Skip to main content
© Stax

"I love you...
 Oh Sasha...
 Wake from this hateful sleep,
 It deprives my of the beauty...the beauty of your eyes...
  FLING!
  - One move, jack ass, and you really will be a woman!
 You are my sun, my moon, my starlit sky,
 Without you I dwell in darkness...
 I love you...
  - What are you doing here?
 Your power has enchanted me...
 I stand helpless against it...
 Come to me now,
 Tonight!
 Let me worship you in my arms...
  - Get away from me!
 I love you!
  - Stop saying that!
 How can I stop the beating of my heart,
 It pounds like never before...
  - Out of fear!
 Out of love!
 I can stop it...
  - I'll kill you!
 Death makes with love a trivial thing...
 Your touch is worth a hundred thousand deaths..."
 (And then they were rather rudely interrupted)
                             Sasha/Mad Mardigan dialogue (Willow)

        ST SOFTWARE REVIEW: REVENGE OF THE MUTANT CAMELS

                      by Richard Karsmakers

 This  review's introductory novel was written after having  seen
"Watership Down".  The above quote was added later,  after having
seen   "Willow"   off   video   (which   the   BBC    broadcasted
simultaneously).  Needless to say,  I also used the original  Yak
concept of "Men In Suits". 'Hope you like it.
 It starts, like all too many of my writings, with a sunset.


 It  was  misty.  The  mist  transformed the  sunset  to  a  rare
experience,  an  occasion that would have enriched the  lives  of
anyone who would have bothered to behold it.
 Alas,  there was noone but one lonely rabbit to look at it.  Its
eyes glowed as if it felt everything the sunset portended  within
the very depth of its soul.
 It startled and glanced back quickly when it heard the rustle of
leaves and branches behind it,  and poised for a jump that  could
save its life in case a ferret,  weasel or fox turned out to have
stolen up through the undergrowth. Luckily it was but the wind.
 The evening was gaining. The air grew chiller.
 It hopped back in a hole that was almost invisible;  a patch  of
black in deep darkness.  It vanished in it, its fluffy white tail
last.

 "Why were you outside that long?"
 The  voice belonged to an older rabbit,  a female.  It  conveyed
worry, not scolding.
 "I  had  a strange feeling,  mum," the younger  rabbit  answered
while it continued further into the hole towards his  mother,  "a
strange feeling that tells me the people of the nearby farm  have
our kind imprisoned in cages."
 Whitesocks had always been different from all the other rabbits.
Where  the others had been interested primarily in  gaining  food
and  the  discovery of new holes,  Whitesocks had  always  roamed
around  through the meadows,  seemingly uninterested  in  earthly
rabbit's matters.
 "I see," mother rabbit answered thoughtfully.
 "Shouldn't  we tell our leader,  Winston?" Whitesocks  wondered.
His large black eyes looked at his mother admiringly.
 She was silent for a while, then nodded her head slowly, folding
back her beautifully long ears.
 "Yes," she said, "we should."
 The  both of them wandered off through the vast maze of  tunnels
under the Big Oak on Table Hill;  in search for Winston, chief of
the Glwad.

 The smell of cigar smoke was prevalent. It made Whitesocks' eyes
water a bit, made a cough gather in his lungs.
 "What  are you crying for,  son?" the deep,  warm voice  of  the
chief rabbit asked, booming majestically off the soft sand walls.
It sounded powerful, authorative, yet not threatening in any way.
 Whitesocks looked up at his mother,  afraid to reply.  She put a
protecting paw around him.
 "There's  no need to be afraid,  son," the voice  boomed  again,
but now softer and more soothing than before,  "I am not going to
eat you. Just tell me why you and your mother want to see me."
 Whitesocks gathered courage.
 "I...well...sir...Mr. Winston...er...I..."
 A warm,  gently laugh arouse from the chief rabbit's throat.  It
was a laugh that could melt hearts,  build bridges and break ice.
At once,  it was as if palpable love and goodness flowed from the
chief's being into the other rabbits that were present.
 Whitesocks  cleared  his  throat and  explained  all  about  the
strange  feelings he had had;  the visions of  helpless  rabbits,
imprisoned,  waiting to be slaughtered and eaten on some or other
festive occasion.
 When the young rabbit had finished its tale, Winston nodded.

 There was no moon.  The sky was dark, and even blacker clouds of
smoke  seemed to fall down towards the earth with the  rain.  The
sound of undergrowth being pushed aside indicated movement. Dark,
shadowed silhouettes moved quickly through the grass, whispering.
They were heading for the farmhouse that lay on the horizon  like
a giant, immobile animal.
 As they came closer to the threatening farmhouse that loomed  up
above them, their whispers became even softer.
 "They're  probably  in  the barn," a  voice  whispered  slightly
louder than the others, "I think I hear them."
 The barn door was ajar,  but only just so.  Some sturdy  rabbits
had to press it open wider so that all of them could enter.
 Inside it was dark,  too.  From a far corner,  the restless soft
neighing of a horse could be heard.  Straight ahead of them  they
could  faintly see steel grating.  Behind the steel grating  they
could hear the breathing of rabbits. They seemed to be asleep.
 It  was Whitesocks who ventured closer to the  grating.  As  his
eyes  grew used to the darkness inside,  he saw that the  grating
made up the door of a large cage,  all other sides of which  were
made of wood. The hinges were at the top, looking quite solid but
sufficiently  rusty.  The cage was located on the ground,  so  he
could  vaguely see the shape of five or six rabbits  inside.  The
imprisoned rabbits were a lot fatter than the free ones.
 Whitesocks  went  even closer,  up to the point  when  he  could
almost touch the grating with his paw.
 At  that moment one of the rabbits in the cage woke up.  An  eye
opened, but it was not an ordinary eye; it was almost fluorescent
blue  with  a  deep  black  centre.  It  glanced  around,  almost
threateningly.
 "What are you doing?" the eye asked.
 Whitesocks jumped back; the other rabbits all looked.
 "Good," a heavy,  resonating voice exclaimed,  "they are  awake.
They may be able to help."
 The  rabbit inside the cage now awoke the others.  All  of  them
came forward,  into the faltering light,  looking outside through
the grating.
 They were all quite fat,  and they all had those odd,  blue eyes
that seemed luminescent. What was even more peculiar was that the
rabbits  wore pieces of cloth tied around their necks.  On  their
backs hung another piece of cloth, that also revealed their front
paws with only the claws sticking out.
 "What are you doing?" one of the caged rabbits insisted.
 Whitesocks went closer again,  his eyes glaring with a sense  of
purpose, with joy.
 "We are going to get you out," the young rabbit  enthused,  "you
can come with us and live under the Big Oak on Table Hill!"
 "Indeed," a warm, heavy voice said, "you can come with us and be
welcome among the Glwad."
 The  rabbit  with the most fluorescent eyes reared on  its  hind
paws and adjusted the piece of cloth around his neck. It regarded
Whitesocks intently,  then turned around and spoke to its  fellow
rabbits  in  a whispered voice.  After seconds it  turned  around
again.
 "We will come with you to your place," it said.
 It  looked around as if expecting the free rabbits to  applaude.
It cleared its throat.
 "Well,"  it said,  its eyes scanning the gathering  through  the
grating, "what are you waiting for?"
 "What  are we waiting for indeed," the leader of the  Glwad  now
said, "we must get them out, save them from the butcher's knife!"
 Every  rabbit now went to a designated locations,  as if all  of
this had been rehearsed many times. Two eager rabbits climbed the
cage  and started to loosen the hinges.  A couple went  to  stand
guard  at  the  barn door;  the rest stood  around  and  watched,
expecting anything.
 With  a  clash  the  cage  door  fell  down,   nearly   crushing
inquisitive  little Whitesocks who managed to leap aside just  in
time.
 A light flashed on outside. The horse neighed again, but louder.
 "Quick," one of the rabbits at the barn door exclaimed, "I think
we may get company."
 The caged rabbits now came out. They took their time, habitually
adjusting  the pieces of cloth around their necks,  or trying  to
remove  dust  from their coats of cloth.  Their furs  were  pitch
black;  their eyes all the same, threatening blue.
 "My  God," Whitesocks' mother uttered,  "they almost  look  like
people."
 The leader of the black rabbits lashed a look at her,  his light
blue eyes almost incandescent with hot anger.  Then he seemed  to
regain his sense.  Ignoring her, he walked up to Winston with the
other black rabbits following.
 "I am Aznagtoth," the black rabbit said, looking the large, wise
rabbit straight in the eyes, "Take us out of here. They will have
heard the noise of the cage door falling down. They've got dogs."
 Winston  signalled all the Glwad to get outside.  The coast  was
still  clear.  The  rain  had  ceased but  the  yard  was  muddy,
preventing fast movement.
 "Go," Winston intoned, "go now."
 While waiting at the barn door,  he checked to see every of  the
Glwad and the black rabbits make it to the corn field.  When they
had all made it there, he began to cross the yard himself.
 At that moment a door in the farm house opened. Light gushed out
into  the courtyard.  In it stood the silhouette of a man with  a
double-barreled shot gun.
 "It's rabbits,  love," the silhouette seemed to call to  someone
inside  the house.  A muffled voice shouted back something  about
dinner.
 "Go!" Winston cried to the others that waited at the edge of the
corn  field  while he remained in the middle of  the  yard,  "Go!
Now!"
 "It's surely a nice fat one," the silhouette now mused,  more to
itself than to anyone else.
 It aimed the gun.
 The  leader of the Glwad had to trust his instincts.  The  right
leap  at  the  right moment.  He had done it often  when  he  was
younger.  But  the  right moment came too fast.  He  was  getting
older. Older and wiser - but fatter and less agile, too.
 There  was a short flash of light that reflected for an  instant
off the eyes of the other rabbits that watched, aghast. The flash
was immediately followed by a short burst of thunder.
 Winston seemed to leap, but it was no leap; it was the impact of
lead  that  hurled his lifeless body a metre or  two  across  the
yard. Blood coloured the cobbles, mixed with the mud.
 "Come on," Aznagtoth said,  his eyes cold and calculating,  "you
heard him. Run. To Oak Hill!"
 Whitesocks swallowed something. There lay Winston, leader of the
Glwad.  Red  stains on his fur,  his eyes staring  glazedly  into
nothingness.
 His mother pulled him behind her as they all ran off through the
corn fields to Oak Hill.

 The scent of death hung in the tunnel complex under the Big  Oak
on  Table  Hill;  the  scent of death  and  fear.  Huddled  forms
scurried off in several directions.  None lingered,  none talked.
The  tunnel walls were covered with fungi and all kinds of  other
rotting substances.  There was a perpetual mist drifting  through
the complex. There was an uncanny silence.
 Life had changed a lot since the black rabbits had been rescued,
a year ago. They had taken over as leaders of the Glwad, reigning
with  the instruments of fear,  terror and hatred.  Strong  Glwad
rabbits,  forming  the  Glwad Guard,  got food  in  exchange  for
suppressing the others - old friends and their own families.  The
Glwad  name  that had once been revered and honoured  now  tasted
bitter, carrying with it the thoughts of oppression and poverty.
 "This must stop," a voice whispered.  Through the perpetual mist
came Whitesocks,  who had just spoken.  He looked beaten.  Older.
Determined.  Next  to  him limped another  rabbit. Both  of  them
looked  weak and frail,  with only a small flame of  courage  and
hope flickering in their black eyes.
 "Of course it must," the other rabbit replied in a hushed voice,
"but what is there to do?  If we but speak up Aznagtoth will have
the Glwad Guard will strike us down - or worse."
 Whitesocks nodded.  He knew the other rabbit was right.  But  he
had to do something. Something had to be done.
 "Hush," he whispered as he heard the sound of feet nearing.
 From the mist arose Whitesocks' mother.  She  limped,  too,  and
looked beaten. From her mouth came ragged breathing.
 "Mother!" Whitesocks cried, "what have they done to you?" He put
a paw around her in an effort to comfort. She sobbed, shaking. He
got no answer.
 Instead,  more steps sounded.  Fast steps,  hurrying. Out of the
mist arose another rabbit.  It was a member of the Glwad Guard, a
magnificent  brown rabbit.  It wore the uniform of the Guard -  a
cloth  around  its neck and another piece of cloth  covering  its
back and front paws with only the claws sticking out.
 "What  are  you  doing  here?"  it  bellowed,   "You  know  that
gatherings of more than two are strictly forbidden!"
 "Yes...sir,"   stuttered  Whitesocks'  mother   softly   between
breaths, "but..."
 The Guard struck her down hard, his claws leaving three parallel
trails of blood across her cheek and shoulder. She fell against a
fungi-stained wall and remained lying there, motionless.
 The defiant little flame in Whitesocks' eyes flared up to a fire
of fury. He leapt at the Guard, attempting to strike him blind or
otherwise hurting him.  His momentum hurled them both against the
ground,  tearing apart the mist. The Guard's head collided with a
rather  sturdy  piece of root that protruded from  the  floor.  A
sickening  crack  burst  open his  skull.  Red  and  grey  flowed
abundantly, soiling the tunnel.
 "You...you killed a guard," the other rabbit cried,  astonished,
but Whitesocks didn't hear. He went to his mother.
 "Mum," he whispered hoarsely in her ear, "mum!"
 When he looked at her more closely he saw that her chest  didn't
move up and down any more. She had stopped breathing. He tried to
listen to the beating of her heart but heard none.
 He  swallowed.  He  saw the glazed eyes of Winston again  for  a
brief moment,  then the glazed eyes of his mother.  He sat for  a
moment, then erected himself.
 "It will have to stop," he proclaimed.
 He disappeared in the lingering mist again.  The limping  rabbit
followed.

 It promised to be a beautiful day.  The pre-dawn glimmer of  dew
covered  the meadows,  the sky was filled with early  birds  that
danced through the air and sang their songs of joy. A magnificent
black rabbit sat under the Big Oak on Table Hill,  near a  rabbit
hole  entrance it was guarding.  It looked at the  first  fragile
rays of the sun rising above the horizon,  but it felt no  warmth
or happiness at the sight.
 The  rabbit wore the Glwad Guard uniform with  style,  radiating
authority. Unfortunately there was nobody to see it but the blind
sun that rose slowly.  The Guard habitually adjusted the piece of
cloth around his neck.
 A small black spot in the sky grew larger.
 The rabbit looked around,  bored.  He hated these early  morning
shifts.  Especially  since  so many of his kind  seemed  to  have
disappeared on them.  Something out there,  something unknown  to
the  black  rabbits  or to the other  Glwad  Guards  under  their
influence.
 Some kind of instinct seemed to struggle inside the rabbit - but
it  suppressed the feeling of danger this  instinct  brought.  No
creature  was more superior than the black rabbits and those  who
worked together with them.  None,  that is,  except maybe for the
humans.  But these were far away enough.  There was nothing to be
afraid of. Fear was something for the lesser Glwad, the kind they
got  food  for to keep down.  Who needed instincts when  you  got
slaves  to  get you the food you want,  to get  rich  amounts  of
berries and stores filled with grain and corn?
 The small black speck took on the form of a small bird.
 The  magnificent  rabbit in a suit adjusted its  tie  again.  It
mused about how great it was to be superior. To get what you want
without any danger. To suppress the lesser rabbits. To be able to
wear the uniform of the Glwad Guard.
 The small bird became bigger.
 Nature itself was at the feet of the Glwad Guard.  They could do
whatever they wanted.  Nobody could stop them.  They did not need
their instincts. Aznagtoth had said so. Aznagtoth was right. They
would rule supreme forever.

 The hawk struck swiftly, accurately and deadly.
 All  that  remained of the magnificent black  rabbit  were  some
pieces of cloth, lying amidst a couple of feathers.

 "And thus nature prevaileth once more."

                              *****

His latest

 So,  after over half a year,  Jeff Minter has once again deigned
to  impress  the  world  of shareware  lovers  with  yet  another
shareware game.  As you know, a shareware game is a game that may
be  spread  as much as you want but that you're supposed  to  pay
something for when you play it a lot.
 This  time  he  opted for the conversion  of  his  Commodore  64
classic  "Revenge of the Mutant Camels",  adding some  knobs  and
bolts on during the process.
 Though less frantic a shoot-'em-up than "Llamatron",  his  first
shareware game,  "Revenge" is one mean mother of a game that will
keep  you  coming  back for more - especially  at  the  shareware
price.
 In  "Revenge"  you control a Camel (which has one hump  and  is,
thus,  in  fact no camel) that can shoot all kinds  of  different
weapons  because it's mutant.  Strange meanies will try  to  kill
that camel on 42 levels that are, to use a common understatement,
rather zany.
 The  strength  of  "Revenge"  does  not  lie  so  much  in   the
playability department as in the fun department.  Jeff must  have
been  very inspired when he came up with the names of the  levels
and the meanies that inhabit them,  back in 1983.  I will mention
no  examples as that would already spoil part of the fun  of  the
game.
 Did  I  say  it  did not score as high  as  "Llamatron"  in  the
playability department?
 I am afraid I did, didn't I?
 Well it's all relative.  On the scale of "Llamatron",  it  would
get  about  a 9 - which still makes it jolly well  more  playable
than  most of the multitude of commercial games costing  anything
up  to 25 pound,  I am afraid it is slightly less appealing  than
"Llamatron", mainly because it's less hectic. But, then again, my
tastes are extreme to say the least and I still play  "Llamatron"
for it was no doubt one of the most superb games ever done on the
ST.  The people that didn't like the general frenetic shooting of
"Llamatron" will probably like "Revenge" more.  Though levels can
still be quite difficult or frustrating,  the overall  difficulty
is  less  - which is not a bad thing as it leaves  more  time  to
check out the zaniness that is hurled at you without relent.
 Production is very well,  too.  There seem to be no bugs in  the
game,  not  even in the two-player mode (where "Llamatron" has  a
few  obvious  and  all but fatal bugs).  I only feel  I  need  to
mention  two  little things I didn't like,  and one  less  little
thing. First, the current hiscore is not highlighted. Second, the
passwords disappear off the screen spontaneously after too  short
a while.
 As you see, these are but extremely minor things.
 The only not so minor thing is that entry of the passwords  (see
further)  can  only  be done by mouse which  makes  it  extremely
tedious  in case of a difficult password and a difficult  set  of
levels (such as the second). A small but irritating design flaw.

The different versions

 What better to do here than to leave the Master himself say what
needs to be said?

REVENGE (512K ST):

 "This is the basic release version.  It provides a complete game
of Revenge, 42 levels of weirdness."

REVENGE (1Meg ST):

 "The 1Meg version of Revenge contains a lot of extra samples for
those  who like weird samples,  and runs a lot smoother than  the
512K  version.   The reason for this is that there is a lot  more
memory to expand the sprite data into (with big sprites you trade
off memory against draw speed).  In the 512K version, sprites are
expanded  to  each  4-pixel boundary (for  sprites)  and  2-pixel
boundary  (for  scroll  elements).    In  the  1meg  version  the
boundaries are 2pixel/1pixel, so everything looks smoother and is
a bit faster at draw-time.   Forget the tech reasons,  1Meg looks
smoother and sounds better."

REVENGE (512K STE):

 "On  the STE version,  we've offloaded the sample playback  onto
the system hardware,  which gives enough proc time back to enable
me to put in some nice raster colour effects. Does look pretty."

REVENGE (1Meg STE):

 "All  the  benefits  of  the  1Meg  ST  version  plus  the   STE
enhancements."

REVENGE (TT Megamix):

 "I know it's ridiculous to write a game for the TT,  but it only
took me an afternoon and we have had TT-based Llamatron  players,
so someone will enjoy it.   If you are fortunate enough to have a
TT  you're in for an absolute treat.  Revenge on the TT  is  just
heaven.  I've increased the number of bullets on screen from 8 to
32,  and doubled the amount of objects onscreen.  You get all the
STE  advantages.   The game is totally smooth  throughout.   It's
like  playing Revenge on a PC-Engine or  a  Megadrive.  Gorgeous,
gorgeous,  I only wish more of you could enjoy this version.  I'd
love to write games for a system this powerful..."

A little historical awareness

 "The  original Revenge was written in autumn 1983 on  the  C-64,
just before I had my first ever skiing holiday.  It was part of a
sequence  of  games  comprising  Attack  of  the  Mutant   Camels
(implemented  on  the C64 and 8-bit Atari),  Revenge  (C-64)  and
Return of the Mutant Camels (C-64).   This latter game was  Yak's
last C64 game,  and some of you may have been unfortunate  enough
to  encounter Mastertronic's Amiga and ST versions of  that  last
game released as Revenge II.   Those versions were a travesty  of
the original Commodore game.  Mastertronic used five  programmers
and  took  as  many  months  to produce  an  absolute  dog  of  a
conversion.  They'd changed a lot of the levels and  relentlessly
eradicated  every  ounce  of  playability  Yak  built  into   the
Commodore  original.  If  you ever see the  Mastertronic  version
anywhere,  don't buy it because it is dreadful.   They never even
showed me a copy before they released it - I had to buy it from a
shop in Basingstoke - and it's awful.  There is only one true 16-
bit Revenge, and this is it.

 The names of the 42 levels, and the overall themes, are the same
as those in the original Commodore game.  Those of you who played
the  old  game will be better prepared to handle the  enemies  as
they  behave in a manner similar to their Commodore  counterparts
(sometimes).  Of  course  the  original  game  had  no  goat,  no
powerups,  no restart points, no team mode and only one bullet on
the screen at once,  so don't expect it to be exactly the same as
you remember!"

 So far the master. Back to me.

Concluding - Death to the Men With Suits!

 "Revenge"  is  a  classic.  It will appeal to  those  who  found
"Llamatron"  too frantic.  It will appeal to people who are  into
camels  and  yaks.  It  will appeal to those who  liked  the  '64
original.  It  will  appeal to anyone who wants a good  play  for
little money.
 The graphics are,  predictably,  not very stunning. Jeff happens
not to be the world's greatest graphics man.  They are,  however,
very zany.  They are also as functional as can be. The sonics are
good  -  plenty of digitized effects will come your way  in  this
game. Animation is smooth enough, joystick response is great. The
two-player  mode  is  not  just  any  two-player  mode  which  is
basically one player with another hanging around.  The  Ancipital
(i.e.  player two) has an independent weapon system, can climb on
your back, etc.
 "Revenge"  is a game you should surely get.  It's worth  the  £5
registration fee many times. Harass your local PD library for it.
You will not be disappointed,  and the entire shareware principle
should be supported.

Game rating:

Title:                        Revenge of the Mutant Camels
Company:                      Llamasoft
Graphics:                     7
Sound:                        8.5
Hookability:                  8.5
Playability:                  9-
Value for money:              10
Price:                        £5 (registration fee)
Hardware:                     Depends on version, any ST/STE/TT
Remarks:                      A worthy cause. A worthy game.

 Thanks  a lot to Jeff Minter and his mum'n'dad at Llamasoft  for
sending  this  game to me so promptly.  Good luck  with  whatever
projects you'll be doing in the near future!

Passwords

 After  completing  each five levels,  you get  a  password  that
enables you to continue from the point right beyond where you got
it.  If you're one of those worthless vegetable heads that  can't
play the game decently, I have added all of them below.
 Credit goes where credit's due: Stefan completed the game within
a week or so, and got all the passwords.
 Do  note  that  it is much more worth  while  to  actually  play
through the levels.  They are not too difficult,  especially when
doing everything in two-player mode.  In one player mode (without
CPU assist) things are different, however.
 Well.   The  passwords  are  "SIETCH  TABR"  (go  to  level  6),
"OLLANTAYTAMBO"   (to  level  11),   "RAVEADELICA"  (level   16),
"NEWCASTLE EMLYN" (level 21),  "DROMEDARIA ZOOPHILIA" (level 26),
"THIS  IS  BASINGSTOKE" (level 31),  "OCCAM II"  (level  36)  and
"SMOKE ME A KIPPER" (level 41).

Epilogue

 The  next  issue of ST NEWS may very well see the  inclusion  of
this  game on the disk - this is mainly dependent on  whether  or
not Mr. Minter will take the trouble to send a smaller version of
the  game (i.e.  the half meg version) so that we don't lose  too
much disk space.

 So let's keep our fingers crossed.

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.