wood, nails and a hammer to do so.
 The music is also quite nice but very 'dry'.  Ben Daglish didn't 
particularly do his best job here,  though I doubt if he actually 
was instructed to do so.
 "Mickey Mouse" is huge, very large and just very nice. Though it 
can become a teeny weeny bit boring after playing a long time.

Summer Olympiad

  A  new  sports game to set standards on the  ST  is  Tynesoft's 
"Summer  Olympiad".  It was to be expected that it would be  very 
nice  (after having played "Winter Olympiad"),  but nobody  would 
have thought a sports game could be so beautiful . Because that's 
what it is.  The graphics are mindcrunchingly well done,  and the 
music is also very nice to hear (done by Wal Beban). The graphics 
artist,  Paul  Drummond,  surely knows how to make graphics  into 
pure ART. Especially the intro pics of the individual disciplines 
are excellently drawn.
  Selecting the disciplines is done in a very original  way:  You 
are  presented a picture of six TV screens - and whichever TV  is 
currently  animating will also be played when you  select  "Start 
Game". The six parts of the game are:#
- The opening ceremonies.
  Though  nicely  drawn and supplied with  nicely  animated  with 
flames that could satisfy the pyromane in me,  it's plainly a bit 
dull.
- Skeet Shooting.
  This  is  quite accurate,  especially  when  using  the  mouse. 
Shooting  more than one of those clay things is  quite  difficult 
for me,  though.  Scrolling is fast (the scene is two screens  in 
size) but not quite smooth. That doesn't bother here, really.
- Triple Jump.
  A  real  joystick  killing  event,  featuring  smooth  diagonal 
scrolling.
- Fencing.
 Quite complex.  Just watch the spectators closely,  and you will 
notice them taking picture,  talking and even eating those  round 
green  things  that  don't spoil your  teeth  that  are  normally 
referred to as 'apples'.
- Diving.
 This is beau-ti-ful!  You dive off a tower,  making the weirdest 
movements  in  the air before hitting the water  (where  you,  of 
course,  try  to make as little water move as you  can).  A  gull 
flies by, and I seem to remember a small "Tynesoft" zeppelin too. 
This is what I call 'neat programming'!
- Hurdles.
  The  remarkable thing about this event is that it  is  3D!  The 
spectator's  stand slowly grows as you run towards  it,  and  the 
hurdles  as well as your fellow players are always  displayed  in 
proper perspective. Very nice, too!
  Concluding:   "Summer  Olympiad"  is  a  very  nice  piece   of 
programming, very well taken care of, extremely playable and just 
nice.

Cybernoid

  The most recent launch at Hewson's is "Cybernoid".  I had  been 
looking  forward very much to this program,  since the music  was 
said  to  be  converted  by Jochen  from  TEX  from  an  original 
composition by Jeroen Tel.  The version that I had the chance  of 
seeing,  however,  didn't have that  good music. But the graphics 
are really great.  Everything moves brilliantly,  and the  colors 
are well selected.  "Cybernoid" is a very nice game,  but I  miss 
the expected music...

  See  you in the next issue of ST NEWS.  The Narrator  drops  in 
again:  Good, Ritchie. I ought to compliment you on the fact that 
you haven't shed a word nor a tear during your previews.
   Oh.  I 
had  quite forgotten about that now.  But now you  mention  it... 
WEEEH!  Sob sob,  mutter,  sniff.  Keep cool,  pal! I didn't mean 
to...
  Sob, weep. Deep sigh.
 Ah, shove it!  

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.