Skip to main content

 "These people have taken a supreme vow of celibacy.  Like  their
fathers and their fathers before them."
           "Hot Shots! Part Deux" - Topper Harley (Charlie Sheen)


                PROGRAMMING THE JAGUAR POWER PAD
          (WHICH CAN ALSO BE CONNECTED TO THE FALCON!)
                        by Leon O'Reilly
               (a.k.a. Mr Pink of Reservoir Gods)

 This  article  was  originally published in a  recent  issue  of
"Maggie".  Kind permission was given by both the original  author
and the "Maggie" editorial staff to reuse it here. Cheers!


 If  you have an STE or  Falcon  and are writing games  software,
it  is a good idea to support the Jaguar Powerpads which  can  be
plugged  in via the extended controller  ports.   Not  only   are
these easier to access than the fiddly joystick ports,  it  means
you  can have a more complex control method with 3 fire   buttons
and numerous other keys at your disposal.

 If  you have written some  keyboard  stuff for  the  ST  before,
try to forget them as soon as possible.  The extended  controller
ports work in a very different way from the rest of the keyboard.
They   are  not  in any way linked to the keyboard  or  the  IKBD
processor.   They  do  no  generate  any  interrupts  (unlike   a
conventional   keypress/  mouse/joystick   movement   which  will
generate a keyboard interrupt). Because  of  this, you cannot put
this routine on  vector address $118  and  expect  it  to   work.
You   have   to  physically  interrogate  the  ports   at   every
vertical blank (i.e.  every time the screen is refreshed) to  get
the current state of the powerpads plugged in.

 Enquiring  about the powerpad  state  is  done via two  hardware
addresses:  $ffff9200 and $ffff9202. A  write  mask is written to
address  $ffff9202  and then both addresses can be read  as  they
will contain the selected powerpad data.

 There  are a total  of  8  different  write  masks  (4 for  each
powerpad)  which  have to  be  written  to  get  every  piece  of
powerpad data.

 The data for Fire A,  B  &  C,   Pause and Option is returned in
$ffff9200  whilst  the other  data  (directional  +  keypad)   is
returned at $ffff9202.

 When  inquiring about powerpad A only bits 0-1 of $ffff9200  and
bits 8-11 of $ffff9202 are  relevant.  When  examining powerpad B
only  bits  2-3  of $ffff9200 and bits  12-15  of  $ffff9202  are
required.

 As  the routine  accesses  hardware  addresses  you  must be  in
supervisor mode when you call, so  ensure  you have set into this
mode (GEMDOS function $20) or use a supexec call (XBIOS $26)

 My  routine gleans all the  information about the current  state
of the powerpads and creates two data packets from it.

 The  first is a byte packet which contains directional data  and
fire information. The bit structure is:

                      --------------------
                      | Bit | Represents |
                      --------------------
                      |  0  | Up         |
                      |  1  | Down       |
                      |  2  | Left       |
                      |  3  | Right      |
                      |  4  | (not used) |
                      |  5  | Fire C     |
                      |  6  | Fire B     |
                      |  7  | Fire A     |
                      --------------------

 The  second variable is a  word that contains information  about
all the Powerpad keypad key as well as Pause and Option.

                      --------------------
                      | Bit | Represents |
                      --------------------
                      |  0  | *          |
                      |  1  | 7          |
                      |  2  | 4          |
                      |  3  | 1          |
                      |  4  | 0          |
                      |  5  | 8          |
                      |  6  | 5          |
                      |  7  | 2          |
                      |  8  | #          |
                      |  9  | 9          |
                      | 10  | 6          |
                      | 11  | 3          |
                      | 12  | Option     |
                      | 13  | Pause      |
                      --------------------

 When reading from the extended  controller ports,  the  flagging
is  different from other keyboard reports.  A bit of 0 means  the
flagged key is on,  a bit of 1 means  it  is off.  I inverse this
for  my  packets so a bit of 1 means a key is  pressed  whilst  0
means it is off. I find this a lot easier to remember!

An example:

     move.w  jp1_key,d0              ;get powerpad a key info
     btst    #13,d0                  ;check pause flag
     bne     do_pause_routine        ;pause pressed - do sub-
                                      routine

 You  may be wondering  about  the  strange  order  of the  "key"
packet.  This  is  the  order  in  which   the  keypad  bits  are
returned.  You could sort them out into numerical  order in  your
powerpad  handler  but this is really an  unnecessary  waste   of
processor time.  You can still easily check for each keypress, it
is  just a question of remembering which bit represents what.

 I  hope these routines may be  of  use in your future games  and
productions!

 Thanks to the author and "Maggie" for this small but very useful
article!
 

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.