Skip to main content

 "You should know that I did this demo just for your pleasure."
                                                     Flix (of DF)
              (In a text in his "Best part of Creation" sub-demo)

       DEMO REVIEW: PUNISH YOUR MACHINE BY THE DELTA FORCE

                      by Richard Karsmakers

 The  latter  half of the year 1991 will enter history  with  two
very  decent mega-demos to its credit.  The first to  appear  was
"Ooh  Crikey Wot A Scorcher" (reviewed elsewhere in  this  issue)
and  the second,  with a release dat of November  13th  1991,  is
"Punish Your Machine" by the Delta Force.
 Yes.  It  is the long overdue Party Demo that resulted  more  or
less from excertions during the Delta Force International  Coding
Conference that was held in an ultimately tiny, little village by
the name of Leutenbach,  near Stuttgart, Germany, from August 1st
to  August  4th  1991,  and  about  which  you  could  have  read
everything  in ST NEWS Volume 6 Issue 2's real-time article  that
happened  to  cover  that event (What about  this  somewhat  neat
demonstration of the use of commas in a long sentence?).
 Ahem.
 As it is a fairly large demo, supplied on two double sided disks
with 82 tracks of 10 sectors per track,  I will not chat too long
and get down to it right away - otherwise I'll be running out  of
space to write before I know it!

 Thank God that the awfully nice chappies at the Delta Force once
again elected to opt for the non-game-like-menu.  We've seen  all
too much of that ever since "Cuddly" and,  with the exception  of
the highly original one contained in "Ooh Crikey",  they all were
somewhat of a bore (not to say a bleedin' nuisance).
 The  demo as a whole has been very well designed.  You can  boot
with any of the two disks - no problem.  The main menu remains in
memory at all times,  as does the reset screen.  Well,  I had not
expected  anything  other  than  this.   With  the  exception  of
"Sowatt"  (there may be more though) most party demos  I've  seen
were well designed.
 What can one do with a demo?  One can sit down and look at  each
screen,  followed  with a description of these screens.  This  is
exactly what I will do.

Intro, by the Delta Force

Code: New Mode
Graphics: Slime
Music: Big Alec

 In this screen,  we get to hear the first of a long row of music
done  by  Big Alec,  one of the (many) new members of  the  Delta
Force.  I suppose we'll be hearing more of him in future demos  -
something which I fervently hope, as I am getting slightly fed up
with  hearing  every demo using ripped Mad Max  music.  The  only
reminder of Mad Max in Big Alec's music is the typical  bass-drum
- well, you can't do anything about that, can you?
 Anyway. The intro screen features a 2-plane bouncing credit text
that informs us of various things pertaining the demo,  including
a new Delta Force membership list. Shall I recite that list here?
Yes,  why not.  They did this demo anyway.  Their current  member
list is Big Alec (musician),  Chaos Inc. (coder), Daniel (coder),
Earthlight (painter), Flix (coder), Mascot (girlie, and I suspect
she's  a paintress),  Questlord (painter - thank God he  got  his
hair cut),  New Mode (coder),  Ray (coder),  Sammy Joe (who is  a
'Maggie'), Slime (painter) and Thor (ex-BMT, painter).
 Yep.  There's  a whole lot of them Germans in  there  now.  They
surely are the fastest growing crew to date.
 Before  I  forget:   The  demo  also  features  a   screen-sized
distorting "Punish Your Machine" logo (1 plane) and another plane
filled  with something that probably has to do with Front 242  (a
band, in case you didn't know).
 Nice.

Loading and Disk Changing Screens

 These  are not actual demo screens,  but without them the  whole
demo  wouldn't be as 'finished' as it is now.  I  will  therefore
describe them together,  and very briefly (even though I've known
people that can review a game in as many lines.
 The 'loading' screen is displayed whenever (yes! yes!) a demo is
loading.  It  features a rather nice background on top  of  which
texts are 'typed'. The usual, really. Music by Big Alec, the rest
by New Mode (including the graphics...).
 The  'Disk Changing' screen features a piccy of a disk with  "A"
or "B" underneath it (according to the switch you're requested to
perform).  Graphics  by one of the least productive graphics  men
ever: Questlord. Coding by New Mode, music by Big A.

Main Menu, by the Delta Force

Code: New Mode
Graphics: Slime and other artists for the individual demo logos
Music: B. Alec

 Another screen that is not a separate demo as such, but a rather
nice non-demo to say the least.
 What  we  have here in a background that  is  literally  colour-
ridden.  I  am  talking  about zillions  of  colours  in  awesome
brightness here - this screen is to your eyes what Carcass is  to
vegetarians, what Sore Throat is to ears and what Gwar is to neat
little virgins.
 Anyway,  on  top  of all this colour brilliance there  is  a  (3
plane?)  vertical scroller that displays the user manual  (cursor
keys,  space,  the works) and some greets'n'credits.  Some of the
more  striking greetings were to Lord HackBear,  Karl-Anders  and
yours truly.  They even greeted The Nutty Snake  (ex-Aenigmatica,
now member of the fabled Quartermass Experiment).
 Then the actual menu is on top of all that again.
 Every demo screen has a 1 plane logo that is one screen in size,
and you scroll through that list with the cursor  keys.  Pressing
space  or  return  selects  the  screen  of  which  the  logo  is
momentarily displayed.
 Thank  God  that there's an alternative menu  screen  (enterable
with HELP) that allows you to select the demos by pressing F1-F10
or 1-5. Good thought!

Sickest so Far, by the Delta Force

Code: Big A.
Graphics: B. Alec, Tanis and Slime
Music: B.A.

 After having seen the rather juicy screen in "Ooh Crikey"  where
a Spaz-tic shreds a Carebear to pieces with a chainsaw, I grabbed
hold of my chair,  expected the worst. Blood and gore. Gallons of
it. Pouring out of the monitor. Torturing my ears and eyes.
 None of it turned out to be the case, however.
 The bit about 'sickest' actually refers to one of the  scrollers
that this demo has. This particular scroll line is 'hard to read'
to say the least.  It kindof sinuses and rotates and wobbles  and
does  some  more  stuff  that  I would have  to  leave  up  to  a
mathmatician to describe.
 Needless to say, I read it through. I felt dizzy afterwards.
 Further,  the  screen  boasts very good music.  Big Alec  did  a
modernised  version of Mike Oldfield's classic  "Tubular  Bells",
and it really sounds gorgeous (if such can be said of music).
 Screen-wise,  there's  more going on.  The top of the screen  is
occupied  by  a  large Delta Force logo  that  rotates  around  a
horizontally placed cilinder.  This logo is quite capably done by
Tanis (you have to be careful with him;  use the word 'good'  and
he  won't  believe you).  Around this cilinder  there's  a  small
scroll and a mirrored version of that same scroll. There are also
stars  that  come bouncing towards you,  scroll greetings  to  QX
(!YES! FINALLY!), some extra greetings texts on top of everything
that  are placed on/removed from the screen in a rather  creative
way.
 The thing I will forever remember of this demo is the fact  that
the  scroll  text mentions the ICC #2 to be  "the  biggest  thing
since the STNICCC!". Wow. Thanks, Mr. Alec.

Coast, by the Black Monolith Team

Code: Ford Perfect
Logo: Thor
Music: Lap of Next

 Sorry,  Mr.  Perfect,  but I didn't like this screen. It has one
severe  disadvantage,  which is the fact that it only appeals  to
people  who know how hard it is to program it.  I  don't,  so  it
didn't.
 What  we  have here is a screen that shows  off  amazingly  fast
routines  for the calculation of fractals.  The upper  and  lower
border have vanished,  and they are filled with fractals 20 times
faster  than any other calculation (sez the scroll).  There is  a
clock  in the screen as well,  which can be placed in  the  upper
border  by pressing the HELP key in case the lower border is  not
entirely visible. Good design there.
 The  music is very good,  aptly demonstrating different  speeds.
The bad thing about it is that it is ripped by Jacky of the Alien
Child Fu...er...Copulators.
 It's brilliantly fast, smart, well designed...but not appealing.

Copper - Kaaah - Baaah - Naaah, by the Delta Force

Code: New Mode
Graphics: Tanis and Slime
Music: Big Alec

 The subtitle to this screen is "Colourshock XXII" - for  logical
reasons.  Most  of the screen is filled with the by now  familiar
colour  shock  effect - i.e.  as many colours as  possible  in  a
somewhat easthetically pleasing combination.  In this screen,  it
looks  brilliant  as could be expected.  There's  a  particularly
beautiful  sawtooth  effect  diagonally across  the  middle  that
defies description (so go and see it).
 But there's more in this screen than only lots of  colours.  For
starters  the lower border has been busted,  to be filled with  a
wobbling  Delta Force logo with some more (and equally  pleasing)
colour  effects.  On  top  of the whole colour  thing  there's  a
vertical scroller with credits and stuff.
 Before  I  forget:  There's some rather spiffin' music  in  this
screen as well. With his deft handling of actual sound effects he
makes it possible to forget Rob Hubbard - if only the ST's  sound
chip were closer in quality to that of the Commodore 64...

Ishido, Way of the Stones, by Cy

Code: Cy
Graphics: Ronny and Spaz
Music: Large Alec

 Continuing the tradition of intellectually stimulating games  in
demos  that  was  started  with  "Syntax  Terror",  "Punish  Your
Machine"  also  contains such a game.  Unfortunately,  I  am  not
familiar with the rules of this particular game so I will not get
down  even to something as basic as its description.  All  I  can
tell  is that is saves hiscores,  that the music to it is  nicely
fitting  and that the lower border contains a large  scroll  with
Spaz'  infamous  Arista font (i.e.  the font  off  the  Anderson,
Bruford,  Wakeman  and Howe album,  which is the only good  thing
about this particular album).

When Colours are going Bang Bang, by the Delta Force

Code: New Mode
Graphics: Tanis and Questlord
Music: Big Alexander

 Yep - another Delta Force screen.  Slowly but surely,  we're all
getting the impression that "Punish Your Machine" is much more  a
Delta  Force  Mega  Demo  rather than  a  Party  Demo.  But  this
observation is trivial and may therefore be ignored.
 First,  let's describe some of the things in this screen  except
for the main effect (which deserves a paragraph all on its  own).
At  the  top there's the Delta Force logo (the rather OK  one  by
Tanis  that we also saw in the "Sickest"  demo,  above),  with  a
starfield flying horizontally by in the background.  In the lower
border there's a scroller with a text written by Bilbo of  Ripped
Off  (yes,  the very same one that promised to send us  loads  of
stuff for use in ST NEWS but hasn't!).  I was somewhat interested
to  read  in  that text that there was supposed to  be  a  hidden
screen  in this demo featuring members of the Delta  Force  doing
'clean  and  healthy'  (this is  Ripped-Offian  for  'filthy  and
perverted)  things.  It  was only a joke.  What a  shame.  I  was
interested to see New Mode doing things with a Cow. Alas.
 The prominent feature of this demo is a colour scroll that takes
up  the middle part of the screen.  Everybody knows the trick  by
now  where colours are switched at  various  locations,  cleverly
enabling the use of 'colour-raster-graphics' for scroll  messages
(see ST NEWS Volume 6 Issue 2's bootdemo by Mr.  Bee).  Well, New
Mode  obviously considered these to be somewhat crude to say  the
least.  What  he did was add more colours to them,  and then  add
bulging  effects,  3D effects and a whole host of  other  things.
This really looks nice - a bit of a colourshock effect mixed with
characters in a scroll.
 I'd  hereby like to extend my sincerest compliments  to  Steffen
(i.e. Mr. Mode) for the idea and its realisation. Really great.

Leif Rullar, by Electra (with a 'c'!)

Code: Kasper, Icaruz and Abel
Graphics: Stigels
Music: Scavenger of Synergy

 The  members  of Electra have recently  (i.e.  in  August  1991)
joined The Union (no,  not that crap Yes-band) and they're  proud
of it.  Well,  please allow me to extend some congratulations  to
you (I hope you get to read this in the first place).  Good  luck
to y'all!
 Their entry for "Punish Your Machine" is a what can be called  a
slideshow of demos.  Excluding the intro,  I counted five screens
that  are presented in sequence.  This makes it one of  the  most
impressive  screens  with regard to  quantity.  A  worthy  virgin
screen, if I may put it like that.
 It starts of with the intro that I already hinted at:  A  rather
atmospheric  thing with digi sound effects a some good pics  that
did  not last long enough for me to make any decent notes on  it.
After  that  the  sequence of five  demo  screens  follows,  that
rotates until someone has the guts to press the space bar.
 OK. Sub-sub-demo part 1.
 The very top part of this screen consists of texts that  appear,
replacing  each other after they're supposed to have  been  read.
Credits,  addresses  and  greetings appear  here.  But  the  more
interesting  bits happen below this.  There,  you will find  1400
dots  being formed into various objects that bounce from left  to
right across the screen:  Earths,  rotating globes,  very strange
other shapes and a lot more.  Again, assistance of a mathmatician
would have to be sought to describe the various tomes,  domes and
globes that pass by. It all looks very nice - and it's all in one
vbl  of course (1 vbl,  in case you don't know,  is 1/50th  of  a
second  - something 'in 1 vlb' is as smooth as you  can  possibly
get).
 Right. Sub-sub-demo part 2.
 This features what Electra call a "2D spline". It is a line made
up of separate pixels that is tugged and sinussed and  God-knows-
what.  It  moves over the screen with only one side  attached  to
something.  Pressing  F1-F5  invokes some  pre-defined  patterns.
Looks OK, but I hope you don't mind that I don't consider this to
be one of the most impressive bits of "Punish Your Machine".
 Well. Sub-sub-demo part 3.
 We're looking at 110 masked 7*7 pixel vector balls here, already
known  from  earlier  effort  by people such  as  The  Lost  Boys
("Spider  Demo",  "Mindbomb"...).  It looks very  neat,  and  the
figures all move in one vbl. Also, they just look very well. Good
figures. I like this screen.
 Yes, yes. Ermmm..... Sub-sub-demo part 4.
 This  is  globe made of 964 dots that bounces up  and  down  the
screen.  I  really  honestly don't know what's  impressive  about
this.  I mean I would not be able to do it but, hey, all I can do
is print a message on the screen using Gemdos calls.
 OK then. The last sub-sub-demo.
 This  is  a  starfield consisting of 1720 stars  that  moves  in
various directions in 1 vbl.  Nothing much to it.  It is probably
quite impressive from a programmer's point of view,  but not  all
too  much  appealing to look at for more than 10  seconds.  So  I
didn't.

There are many sheep-s- in outer China, by the Overlanders

Code: Mr. Bee
Graphics: Furyo (the big Metallica fan)
Music: Mad Max

 Before  I start to say anything about this screen  (or,  rather,
again a collection of smaller sub-demos), let me first express my
hopes of the Overlanders quickly finding a productive musician of
their own.  That way,  they won't have to resort to using Mad Max
music  anymore  - for Mad Max music in demos is just  like  Roger
Dean covers on Yes albums:  OK but boring if you hear it or  look
at it too much.
 Right on!

 WAR ENSEMBLE!!!

 Sorry.  A bit of a Slayer quote there.  I will proceed with  the
regular bit of this review promptly.
 For some reason, the Overlanders' demo starts off with a picture
of  something that has to do with the Olympic Games of  1992.  It
removes itself after a few seconds,  too quick to be admired more
extensively.  The reason for the picture being there, by the way,
is not wholly clear to me.
 Not  unlike  the Electra contribution to this  Party  Demo,  the
Overlanders' bit consists of three parts.  OK,  not quite as much
as the other crew's demo, but impressive nonetheless.
 The first bit.
 This  consists of the middle of the screen (about one  third  in
total)  being  a  starfield on top of which  characters  in  line
vector graphics are being rotated.  These form a long sequence of
words that can be read as a scroll text.  Especially the way  the
characters appear (and disappear) is really smoothly done.
 The second bit.
 This  screen  has  a tiny scroll text at the  very  top  and  an
"Overlanders" logo in the lower border. All the rest is kept free
from some impressive 3D line graphics to be displayed. All in one
vbl,  of course - for it's Mr.  Bee that we're talking about here
and he ain't just any coder! Some of the shapes that are put here
are  quite  complex  - some of the really complex  ones  move  in
several vbl's,  but that's understandable.  Announcement messages
at  times  replace the blackness of the 3D  vector  screen,  with
balls rotato-scrolling behind them.
 The third bit.
 Quite a beautiful font here,  which is used to put messages on a
giant full-screen with 4-voice digi music.  Four rasters indicate
VU-values of the individual digital music channels - which can be
turned off by pressing using F1 as a toggle key. It seems that ST
NEWS
 is getting pretty well known throughout the demo world,  for
this  screen even bothers to greet "the  ST-News  team".  Thanks,
mate!
 Now on to disk B...

The Best Part of Creation, by the Delta Force

Coding: Flix
Graphics: Thor
Music: Huge Alec and Deranged Max

 "And on the eighth day God created the Delta Force..."
 Digital  sound effects and speech are hurled at the beholder  in
order  to get him/her know the above fact.  Flix is probably  the
most modest person inside the Delta Force,  but we all knew  that
already.
 After this,  we get onto a screen that contains nothing but  one
(excellently  drawn)  Delta  Force logo by  Thor,  and  a  meagre
scrolling message at the bottom. It has to be said, however, that
this is only the intro to the actual screen and that the scroller
is 42 Kb in length.  Most of the scroller is filled by  Flix,  of
course,   but  at  the  Conference  he  also  had  several  other
attendants type in some stuff. Some of these people are Big Alec,
Electra,  Fury,  Fate of ULM,  Spaz of TLB (with a non-suppressed
guest appearance of Toxic Foetus Eater), Tanis and yours truly. I
had already forgotten all about it. What a nice surprise.
 I was kinda garbled after reading through most of these 42 Kb of
text,  hit  the space bar and checked out the second bit of  this
entry.
 Do you know "Speedwriter" (a humble programming effort of mine)?
Well,  the second bit of this demo is a bit like this. Characters
are  typed  onto the screen by a moving  cursor,  as  if  someone
invisible was typing the message on your very computer.
 "After  God  blessed  the Delta Force he  created  the  ultimate
being. And he called if Flix."
 That's how it starts - or something along the same lines.  As  I
said, Flix is one of the more modest people you're likely to come
along in the world of demo writing.
 The  texts  you  will see on the  screen  contain,  among  other
things, an almost complete attendance list of the ICC #2. There's
loads  of colours in the background as well.  It's a  full-screen
thingy, and it gets down to 100x35 characters...

From Space to Leutenbach, by NAOS

Code: Nuclear and Ric
Graphics: ATM
Music: Dam Xam

 This  kicks off with a really gorgeous font consisting  of  four
characters  that tracks across the screen for a much too  limited
time - spelling out the word N, A, O, S: Naos. Really great.
 This removes itself all too quickly, to be replaced by something
almost  like a commercial game whilst listening to the  music  of
the  Thalion intro.  A space dude sits in his cabin.  Writing  is
typed on top of him, describing time and location of him. Then he
waked up.  Part of his face is enlarged.  "Wake up!" His eyes are
enlarged. Incredibly atmospheric, all this!
 And that's the intro.
 The  actual screen consists of a pixel-sinussed scroller on  top
of  a  starball  screen that wobbling  off  into  every  possible
direction.  Sometimes,  chauvisims prevails. This then causes the
scroller to be replaced by a French flag made of dots.  I suppose
that's why the word 'chauvinism' is actually derived from French.
 Them froggies did it again!

I.C.C. 2 Screen, by Future Minds

Code: Bouldog
Graphics: Babar, Beetlejuice and others
Music: Joard

 Never  heard  of this bunch before,  and yet they  are  a  quite
capable demo crew.
 It starts off with two really nice pictures that, unfortunately,
remove  themselves far too quickly.  Whoever did them has a  good
future  ahead of him (if he chooses to continue  doing  graphics,
that is).
 When  the third picture (Eddie,  off the cover of Iron  Maiden's
"Stranger in a Strange Land") vanishes,  the actual demo  starts.
It's  a full-screen with two scrolls that go up in the  right-and
left-border  (both scrolls are identical).  The whole  background
(filled  with rasters) scrolls up all the time.  Then the  screen
starts to fill with an ever increasing thing I'd like to  compare
with a drawing program's zoom mode.  When it is fully  grown,  it
takes  up  most of the normal screen,  and  features  a  gigantic
version  of Eddie that scrolls smoothly in  all  direction.  Each
pixel is dozens of times bigger now. A very nice effect.
 I  would have liked this demo more if the first two  pics  would
have stayed on longer. They are really nice.

The Magic Rasters, by Mystic

Code: Major Fatal
Graphics: Quicksilver
Music: From the Amiga

 Another rather original screen.  This time coded by Mystic,  who
I  suppose  are French.  I seem to recall  that  Quicksilver  was
member of the Pendragons about a year ago but, hey, I'm flexible.
These  youths  always make me feel old (said the old  man  whilst
rubbing  his  rheumatic knuckles).  Well,  'nuff  said  that  has
nothing to do whatever with the actual demo.
 Down!
 After  a  title pic that leave the screen quickly,  one  sees  a
large  vertical scroll with rasters doing  subtle  things.  These
rasters  are replaced by a full-screen with a distorting (and  at
times bouncing) background.  Haven't I see this before in the ULM
"Dark Side of the Spoon" demo?  Well,  anyway.  Next to the large
vertical scroll another thing appears - and this thing is  really
nice.  I don't know if it's hard to program,  but it surely looks
nice.  It is something like a sequence of magnifying glasses that
scroll vertically on top of the background pattern,  enlarging it
like  it should in 'real time' (including a  realistic  'bulging'
effect).  This  really looks extremely neat,  and  it's  probably
jolly original, too!
 At  times,  the  subtle rasters replace the  background  pattern
again.  Each  time the background reappeared.  Sometimes with  an
even  more  complex  sequence of smaller  and  bigger  magnifying
glasses.  Really, really neat! Well done Mr. Fatal! You can marry
my firstborn any day (although I don't plan to have any kids  all
my life...).
 A good screen by all standards (I think).

Twentyfourminute Screen, by Scum Of The Earth

Code: Illegal Exception
Graphics: Raphael (the not-quite-too-sane one)
Music: Count Zero

 Those  who  know the people that hide behind the  initials  SOTE
will know that these Swedes are quite unlike any demo coders (and
especially graphics men). That's all I'll say on this subject.
 This demo,  like many before them,  consists of an intro  screen
and  an  actual  demo  screen.  The  intro  screen  features  two
sinussing  scrollers  with the same text and the  sinus  patterns
mirrored in each other.  Quite a nice font for someone who uses a
porn mag as a mouse mat, by the by.
 Hitting  the long one reveals the actual demo  screen:  A  large
picture of an "Alien"-like monster bouncing up and down with four
large, masked, uncheated sprites tracking each other on top of it
all (these sprites,  needless to say,  spell out "S.O.T.E."). Not
altogether too impressive, actually, but not as bad as the screen
that ACF submitted during the ICC #2 compo.

Return of Medusa Demo, by the Delta Force

Code: Chaos, Inc.
Graphics: Various
Music: Mad Max

 This  is actually a somewhat cleverly concealed Starbyte ad  for
their game "The Return of Medusa".  I suspect it's a bit too late
now as I seem to recall that the game is already out for quite  a
while now.
 The  whole thing as such as actually a slideshow of  appropriate
parts of the game, giving a good impression of what it is like. A
scroller  in  the  lower  border  supplies  you  with  additional
information.  It actually contains quite a lot of pics - how many
things can one possibly put on a disk?!
 Demo-wise,  this screen does not amount to much.  Ad-wise,  it's
OK.

The reset demo, by the Delta Force and The Lost Boys

Code: New Mode and Oxygene
Graphics: Slime and Spaz
Music: Xam Dam and Zaps

 A Mega Demo would not be a True Mega Demo without a reset screen
- thus, "Punish Your Machine" has one.
 Where Electra took the star limit to 1700-odd stars and Flix did
about 2000,  this screen increases the record to a whopping 8200,
plus a 4-voice "Quartet" tune on top of that!
 This thing requires quite a lot of pre-calculation,  however, so
while  the demo does that the beholder gets to see  some  credits
and stuff. This takes, I guess, about a minute.
 Then the stars burst towards you.  Dozens.  Hundreds. Thousands.
Eight-thousand-two-hundred! The sky is the limit, so it seems. To
top this,  logos of the Delta Force and TLB come bulging  towards
you  alternately  -  which  consist  solely  of  stars  as  well.
Impressive.  The "Quartet" music is good,  too,  in spite of  the
fact that it's done by the English person with the worst  English
(i.e. Spaz).
 A nice demo to round off the whole "Punish Your Machine" with.

 For  a moment I thought about setting up a distribution  network
for this demo. I decided not to, however, as it would take up too
much  work.  If  you  find this demo at your  local  PD  library,
however,  you should not refrain from getting it. It's worth your
while just as much as "Ooh Crikey"!

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.