Skip to main content
? Dave 'Spaz of TLB' Moss

DUNNO by Stefan Posthuma

It's a dirty job but someone's gotta do it!
We care a lot 
About diseases, fires, floods and killer bees

YEAH!!

About the smack, the whack, the crack that hits the STREETS!

YEAH!!!!!

"Hey!....Kill that noise!!!"

My dad's head looks a little malformed by the voilent  vibrations 
of  the air in my little room.  His eyes look really mean  and  I 
sense  negative  vibrations towards the new piece of  vinyl  I've 
just obtained at Elpee. 
"My god Stefan, the entire neighbourhood can hear this noise!"
"Ok...Ok...Relax..."
"Try to control yourself."

The door closes and I remove the newest record from Faith No More 
from my record player,  and subsitute it by something more  moody 
by Climie Fisher.
Of course you must have heard of We Care A Lot by Faith no  More. 
This  is THE Greatest Collection of Sound since 'Fight  for  your 
right' by the Beasty Boys.  Even so great that I bought a single. 
Normally  I only buy maxisingles and very seldom  an  album,  but 
never singles. But the guy at Elpee told me that the Maxi had not 
been released in Holland (yet...) and so I bought the single. 
Sigh...I just returned from my visit to Evelien,  and my mind  is 
still  with  that fantastic and inspiring girl.  She  really  has 
'Angel  Eyes' (yes,  I'm in a musical mood) and Heaven really  is 
missing an Angel now.  Also,  if anyone should ask,  we are mated  
and I had the time of my life.
I  feel like writing an article,  but I don't know what to  write 
about.  Just a sec,  Climie Fisher has ended,  so I replace it by 
something even more moody,  the album 'Images' by Michael  Garri-
son.  Real dreamy synthesiser music. So I went from Faith No More 
through  Climie  Fisher to Michael Garrison.  I'm  dropping  from 
wildy  aggresive  (in  a non-voilent way,  just  a  little  head-
banging)  to dreamy serenity.  This might result in  me  sleeping 
peacefully behind my faithful ST, dreaming of a certain girl...
I am just boring you with stuff you are not interested in at all. 
This is an ST magazine and you like to read about interesting ST-
stuff.  So  let's start anew and create an article instead  of  a 
pathetic  description  of my romantic feelings towards  a  divine 
girl.

I think I'm gonna hit the stereo again an play some Public  Enemy 
to get myself going and create something!  The result will be  on 
the next page. Hold on.....

By the way,  you should read the book 'Exciting foreplays with an 
Inflatable  Phallus'.....(You  Dutch and seen  the  'Tros  Actua' 
issue on TV?! Zum Kotzen!)
CREATING SPECIAL SCROLL EFFECTS

After watching the Best Demo Ever on the ST - TEX's B.I.G. demo - 
it started thinking about the things they did. Especially the BIG 
scroll fascinated me.  Those giant letters just sliding  smoothly 
between a foreground and a background.  Also,  how does a crystal 
scroll work?  (A crystal scroll is a scroll in which a  technique 
is  used  with  'transparent' graphics.  You can  still  see  the 
background through the letters of the scroll)
It crushed my mind for a few days,  and suddenly,  while  playing 
around  with Degas Elite,  it came to me.  I screamed  a  little, 
banged  my  head  a little,  kissed my ST a  little  and  started 
programming.  One  week later,  the Small Demo was  finished.  It 
isn't  much of a demo,  just a scrolling text and a Degas  Piccy, 
but  while  the  demo  is running,  you  can  choose  the  scroll 
technique to be used. The techniques are:

* Just plain scrolling, the letters cover the background entirely
* Scrolling between a foreground and a background
* Scrolling behind the picture
* 'Crystal' scrolling over the background
* 'Crystal' scrolling between a foreground and a background
With foreground and background you should imagine a picture  with 
a  mountainside  on  the background and some  pillars  and  small 
mountains  on the foreground.  The text covers the  mountainside, 
but the text itself is covered by the pillars.  This really looks 
great.

It all comes down to planes and colour palettes.  When scrolling, 
just  one plane has to be scrolled.  This means that the  letters 
can  be pretty big,  maybe even bigger than the letters from  the 
BIG demo because scrolling one plane doesn't take much time,  but 
I  didn't try that (Michael from TEX told me that  three-quarters 
of the screen can be scrolled this way). To achieve the different 
techniques, different colour palettes have to be used.  Maybe you 
don't know what a plane is. It will explain it briefly, but for a 
real  explanation,  refer to some book one the subject  (I  don't 
know exactly which book, so I can't mention any titles).

In low-resolution (we're talking about this resolution here), the 
colours  are determined by planes.  To achieve sixteen  different 
colours,  four planes have to be used.  Planes should be seen  as 
bits,  and with four bits, we can make 16 different combinations. 

The bit pattern in the four planes forms a number and this number 
is the number of the colour register to be used.
The  screen is divided into groups of four words.  (16 bits in  a 
word) Every word contains a different plane for 16 pixels on  the 
screen. So if the first bits of four words on the screen are set, 
colour  15 is used for that pixel.  If the second bits  of  those 
words  are all cleared,  the pixel next to the previous one  will 
have colour number 0.  So groups of 16 pixels will be represented 
by groups of four words. Now consider this:

You  have  designed a colour palette with  eight  great  colours. 
These are in the first eight,  that is. So the rightmost plane of 
these  colours  are  all  set to  zero.  (Clever  ones  will  say 
'rightmost?  shouldn't that be leftmost?' This is true,  but  for 
some reason the bit patterns have to be read from right to  left) 
Now if you make the next eight colours the same colour, let's say 
red,  the only thing you have to do to make a pixel red it to set 
the rightmost plane.  This is to clue to it all, so make sure you 
understand it.

If you want to create a scrolling text,  design a font in  colour 
number  eight.  This means that only the rightmost plane it  set. 
Now  just scroll the fourth plane in your picture  with a lot  of 
ROXL's.  Let's say register A0 contains the adress of a plane  on 
the screen which is on the left of the screen,  (this if you want 
to make a plain left-to-right scroll over the entire screen)  and 
A1  contains  the adress of the letter buffer.  Now  create  code 
looking like this:
do_scroll:      move.w  #37,d0  ; the letters are 37 pixels high
dos1:           lsl.w   14(a1)  ; scroll 1 pixel to the left
                roxl.w  6(a1)   ; the letters are 32 pixels wide
                roxl.w  158(a0) ; scroll the screen
                roxl.w  150(a0) ; steps of -8, scroll one plane

repeat this with steps of -8 

                roxl.w  6(a0)
                adda.l  #160,a1 
                adda.l  #160,a0 ; 160 bytes: one screen line down
                dbra    d0,dos1 ; do the next screen line
                rts             ; end of routine
(this code comes straight from the source of the SMALL demo)
Now  if you change the colour palette,  let's say the last  three 
colours (13 14 15) are not red, but the same as their equivalents 
in the first eight (5 6 7) and you design your picture carefully, 
(using the first five colours for the background and colours 5, 6 
and  7 for the foreground),  the letters will scroll between  the 
foreground and the background. Just like that! I was thrilled the 
first time I saw it, it is so simple!

Now  crystal scrolling.  This is just as simple as the  technique 
described above. Just design the last seven colours in a way that 
they are a mixture between red and their equivalent of the  first 
eight.  So if colour 7 is dark,  colour 15 should be dark red and 
if  color  six is light,  colour 14 should  be  light  red.  Just 
experiment  with  different colours until the desired  result  is 
achieved.
This  is  it.  As you can see,  it is very simple  and  does  not 
require  any difficult raster-programming.  In  fact,  the  Small 
Demo doesn't use any interrupts.  It used standard calls to  read 
the keyboard and stuff. Of course TEX uses a horizontal raster in 
the  BIG  scroll to achieve the many colours in  the  letters.   

As said before a couple of times,  the techniques described above 
are really simple. But in order to create a really nice demo, you 
should do more.  It requires great music, rasters and things like 
border-graphics.  Also,  I don't think anybody can create a  demo 
more stunning and breathtaking than the B.I.G.  demo from TEX  (I 
believe  the technique was also used in the first  Psych-O-Screen 
by the way).

Many greetings from Stefan.

Editorial  remark:  The  SMALL demo can be seen at  places  where 
Stefan roams.  It is not available,  as it will be a part of  the 
mega-fantastic "Synth Sample V", due out soon!

Special Message on the next page
A word from the Digital Insanity Advertising Agency

Tired of living? - Has your boss bought an Amiga and wants you to 
program it?  - Just feeling depressed? - Has your girlfriend left 
you  because  she  is  in love with  Don  Johnson?  -   Has  your 
boyfriend left you because he fell in love with Danuta?  -  Wanna 
find out what dyin' is all about? - Did your ST broke down? - Got 
your  phone bill after calling the girl you met in  Australia?  - 
Just found out that Samantha Fox already has a boyfriend?
In other words do you want to kill yourself????

Do  it in an original way...go for a ride on the back of  Richard 
Karsmakers'  bicycle.  He'll  ride  like  crazy,  torturing  your 
behind,  zig-zag  past both stationary and driving  cars,  ignore 
traffic  lights,  show-jump  over traffic-hills and  violate  all 
traffic  laws  in a few minutes.  He'll make  your  last  moments 
worthwhile!

Death guaranteed!

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.