Skip to main content
© Dieu of Hemoroids

CAPTAIN FIZZ MEETS THE BLASTERTRONS by Richard Karsmakers
  
 He saw nothing, heard nothing, smelled nothing and felt nothing. 
Everything around him seemed to be a black vacuum;  pretty scary, 
too!
  Last  thing  he remembered was having gone to  hospital  for  a 
routine tonsillectomy. All right, at an age of thirty-five he WAS 
a bit late with that, but it was still going to be a routine job, 
so the surgeon had assured him before putting him to sleep.
  Now he thought of it...he DID feel something.  He had a  skull-
crushing headache.  Where had that come from?  He tried hard, but 
didn't seem to remember.
  He  felt something now,  too.  He felt that he was lying  in  a 
plastic bag or something just like it.  Slowly but surely, he was 
convinced of the fact that he heard himself breathing, too.
 Only, he still saw nothing. Everything still seemed black.

 He touched his face,  and found out why he could see so  little: 
He was blindfolded.  He removed the piece of cloth from his eyes. 
He  also discovered that he wore a fancy space-suit of some  kind 
and a helmet.
 All he could see now was yellow;  a kind of sandy yellow,  as if 
there was a mist that contained clouds of sand.
 He heard something else in the mist,  too. It sounded as if that 
person was coming to from a deep sleep; he yawned and grunted.
 "Hello?" the first person said.
  The someone he had heard just now stopped yawning and  grunting 
and kept silent for a while.
 "Is someone there?" it then replied.
  "Yeah  sure.  Here.  But  I can't see you."  the  first  person 
replied.  It occurred to him that the other's voice sounded  just 
like himself when played back from a tape recorder.
  He now vaguely saw the other and started to  wave  frantically. 
The other saw him now, too.

  The second person came nearer,  and they both couldn't  believe 
their eyes when they truly looked at each other: They looked like 
exact replicas of one another!
 "Who are you?" the first one asked.
 "Fizz," the second one answered, "and who are you?"
  "Er....well...I'm Fizz,  too." He pinched  himself.  His  fears 
turned out to be true; he wasn't dreaming.
 They both stood aghast.
 "You can't be Fizz. I'm Fizz!" the first one said.
 "You must be mistaken," the other replied, "for I am Fizz. All I 
know is that I had to go to hospital for a routine  tonsillectomy 
and that I ended up here."
 The first one was silent.  Was this some kind of practical joke? 
No,  it couldn't be.  The other one had also gone to hospital  to 
have his tonsils removed!  And this whole thing couldn't possibly 
be coincidence, either.
 "If you are Fizz, too," he said, "their is only one explanation, 
although I find it rather illogical. We must be the SAME person."
 The other one looked at him as if he saw Vladimir Horowitz  play 
lead guitar for Napalm Death.
  "Some way or another I,  I mean WE,  must have been  cloned  or 
something," the first one tried to explain,  "although I wouldn't 
know when, where, or specially by whom."

  They  both  thought  deeply.  The prospect  of  having  a  100% 
identical copy of yourself walking around was pretty odd. Someone 
with the same thoughts,  the same character,  the same fantasies, 
the  same interests;  probably even with the same  reactions  and 
weird tendencies.  In other words:  Someone that could drive  you 
ultimately nuts within a matter of seconds.
 They actually both thought they were the real thing and that the 
other one was a cloned copy.
 "Where are we, anyway?" the second one asked.
 "Don't ask me. How would I know?" the first one answered.
 "I don't know."
  They  both kept silent.  It was quite useless to  talk  anyway, 
since  questions  would not be answered by the  other;  he  would 
probably be about to ask the same question himself. They both had 
exactly the same knowledge and could thus not answer the  other's 
questions.
 They both seemed to have thought about this dilemma  themselves, 
for  they both simultaneously sighed:  "Yeah...such is life  when 
living with a clone."
 They looked at each other and couldn't help to chuckle.
 "What now?" the first one asked.
 "Don't ask me. How would I know?" the second one answered.
 "I don't know."
 They both kept silent again.  Yes,  it was surely better not  to 
talk.

                              *****

 Finally:  A compulsive two-player game so that I could lure good 
old  Stefan into playing anything else than "Bubble Bobble"  with 
me!
  It's  true what all the press releases said  about  this  game: 
You'll HAVE to play with to people, and these people need to WORK 
TOGETHER  closely to complete each and every level!  Allow me  to 
explain what the game's all about:
 You have to complete each of the twenty levels.  Each level is a 
complex maze was laser walls (that are,  obviously, quite lethal) 
and doors with a specific color.  There are access cards littered 
around  the maze - they can each open the door that has the  same 
color.  It  is of vital importance to make sure that  one  player 
doesn't  get  all the keys or the other one will not be  able  to 
access  certain  rooms and unlock his  co-conspirator  from  some 
fiendish plot going on there.
  When you've destroyed everything that's on the level  (I  think 
the "L" quadrangles are the most important),  an elevator to  the 
next level is opened. That level will start when both mercenaries 
have been ported over to it.
  "Captain  Fizz" is no doubt about the  most  co-operative  game 
around.  Fight  on your own and your comrade will die - and  then 
you're sure to die soon as well!
  Except for the obvious Blastertrons,  further levels will  also 
reveal further enemies (amongst which rocket-throwing tanks  that 
are quite difficult to obliterate).

 Gameplay is awfully messy at times, because the game uses screen 
switches instead of scrolling which would have been much  better. 
Especially when both players walk to a different screen and  both 
screens are newly built up, one tends to loose track of where one 
is. This is pain in the neck, since it almost always means losing 
a lot of energy (which is one step nearer to termination).  Quite 
often,  you also shoot one another (which is,  as you might  have 
guessed, another way to fast termination).
 "Captain Fizz" is a bit chaotic and that's a shame;  without the 
chaos and some proper scrolling (yeah,  iI KNOW it is  difficult) 
it would have been even more attractive.

  Er...now I think of it...I think it's better to have this  game 
in  its current setup (with no scrolling).  For there  are  other 
things in life rather than "Captain Fizz". Stefan and myself have 
played  this game for one whole long (very frustrating at  times) 
afternoon  and...I guess we got hooked.  If the game  would  have 
been  better,  we  might easily have become  total  addicts.  The 
number of puzzles, the co-operating...it all makes this game very 
addictive  indeed.  Even more addictive than "Bubble Bobble"  and 
"Plutos"!
  Your brain will regularly be found doing overwork playing  this 
game,  while  you  also have to shoot up dozens of  creepies  and 
other vermin.

  Don't  buy  "Captain  Fizz".  It  will  ruin  your  life,  your 
universe...your   everything   (deep   interhuman   relationships 
included). If you're happily married: Don't buy it! If you study: 
Don't  even THINK of it.  If you have other plans with your  life 
rather than just craving for 'shots of Fizz': Don't touch it with 
a ten-foot battle lance!
 The game is devastating.  Obliterative to everything but itself. 
They should BAN this game!

Game rating:

Name:                         Captain Fizz meets the Blastertrons
Company:                      Psyclapse
Graphics:                     7.5 (intro pic: 9.5)
Sound:                        7
Hookability:                  9.5
Playability:                  9
Value for money:              8.5
Overall rating:               8.5
Price:                        £19.95
Remark:                       With scrolling, it would have been
                               even better and more addictive...
Hardware:                     Color monitor plus one additional
                               human (and joystick)

  Special  message  to  Jonathan Ellis  and  Angela  Macaulay  of 
Psygnosis:  I HATE YOU! You shouldn't have done this! I now spend 
most of my time tied to a hospital bed a straitjacket! Whenever I 
hear  'captain',  'fizz' or 'blastertrons' I start acting  really 
funny,  shivering all over,  shaking my knees, drool from various 
parts  of  my oral opening (in other words,  acting like  I'm  in 
love).

 If some of you,  readers of the world,  might feel compulsed  to 
write for info about this game OR EVEN BUY IT (?!) then contact:

Psygnosis Ltd.
First Floor
Port of Liverpool Building
Liverpool L3 1BY
United Kingdom
Tel. 051 236 8818

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.