Skip to main content
? TLR Designs

FOUNDATIONS WASTE by Richard Karsmakers

  On  the back of last month's "ST User",  I  saw  an  impressive 
advertisement of a new company called Exocet Software for a  game 
called "Foundations Waste".  I wrote down the address and  wanted 
to  write a letter to them requesting a review copy,  but only  a 
few  days later I heard from Mr.  Harry van Horen  from  Homesoft 
that he had it in stock as well.  So I ordered a review copy  and 
waited for the post to arrive...

  When  it eventually arrived (as usual at a  quite  inconvenient 
time, while attempting once more a hiscore at "Bubble Bobble"), I 
was  pleasantly surprised by the packaging (all laminated  sheets 
of information) as well as the game.
 The first thing that struck me was the excellent music,  made by 
someone formerly unknown on the ST:  W. Beben. It's just like the 
old Rob Hubbard stuff, with dually pitched notes, good rhythm and 
bass and a nice length and variety of play as well.  The graphics 
also appear very good.  It is hard to imagine that a product like 
this actually is the first product of a company on the ST format!
  But it was less hard to imagine when the program turned out  to 
need  the second disk in drive B (which is 5¼" with me  and  that 
cannot be turned off seperately from drive A). Nasty! Why doesn't 
the  programmer just check if the user WANTS to use his  B  drive 
(this bug was also present in "Goldrunner II" from Microdeal  and 
"Gunship"  from Microprose)?  Again,  I was lucky to have a  good 
copy program at hand...

  But,  as  I already said,  the music  was  excellent,  and  the 
graphics were very good,  too. After copying the B-disk to one of 
those  floppy  5¼" disks,  I booted up the game again  and  at  a 
certain moment I arrived at the scene where it all was to happen.

 In the game,  one has to fly through a wasteland that is said to 
be  unpenetrable.  There are several (five,  I seem to  remember) 
levels of which I have seen the first two. It's a vertical shoot-
'em-up game which is different from the others because the  bonus 
elements are more widely varying and because the ship you control 
is much larger (too large, if you ask me, so that is doesn't move 
smoothly across the screen).

 The game is nice to play,  also for a longer time,  but it still 
is  just one more of those vertical shoot-'em-ups,  so that  many 
people will probably loose interest.  Games like "Goldrunner" and 
"Goldrunner II" are perfect and "Mission Genocide" and  "Warhawk" 
are cheap, but "Foundations Waste" is neither perfect nor cheap.
  You must not interpret this wrongly:  "Foundations Waste" is  a 
well programmed game with nice effects,  good graphics and superb 
music,  but  the competition simply offers a few games  that  are 
better.

Game rating:

Name:                         Foundations Waste
Company:                      Exocet Software
Graphics:                     8+
Music:                        9-
Playability:                  8+
Hookability:                  8.5
Value for Money:              8-
Overall rating:               8.5
Price:                        89.50 Dutch guilders
Remark:                       The competition beats it

Many thanks go to Mr.  Harry van Horen of Homesoft,  Holland, for 
supplying the review copy.

For info, contact:

Exocet Ltd.
Newfield House
High Street
Stoke-on-Trent
Staffordshire ST6 5PB
England
Tel. (0782)-811002

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.