Skip to main content
© Erik 'ES of TEX' Simon, 1989

 "Whatever  it is that hits the fan,  it will not be  distributed
evenly."
                                             Third Law of Reality


               AN INTERVIEW WITH ABADDON OF VENOM
                      by Richard Karsmakers

 After brief periods of Kiss adorations, around the time when the
seventies  changed into the eighties,  I went on to  Saxon.  From
Saxon,  who were getting increasingly wimpy,  I took a leap  that
was  not  as big to me as it was to my father (and  his  tortured
ears), because that was when I started digging Venom seriously. I
have  in the mean time - after 12 years or something -  recovered
from the ordeal.  I have known weeks,  even months, spent without
listening  to Venom at all,  really,  and I never even  got  cold
turkey symptoms.
 But  it's a fact that Venom is as much part of my history as  it
is  part  of a great many heavy metal fans as well as  a  lot  of
current-day  bands that have been influenced by them in some  way
or  other.  I guess the ultimate proof of the latter is the  fact
that  two  different  tribute albums have been  released  in  the
latter half of last year.
 What better to do other than to try to interview them now,  what
with  Abaddon having been involved with the production of one  of
those tribute albums and rumours abounding about a Venom reunion?
 Thanks  to  Marijn Vermunt,  senior editor  of  "Avalanche",  an
arrangement was made for a phone interview with Abaddon  himself.
A few days after the release of the previous issue of ST NEWS, on
one  of the days that Karin was down south with  her  parents,  I
went down to Marijn's domicile in Amersfoort and spoke  lengthily
with one of my heroes of old, a very talkative Venom drummer.

 What  did you do prior to Venom,  and what happened  during  the
relatively silence that enveloped Venom a few years ago?

 Abaddon:  The period prior to Venom is very easy because none of
us  had been in a band before.  Venom was the first group we  got
together  in  and it kindof worked out pretty well how  we  hoped
from  the start.  That was kindof good for us because we  assumed
that happened with every band;  you got together, you rehearsed a
few times and you get a deal. That's not how it happens, which we
found  out  a few years later.  It is really  quite  a  difficult
business  to  be  in.  But it was all a bit easy for  us  in  the
beginning.  The  period  after when Venom were selling a  lot  of
records  was  a case of my discovering other areas of  the  music
business.  I got involved with management and owning a studio and
owning a record company.  And the other members of the band  were
always more interested in things like body building and this kind
of thing.  And they all went off to do that kind of thing in that
time.
 Mantas is a big guy now.  He has his own kind of gymnasium and a
lot of pupils.  It takes up a lot of time.  Cronos teaches a kind
of aerobics.  Whenever I speak to him about that,  he argues that
he  has a room full of nearly naked women for almost  every  hour
most nights of the week, and I can't really argue with that. It's
something the band,  apart from myself, was always interested in.
They  wanted to make a living away from music.  My  interest  has
always been with music.
 I manage a band called Skyclad, probably the most important band
we  have  in the books at this moment.  And we've just  done  the
Killers album,  which is Paul Di'Anno's band.  And we're  working
with  John Sloman at the moment;  he used to be the  singer  with
Gary  Moore.  We're kindof concentrating very hard on the  record
label at the moment.  We've had an offer to play the Dynamo  Open
Air festival with the original line-up,  with Cronos and  Mantas,
and  we're  having meetings every week now to see if  we  can  do
this.  And Andre Verhuysen,  who promotes the Dynamo festival, is
coming over in about two weeks to kindof put everything straight.
We  originally talked about it kindof this time last year and  we
agreed that it wasn't gonna happen,  and a few times since  then,
but it's a very very good chance now.

 Where did the name Abaddon come from and what does it stand for?

 Abaddon:   When   we  put  the  band  together  we  all   agreed
straightaway  that we didn't want to use normal names,  nor  rock
star  names.  We  kinda wanted to  create  characters.  The  name
Abaddon comes from the bible,  it's the guardian to the gates  of
hell.  We  were all very much into the Satanic Bible at the  time
and  it's  one name that I found was a common  link  between  the
spirit worlds of the religions of Satanism and the Bible.  And it
seemed  quite good to me at the time,  a good character to  build
for that part in the band.  "At War With Satan", our third album,
has  quite  a large part that was written about  that  character,
Abaddon.

 Some  people may know that in reality you're called  Tony  Bray.
When was Tony born?

 Abaddon:  He was born in Newcastle,  in the North of England, of
17th September 1960.  It's a very industrial area of England  and
it was built on shipyards and coal mines and that kind of  thing,
at  least  in that time.  It's a very hard area to grown  up  in,
which  is why the music we did was kinda more violent than  other
stuff in the early eighties.  Heavy metal music was very safe, it
was  kinda  Iron Maiden and Whitesnake and that  kind  of  thing.
Venom's  music was very violent.  I think it had to do  with  the
kind  of upbringing we've had.  It was al rented houses  and  our
fathers had to work for very many hours for very little pay so  a
lot  of  anger and frustration came into the  characters  and  we
managed to transform that into the music easily without having to
"perform",  if  you  know what I mean.  That's  why  many  people
thought  Venom was so bad and kindof crazy,  because  we  weren't
doing it as performers; it came natural to us.

 What can we expect to hear from Venom in the near future?

 Abaddon:  The big thing is the Dynamo festival. We've been asked
to play another four festivals around the world and one of  those
is at Red Rock in America.  And a Japanese festival,  and one  in
Argentina.

 What  about future recordings?  Will they be in  the  industrial
vein, like those sortof new tracks on "In the Name of Satan", the
Venom tribute album?

 Abaddon:  The new tracks were kindof down to me. You know I have
a  recording studio down here and I was messing with  some  stuff
for  Venom.  And  I  wrote eight or nine songs  which  were  very
industrial  and  I  thought  were  very  heavy.   I  didn't  know
particularly how people would listen to them and think of them of
Venom  or not.  So when we did the tribute album it was  a  great
chance  to  put  a couple of songs on  there  to  gauge  people's
reactions. This new material didn't necessarily have to go out as
a new Venom album.  Maybe as a solo album,  or another  name,  or
maybe I'll chuck it in the bin.  It's all the Venom drum  samples
and loops from my kindof early days,  kindof 15 years ago,  built
into new rhythms with new industrial guitars so it kindof has the
darkness of early Venom but is more vicious. A lot of people have
said it's possibly just jumping on the industrial bandwagon which
is going round now.
 There  is  a distint possibility of an album with  the  original
band,  that depends on how well the live shows go, and depends on
the record company wanting to get involved with us again. Because
the thing with Venom is that from the very beginning we were on a
company  called Neat Records.  There was no financial  help  from
them.  The band was touring big places and selling these out  but
there  was  no financial support to keep us out there and  do  it
again.  We did pretty good but we couldn't stay out there. I mean
it didn't have to be huge,  we didn't need millions and  millions
of  pounds  pumped into cocaine abuse and  videos.  But  we  were
running  3 or 4 coaches and 5 trucks  and it was  obviously  very
expensive.  We  were putting everything that we got paid for  the
shows back into doing it.  And in the end the band didn't get any
money  and we were still signing on the dole in England.  What  I
got from it personally was that I was getting contacts.  I didn't
realise  that  at the time but when I was doing my own  things  I
just had to call up and say, "Hi, I'm Tony Bray, I'm Abaddon from
Venom," and people are prepared to talk to me and I could talk to
the important people directorly  instead of through someone else.
So I did gain something from it personally,  but we never got any
money out of it.
 The whole point was to give the crowd absolutely everything.  We
always  said that if we could party really hard after the gig  we
hadn't given everything on stage.  That's what we always tried to
do.

 Will there be releases of older material, through Castle or Neat
Records  or whatever?  I am thinking of stuff like "Skeletons  in
the Closet".

 Abaddon:  Possibly, yes. We don't have any choice over what goes
out or not. All that stuff belongs to Neat Records. They put this
stuff out.  My own personal stuff that I've been doing with back-
catalogue  Venom  has  been  restricted.   I  think  we  did  one
compilation album of re-recorded songs, the new Venom playing old
Venom  songs  ("Kissing the Beast",  ED.).  I was  a  little  bit
surprised  that it didn't go down well with the  critics  because
they  were  great songs,  you know,  from "Welcome to  Hell"  and
"Black Metal",  but we had never produced them properly.  We went
in and re-recorded the songs with the band,  you know,  10  years
later,  and obviously we were better musicians and the  recording
facilities  were better and the production was better.  A lot  of
the cricits kindof didn't buy that.

 When you look back at what Venom did in the early days,  are you
not in a way ashamed?  After all, people have been known to label
Venom as "immature".

 Abaddon:  For all the people who would say that we were immature
or who would say that we weren't excellent musicians there were a
lot  of  bands,   like  Paradise  Lost  and  Sepultura,  Pantera,
Metallica, Slayer, there's Megadeth, and they'd say Venom was the
most important band to come out of England since,  I'd say, Judas
Priest.  One of the most influential heavy metal bands. We played
4  or 5 concerts in Brazil where Sepultura  supported  us,  those
were very big concerts,  and it was kindof a breakthrough for the
band.  Metallica,  before  they were supporting us,  were  kindof
playing  in garages and stuff.  The Americans need  something  to
come over from Europe,  to come to America,  to make the American
sit up,  and then the Americans do it better,  they do it bigger,
they do it with more clout, more money. But they always looked at
places  like  England,   they  looked  at  Germany,  to  Holland,
sometimes  to  France,  to  look for something  that's  gonna  be
different.  That's  why I get so involved with  Skyclad,  because
they're so different,  so original,  and I'm very proud of  that.
And  they're  not doing huge sales and they're not  so  important
right now,  maybe, but at least it's straight from the heart. But
we'll be taking them to America and the Americans are going to be
seeing this kind of thing and, you know, some people are going to
ridicule it and some people are going to say,  "no,  no,  this is
really important". Venom was like that. And Slayer was laughed at
for  3 or 4 years before they got a major deal.  And  now  nobody
would laugh at Slayer.

 Would you agree that Slayer,  together with Venom, were the most
important early thrash/speed/black metal bands?

 Abaddon: I think we've got to include Metallica, and not so much
Megadeth,  and Anthrax,  and also a band called Raven, who didn't
get so much recognition perhaps.  They played great speed  metal,
and  went out with Anthrax and Anvil and they were playing  great
stuff.  Then  they  signed to a big company in  America  and  the
company  tried to change them and it didn't work out.  They  were
from  the same background as us,  of a similar age and a  similar
upbringing,  and  people  who would listen  to  Raven,  who  were
excellent musicians and different from Venom, would see where the
intensity  and  violence  came  from,  that  kind  of  industrial
background.  I  think  you have to have that.  I  mean,  look  at
Sepultura.  They wouldn't have been as angry if they hadn't  been
brought  up  in  the  police state they talk  about  so  much  in
interviews and whatever.  I mean, you come from the Bay Area, San
Francisco, and your mummy and daddy are gonna buy you a car and a
house, it's quite hard to get some violence out there and make it
believable. The Americans draw from other places, I think.

 What is your favourite band?

 Abaddon:  My favourite band, wow. At the moment...I guess of all
time it's Deep Purple.  It's always been Deep Purple because they
were  always  a bit off course and you never knew what  you  were
going  to  get  if  you went to see  them  live.  It  was  a  bit
different.

 Sticking  to  your trade,  who do you reckon is  your  favourite
drummer?

 Abaddon:  Simon Phillips. He's a session musician, who played on
Judas  Priest albums and he's played with Russ Ballard  and  this
kind of thing.  Actually he's a really young guy.  I went to  see
him at this drum clinic in Frankfurt at the Music Messe and Simon
came out on stage in front of a few hundred people who were  most
drummers,  I guess, and he set up his drumkit and the lights were
turned out and he played for 20 minutes and all these people were
stunned, you know. Great, professional drummers from all over the
world. And he's such a nice guy, not a superstar or anything, but
he's  been  on some of the most  important  albums  ever,  George
Michael albums,  this kind of thing.  He's a very nice guy and  a
great drummer.

 Which musicians are you most influenced by?

 Abaddon:  I try, and I think we all try, not to be influenced by
anybody.  Personally  the industrial type thing that's  happening
has obviously influenced me,  and I try not to listen too much to
Nine  Inch Nails and this kind of thing,  but the music  is  very
influential  because it's a new kind of heaviness  for  me.  It's
more brutal,  more direct,  and if I could condense this kind  of
thing  with the brutality that Venom used to  have,  the  lyrical
content,  that  would be a great thing to take Venom through  the
end of the nineties.

 Don't you think you might be betraying the old fans by  swinging
around the rudder of your musical direction like that?

 Abaddon: To be fair, I don't think there's a lot of the old fans
left. If we just re-made "Black Metal" again I think they'd think
it's a cop-out. I think they'd want us to explore new intensities
and all.  Venom is thrash metal,  is speed metal, is death metal,
but  none of these words had been used before.  Nobody  called  a
band a thrash band or a speed metal band.  You see, we would do a
speed  song  with satanic lyrics,  or a  song  about  perversion,
nothing to do with satanism at all,  with lyrics about how Mantas
thought of his primary school teacher, when he used to see her in
class.  It  was  about there being no boundaries other  than  the
intensity and,  you know,  being over the top.  I can't see how a
band  that  set out to explore musical  parameters  and  redefine
intensity,  I  can't see why...you know,  we did disco  stuff  on
albums,  just  to take the piss out of it,  doing it to show  how
more intense it was then what was available in 1980 or  whatever.
This is only my angle on things, and there's three of us. When we
get together the chemistry will appear again.  I would present  a
harder edge but someone else would say,  "no, Venom is more about
black metal,  we need to be more in the old vein". It's this kind
of argument,  the internal fighting, that kept Venom interesting.
There's no chance of it happening, but if we'd all be the best of
friends before the Dynamo festival this year,  it would be a shit
gig. But I know we'll be argueing, we'll be fighting like cat and
dog,  and it's gonna make a very interesting concert.  That's why
Venom  was never very good at touring,  because you can't go  out
and  do one gig and say "well,  that's it,  fuck you,  I'm  going
home",  you know, you got a commitment for the next three months.
And if you've got a safe kindof family unit that goes to the next
concert and does it that's not interesting for us.  We played our
best  concerts at times like that,  there was always the  one-off
gig that was better than the rest because we fought.

 What is your favourite Venom album?

 Abaddon: (Resolutely) "Prime Evil".

 And your least favourite?

 Abaddon:  (Equally resolutely) "Possessed".  I think most people
would say they dislike "Possessed". We had more time to write the
music,  we had more time to spend together,  and it didn't  work.
"Prime  Evil" was a case of when I managed to split  with  Cronos
and  went back to see Mantas again and we were gonna write  stuff
and  it  would be him and me with another  singer.  "Prime  Evil"
should really have been the album after "Black Metal". I mean "At
War With Satan" had a great concept and great lyrical content but
we were still recording in cheap studios and it should have  been
done on a bigger budget.  "Prime Evil" was done with a big budget
in a good studio with a good producer and we felt like we  wanted
to work together again.

 You  mentioned "managed to split with Cronos" just now.  Was  it
difficult?

 Abaddon: It was, because in the beginning it had been a laugh to
be  in  a group and it didn't matter when we weren't  making  any
money  out of it.  When Mantas had left and we recruited two  new
guitar  players and had a deal with a new record company  it  was
becoming a job and I'm not enjoying this.  We wrote a lot of  new
songs  and I didn't have much input.  I learned the songs  and  I
played on the demos of the songs,  but I thought,  you know, this
isn't a fuckin' Venom album, it sounds like a David Lee Roth kind
of thing, with very nice guitar playing. When Cronos split he got
a new drummer and that became the new Cronos album. And the songs
on there, I think it was called "Dancing in the Fire", that would
have been the next venom album.  It's a perfectly good album with
perfectly good songs but it wasn't a venom album.  It was far too
light. My angle was not to get too light, to get more vicious and
more violent.  Cronos wanted to get better musicianship and more,
kindof,  virtuosity.  I wanted more violence,  more  death,  more
fuckin'  over the top.  And if we sit down to record a new  album
I'll be bringing back this angle to it. We'll have some arguments
and some fights.  Even if we're not gonna do an album it's  gonna
make for a great concert.  I'm looking forward to it,  I  haven't
been on stage for a long while.

 What  is  your  favourite track on the "In the  Name  of  Satan"
tribute album?

 Abaddon: "Witching Hour",  with Mille (of Kreator, ED.). I think
it's very intense,  it's extremely fast,  and very heavy,  and  I
think it's a great version of one of our better songs.  It's very
simple, but it's like a train and this is my idea of what is good
about Venom. All our best songs were, like, four-minute songs. We
were  writing  very intense music but in a  standard  rock'n'roll
format,  you  know.  And most of our successful songs  were  like
that.  Thrash changed with Metallica and Exodus and Exciter,  and
they  became 7 minute songs and 9 minute songs and this  kind  of
thing. Venom were never about that. Venom were only ever about to
create an atmosphere for the song,  start the song, get our point
across,  get to the solo,  double-chorus,  get to the end. Pretty
straightforward.

 I  guess you could say you are in many ways a part of the  music
industry,  what  with  your  being in a  band  and  managing  and
recording  and  everything.  What  do you hate  about  the  music
industry?

 Abaddon:  It's  a very shit industry to be in because there's  a
lot of back-stabbing. There's a lot of record company bosses that
make money and the band don't see it.  A record company will look
at a band and they will say,  "we like the singer,  we'll promote
the singer," and the rest of the band gets a shit deal.  You find
that  mostly  drummers,  rhythm guitar players and  bass  players
leave  bands more often.  I think you kindof get people  to  sell
millions  of dollars hyping mainly American bands.  How  can  you
justify  people killing themselves for their music  because  they
can't face what the next step is?  They can't see the next angle.
It's   ludicrous  to  me  that  it  gets  to  this.   it's   only
entertainment. You listen to it, you like it. People shouldn't be
under  that  kind of pressure.  I don't know Curt  Kobain's  life
style that much, but when you get the impression that it's record
company  pressure and you'll sell 25 million copies of  the  next
record  I  think it's too much.  The worst part is  pressure  and
hype.  If  everybody could just pick up a Guns'n'Roses album  and
like it,  without having to realise there's 47 million quid being
spent on the video. The industry belongs too much to the machine,
and not to the bands.

 Of  the books you've read recently,  which one made most  of  an
impression?

 Abaddon:  A book called "The Great and Secret Show", which is by
Clive barker, and he wrote that a while ago. He's just done a new
book called "Everville" ("Evervale"?) which I've nearly finished,
it's a very horrific book,  a very intense study of  people,  and
it's pure fiction but it's very intense,  very bloody, very gory.
I've  gotten within the last two chapters now and  I've  realised
the whole thing is a love story.  It really smacked me last night
when I found out.  It's made a very big mark upon me,  because  I
didn't see this coming though I normally do.  Clive Barker is  my
favourite author, absolutely, no doubt about it.

 Likewise, which film did you most like?

 Abaddon: (Deep sigh) It's been a long, long time. I tend to like
stupid films,  films where you don't have to work too hard on it,
films  where you sit back...I watch stuff like  "Killing  Fields"
but I find myself thinking, what's the entertainment, where's the
humour?  I  suppose  most  important are  ludicrous  films  about
escapism,  not so much about heaviness.  I like intense books but
when I go to the pictures I like a couple of hours of escapism, I
don't  want  to be forcefed anything.  Stuff like "The  Mask"  is
really  nice and I think,  "how the fuck does he do that?"  where
you can sit down and be impressed and entertained without  having
to think about the morale.  I hate these things were you have  to
come out of the pictures talking about the meaning of life and is
it really worth while and this kind of shit.

 I  guess  you'll die eventually,  in whatever amount  of  years.
Which song,  barring "Buried Alive",  would you like to be played
at your funeral?

 Abaddon: "Always look at the bright side of Life" (Monty Python,
ED.). It's irony. So what? I don't like to think there's anything
after  this.  The Christian ideal of the afterlife...I'd hate  to
have to go through it all again.

 And,  let's be frank,  you've done some pretty naughty things in
your life, so you'd definitely end up in hell.

 Abaddon: And if I have to choose between heaven and hell I think
I'd rather be in hell.  Probably just as well.  I don't expect to
be  able to write songs like "Welcome to Hell" and "Leave  me  in
Hell" and get away with it, anyway.

 What do you loathe that you see everybody around you likes  very
much?

 Abaddon: I think it would be something in music, because I spend
so much time with it.  It's overhyped bands that take  themselves
very  very  seriously.  Bands  who go out  and  play  and  become
millionaires but not because of what they're doing but because of
their  managers,  the record companies,  because of the  guy  who
produced  the video,  and has very little to do  with  individual
talent.  I am thinking of 2 or 3 bands. To think of Guns'n'Roses,
I  don't think I've ever heard a singer who is  more  *annoying*,
yet he can piss off tens of thousands of people one night because
he's  in a huff,  or he sings for 2 minutes and then  fucks  off.
He's  not a real person and I can't see why anyone would want  to
go  off and buy any more records.  I can't understand why  people
put up with that kind of shit.

 What's been the worst ever moment of your life?

 Abaddon:  Pwoah... I was very young, I think about fourteen. And
we had a game here,  in Newcastle,  where we used to wait for the
trains to come by and slow down and we used to jump trains and we
used to ride on the coaltrains. And my friend, one night, slipped
underneath.  I got hold of him but the train had cut off his leg.
I was only 14 years old.  We shouldn't have been there,  we could
have  been  prosecuted.  And I remember I had to go and  tell  my
mother,  tell his mother,  get an ambulance,  that kind of thing.
And I wasn't really ready for that. It was really strange. It was
a gruesome thing. The tendons of his leg were still connected and
a dragged him to the wall,  which was kinda 20 feet away,  and  I
went between the train tracks and picked up his shoe and his foot
and  the bit of leg and I thought,  in a stupid young guy's  way,
"it's  OK,  everything is still connected,  they can sow it  back
on."  And I was standing there holding this foot,  and that  foot
was most important to me. The ambulance guys turned up and put my
friend  on  this  stretcher and I was kindof  walking  with  him,
holding his foot because they were going to sow it back  on.  The
guy  lost  his  leg,  you know,  but to me  it  was  just  really
important to hold this useless piece of meat, I guess.

 Well,  since we're talking about meat anyway,  that sortof leads
me  smoothly  to  the inevitable "most cliché"  question  of  the
interview: What's your favourite food and what's your fave drink?

 Abaddon:  Food would be very rare steak. Favourite drink is Wild
Turkey Bourbon Whiskey, straight-up.

 Suppose you could stand in the Oriental Loafers of Aladdin for a
while and rub the magic lamp. Out popped the genie and he'd allow
you to make three wishes. What would they be?

 Abaddon:  The first one would have to be that nobody would  ever
have to suffer.  I don't know if this is cliché or something, but
when  you look at the news and this guy's murdered 16 people  and
he's  a serial killer but whenever people start involving kids  I
get really fucking hot under the collar.  I don't see why  people
should  be brought into some of the things that happen when  they
don't have  a chance to say "no." It really fucks me up.  I  wish
my  kids would not have to witness stupid wars or stupid  fuckin'
religious  arguments  that have been going on  for  thousands  of
years and will go on for thousands more.
 Wish  numer  two...I  would  wish that  more  people  would  pay
attention to some of the bands that I personally get involved in.
Some of them are great and the music is great but they never seem
to sell enough records.  I'd love to think that some of my  bands
could  sell more records and gain more fame.  I think we've  done
some great records but not enough people listen.
 Wish  number 3...I could say I need a bigger house and a  bigger
car,  but I really don't.  The house is big enough and the car is
running, so...

 OK. Suppose you would be sent to a deserted island with only one
book, five CDs and one luxury item (plus a CD player, of course).
What  would  you bring?  And...er...if you're going to  say  "the
bible", I have to warn you it might not sound believable.

 Abaddon:  That's exactly what I was thinking. It's mostly a book
of  solace.  It's a group of excellent stories and you can  place
yourself anywhere within these stories. The fact that it's set in
a  particular time and with a particular person...you don't  have
to take it that way. If you read some of the stories, it's really
a very entertaining book.  So I *am* going to say "The bible". As
to the CDs...recently I got a CD from Alistair Crowley,  which is
like 45 minutes of him preaching,  and it's from an original  wax
cylinder,  and it's really interesting and I think I'd take  that
because  it's actually very relaxing to listen to  (laughs).  And
I'd take Nancy Griffith's last album,  the American country star,
because  it's great relaxing music,  you don't have to listen  to
it.  I would take "Made in Japan" by Deep Purple,  Tommy  Bolin's
"Private  Eyes"  and  "Making Movies"  by  Dire  Straits.  Luxury
item...I  guess  it would be a bottle of whiskey,  but  it  would
probably  not survive the first night.  There were go!  My  third
Aladdin  wish would be "as much whiskey as I need" and my  luxury
item would be "the whiskey".

 What invention do you hope people will come up with soon?

 Abaddon:  It's not an invention as such, but I hope they come up
with  a cure for AIDS,  because it's something which  affects  my
industry possibly more than the others. It has happened within my
lifespan and it's a plague on the earth which we don't seem to be
able to get rid of.  We kindof promote promiscuity more - we have
men openly kissing on British TV before 9 o'clock - but we  can't
go  and buy hard core porn in England yet,  and we can't go to  a
prostitute,  but we can see two men kissing and we regularly  see
people  injecting drugs and this kind of thing.  If at  least  we
could  get rid of the death aspect and it would go back to  being
itchy or scabby,  you know,  *treatable*.  My young son is 14 now
and I'm having to say things to him,  and I'd hate it if he  made
some slip one night with a young girl and he'd die.  It's not  an
invention, but a serum that would stop people dying from sexually
transmittable diseases would be nice.

 Suppose  you were going to expand your mind even more  and  join
the cosmetics industry.  Suppose you were to make a perfume, what
would you name it?

 Abaddon:  In  1984 there was a perfume called Venom.  It  was  a
black  bottle  shaped like a coffin with a cross  on  it,  but  I
wouldn't do that.  I guess it'd be a macho thing with lots of sea
spray in the adverts and that kind of thing.  I think I'd call it
"Macho".  I  think I could see a few ex-members of Venom  wearing
"Macho".

 What's your ultimate ambition,  the kind of thing you'd like  to
be remembered by?

 Abaddon:  Being fair.  I'd love to think of people to look at me
and  say "what an asshole",  "what a prick",  "what a nice  guy",
whatever,  but  that everybody would at least think I  was  fair.
People  may not have agreed with what I thought,  but at least  I
was fair.

 Now for the last major section of this interview,  the "words to
react to" deparment. Please respond candidly, briefly and quickly
to the following words...MTV.

 Abaddon: Waste of time.

 Cronos.

 Abaddon: (Virtually laughs his head off) Nice guy.

 Mantas.

 Abaddon: Nicer guy.

 Demolition Man.

 Abaddon: Great singer.

 Slayer.

 Abaddon: Overrated.

 Metallica.

 Abaddon: Overworked.

 42.

 Abaddon: 47 (laughs). Can't explain that.

 Religion.

 Abaddon: Necessary.

 "Promotors  of  the Third World War"  (the  Swedish  alternative
Venom tribute album).

 Abaddon: (Thinks for quite a while) Self-motivated.

 "In the Name of Satan" (the official Venom tribute album).

 Abaddon:  I like the album,  but I had a lot to do with it, so I
probably would. One or two of the songs didn't really work; maybe
some of the stuff we got from America was not as good as it could
have been. It was not, by the way, that the songs needed to sound
like  Venom,  it  was  just that the bands needed  to  have  been
influenced by Venom. And they had to do it in their own style.

 The Horned One from Downstairs.

 Abaddon: Dad (laughs).

 "Skeletons in the Closet".

 Abaddon:  Shit.  It  was material I assumed to have been  thrown
away  when  we recorded it.  They are versions of songs  that  we
thought had been recorded over.  But this is something the record
company did without me knowing,  without Mantas knowing.  Haven't
spoken to Cronos about it. They were versions of other songs with
different lyrics and different titles, and very vaguely different
music. I assumed the demo would be wiped over but it wasn't.

 Would  you want to say something to the people who  still  think
Venom is the epitome of true black and satanic metal?

 Abaddon:  I think they should listen to stuff we've done with an
open  mind and not just say the first two albums are  the  be-all
and  end-all of Venom.  You should listen to Venom right  across,
especially the last three albums,  because they've been very good
albums.  I think a lot of the fans who liked the old stuff  would
like this stuff.

 (Needless  to  say,  I am now right in the middle of one  of  my
periodicaly Venom revivals again)

 Cheers  to Abaddon and Gun Records for arranging  the  interview
and to Marijn Vermunt for the phone recording equipment. 

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.