Skip to main content

TURNING YOUR JOYSTICK INTO A JEM by Paul Kolenbrander

We  regret that a small bug has slipped into this article in  the 
previous  issue  of ST NEWS.  That's why we now publish  it  anew 
(bugless)!
Firstly,  JEM,  what  kind of an animal is that?  Well sort of  an 
acronym  standing for 'Joystick Emulating a Mouse'.  And  that  is 
exactly  what  I am going to show you how to do in  this  article. 
Sure,  there are this type of interfaces on the market.  Something 
like  it is sold in Germany for  DM 45,- and undoubtedly they  are 
sold  in other countries as well.  But the beauty of  this  little 
design is that you can make it as expensive as you like,  or  even 
better,  as  cheap as you like.  It just depends on what you  have 
lying around doing nothing and what you want.  For example, if you 
have a joystick which you don't use then you can make a JEM of  it 
for less than one US$.  Or  you can make it into an interface that 
allows  you to plug in a joystick.  This will cost about 10 US  $. 
Interested? Read on!

But what, I hear you ask, can we do with a joystick that acts like 
a mouse? Well, quite a lot actually. A lot of games that work only 
with a mouse,  would play much easier with a joystick. Think about 
Major Motion, I couldn't play it with a mouse, but now with my JEM 
its easy and much more fun.  And what about flight simulations and 
such?  Flight Simulator II is a superb program but I find it a bit 
unrealistic  to fly an aeroplane by mouse.  A joystick is so  much 
more like the real thing.  The same goes for Starglider and a  lot 
of  other programs.  Don't get me wrong,  I'm not putting  down  a 
mouse,  on the contrary.  But for some uses,  like such  mentioned 
above, I think a joystick is the more logic choice.
Here is a schematic on how to adapt a joystick,  If you own,  like 
me,  a Quickshot II you can even adapt it to emulate both the left 
and  right  mousebuttons.   Most  joysticks  have  only  a  single 
firebutton, so then you can only emulate the left mousebutton. But 
first take a look at the schematic.

                                                       optional
  +--------------------------------------------------+(---+        
  |                                                  |    | mouse 
  |                ground    up                      |    | button
  |                +--------+ +------------+   left  /    / right
  +-+----------+   | left    \|  right     |         |    |         
    | r1   T1  +    \      ---+----------+ |         |    |     
    |          |b    |     |  | down     | |         |    |  
    | r2     c/ \e   |     |  -----------^-^-+       |    |
    +----++--+   +   |     +-----------+ | | |       |    |  
    |      - |   |   |                 1 2 3 4 5     |    | 
    |     c1 |   |   |                 o o o o o     |    | 
    | r3   + |   |   |                  o o o o      |    |
    +--------+-+ |   |                  6 7 8 9      |    |
    |          | |   |                  | |   |      |    |
    +-----+ T2 |b|   |                  +-^---^-------    |
    |     |  c/ \|e  |                    |   |           |
    |     +--+   +---+           /--------+   +--(--------+
    +---------------------------/

Parts:
R2     10 KOhm
R1,R3  13 KOhm
C1     0.22 uF
T1,T2  BC308B

This same circuit can be used to build an interface,  so you don't 
have to adapt your joystick, because once you have adapted it, you 
can only use it as a JEM and no longer as a joystick. Here follows 
a diagram on how to construct the interface.

JOYSTICK
 --------------
 | ---------- |
 | |   ---- | |
 | |   |  | | |
 6 7 8 9  | i |
 o o o o  | n |          Extra parts needed:
o o o o o | t |          - 9Pins Submini Male Chassis
1 2 3 4 5 | e |          - 9Pins Submini Female plug with cable
| | | | | | r |          - Small cabinet to house the circuit
\ \/ /  | | f |
 \/\/   | | a |
 /\/\   | | c | 
/ /\ \  | | e |
| | | | | | | |
1 2 3 4 5 | | |                                          
o o o o o | | |                                        
 o o o o  | | |
 6 7 8 9  | | |                                                                                        6 7 8 9
 | |   ---- | |
 | ---------- |
 --------------
ATARI ST

You  don't  need  to be an accomplished  solderer  to  build  this 
circuit,  you only have to be precise and check the circuit  after 
soldering.  This  circuit is designed so it works on  the  current 
provided by the joystick port. Even if it is assembled wrongly, it 
should  not  damage  your Atari,  because the  only  thing  it  is 
supposed  to  do  is oscillate the signal  from  the  joystick  to 
produce a signal similar to that of a mouse. It might give strange 
reactions  though,  but they are not permanent.  Just switch  your 
system off and on. Good luck and enjoy your new JEM.

No  responsability  is taken by the author for  any  damages  that 
might be caused by the above circuits,  although every  precaution 
has  been  taken and the circuit has been  tested.  Due  to  space 
problems  on  this  disk,  it  was not possible  to  draw  a  real 
schematic  on Degas Format.  The author hopes that  the  schematic 
included  in this article is comprehensible.  If you any  problems 
with this circuit, send your problem or question accompagnied by a 
stamped  self-addressed  envelope (if you  live  outside  Holland, 
enclose  an  International answering coupon,  obtainable  at  your 
local Post Office.) to the following address.
Bit Busters Inc.
Postbus 5295
NL-5603 BD  EINDHOVEN
The Netherlands

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.