Skip to main content

             WELCOME READERS ALL AROUND THE WORLD TO

                  ISSUE #14 OF THE MINDBOGGLING

                        Crimson's Column

  WHERE WE SHALL REVEAL THE LONG LOST SECRETS OF XAK TSAROTH IN

            DRAGONLANCE PART ONE: HEROES OF THE LANCE

   THE FIRST OFFICIAL ADVANCED DUNGEONS AND DRAGONS TITLE FROM

                             TSR/SSI

   The little dwarflike but agile creature stood  rigid,  looking 
at  the  ceiling.  He inspected the floor right in front  of  his 
feet,  then looked at the ceiling again.  An expression of  near-
insulted disbelief crossed his face like a spasm.
   "What's the matter, Tas? Why do you stop?" came the voice from 
a bearded Half-Elf dressed in perfect leather armor and  carrying 
both  longsword  and bow.  He was the third in a  line  of  eight 
well-equipped and sombre warriors,  each armed,  grim, and with a 
look of determination on their faces.
   "The things they call traps these days.  This is  pitiful;  it 
looks  like a couple of orcs got mixed up in it.  Just  a  second 
while I clean their mess."
   While  the little Kender eyes and fingers were busy  with  the 
delicate job of removing a stone trap,  the others stood waiting, 
watching. There wasn't one single individual without some special 
physical  mark  or feature;  from  the  red-robed  golden-skinned 
slight magician to his giant muscular brother, from the beautiful 
female barbarian cleric with her blue crystal staff and long fair 
hair to her enormously tall ranger companion, and from the stocky 
and  sturdy old dwarven fighter to the sombre hulk of a  cavalier 
warrior dressed in long-forgotten Solamnic armor.  One could  not 
imagine a more mixed, colorful company on all of Krynn.

   Hi  there all you ST NEWS readers to yet another issue of  the 
omnipresent  Crimson's  Column.  Today you may  revel,  for  this 
article  concerns  the  first  product  coming  from  the  recent 
agreement reached between superstars TSR (from Advanced  Dungeons 
and  Dragons) and SSI (from Phantasy,  Wizard's  Crown,  Colonial 
Conquest, Wargame Contruction Set and Warship). The title is

   Dragonlance Part One: Heroes of the Lance by TSR/SSI

   What's  so special?  Well,  for the Ignorant Majority I  shall 
have  the  grace  to digress and exlain some  of  the  principles 
involved.
   First of all,  Ye History of Phantasy. Lots of people nowadays 
think the good master Tolkien invented not merely hobbits but the 
entire Fantasie genre.  Nothing is less true. Although I will not 
go  into  the  somewhat complicated and  devious  backgrounds  to 
Fantasie (is the Ring des Nibelungen,  an opera by Richard Wagner 
with too much likeness to The Lord of the Rings for the latter to 
be  coincidence,  also  Fantasie?  - and so on) I shall  make  an 
effort to explain about the present situation in phantasie games. 
And  without reluctance I dare state that since  Tolkien,  no-one 
has done more for bringing Fantasy to people than Gary Gygax, the 
developer  of  most of what is nowadays known as  the  (Advanced) 
Dungeons  & Dragons role-playing fantasy game  system.  And  Gary 
Gygax works (worked, I think) for TSR. So there's link #1.
   Link #2 is SSI,  and few ST owners interested in  role-playing 
will  not recognise the name of the company responsible  for  the 
first  decent fantasy role-playing game on their  machine,  being 
Phantasie  (a  trilogy).  Strategic Simulations  Inc.  have  also 
released  Wizard's  Crown,  Rings  of Zilfin  and  other  fantasy 
titles.
   What  we have now are some of the very best heads  of  fantasy 
games and computer games stuck together by contract.  And  unless 
I'm  very  much mistaken,  the result of this should  be  a  long 
series of different but style-related role-playing fantasy  games 
with  high  quality  in every aspect.  Not  just  great  sound  & 
graphics  but  also  a  good  user  interface,   a  sophisticated 
character  generation  & development  (TSR's  Player's  Handbook, 
Dungeon Masters Guide and Unearthed Arcana have set the rules), a 
well-conceived plot and, hopefully, humor (which is why I started 
playing AD&D in the first place).
   Okay,  on  with the show.  This is the 13th ST NEWS  Crimson's 
Column  issue and for those of you interested in  other  articles 
concerning  Fantasy or SF role-playing games here's a short  list 
of my contributions (RP is for role-playing game):
   
   Title                Company          Type             ST NEWS 

   Sundog               FTL              SF Solo RP           2.3
   Phantasie            SSI              Fantasy Party RP     2.4
   Brataccas            Psygnosis        SF Solo Arcade RP    2.5
   Roadwar 2000         SSI              SF "Mad Max" RP      2.6
   Barbarian            Psygnosis        Fantasy Solo Arc. RP 2.7
   Leisure Suit Larry   Sierra           Solo Text/Arcade     2.8
   The Bard's Tale      Electronic Arts  Fantasy Party RP     3.1
   Ultima III - Exodus  Origin           Fantasy Party RP     3.2
   Wizard's Crown       SSI              Fantasy Party RP     3.3
   Dungeon Master       FTL/Sofware H.   Fantasy Party RP     3.4
   Police Quest         Sierra           Solo Text/Arcade     3.5
   Obliterator          Psygnosis        SF Solo Arcade RP    3.6
   Crimson's Xmas       Crimsondeal inc. Inimical Realism     3.7
   Heroes of the Lance  SSI              Fantasy Party RP     4.1

   Look  up the back order section of ST NEWS in  case  something 
strikes  you as interesting.  You can also write me;  more  about 
that later.
   Time to get back to Tas - count your pouches now.

   "That's it, we can go on. Heyyyy, that looks like paper!"
   The  big warrior armed with spear and longsword tried to  grab 
the  curious kender but was much too slow;  the  slight  creature 
didn't  even  look back as it quicly walked over to  the  scroll, 
eyes  looking left,  right,  up and down as he went  along.  Just 
before  Tasselhoff Burrfoot reached his destination,  he froze  - 
and turned around,  loudly saying,  "footsteps - it's one of them 
dracothingamebobs; one of those watchamacallums, drac..."
   "Draconians,"  hissed  the  unmoving magic-user  in  a  barely 
audible whisper. The light from the claw-held sphere stuck on the 
end  of  his slender staff cast en eerie glow on the  company  as 
footsteps slowly approached them.  Without a moment's hesitation, 
the mage's brother took his spear,  aimed,  and threw all in  one 
motion.  Then,  sword in hand,  he stepped toward the winged Baaz 
draconian  to finish the job - but when he got near  it,  he  saw 
that  it  had ceased all motion.  It was stone,  and  as  Caramon 
reached out his hand the statue crumbled in front of the  party's 
eyes.
   "What the..."
   "Leave it,  my brother. It was a creature of magic, and in its 
death it holds no treasure for you."
   "Okay, Raist - if you say so. Listen, where's Tas?"
   "I'm over here - if you guys are finished fooling around  with 
that creep, we can go south here."
   "Okay, Tas - but walk slowly," advised Tanis.
   Silently the party followed their Kender guide,  but the  dark 
brooding  hourglass eyes of the mage looked from the  spot  where 
the scroll had been to the Kender and back,  and once more. There 
was no humor in his eyes as he fixed them on the numerous pouches 
dangling from the Kender's bulging backpack.
   
   The  party  came  across  streets  with  buildings  partly  or 
totally  collapsed,  rubble strewn  liberally  around,  sometimes 
filling  the carcasses of roofless dwellings and  almost  pouring 
out  the glassless windows.  Now and then,  an Gully Dwarf  would 
attack  them,  but  with the thrown axe  and  the  short,  quick, 
venomous strokes of his battleaxe Flint the Hill Dwarf dispatched 
them. Since his imprisonment by the wretched creatures, Aghar had 
fallen much out of his sympathy.
   Equally  frequent  were their meetings with hired men  of  all 
kinds, humans in the service of the dark powers. The party wasted 
no valuable ammunition on them and kept arrows in their  quivers. 
Not  even Tasselhoff's hoopak sling was wasted on  them;  usually 
Caramon  threw  a spear and finished the job with  hand  to  hand 
combat;  occasionally Tanis or Riverwind took the lead and,  with 
their higher dexterity,  conquered the traitors even more easily. 
And  if  Sturm  Brightblade was happening to  be  in  front,  his 
opponents  would feel the force of a cavalier in the strength  of 
his  attacks;  one  single hit from the mighty  two-handed  sword 
usually finished the job.
   Another  matter  entirely  were the  green  Draconians  called 
Bozaks  -  their  use  of magic and  tendency  to  withdraw  when 
seriously   threatened  made  them  fearsome   opponents. Mostly, 
Raistlin's web spell managed to ensnare them,  but never  quickly 
enough for the party to escape unscathed.

   Not audible to the mage,  Sturm whispered in Tanis' ear,  "His 
power has grown indeed. That web spell I've never seen before."
   Tanis nodded;  his eyes were fixed on the Kender who was  more 
dead  than alive and bleeding from many  places.  Tasselhoff  was 
burned  badly;  but in spite of his critical condition he  seemed 
angry rather than scared.
   "Burned me,  did you?  Wanted me dead?  Well,  now  Raistlin's 
spell has you trapped, and I'll finish it."
   The  mage looked from under his cloak,  face  impassive,  eyes 
showing  interest but neither pride nor disdain.  He  scrutinized 
the Kender's moves.
   Several feet ahead of the others,  Tasselhoff looked up at the 
webbed Draconian,  sneered,  and kicked the unmoving form.  Aware 
that  his attacker was now defenseless,  he took his Hoopak  and, 
planning to end the creatures misery in one stroke,  hit it hard. 
Indeed,  the  Bozak  stiffened  - but then its  flesh  seemed  to 
evaporate,  shrivelling from the bones, and immediately the bones 
themselves  exploded with a force that shook all  party  members. 
All  except Tas,  who had stood in its center of impact  and  was 
struck dead by the unexpected blow from the lifeless creature.

   "Mishakal, Goddess of Healing, I call upon thee to restore the 
powers of life to thy humble servant," Goldmoon incanted.  "Allow 
me  to  use the crystal staff to help  my  companion,  Tasselhoff 
Burrfoot." 
   Slowly,  Goldmoon  touched  the far end of the  staff  to  the 
prostrate form of the unbreathing,  already white-skinned Kender. 
A quick flash as the staff discharged;  sudden  silence.  Tassel-
hoff's small breast was rising,  and color spread to his face and 
limbs  quickly.  An eyelash flickered;  Goldmoon touched him  and 
suddenly he was sitting upright.  With a sheepish grin, he looked 
at the seven faces of his companions.
   "Oh-oh. What did I do now?"

   Further  in  the  ruins of Xak Tsaroth  the  company  found  a 
pipeline.  While  others were debating about a more  conventional 
way  down,  Tas climbed through the whole in the wall and  yelled 
"Yippeeeee"  all the way down,  where the sound of his voice  and 
the  impact  on the cold stone floor were drowned  out  by  alarm 
bells ringing in the distance.  Eager to find out just what  kind 
of bells they were, Tas eyed the pipe exit with clear impatience. 
Then,  just  before  he could vocalize his frustration  with  his 
friends'  total lack of initiative,  he heard the sound of  metal 
against metal,  and jumped aside just in time to see the hulk  of 
Caramon crash heavily into the pavement.
   "I  was  wondering what was keeping you guys,"  muttered  Tas. 
"You'd think we had all day."

   After  several more encounters with always  hostile  creatures 
and  a  small  detour giving them a spectacular view  of  a  fall 
springing  from the walls of the ruined city (which also  held  a 
surprise) the company came to a gap in the ground, and out of the 
gap came bursts of flame.
   "I don't suppose we have any potion, scroll or spell that will 
help  us  here?" Tanis asked Raistlin.  The mage shook  his  head 
almost imperceptibly.  The half-elf studied the flames and, after 
a short while,  concluded, "Then there's only one way - jump. Can 
you make it?"
   Neutrally, Raistlin whispered, "I can try."
   
   Past the hole in the floor they came to a strange-looking  set 
of portals,  open but not more than ten feet deep.  As Tas walked 
into one of the small spaces, he disappeared from sight. Since he 
did  not  return,   all  others  followed.  Now,  they  had  been 
teleported into the deepest part of the city,  the very bottom of 
the  cave,  where Khisanth should have her lair.  No longer  were 
they  attacked  by  Aghar and men,  now  it  was  giant  spiders, 
wraiths,  spectral  minions  and  hatchling  black  dragons.  The 
territory  became unfriendly,  and only with the correct  aim  of 
their  arrows  and  the help of the right  clerical  and  magical 
spells did the party prevail.
   And still they saw no sign of an entrance into the Great Hall; 
and  so they continued to decimate the aggressive  population  in 
the sunken city of Xak Tsaroth.
   "You know,  I think we'll really have to get past those fires; 
it's the only way left," Goldmoon suggested.
   "Last time we tried that one we had to use your staff to  keep 
that blasted Kender from dying - again," rumbled Flint.
   "Wasn't my fault, I was just trying to..."
   "All right, knock it off you two." Tanis' carrying voice had a 
no-nonsense note to it neither Dwarf nor Kender found possible to 
ignore. The company awaited the decision of its reluctant leader. 
When,  after a minute,  no suggestion came, Sturm said, "I'll try 
it; just a few quick jumps and..."
   Tanis raised his arm.
   "No,  Sturm.  Not you.  Tas, you're still the quickest. Do you 
think  that with some help of potions and spells you might  reach 
the other side and see if it leads anywhere?"
   Playing professional interest,  Tas slowly started to respond, 
"Well,  I  suppose I..." when his natural born curiosity got  the 
upper  hand and he dashed off to the nearest intersection with  a 
"Can I? May I? Oh boy, finally some fun again."
   Badly  burned  and  choking,  Tasselhoff  cleared  the  second 
firepit. Suddenly out of nowhere at all, arrows started to fly in 
rapid succession.  Although most of them were aimed high  enough, 
there was little chance of leaping over a firepit without getting 
hit - as there was no chance of getting back for the same reason. 
Tas  looked  carefully,  shrugged,  inspected it all for  just  a 
second longer,  made a "Here I go" gesture to his friends and ran 
off  -  evading the arrow but immediately caught by  the  flames. 
Before Tanis could say a word, Flint, usually hiding his fondness 
for the Kender by acting grumpy and never much of a friend to him 
unless he was in real trouble,  was off to help Tas.  Then Sturm, 
Riverwind and Caramon stormed forward and Tanis could only  sigh. 
He  put his own feet in motion and,  clearing the first  firepit, 
warned  Riverwind  and Caramon to protect the  Dwarf  with  their 
shields while they all tried to gain safe passage.
   When  they finally reached the other side of  the  street-long 
trap,  it took a good deal of Goldmoon's powers to restore health 
to the party.  Only Goldmoon,  Tanis and Raistlin seemed aware of 
what that meant in their current surroundings, but the mage never 
said  a word.  The bright light streaming through  the  dissected 
fingers  on  the end of his Staff of Magius  indicated  that  his 
power was still strong. But then the powers of magic cannot heal.

   Lucky  for the party there were no more  deathtraps;  although 
their  surroundings  were not exactly friendly  they  managed  to 
survive  many  hostile  encounters - when  Tasselhoff  once  more 
located a pipeway down.
   "Sewers?" asked Riverwind.
   "That's  what  it  looks  like,   said  Flint  after  a  short 
inspection.  "Perhaps we can sneak up on that filthy dragon  from 
underneath;  sounds  much better than a front  door,  don't  it?" 
   Tanis could not disagree.
   "Let's go in. Tas?"
   "Yipppeeee!"

   The  sewers  formed a moderately complex set  of  intersecting 
tunnels  under the former city of Xak Tsaroth.  With the help  of 
their  potions,  some  of the largest  monsters  (especially  the 
hatchling  dragons and the ugly,  regenerating trolls)  could  be 
dispatched without much trouble. Still, their magical powers were 
quickly  ebbing  away;  even Raistlin seemed at the  end  of  his 
inner  forces.  His breath came in short gasps;  he could  hardly 
walk  without  the aid of his brother.  Tanis  realised  that  if 
nothing happened soon, it would be too late.
   Somewhere  in  the sewers they located a  wand  that  Raistlin 
could use,  and also coins and gems without end. But none of this 
seemed very interesting,  and the party's spirits were absolutely 
down when all of a sudden Tas stood rigid at a sideway.
   "What's  the matter now;  can't you move on a  little?"  asked 
Flint  with  irritation  in his  voice.  But  Goldmoon  saw  that 
something strange was happening to the Kender. For the first time 
since  she had known him,  he seemed more than  cautious.  Almost 
afraid; but then Kender knew no fear.
   "Tas? Is something wrong?"
   "Apart from the fact that this way goes up again? Or the sound 
of  the  heaviest  breathing I've heard since  Caramon  -  ouch!" 
Caramon  retrieved his elbow while the  kender  continued,  "It's 
just that - something isn't right."

   When  they passed through the opening and  entered  Khisanth's 
lair,  it became clear to them:  here was a foe that could not be 
defeated with sword,  arrow or all but the mightiest  magic.  All 
eyes  of the party looked toward the only person who  could  save 
them  now;  the  one selected by the Goddess  Mishakal  for  this 
sacred duty.

   So  far,  so  good  for another  issue  of  Crimson's  Column. 
Dragonlace part one,  Heroes of the Lance,  is - as you may  have 
guessed by now - more real-time action game than,  for  instance, 
Phantasie or the Bard's Tale.  It has some elements of  Barbarian 
(great graphics,  good sound,  two-dimensional dungeons but  with 
intersections  changing  compass direction) as  well  as  Dungeon 
Master  (again,  graphics  and sound,  but  more  particular  the 
ability to find and use different items,  to use spells, plus the 
fact that it's a party in a real-time dungeon) and should  appeal 
to  those who like either of the aforementioned  titles.  A  good 
deal  of  AD&D  rules have been implemented but  are  not  freely 
accessible.  For instance, Tasselhoff (the thief) is the only one 
who can disarm traps, but he does so automatically; you can't ask 
him  to  search  for traps,  he either  finds  and  disarms  them 
automatically, or he fails to notice them.
   For those interested in a much more complete AD&D game without 
action as prime interest,  the waiting is for Pools of  Radiance; 
that should be the one with all the right rules in it.  Character 
generation, combat, magic, the works. Pools of Radiance is in the 
make and should appear within six months.
   Once more,  those who wish to pose any question (I don't claim 
to have the answers but as a role-player I always relish in other 
folks'  misery) can write me at the address below.  Keep in  mind 
though that Pterry (remember my pet Pterodactyl?) has hibernation 
ahead of her and this means she'll need to gather a good deal  of 
food  for the cold season.  Her prime interest in still  Unpaying 
Adventurer  so I advise you to enclose a  self-adressed  envelope 
and international reply coupons; failure to comply to this fairly 
reasonable request does not mean you won't get a reply,  actually 
it means you'll get a flying reply. I like quick delivery.
   All mail to:
                                        Lucas  van  den  Berg
                                        Marienburgsestraat 47
                                        6511 RL      Nijmegen
                                        -- The Netherlands --

   Adventurer's Moral or the Month:

               Seeking the bubble reputation
               Even in the cannon's mouth.

                                        2-7-152
                                        As You Like It

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.