Skip to main content
? Dave 'Spaz of TLB' Moss

OBLITERATOR by Richard Karsmakers

This story is dedicated to the memory of J.R.R.  Tolkien,  master 
of fantasy and fiction and founder of the wonderful countries  of 
Middle Earth and the strange beings wandering there.  The creator 
of probably the best fantasy story ever written: "The Lord of the 
Rings"...


  Darkness  was already spreading across the country  when  Eriol 
raised his eyes upon a small inn,  still at a couple of  minutes' 
walk distance from him. He sighed deeply, for he he had travelled 
long and his feet were aching -  and so was his stomach as he had 
been  eating rather little lately.  Behind the small  windows  of 
that shelter for the night he saw the flickering of candles and a 
strange  feeling  tainted his heart as he slowly  came  near.  He 
closely examined the fair surroundings of this place;  he saw the 
high elms and oaks on the hill to the west, and witnessed the sun 
laying  itself to rest behind these immense trees -  until  dawn, 
when  it would rise in all its pride again.  Coloured orange  and 
red  as the sun set,  the exterior gave him the impression  of  a 
faerytale.  Again,  he sighed deeply,  and went down to the front 
door.

 He read the sign hanging outside the doorpost.  "Cottage of Lost 
Play" he spoke aloud.  Where had he learned that before?  He  was 
about  to  knock  on  the  heavy  wooden  door,   garmented  with 
skillfully manufactured metal ornaments, when the door opened and 
the  face appeared of an old man - probably  the  inn-keeper.  He 
looked old (though not as old as Eriol himself) and his hair  was 
correspondingly  grey,  but his eyes seemed to glow  with  youth. 
Eriol looked over the man's shoulder and saw various folk sitting 
around a cosy fire, laughing and chatting merrily.
 The old man said nothing, smiled with his eyes, and made way for 
Eriol to enter the candle-lit room.  When the old man closed  the 
door,  it  seemed like all fatigue dropped off Eriol (he who  was 
amongst his kindred called the Tale-teller of Old).  It was  like 
he  felt this to be one of the kindest places he had ever been  - 
most rightly so.  He looked around and carefully noted everything 
in  the room.  The bar seemed to be made of the same material  as 
the  sturdily built door,  probably very old and  inherited  from 
times and places before modern man's history.  The people present 
spoke  in different tongues,  yet they all seemed to be  able  to 
understand one another perfectly.  Some small tables were present 
on the eastern wall, under a window where he saw the two moons of 
Mandos rising as well as some stars glittering.

 "Sit down,  please," said the old man, "I am Orom, keeper of the 
'Cottage if Lost Play' inn." His eyes now not only seemed to glow 
with youth,  but with friendlyness also. Orom offered Eriol a cup 
of heavenly scenting juice,  which the Tale-teller of Old did not 
refuse  as  his  throat was very  dry  indeed.  Apart  from  some 
dizzyness after drinking this fluid,  Eriol suddenly noticed that 
he  could now understand what the other folk was  talking  about. 
After having seen the look of surprise on Eriol's  features,  the 
inn-keeper  called  for a silence and everybody  looked  at  him, 
instantly keeping silent.  "This, my dear folk," pronounced Orom, 
"is Eriol, the Last Tale-teller of Old. Finally, fate has brought 
him here,  together with some good luck!" He added the last  part 
of his sentence with a bit of a blasphemous smile while  glancing 
to the ceiling.
 Eriol wasn't concerned with the fact that the old man seemed  to 
know  him,  and  was  soon talking intensely  with  the  gathered 
people,  who  all  turned  out  to  be  Tale-tellers  themselves, 
gathered  from all directions - the dark countries of the  Swamps 
of  Threat,  the  bright lands where the  Empress  of  Everything 
ruled,  hunters  from the Plains of Mysticism and folk  from  the 
ancient  tribe now living on the Forgotten Isles over  the  Great 
Waters. They had all been directed miraculously to Orom's inn.
  Nobody knew anything about Eriol's past,  or from the  past  of 
anyone  else  present for that matter - except for  the  past  of 
themselves and maybe the inn-keeper, Orom the old man.
 "Let him who came in the latest be the first to speak forth  his 
Tales!"  so  cried  Orom,  who had now lit a pipe  and  had  made 
himself  comfortable in a lowering of the floor near the  hearth. 
The others quietly sat down near Orom, waiting for Eriol to start 
his tale. And it went thus:

 "Many years ago, when the planet was still fair and no Swamps of 
Threat  nor any other dark countries existed (while saying  this, 
he carefully observed one of the aforementioned Tale-tellers, who 
just sat and kept listening), mankind lived happy and prosperous. 
There  were no wars to be fought and no battles to  be  won,  and 
'tis  now known that people then were foolish enough not to  bear 
in  mind that but a small interference in the balances  of  power 
would  cause global warfare.  However,  nobody had expected  that 
this interference would come from planets formerly unknown,  even 
from creatures not earlier seen by man's eyes..."

 He  glanced around the illustrious group of men listening to him 
while occasionally sipping their drinks,  that now looked at  him 
with incredulity in their deep eyes.  Never before had they heard 
of  life amongst the stars other  than  theirs.  Normally,  Eriol 
would  not have been listened to any further,  as there  was  one 
unspoken rule between the Tale-tellers of old: True stories only. 
But  somehow,  because of reasons seemingly not known to  any  of 
them,  they kept listening.  Eriol's presence and voice seemed to 
fill everybody's minds with a sense of truth. Only Orom seemed to 
know why, as he smiled self-sufficiently while inhaling deeply.
 "It was spring,  and the trees were full of boughs ready to show 
their  newly created leaves to the bright light of the  sun,  the 
birds sang songs of love and mother nature nursed the newly  born 
with care and warmth.
 The whole planet was a paradise for the harmless,  the innocent, 
the  unknowing,  even  the powerless.  There  was  no  exorbitant 
richness nor poverty,  nor did any of the bad virtues of  mankind 
prevail.  Every day,  the sun would rise and set and yet  another 
day of joy and merriment would have passed.  Every morning  there 
would be shady layers of soft mist and honeydew over the  meadows 
and heather.

 Alas!  This joy was not to be for long, as a dark shape obscured 
the  sun on one of those merry days,  frightening the people  and 
animals  dwelling  there.  As  no harm was  forethought  by  this 
peaceful people, it was no problem for these extraterrestrials to 
enslave them all,  slaughter their cattle and turn the once  fair 
country in a desolate plain where only rough grass would  further 
grow.  Dark  clouds gathered above the lands,  clouds that  would 
grow  more immense every day:  Dark clouds that mankind  had  not 
seen since the Ancient Wars of Old!
 It was merely a few days after the brutal and unprovoked act  of 
alien agression that the Federation Council heard of it.  It  was 
they who sent Drak,  the last of the Obliterators,  to fight  the 
battle  nobody  had wanted and to claim the  victory  nobody  had 
sought.  Drak was the sole survivor of an elite team of  warriors 
that  had fought many a battle - and survived!  Drak carried  the 
hopes  of all the population with him as he entered  the  hostile 
territory, now known as the Lands of Enslavement..."

 Eriol now took a draught of his beer,  and went on: "Drak met no 
resistance.  He  was disgusted by the foul creatures  now  living 
there  and  didn't even dare to prey upon them in fear  of  being 
poisoned,  but there were no apparent invaders in the dark  lands 
anymore.  Nor were there people,  for that matter.  Drak felt  an 
evil presence,  however,  and he felt worse than he had ever felt 
before while fighting for whoever paid the most - like he had  so 
often done. The black mists around him seemed to grow heavier and 
heavier  as  he penetrated deep into the  Lands  of  Enslavement. 
After many an hour of walking,  he noticed light just before him. 
As  he came closer,  he clearly realised that what he saw  was  a 
tall  tree with fresh green leaves,  bathing in light of the  sun 
that shone high above.  It was like metal chains falling off  his 
heart when he saw this sight of beauty in the middle of darkness.
  But  he had not yet fully entered the circle of light  when  he 
felt a queer sensation running through his veins.  He felt  giddy 
for  a  moment,  and next thing he knew he was in  a  surrounding 
completely  different from all he had ever seen  before.  It  was 
more  frightening  than the submarine empire of the  Sorcerer  of 
Death,   technically  more  highstanding  that  the  dungeons  of 
Zerostein the Professor of Retrogation and it felt more evil than 
the  very  depths of Hell!  By a means not known to  Drak  or  to 
mankind,  his molecular structure had been moved from the earth's 
surface  to  the  heart of the Alien battleship.  It  was  as  if 
sorcery and wizardry prevailed here,  and Drak felt uncomfortable 
right into his bones..."
 Eriol again looked around the men that sat listening in silence, 
their eyes filled with wonder as he emptied his mug.  There was a 
deafening  silence  in the room.  The fire had gone out  and  the 
coals  were only glowing now.  The faces of the men  looked  grim 
with  the dark red glow on their faces,  some covered with  heavy 
beards.

  The  hunter from the Plains of Mysticism,  known as  Valor  the 
Impetuous  One  amongst  his kin,  was the  first  to  break  the 
silence.  "What  did happen?  Was it the God's will for  Drak  to 
survive?  Please  do  tell more!" While saying  this,  he  filled 
Eriol's mug to its rim.
 A look of sadness settled itself on Eriol's face.  "The rest  of 
the story is too sad to tell. If have not come here to tell tales 
that  will  make  your hearts feel weary.  I  would  rather  tell 
faeries of happyness but alas! I know none."
  After having said that,  Eriol raised himself and put down  the 
mug. For a moment, it looked as if he was going to reveal the end 
of his tale after all,  but he merely sighed from deep within his 
torso, turned around and left the 'Cottage of Lost Play' inn.

 The man from the Swamps of Darkness cleared his throat  and,  to 
Orom, said: "Who is this man? Who is Eriol, Tale-teller of Old?"
 Orom kept silent for a while.  "Eriol," he added,  "is the  only 
descendant of the last of the Obliterators. Drak's son."
 The men fell silent.

 Under the light of the two moons of Mandos,  both equally  pale,  
Eriol walked,  sad and lonely. On his way to the next inn to tell 
his  Tale  of  old,  the  tale of the  destruction  of  his  home 
planet...earth.

                              *****

  Accompanied by a superb piece of Roger Dean artwork (a  poster, 
as  usual),   the  latest  Psygnosis  release  "Obliterator"  has 
immediate  tendencies  to fight its way high  into  the  software 
polls.  Again supplied in the familiar package with  manual,  the 
mentioned  poster and two disks,  the presentation can  again  be 
called excellent. Just as it should be, to my opinion.

 And what about the game itself?

  We're spoilt to death by all previous  Psygnosis  releases,  so 
it's harder by the day to impress the lot of us. In spite of this 
stigma,  Garvan  Corbett  has again succeeded in  equalling  (and 
maybe  even  exceeding)  earlier  standards,   whereas  Psygnosis 
finally  seem  to have discovered the concept of  game  music  as 
well: David Whittaker was arranged to do the title and game music 
and he has done an outstanding job indeed!
  In  "Obliterator",  the player becomes Drak - the last  of  the 
Obliterators.  The earth is under threat from outer space and the 
player  enters the game just while Drak's molecular structure  is 
being   re-assembled  aboard  the  huge  and  threatening   alien 
battleship.  In this battleship,  comprising over 100 screens  of 
varying graphics in three dimensions,  Drak must not only disable 
the  battleship's  Plasma  drive engines  and  the  main  weapons 
system,  but  he  must also recover computer  datapacks  and  the 
information contained therein (sorry for the Tolkien-ish here and 
there).  Needless to add,  the battleship is crowded with loonies 
and other vermin that try to make sure that Drak does not succeed 
in accomplishing his mission.

  Graphics  and  music are,  as I  already  stated,  up  to  high 
standards.  The  animation is quite good though not as smooth  as 
might  be achievable on the ST.  Scrolling is quite good and  the 
sound  effects are very impressive.  Garvan again seems  to  have 
come  up  with a brilliant set of colours -  something  which  is 
extremely important but which many graphic artists underestimate. 
Game control can be done by either mouse,  keyboard or joystick - 
though the latter is not recommended.  I used to play "Barbarian" 
with the mouse, so I started playing "Obliterator" with the mouse 
as  well.  Although  I agree there is probably no better  way  to 
control a game with similar complexity, I still think the current 
mouse control is not perfect at all.
 Alltogether,  "Obliterator" is even better than "Barbarian",  to 
which it has great resemblance.  The one big disadvantage of this 
new  Psygnosis product is that the intro is again quite lousy  in 
comparison with the Amiga version:  On the ST, a man appears that 
tells you to insert disk B.  OK,  the graphics are superb, but on 
the Amiga the man starts shooting at you with stunning sounds and 
animation on top of that.  Mr.  Lawson,  this is also possible on 
the ST! Why don't you DO it?

  I'd like to extend my gratitude to Mr.  Jonathan Ellis and  his 
charming  assistant  Pamela at Psygnosis for sending  the  review 
sample.

Psygnosis Ltd.
1st Floor, Port of Liverpool Building
Pier Head
Liverpool L3 1BY
England
Tel. 051-236-7757
Game Rating:

Name:                         Obliterator
Company:                      Psygnosis
Graphics:                     9
Sound:                        9.5
Playability:                  8.5
Hookability:                  8.5
Value for Money:              8.5
Overall rating:               9
Price:                        £24,95
Remark:                       When'll they do something about
                               those dully intros?!

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.