Skip to main content
? Stax

JIMI HENDRIX by Frank Lemmen and Richard Karsmakers

  "What  the..."  might  now be  one  of  your  most  spontaneous 
reactions  when  you read the above  title.  Why  would  computer 
freaks ever wish to write an article about this phenomenal guitar 
wizard in a COMPUTER magazine (disk-based or not?).  Why do  dim-
witted  nutheads get it into their misty brains (or what  remains 
of it, anyway) to write about Jimi Hendrix in ST NEWS?

 Well,  something utterly weird happened to us some time ago - we 
experienced  (please mark the choice of words) the  late  sixties 
psychedelic  rock  of Jimi Hendrix - in an era that can  best  be 
described as troubled, confused, violent, assertive and demanding 
("More titles from the original sound track of the feature length 
motion  picture 'Experience' by Jimi Hendrix"  quote).  Frank  is 
momentarily playing guitar with a small wooden chair while Jimi's 
"Blue  Suede Shoes" (on the "Hendrix in the West"  album)  sounds 
throughout the room.  He's feeling really psychedelic right  now, 
and  so am I (don't worry  - we haven't used any lumps  of  sugar 
with   acid  on  'em  -  having  listened  to  "Moon   turn   the 
tides...gently gently away" suffices).  Where is my water  pipe?! 

Sure could use some LSD-coke right now, so that I will be able to 
read  the  orange on orange of the "Rainbow Bridge"  inner  cover 
(accidentally creating some impressionic psycho-flower-drawings). 
Please allow me to quote a small "Rainbow Bridge" excerpt here; a 
small flower-powery talk between Jimi,  co-actor Pat Hartley  and 
director Chuck Wein...

Chuck:  Did you ever have a feeling of being totally out of  your 
 body?  Actually  going somewhere but not taking your  body  with  
 you? Outer space? Tibet?
Jimi: Yes, have you?
Chuck: Where do you go, when you go?
Jimi:  I don't know man it seems like there's this little  center 
 in space that's just rotating,  you know,  constantly  rotating, 
 and  there's these souls on it.  And you're sitting  there  like 
 cattle  at  a water hole and there's no rap actually  going  on. 
 There's no emotions that are strung out,  so you're just sitting 
 there   and  all of a sudden the next thing you know  you'll  be 
 drawn  into a certain  thing and the light gets bright  and  you 
 see stuff,  a  page being turned, and you see yourself next to a  
 Vietcong, you know,  a soldier being cut down. You arrive at the  
 scene of a soldier being shot down, and all of a sudden you feel
 like helping that soldier up,  but you're feeling yourself  held 
 in another vibe,  another sense of that soldier,  it seems  like 
 the  soul  of him,  you know,  and then you whisk  back  to  the 
 waterhole  or  the  oasis and you're sitting  there  and  you're 
 rapping again or something eating a banana cream pie and sitting
 on  the  grey hardwood benches and so forth and all of a  sudden 
 somebody  calls out again. But this is without words, that whole 
 scene  and  all  of a sudden the next thing  you  know  you  see 
 yourself looking down at the left paw of the sphinx and the tomb 
 of  king  Blourrr and his friendly facions and these  all  night 
 social  workers  with their mattresses tied around  their  backs 
 screaming:  Curb  service!  Curb  service!  Curb  service!  Curb 
 service! You know with a third eye in the middle of the pyramid, 
 aha,  then we find ourself drifting accross the desert sands dry 
 as  a bone but still going towards home and then finally  things 
 look  up as Cleopatra is here giving you demands,  and the  same 
 time  begging for fetishes.  Invent something or else I'll  kick 
 your  ass.  Those kind of scenes,  a girl who claims to  be  Pio 
 Cleopatra,  Pio what? And all of a sudden the Hawaiian mountains 
 open up and rise another 13 thousand feet,  and we go higher and 
 higher and Cleopatra has this beautiful raven hair and what  are 
 you supposed to do man except lay there and play the part and so 
 I'm  laying there playing the part and grape chokes  me  almost. 
 But I can't let the choke come out. Because, you know, I have to 
 be together,  right?  So I say pttt,  groovy grape wine you have 
 there,  Cleo. Ah, hell, I mean let's get it on, forget all about 
 that stuff back there and forget you and your scene.  Let's just 
 go up in the hills and relax and live,  no I have the conscience 
 I must do this.  I must do that,  I must...  Oh forget about  it 
 Cleo,  man, you're a woman, I'm a man, come on, let's get it on. 
 Let's  go  out and get ourselves a grapevine out in  the  valley 
 somewhere in the side Mt.  Vesuvius or something.  I don't know, 
 hell.  No,  no, no, my parents, my tradition, my snake, ogh. You 
 bit  me  in  the ass again you  naughty  asp...  Then  we  found 
 ourselves wrapped up in carpets which was fine.  And here I  am. 
 See,  sometimes it gets too strenuous for instance like when you 
 try and clear marijuana with steel, metallic tea strainers, sin! 
 Sin!  You die like a rabbit run over by a Mack truck,  sin,  but 
 then again out threw away your wizard's head and I got a book of 
 matches  in my back pocket.  We can...what's your name?  I  like 
 you, you know what I mean?
Chuck: You think those people cared about human suffering?

Jimi:  The statue of liberty is a prostitute, excuse me what were 
 you saying?  What's this about your being a wizard and all  this 
 throwing in your hat. What is this about?
Chuck:  That's what I was asking her. I said I want to give up my 
 wizard's hat and she said you can't do that.
Jimi:  Well  show me a trick that shows you have enough  guts  to 
 give up your wizard's hat.
Chuck: Give me a beer.
Jimi: A beer? Oh great, now I get to play the tricks oh, see this 
 top?  Flop! Mother Hubbard went to the cupboard and pulled out a 
 nice bone dry beer... For the lady of course.
Hartley:  Oh,  thank you but don't let him trick you into  taking 
 the hat.
Jimi:  You think I'd put on somebody's hat?  That's his gig,  not 
 mine.
Chuck: You told me anyone who wanted to could be Jesus.
Jimi: I told you that?
Chuck: Yeah you told me that.
Jimi: Well right, pick up on it then.
Chuck: Venus, markab!
Jimi:  I thought there was death going around here.  I see a dead 
 hat laying over there that somebody...
Chuck: Death of the ego.
Jimi: Death of the...?
Chuck:  I'm going to take you for a stroll down memory lane  now. 
 Do you remember anybody who sat next to you in third grade?
Jimi:  Yeah,  my teacher sat next to me in third grade, you know, 
 like  in  the front desk.  Little things about how  this  is  an 
 example,  and at the same time she's saying this is an  example, 
 she's  touching  my kneecaps under the table of course  but  you 
 know I was there,  I never could sit with everybody else.  Cause 
 she'd say how are you feeling?  I'd say something kind of  spacy 
 like  well  that depends on what the people on Mars  are  doing, 
 she'd  say,  well,  you go to the front desk for that so I'd  go 
 into a little cubbyhole just like the gestapo  motorcycles,  you 
 know, the little driver sits on the motorcycle and the commander 
 sits in the cubbyhole, you know?
Chuck: That's the favourite position, though.
Jimi: Well, I didn't know that then.
Chuck: You thought you were from Mars?
Jimi: I didn't think it actually, I just didn't know what else to 
 say to her. I got tired of saying fine thank you.
Chuck: Did you ever dream you were in a pyramid?

Jimi:  I  got  high  one time over in Florida  I  thought  I  was 
 something  that  had something to do with a  pyramid,  I  didn't 
 know, maybe in one of my past lives or something, whew.
Hartley:  Listen  if  your past lives ever did you any  good  you 
 wouldn't have to come back and do that again,  you wouldn't have 
 any past lives one this one.
Jimi: Is that all you care about this one?

  Didn't you think this was pretty much  psychedelic?  I  suppose 
Jimi really was feeling kinda high above the ground at the moment 
that this little 'interview' was made.

  Hendrix  is (or rather:  was - unfortunately...)  the  kind  of 
guitar sound wizard, raving into most peculiar walls of noise and 
boosting  his volume up to such high levels that his valve  tubes 
really burst into nothing all the time. He was THE man that could 
combine  sound  effects that would make all  guitarists  go  puke 
together  with  swell  zoundz.  Ever heard  him  play  the  "Star 
Spangled Banner" back on the Woodstock festival?  Well,  he  sure 
got some great effects from his stringed-upside-down Stratocaster 
there, and I have spent many hours trying to imitate this - after 

too  long a time realising that I only had one of those  Japanese 
nylon-stringed  things and no pedals to meddle with.  Shame  (yet 
another guitar hero will remain undiscovered).
  Jimi's  music was in stride with the  times.  Although  he  was 
extremely theatrical,  he was a master of the guitar,  using  its 
sounds and even feedback, to obtain effects never before realized 
by any musician.  The electronics utilized by the group  resulted 
in an experience never before imagined. Just listen to the sounds 
that  make  us close our eyes in Jimi's best  guitar  masterpiece 
ever: "1983 (A Merman I should turn to be)", gently floating into 
"Moon,  turn the tides...gently gently away". He makes his Fender 
sound  like seagulls and these sounds strike the  listener  right 
into the heart.

  Born  as John Allen Hendrix in  Seattle,  November  27th  1942, 
Hendrix would turn out to be the most innovative and  influential 
guitarists  of  the sixties,  together with ol'  time  hero  Eric 
Clapton.  He  was  a mixture of negro-and  cherokee  blood,  that 
manifested itself in his split character, too. His father changed 
his name to James Marshall Hendrix when he was four.  His  father 
also bought him his first (acoustic) guitar when he was thirteen, 
and  he got his first electric guitar one year later.  From  that 
time,  he played guitar all the time and he would continue to  do 
so for the rest of his life.  Early in the sixties,  Jimi  joined 
the  101st  US Airborne,  but when his  parachute  wouldn't  open 
properly he got injured and dismissed - thus missing the war that 
he  would speak out against so plainly later.  In 1966,  Jimi  is 
'discovered'  by ex-Animals guitarist  Chas  Chandler.  Chandler: 
"Someone  said you'd better listen to that new guitar  player.  I 
crossed the street and saw him and on that evening he knocked  me 
off my feet right where I stood!  I didn't even fetch my  guitar. 
H-Bombs  exploded,  guided  missiles flew  around,  I  heard  the 
roaring of the ocean..I wish I understood how he did it.  He  was 
right in front of me.  I didn't touch my guitar for over a year." 
After  "Hey  Yoe",  things  went rapidly  but  the  Jimi  Hendrix 
Experience  always had problems with their amps.  Even the  heavy 
Marshall amps blew up all the time, until one Tony Francis helped 
them  out and rebuilt some of the equipment so as to outlive  the 
Experience  violence.  Jimi Hendrix grew to be a male sex  symbol 
and the biggest rock'n'roll danger of Europe, and extensive tours 
were  planned throughout Europe - everybody had to see  this  new 
sensation  of the man miraculously creating all the  sounds  with 
but  a single guitar and virtually no pedals or other  equipment. 
His  career,  however,  turned out not to last long.  He died  on 
Friday,  September 18th 1970 in the appartment of his West German 
girlfriend Monika Danneman in London.  He would leave having made 
just five official albums,  featuring some world class evergreens 
like "Hey Joe",  "Purple Haze" - not even "Voodoo Chile" that was 
not published until after his death (accidentally giving him  his 
first  No.  1  hit - be it  posthumuously).  Everybody  must  now 
remember the words..."I stand up next to a mountain,  and chop it 
down with the ledge of my hand...I'm a voodoo chile".  In a  note 
to Monika he wrote on the night he died,  he wrote: "The story of 
love is hello and goodbye. Until we meet again..."

  Leaving the prototype image of the intoxicated  guitar  player, 
heaving  his eyes to the sky and using his typical tremolo  style 
on  his upside-down Stratocaster with the equally  typical  heavy 
Marshall amps. Flowers, psychedelia, sex, drugs and rock'n' roll. 
That  was Hendrix.  Burning his guitar in front of  an  audience. 
That was Hendrix.  Busting his white Stratocaster through some of 
the  heavy  Marshall amps.  That was  Hendrix.  Playing  the  six 
stringed  monster  with  his  teeth,  on  his  back  or  using  a 
microphone stand as a bottle-neck.  That was Hendrix.  Lotta  bad 
things can be said about him, but he was no doubt the best guitar 
player of his time. Jimi has said, "I feel guilty when people say 
I'm  the  greatest guitarist on the scene.  What's  good  or  bad 
doesn't  matter  to  me;  what does matter  is  feeling  and  not 
feeling.  If only people would take more of a true view and think 
in  terms of feeling.  Your name doesn't mean a damn,  it's  your 
talent  and feeling that matters.  You've got to know  much  more 
than just the technicalities of notes;  you've got to know sounds 
and what goes between the notes."

 And so he did. That's the reason why Frank and myself discovered 
his talents anew,  and are now eagerly trying to get our hands on 
as many of Jimi's good records as possible.  I have now found the 
record already that I sought in the previous issue; it turned out 
to  be  side  C and D of the Polydor 1968  record  set  "Electric 
Ladyland" - Jimi's third official album.

Selective  Discography of Jimi Hendrix  (1942-1970).  The  albums 
marked with an asterisk (*) have been listened to by us,  and can 
suffice  to form quite a complete picture of Jimi as we  see  it. 
The ones with a "#" behind it, are extremely bad!!

Are you Experienced? - Polydor 1967 (also on CD)
Are you Experienced? - Reprise ???? (also on CD - import)
 (different!)
Axis: Bold as Love - Polydor 1967 *
Smash Hits - Polydor 1968 (also on CD)
Jimi Hendrix - Saga 1968
Electric Ladyland (2LP) - Polydor 1968 (also on 2CD) *
 This album is also brought out on two seperate records:
  Electric Ladyland Part 2 (Sides A and B) * and another one *
Band of Gypsys (live) - Polydor 1970 (also on CD) *
The Isle of Wight (live) - Polydor 1970 (also on CD - import)
The Cry of Love - Polydor 1971 (also on CD - import)
Hendrix in the West (live) - Polydor 1971 (also on CD - import) *
Rainbow Bridge - Reprise Records 1971 (also on CD) *
War Heroes - Polydor 1972 *
Experience Volume 2 - Ember 1972 *
Jimi Hendrix at his best Volume 1-3 - Pantonic 1972
Soundtrack from the film 'Jimi Hendrix' - Reprise 1973
Loose Ends - Polydor 1973 *
Re-experienced - Polydor 1975
Crash Landing - Polydor 1975 (also on CD - import) *
Midnight Lightning - Polydor 1975 (also on CD - import)
The Essential Jimi Hendrix Volume 1 - Reprise 1978
The Essential Jimi Hendrix Volume 2 - Reprise 1979
Nine to the Universe - Reprise 1980
The Legendary Jimi Hendrix - Polydor 1980
The Jimi Hendrix Concerts (2LP) - CBS 1982 *
Live (live) - Polydor 1982
The Singles Album (2LP) - Polydor 1983 (also on 2CD) *
Jimi Plays Monterey - Polydor 1986 (also on CD)
Live at Winterland (live 2LP) - Polydor 1987 (also on CD) *

Undates releases

Jimi Hendrix in the Beginning - Premier ???? *#
Kiss the Sky - Polydor ???? (also on CD)
OST 'Experience' - Bulldog ???? (also on CD - import)
The Box (live 5LP) - ?? ???? *#
Johnny B. Goode - EMI ????
Voodoo Chile - Galaxy ???? (also on CD)
Band of Gypsys 2 - EMI ???? (also on CD)
Woke Up This Morning And Found Myself Dead - Red Lightnin' ????
 (Also on CD)

Videos: Plays Berkeley (50 minutes)
        Rainbow Bridge (72 minutes)

  "A musician,  if he's a messenger,  is like a child who  hasn't 
been  handled  too  many  times  by  man,  hasn't  had  too  many 
fingerprints  accross  his brain.  That's why music  is  so  much 
heavier than anything you ever felt."
 
    Jimi Hendrix (1942-1970) LIFE Magazine Interview, 1969

Thanks go to:  Henk Lemmen,  Marieke van der Werf (Music magazine 
"Oor") en Wietske (that's Willeke's sister!).

Disclaimer
The text of the articles is identical to the originals like they appeared in old ST NEWS issues. Please take into consideration that the author(s) was (were) a lot younger and less responsible back then. So bad jokes, bad English, youthful arrogance, insults, bravura, over-crediting and tastelessness should be taken with at least a grain of salt. Any contact and/or payment information, as well as deadlines/release dates of any kind should be regarded as outdated. Due to the fact that these pages are not actually contained in an Atari executable here, references to scroll texts, featured demo screens and hidden articles may also be irrelevant.