Skip to main content
? Artline Designs

CRIMSON'S QUEST - A HARDCORE INTRODUCTION TO SUNDOG

  >Hello, Captain. Can I help you with something?<
As I'm not the type to walk into a bar without some specific goal 
in mind,  I figure his question sort of redundant. But I like the 
way he addressed me as "Captain";  it makes me feel good. I order 
a beer.
  >Here you are, friend. Do you want anything else?<
I decline,  take my beer,  and walk over to a booth to drink  it. 
It's been a long flight over from Jondd,  and Malesti has a  name 
for  its hospitality to travellers. I join someone at his table.
  >Sorry, pal - I was just leaving.<
So  what,  there's more where you came from.  I move  to  another 
seat.
  >Hello, Captain, would you like to talk?<
Now that's more to my liking. I relax and start sipping the local 
variant to a good cold beer. My partner - he's humanoid, probably 
part KalManDaa, and looks like he's been raised somewhere between 
Hell and Heavy - eyes me expectantly.
  >I just delivered some organics to Enlie last week.<

So  what,  you're a pro - I've been there.  No problem  with  the 
right boost installed.  Still,  if you want some kind of  answer, 
I'll accomodate you.
  >Uh-huh.<
My eloquent response puts him at ease. He smiles at me.
  >How many bureaucrats does it take to change a glow-globe?<
Now where did I hear that one before?
  >Dunno.<
  >Two, one to screw it in, and one to screw it up. Har, har.<
I laugh along; it's the only show in town.
  >Say, your ship is the Sundog, isn't it?<
  >Uh-huh.<
  >You need anything?<
Lookie here. I thought he'd never come 'round to it.
  >Yes.<
  >Are you buying or selling?<
If I wanna buy a weapon I'll go to a shop, Jim.
  >Sell.<
  >What do you want to sell?<
I point at my arsenal.
  >I'll give you 4,950 for your scattergun.<

No need to hassle, his price is right.
  >Accept.<
  >Excuse me, friend, I must leave.<

     Nice  talking  to  you.  Well,  that  was  the  last  of  my 
scatterguns - except for the one I keep handy - so let's see what 
they're asking for a good ground scanner these days. It's the one 
thing I need to make my ship complete again;  cloaker,  decloaker 
and concentrator are all installed

                     --- continued on page 6 ---

Hello and a good day, night or whatever to you all in Part One of 
Crimson's Column; where this time we'll have an in-depth look at:

                Sundog - The Frozen Legacy (FTL games)

As  you may have guessed,  I'm not into writing long and,  in  my 
opinion,  boring  articles about an adventure game.  The  regular 
kind  of introduction where every command,  structure or goal  is 
explained  in detail and taken on in a start-to-finish,  A  to  Z 
style,  all  in  order to make it easy for someone  to  play  the 
relevant  game or scenario in a step-by-step fashion,  is not  my 
objective.  My approach is a more or less descriptive account  in 
novel-formula,  where  bits  and  pieces of  the  most  essential 
strategies  (in my mind,  that is) are illustrated or hinted  at. 
This means that you will never start or finish any adventure-type 
game by simply typing in my instructions.  I won't give any; what 
I'll  do is hand you a story and leave it up to you to  find  out 
what  the possible hints,  tips and guidelines are.  Once  you've 
done that,  it's up to you to finish the game - and I'll tell you 
right  now  that if  you bring a game to a  good  end,  it'll  be 
through  your  own doing.  I won't take credit  for  anything  as 
boring as a new high score;  that's the Arcade department (sorry, 
boys & girls). So you see,  the only thing I promise you are some 
more  or less hidden hints and tips,  for you  to  discover,  and 
maybe, hopefully, some fun in reading the respective articles.
   May  your character(s) always have the will to  continue,  the 
wisdom to survive and the wit to enjoy.
   REMARK:  All  words/sentences between ">" and "<" symbols  are 
taken (almost) literally from the game.  In Sundog,  these  texts 
are  found  either  in  dialog (alert) option  boxes  or  in  the 
relevant dialog information windows.

                     --- continued from page 3 ---

  My  ground scanner is gone;  some asshole pirate nearly got  my 
tail the other day when I was bringing some goodies (biochips and 
cryogens  I think it was) down  to Jondd.  I needed the  cryogens 
for my mission,  and biochips make a good price there.  I figured 
it was worth the risk,  but I know now I never should have  taken 
on  that  Annihilator,  not even with a  concentrater  installed. 
Let's face it,  I'm a good trader and my reputation as a  weapons 
dealer  is solid - but it's no use taking on an expert  just  for 
the hell of it when all you want to do is get from a to b.  Okay, 
so  I  did  send that joker behind the red  and  into  a  zillion 
fragments  of  endless eternity.  You should've  seen  my   bill; 
ship's repairs are mighty expensive these days.    
   From  now on,  it's back to the original strategy:  I'll  take 
along some extra fuel and put on my cloaker.  'Cause I'm not  the 
all-time  greatest laser-crack in the galaxy,  that's  one  thing 
I'll tell you for sure.

   I  walk over to the bar and wait for slow-joe to  come  around 
and attend to my wishes.
  >Do you wish something else?<
  >Information,< I say.
  >How much is it worth to you?<
One of those, huh? No bribes on my money.
  >Discuss it.<
  >If you'll excuse me...<
  Damn groundhog!  Well,  no  use pushing a barman.  I check  the 
time, inspect my currency situation, and decide there's more than 
one place to get a scanner - cheaper,  too.  Where?  Listen,  fly 
boy,  that's for me to know and for you to find out.     I hear a 
rumbling  in my stomach and realise it's been a long  time  since 
I've  had  anything to eat.  I go back to the  bar,  swallow  the 
insult of being called "Pal", and order three burgers. I eat one, 
and  take two along for storage in the pod.  Better  check  those 
extra  nutrapacks when I get back shipside;  you never know  when 
there's a long ride ahead.  I mean, I know there's only one place 
a  ground  scanner won't get you,  but I like to be on  the  safe 
side. Always.

   Trying  to  decide on the best place for the  purchase  of  an 
inexpensive scanner, I leave the bar - and guess what. Halfway to 
the  pod (it's waiting for me in the nearest  parking  lot;  I've 
seen  that Planetary Ordnance VC 8791.3 once too often) this  guy 
comes up to me.
  >Excuse me, sir. Can I talk to you?<
  >Yes.<
  >I'll sell you a scattergun for 6,125.<
  Keep up the good work, mac - it's people like you who keep this 
planet an interesting market.
  >No.<
  >Evidently, I am waisting my time. Good-bye, pal.<
  How-do ah.  I walk along to the parking lot.  Just before I get 
there, a shy looking boy appears.
  >Would you spare 9 Cr for a poor orphan?<
  I'm a sucker for orphans.    >Yes.<
  >Boy, what a sucker!<
  And a good day to you too.

  I enter my pod,  check supplies,  and realise I haven't paid  a 
visit to the Uniteller's yet.  Driving around town, I see there's 
none of them near a parking lot - but there's one nearby a public 
teleport,  and  I remember another teleport close to my  ship.  I 
drive around town,  enter the depot across from the  ship,  order 
refuelling  of the Sundog and subsequently drive the pod back  in 
the  mother ship.  I put one of those burgers in the pod and  the 
other one in the ship's stores,  take a small nap and exchange my 
old shield,  which has been subjected to four hits,  with the new 
one I always have stored.  Feeling good, I leave the ship through 
the side-door.

  Halfway  to the teleport I meet another beggar,  but this one's 
an old cripple and he's just asking too much and looking too sly. 
I refuse,  get a warning >We'll see who laughs last< and walk on. 
I use the teleport to put me smack in front of the  bank,  enter, 
and transfer all but a token 4,323 Cr back to Jondd,  my good old 
mother base. I leave the bank, take the teleport - and get mugged 
by  that  same old cripple,  accompanied by some of  the  ugliest 
mothers in space, who materialise right in front of me.
  >Hand over your cash or die.<

  Now  I  don't  know about you,  but I'm not  in  the  habit  of 
surrendering my hard-earned money to the first gang of thugs with 
stingers.  On the other hand,  I think littering the streets of a 
friendly  town  with the corpses of a half-dozen muggers  is  bad 
manners. So I talk.
  >Discuss it.<
  >What's there to discuss?<
  I take out a scattergun.
  >Threaten.<
  That helps.
  >Okay, moon man - warp off!<
  I leave, chuckling.

  Back on board,  I take my seat behind the controls and check if 
everything  is in order.  No lights are out,  not even yellow  (I 
dislike shunts, they're not half as reliable as the real things), 
so I switch on my navigation panel in order to leave.
  I order >Navigate<, then:  >Liftoff<
  >Switching to viewscreen.<    I'm on my way.

   Going through the routine of travelling, I use the ship's maps 
to  determine  the best warp point for an  interstellar  trip  to 
Woromed,  and decide on Warp Point 224.  I activate the sub-light 
engines,  and select >set warp,< choosing the Woremed  system.  I 
know  it's going to be a while before we get there,  and  as  the 
absence  of any cargo in the pod makes it very unlikely  for  any 
pirate to attack me (these guys must have a very special kind  of 
decloaker).
  I take a nap.
  The ship's  computer wakes me with a friendly alarm, indicating 
we're at the selected warp point.  I feel hungry,  but figure  it 
best to finish setting the controls. I select >do warp< and watch 
the always fenomenal spectacle of passing through the barrier  of 
light.     As  there are no interfering  planetary  gravitational 
forces,  the  trip  succeeds and I arrive at Woremed's  224  Warp 
Point. I set the sub-light engines for W'orrad and search my ship 
for some lunch. Checking the hour of day, I decide there's just a 
little  time left for a nap,  and lie down until the  alarm  once 
more  wakes  me  to indicate that we've arrived in  a  low  orbit 
around W'orrad.  

   I  touch down in Sheshco,  the starport,  and walk the  little 
distance  to  a local arms dealer in order to buy a  fresh  spare 
shield.  Concluding my business there,  I go to the building next 
door and enter one of the Best Bars in the Galaxy. In this place, 
you can get almost anything.     No use looking too anxious, so I 
waste  some money on the fruit machine;  almost playing  even.  I 
look  around,  figure there's enough people inside,  and order  a 
burger at the counter,  which I eat without thinking. Hoping this 
example of sheer outrageous courage will have made an  impression 
on the bartender, I wait until he comes back again.
   >Can I get you anything else, Sir?<
   >Information.<
   He asks me what I want,  I say >a charmer<, and he tells me to 
wait in a booth.  I do so,  wait for a lady to come  around,  and 
accept  the price she asks without hesitation.  I go back to  the 
bar.
   >Do you want anything else, friend?<
   >Information.<
   He looks at me,  and I see him think,  "Now what does this guy 
need a charmer for? One thing fer sure, I betcha it ain't cheap."

   >How much is it worth to you?<
   No use to discuss it,  he's made up his mind.  I try to  bribe 
him, and offer 200 Cr.
   >What kind of information do you want?<
   Whew!
   >Buy.<
   >What would you like to buy?<
   >Ground scanner,< I tell him.
   >Wait in a booth, I'll send someone over.<
   On  my way over to a table,  I swallow that charmer and  start 
feeling like something between Errol Flint and James Garlic. Half 
a  minute  later,  a young man comes over and asks me  the  right 
question,  with the wrong price.  I say no,  he drops his tag.  I 
start  to discuss things,  and before you know it I walk  out  of 
that table with a ground scanner for 4,000 Cr under the  original 
price. So who cares if you need to bribe a bartender?

   Back on board,  I replace one of my ordinary scanners with the 
new gadget and check the control screen. Everything's alright, so 
I'm  finally back where I wanted to be.  I take out the scrap  of 
paper  I use as a shopping list,  and see there's only  two  more 
things  to  deliver to Banville for this Phase.  All  I  need  is 
another  load  of cryogens and a load of  Synthesizers.  Which  I 
might as well try to get on this planet, now that I'm here.
    I  take my pod,  enter the city's exchange,  and  check  it's 
warehouse.
   No cryogens stored. I enter the exchange itself and see what's 
selling - then, according to philosophy that everything expensive 
is commercial (as long as you're taking it into smaller  business 
centers),  I buy some Rare Earths and some Art Objects,  feel  my 
credit shrink,  have them store the goods in the pod and drive it 
back into the Sundog.
   Once  behind  the controls again,  relieved I  won't  need  to 
travel  all over the planet's surface anymore,  I make a short  & 
fast  intercity hop and touch down in Alram.  Using the  teleport 
maps to locate the town's exchange,  I drive over and make a good 
price for my luxuries.  I check the warehouse,  find my cryogens, 
and  have them stored in the pod.  This leaves me with  one  free 
cargo  hold,  which I fill with Gems and Crystals to sell in  the 
next  town.  In this way I hop from city to city until I  finally 
sell  this extra load for the last time in Aylika,  where I  also 
find some (expensive) sythesizers. Now all I need to do is get my 
cargo back to Banville,  Jondd,  Jondd. Which is a piece of cake, 
if you know how.
   See you in Tuie, pod-boy!

Excerpt from the Private Log of   Cpt. Jonathan L.B "Laser Brain" 
Torlene.

   So far for the  flight-log.  As I said before,  I don't intend 
to give a step-by-step playing instruction.  On the other hand, I 
realise  that my descriptive approach doesn't cover  the  basics; 
and  what's the good of a great adventure if you just don't  know 
how to get started?     So, for all those who just don't know the 
first  thing  about Sundog,  here's a brief introduction  to  the 
mechanics of playing.

   Start:  After  disk  boot (your Sundog disc may NOT  be  write 
protected;  if you have an adequate copying program I suggest you 
make a backup of your disk) you get two options (three if there's 
a game in progress; but I'm talking to newcomers here so keep out 
of this, vacumm head): >About Sundog< and >Select Game<. Take the 
latter.  Now,  on the next "page",  will be a large window titled 
>No  game  in progress< andf a small one on the  right  with  the 
options >New Game<,  >Make Library< andand >Load Game<.  The last 
of these can only be used if you've played before. >Make Library< 
is  only useful if you intend to play with different  characters. 
Choose >New Game<.
   The next step is easy;  click on the appropriate boxes to make 
a name for your character. Then click on >+<, and subsequently on 
>Yes<. A new game is initialised.
   Now,  you  will  get some instructions.  Don't worry  if  they 
disappear  before you've read them;  I will  explain.     In  the 
little   window  that  appears  you  now  see   you   attributes: 
>Strength<,  >Intelligence<,  >Dexterity< and >Charisma< are  all 
set  to  thirty (the blue histograms  illustrate  their  relative 
level),  whereas  >Luck<  is  on zero.  On  the  bottom  line  is 
>Points:< at 440.

   The meaning is simple: you can use your remaining points (440) 
to  add to any or all attributes until they're all  used  up.  Do 
this  by left-clicking on the appropriate attribute.  Two  arrows 
will  appear,   click  on  them  to  decrease  or  increase  your 
attribute.  (But  keep  in mind that only >Luck< can  be  brought 
under  30).     One more thing:  the higher you  come,  the  more 
points  you'll  need to increase your  attribute  (i.e.  bringing 
>Charisma< from 30 to 40 costs only 20 points, but bringing it up 
from 70 to 80 costs 80.  So >Don't waste!< is sound advice.  Once 
you've  selected  your attributes,  a right click  will  bring  a 
verify-box,  where you can click on >Done< to set them. If you're 
satisfied, you will then click on >Yes< to keep your game.
   Now, the large window on the left-hand side (Game in progress) 
is  filled with information about your current  situation:  Name, 
what Phase you're in (Find Colony), your Score, cash (Credits) on 
hand,  time & location,  and also your health and attributes. All 
these pieces of information are needed in the game,  and most can 
be   reached   in  the  adventure  itself  by   the   appropriate 
mouseclicks.

   In  the small window on the right hand side there are now  six 
options:  the three initial items are joined by Load,  Store  and 
Delete  game  (Load from or store on Library  disc;  Delete  from 
Library disc or memory (current game)). Choose >Play Sundog<.

   And there you are:  playing the game. You are the small person 
in  the ship.  Your cross-hair mouseform can be used as a  magnet 
(left click press) to move around the ship;  anytime you run into 
something  -  engines,  lockers or control panel - you  leave  by 
pressing the right mouse button.  The only two exceptions are the 
exit (the red part in the front side) or the pod's controls  (the 
rightmost  seat).     Let's look at our condition.  Click on  the 
right  button:  you  will see several icons,  some of  which  you 
recognise from before (Dollarbag for cash on hand,  Compass  Icon 
for current location and Watch for time).  The trashcan is  meant 
for dropping things you don't want or need,  the disc for  saving 
or pausing the game.  If you left-click on the >+< in the  middle 
of  the  silhouette  (near  the heart) you'll  get  to  see  your 
attributes in the right hand dialog window; these can change when 
you  take certain goodies available in the  game.  Otherwise  the 
right-hand side will show your current Vigor,  Rest,  Health  and 
Nourishment.  As time moves on, these attributes will change. The 
longer  you continue without food,  the weaker  you'll  get.  And 
finally,  unless you eat something, you'll die. You can also fall 
asleep due to lack of rest; very annoying if you're standing in a 
bar  because  everything you have will be stolen -  don't  say  I 
didn't  warn  you!  Keep  an eye  on  these  attributes;  they're 
important.
   The  only thing left here are the five >+< signs  outside  the 
silhouette.  The  one  near  the  head is  used  for  eating  and 
drinking;  i.e.  consumption of foodstuffs. You can take a burger 
with  your left mouse button,  drag it over here and let  it  go, 
thus bringing your nourishment situation back into the blue.  The 
other  four  are use for holding things,  such  as  a  shield,  a 
stinger, a rapidheal (which you should inject in the >+< near the 
heart if you're wounded) or some piece of ship's  equipment.  You 
can never walk around with more than four different objects,  but 
you can store many times this number in various places around the 
ship.

   Next,  walk around the ship.  Find the machinery, take out all 
dead parts and throw them in the thrashcan.  Each of these  parts 
should  be  replaced before you go into the sky -  but  that's  a 
later worry,  and I'm not going to tell you how to do it  anyway. 
Another hint,  though:  if you sit on the righthand seat you  can 
take the pod out of the ship and drive around town; this is safer 
than  walking,  but you won't get into many different  buildings. 
You  can leave the pod (right hand click) by walking out the  top 
left exit.  You should try this once, and walk back to your ship. 
See the difference?     One final tip: You're supposed to >Find a 
Colony<.  You can use your pod to do this;  it's always somewhere 
on Jondd's surface. Once you find it (I can't say where it is, it 
changes  with  every  new game) you should take  down  the  goods 
they're asking for:  find them,  and deliver them to the  colony. 
Before you know it,  you'll be building your own -  beautiful!  - 
city.
     Have  a good time and lots of luck in Sundog  -  the  Frozen 
Legacy
.

        All correspondence (discs, letters, phonecalls, donations 
     over $5,000,  review requests etc.) connected with this  and 
     other ARAD's (ARcade ADventures) is appreciated by:
              Lucas  van  den  Berg
              Marienburgsestraat 47
              6511 RL      Nijmegen
              Telephone  080-238586
              -- The Netherlands --   

   A word of warning. The Netherlands means: Dutchie timetable. I 
deem  it my duty to inform you that my awareness of the need  for 
good   manners  tends  to  be  inversely  proportional   to   the 
viciousness  of my temper.  Wake me up some time and  you'll  see 
what this means.

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.